Kolorowe liście - scenariusz zajęć z zakresu mowy i myślenia
Cel ogólny:Cele szczegółowe. Dziecko:· właściwie rozpoznaje kolory· prawidłowo przyporządkowuje do siebie elementy o wspólnej cesze· potrafi „wejść w rolę” (elementy dramy)· zna i rozumie zasadę „burzy mózgów”Metody wg Wincentego OkoniaAsymilacja wiedzy: rozmowa, wyjaśnienia, Samodzielne dochodzenie do wiedzy: zadań stawianych do wykonania, zabawy dramowe, burza mózgówEksponujące: improwizacja ruchowa, zadanie wytwórczeŚrodki dydaktyczne:emblematy liści w 4 kolorach (różne kształty), nagrania skocznej muzyki, 5 arkuszy paieru z naniesionymi konturami liściPrzebieg:1. Powitanie śpiewem i gestemUtworzenie 2 równolicznych kół – wewnętrznego i zewnętrznegoDzieci z koła środkowego stoją odwrócone twarzami do dzieci z koła zewnętrznego.Śpiewanie na dowolną melodię krótkiego tekstu powitania, któremu towarzyszą określone gesty dłoni, zaczynając od uderzenia:„Wszyscy są......2 razy w obie dłonie partnerawitam Was........2 razy obiema dłońmi o swoje udaZaczynamy.......2 razy prawa dłoń o prawą partnerajuż czas............2 razy lewa o lewą dłoń partneraJestem ja..........wskazanie na siebiejesteś ty...........wskazanie na partneraraz, dwa, trzy........na trzy koło wewnętrzne przesuwa się o jedną osobę w prawo2. Improwizacje – spotkania kolorów.Losowanie z jesiennej „skrzyni skarbów” emblematów liści o różnych kształtach w czterech kolorach. Swobodne bieganie przy muzyce. Witanie się ze sobą dzieci z takimi samymi liśćmi w dłoniach w czasie przerwy w muzyce. Powitania powinny być oryginalne.3.Ekspresja ruchowa – liście na wietrze.Siedzenie w kole w siadzie skrzyżnym. Losowanie listka w jednym z czterech kolorów.Wywołany kolor biegnie w prawo po zewnętrznej stronie koła z powrotem na swoje miejsce4. Mała jesienna drama.Wejście w rolę – dzieci naśladują zachowanie się liści.„Jest jesienny zimny poranek. Kolorowe liście smagane podmuchem wiatru opadły z drzew i zapadły w sen. Teraz pewnie śnią o ciepłym słońcu i letnim zefirku. i nagle poczuły, że zrobiło im się bardzo przyjemnie – ciepło i miło. Postanowiły nieśmiało, że spróbują lekko oderwać się od ziemi i rozejrzeć wokół. Zza chmurki wyjrzało słońce, a liście zaczęły radośnie wirować i tańczyć unoszone delikatnym wiatrem niby lekkie i barwne motyle. Falowały beztrosko smagane wiatrem, aż nagle pociemniało, zawył groźny wicher, który zaczął mocno szarpać liśćmi i zmuszać je do nieustannego ruchu, przenosząc z miejsca na miejsce. i naraz wszystko ucichło i znieruchomiało.5. Tworzenie wspólnoty.Praca przy 5 arkuszach papieru zawierających kontury liści odpowiadające liściom wybranym przez dzieci na wstępie. Dopasowywanie liści do konturu, znajdowanie podobnych kształtów. Wklejanie liści w przeznaczone dla nich miejsca, zagospodarowywanie przestrzeni. Podawanie nazw utworzonych przez siebie drzew. Prezentacja i omówienie prac 5 zespołów, urządzenie wystawy. Nagradzanie oklaskami.6. Burza mózgów„Co by było, gdyby?”o świat był czarno – biały?o liście przestały rosnąć/opadać?o nie było jesieni?7. Ewaluacja zajęć.Przypięcie rysunku drzewa na tablicy.Wybór pomiędzy listkiem smutnym a wesołym, wskazującym na stopień zadowolenia z zajęć. Przyklejenie liści do drzewa.
Ewa Kosmala - Nowak
Płock
annkrzpk3636