Projektowanie i szycie.pdf

(2865 KB) Pobierz
Projektowanie i szycie
696114139.004.png
Lekcja próbna
MODELOWANIE SPÓDNIC Z FA£DAMI
W poprzednich zeszytach omawiaj¹cych opracowanie form spódnic zapoznaliœmy siê
z fasonami prostymi, marszczonymi, poszerzonymi i rozkloszowanymi.
W myœl zasady stopniowania trudnoœci pozosta³ do opracowania jeszcze jeden rozdzia³,
œciœle zwi¹zany z tematem spódnic, a tak¿e spódnico-spodni, mianowicie fa³dy, kontra-
fa³dy i karczki .
Wykonanie fa³d w odzie¿y wymaga pewnej sprawnoœci i zasobu wiedzy z zakresu mode-
lowania wtórnego form odzie¿y oraz znajomoœci technik szycia ró¿nych tkanin.
Fa³dy w odzie¿y damskiej s¹ elementem wystêpuj¹cym w ka¿dym sezonie wzorniczym,
poniewa¿ wprowadzaj¹ pewn¹ ró¿norodnoœæ. Ponadto s¹ elementem funkcjonalnym,
poszerzaj¹cym proste, w¹skie spódnice oraz szczegó³em modelowym korzystnym dla
wygl¹du estetycznego ró¿nych figur.
Fa³da – jest to potrójne z³o¿enie materia³u w wyrobie odzie¿owym.
W zale¿noœci od rodzaju tkaniny i wymagañ projektu modelu fa³dy mog¹ byæ miêkko
u³o¿one lub zaprasowane .
Mog¹ posiadaæ ró¿n¹ g³êbokoœæ, mog¹ byæ otwarte na ca³ej d³ugoœci wyrobu lub zaszyte
do pewnej wysokoœci.
Fa³dy niezaprasowane wykonuje siê w tkaninach miêkkich, lej¹cych.
Fa³dy zaprasowane wykonuje siê w tkaninach charakteryzuj¹cych siê trwa³oœci¹ zapraso-
wañ, stabilnych, do których zaliczamy materia³y we³niane z domieszk¹ elany oraz tkani-
ny i dzianiny z w³ókien syntetycznych.
Rodzaje fa³d
jednostronne – u³o¿one w jednym kierunku lub grupami w odstêpach
dwustronne – tak zwane kontrafa³dy pojedyncze i podwójne
Elementy fa³dy
W fa³dach wyró¿nia siê nastêpuj¹ce elementy:
zewnêtrzn¹ liniê zaprasowania
wewnêtrzn¹ liniê zaprasowania
2
696114139.005.png
Lekcja próbna
g³êbokoœæ (niewidoczna czêœæ fa³dy) – odleg³oœæ miêdzy zewnêtrzn¹ a wewnêtrzn¹
lini¹ zaprasowania
szerokoœæ (widoczna czêœæ fa³dy) – odleg³oœæ miêdzy zewnêtrznymi liniami zapraso-
wania
Fa³dami pe³nymi nazywamy fa³dy, w których g³êbokoœæ jest równa szerokoœci.
Fa³dami niepe³nymi nazywamy fa³dy, w których g³êbokoœæ jest mniejsza od
szerokoœci.
MODELOWANIE FA£D
Model I
Spódnica z fa³d¹ lub kontrafa³d¹ na œrodku przodu lub ty³u.
Powstaje w oparciu o formy spódnicy podstawowej przez dodanie do linii œrodka przodu
lub ty³u potrzebnej na fa³dy iloœci materia³u.
Na kontrafa³dy nale¿y dodaæ podwójn¹ wartoœæ – dwie g³êbokoœci to znaczy
10–20cm.
Fa³dy zaprasowane w wyrobie odzie¿owym musz¹ równo zamykaæ siê do samego do³u.
Efekt taki mo¿na uzyskaæ przez prawid³owe modelowanie i wykonanie.
Pierwszym warunkiem prawid³owego wykonania fa³d na etapie opracowania form jest
zmniejszenie g³êbokoœci fa³d u do³u o 0,5 – 1,5 cm.
Modelowanie fa³dy i kontrafa³dy na œrodku przodu lub ty³u.
3
G³êbokoœæ fa³d pojedynczych zwyk³ych wynosi5–10cm.
696114139.006.png 696114139.007.png
Lekcja próbna
Model II
Spódnica z fa³dami lub kontrafa³dami na linii zaszewki w przodzie
lub tyle.
W zale¿noœci od modelu fa³dy lub kontrafa³dy mog¹ byæ umieszczo-
ne w przodzie lub w tyle spódnicy – symetrycznie do siebie w pew-
nej odleg³oœci od linii œrodka.
Kolejnoœæ czynnoœci
przy modelowaniu
Zgodnie z proporcjami na rysunku i w sposób najbardziej korzystny
dla sylwetki wyznaczamy umiejscowienie fa³dy na po³owie przodu
lub ty³u. Najczêœciej odpowiednim miejscem jest linia zaszewki.
Z wierzcho³ka zaszewki do do³u spódnicy wykreœliæ pionow¹ liniê
pomocnicz¹ rozciêcia formy.
Rozci¹æ formê po wyznaczonej linii (wyci¹æ zaszewkê po liniach
modelowych).
U³o¿yæ czêœci w rozstawieniu wed³ug projektowanej g³êbokoœci
fa³d, któr¹ nale¿y odmierzyæ na linii bioder i u do³u formy (2 lub
4 g³êbokoœci fa³dy).
Wyznaczyæ linie œrodka fa³dy (tj. wewnêtrzn¹ liniê zaprasowania fa³dy zwyk³ej).
Wykreœliæ zewnêtrzne linie zaprasowania, zmniejszaj¹c u do³u g³êbokoœæ fa³dyo1cm.
Wyznaczyæ liniê pasa.
Modelowanie fa³dy na linii zaszewki
w przodzie lub tyle.
Modelowanie kontrafa³dy na linii zaszewki
w przodzie lub tyle.
W celu zapoznania siê ze sposobem modelowania fa³d wykonaæ kolejne czynnoœci,
uk³adaj¹c czêœci formy podstawowej na papierze.
W praktyce fa³dy modeluje siê bezpoœrednio na tkaninie, dostosowuj¹c g³êbokoœæ fa³d do
szerokoœci materia³u.
4
696114139.001.png 696114139.002.png
Lekcja próbna
MODELOWANIE SPÓDNICY Z KARCZKIEM
Zastosowanie w spódnicy karczka, to jest odciêcie górnej czêœci przodu i ty³u lub tylko
przodu, umo¿liwia uzyskanie spódnicy o linii dopasowanej do bioder i dowolnie posze-
rzonej do do³u w po³¹czeniu z takimi elementami, jak fa³dki, fa³dy czy marszczenia.
Kszta³t karczka mo¿e byæ dowolny, lecz w odpowiednich proporcjach do d³ugoœci spód-
nicy, która jest zgodna z wytycznymi aktualnej mody.
Linia karczka jest ciêciem o kierunku poziomym, które stwarza mo¿liwoœci przekszta³ce-
nia górnej czêœci przodu i ty³u spódnicy oraz zlikwidowania pionowych zaszewek
dopasowuj¹cych.
Model III
Czêsto stosowany jest karczek trójk¹tny z przodu (wê¿szy na szwach bocznych, œrodkiem
wyd³u¿ony), z ty³u równoleg³y do linii pasa.
Na œrodku przodu kontrafa³da oraz symetrycznie u³o¿one dwie fa³dy. Dó³ spódnicy po-
szerzony.
Modelowanie form
Na formie podstawowej przodu i ty³u wykreœliæ liniê modelow¹ karczka zgodnie
z projektem plastycznym – szerokoœæ karczka przodu i ty³u na linii boku jest równa.
Linia karczka przodu i ty³u powinna tworzyæ z lini¹ boku k¹t prosty.
Od linii karczka przodu wyznaczyæ umiejscowienie fa³d i wykreœliæ pionowe pomoc-
nicze linie rozciêcia formy.
Na formie ty³u wykreœliæ pomocnicze linie z wierzcho³ka zaszewki.
Rozci¹æ formy po wyznaczonych liniach.
Czêœci formy przodu i ty³u przy-
pi¹æ na arkuszu (wed³ug rysun-
ku), uwzglêdniaj¹c:
Przekszta³cenie
form
Zamkniêcie zaszewek
w karczku przodu i ty³u.
Rozstawienie czêœci przodu
o szerokoœæ materia³u prze-
widzian¹ na fa³dy.
Rozstawienie czêœci ty³u
w celu uzyskania poszerzenia
do³u tak, aby uzyskaæ równo-
wagê modelow¹ miêdzy przo-
dem a ty³em.
Wyznaczenie
konturów
Nale¿y wyznaczyæ kszta³t po-
szczególnych czêœci z uwzglêd-
nieniem poszerzeñ na szwach
bocznych i skorygowaæ linie
modelowe.
5
696114139.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin