SCENARIUSZ ZAJĘCIA ORTOFONICZNEGO wg B. Rocławskiego.doc

(33 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘCIA ORTOFONICZNEGO

SCENARIUSZ ZAJĘCIA ORTOFONICZNEGO
wg metody B. Rocławskiego Glottodydaktyka

 

OPRACOWANIE: mgr Maria Elżbieciak

GRUPA WIEKOWA: 4-5 latki

TEMAT: " Miś Uszatek w lesie" - zestaw zabaw stymulujących rozwój mowy.

CELE OGÓLNE:
- ćwiczenie narządów mowy,
- rozwijanie analizatora słuchowego.

CELE SZCZEGÓŁOWE:
Dziecko:
- doskonali sprawność narządów mowy,
- poprawnie powtarza po śladach pojedyncze głoski i sylaby oraz wydłuża głoski trwałe,
- dokonuje syntezy sylabowej, logotomowo - fonemowej, fonemowo - logotomowej,
- świadomie gospodaruje oddechem podczas ćwiczeń oddechowych,
- bierze aktywny udział w zabawach.

METODY: słowna, oglądowa, czynna
 

FORMA: zajęcia z całą grupą, praca indywidualna
 

POMOCE: lusterka, obrazek "Las", obrazki (pacynki) - chłopiec, dziewczynka, miś, słomki, szklanki z wodą mineralną, magnetofon, muzyka do marszu, biegania, podskoków, relaksacyjna, seria obrazków - wąż, samolot, rybka, huśtawka, zegar, dzwonek,

PRZEBIEG:
 

1. Zabawa fabularyzowana ćwicząca narządy mowy.
Dzisiaj twój język będzie misiem Uszatkiem, a buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
 

2. Marsz z akompaniamentem muzycznym.
 

3. Zabawa fabularyzowana (ilustrowana obrazkami) "Co dzieci widziały na spacerze? - powtarzanie pojedynczych głosek, ćwiczenie narządów mowy.
wąż - wysuwa wąski język, porusza w różnych kierunkach, wybrzmiewanie głoski sss...
samolot - ręce w bok, wybrzmiewanie głoski zzz...
miś - oblizuje wargi (miś zjadł miód), mruczy mmm...
rybka - otwiera i zamyka pyszczek (wargi) przy zamkniętych zębach, wypuszcza bąbelki powietrza p - p - p - ...
balonik - nabieranie powietrza do ust, powietrze uchodzi z balonika fff...
huśtawka - unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, wybrzmiewanie głoski szszsz...
cykanie zegara - wybrzmiewanie głoski c - c - c - ....
przerywany dźwięk dzwonka - wybrzmiewanie głoski dz - dz - dz - ...
 

4. Zabawa ruchowa "W lesie".
Dzieci podzielone na dwie grupy. Jedna grupa - to drzewa (oznaczone szarfami), druga - to - dzieci. Dzieci poruszają się między drzewami zgodnie z akompaniamentem muzycznym, gdy usłyszą głos dzikiego zwierza, chowają się za drzewo. Nauczycielka - miś woła dzieci dokonując analizy imion (sylabowej, logotomowo - fonemowej, fonemowo - logotomowej). Wołane dziecko macha rączką do misia.
 

5. Zabawa oddechowa ze słomką;
Miś wrócił do domu bardzo zmęczony. Mama ugotowała mu herbatkę - dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą (lekko, mocno, krótko, długo).
 

6. Relaksacja oparta na treningu autogennym w wersji A. Polender - dzieci wcielają się w postać misia Uszatka

Mamusia przygotowała misiowi ciepłe i miękkie łóżeczko. Pomogła mu zdjąć ubranko i ułożyła do snu. W pokoju było cichutko, bo wszystkie zabawki już spały.
Misiu ułożył się wygodnie, zamknął oczka, rozprostował nóżki i rozluźnił rączki.
Teraz Uszatek oddycha równo i spokojnie. Jest mu dobrze, przyjemnie i miękko. Leży Mis Uszatek i tak sobie myśli: Jest mi dobrze. Oddycham lekko, równo i spokojnie. Wszystkie zabawki teraz śpią. Za chwilę i ja zasnę.
Czuję, jak moja prawa ręka staje się ciężka. Jest już bardzo ciężka. Jest już tak ciężka jak duży kamień na drodze. Jest już tak ciężka, że nie mogę jej podnieść.
Czuję, jak moja lewa ręka staje się ciężka. Jest już bardzo ciężka. Jest już tak ciężka, jak duży kamień na drodze. Jest już tak ciężka, że nie mogę jej podnieść.
Oddycham lekko, równo i spokojnie.
Nóżki też są leniwe.
Najpierw prawa nóżka staje się ciężka, coraz cięższa. Jest już tak ciężka, że nie chce mi się nią ruszać.
Lewa nóżka staje się ciężka, coraz cięższa. Jest już tak ciężka, że nie chce mi się nią ruszać.
Głowa leży spokojnie. Czuje się dobrze. Jest bardzo cicho i spokojnie.
Oddycham lekko, równo i spokojnie.
Oddycham lekko.
Oddycham równo.
Oddycham spokojnie.
Czuję ciepło w rączkach i nóżkach. Coraz więcej ciepła.
Ciepło jest w brzuszku, całe ciało jest ciepłe, jak w ciepłej kąpieli.
Czuję się dobrze.
Jest mi przyjemnie i dobrze.
Sen zamyka mi oczka. Zasypiam, zasypiam.

Miś budzi się. Otwiera oczy.
Podnosi do góry ręce, przeciąga się.
Jest wypoczęty i radosny.
Jest mu wesoło i bawi się radośnie z innymi dziećmi...

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin