Artykuł(1).pdf

(1184 KB) Pobierz
699540445 UNPDF
Warsztat pracy skutecznego nauczyciela —
Wsparcie ucznióW ze specyficznymi trudnościami
W uczeniu się z klas iV–Vi
Moduł 3
rola nauczyciela w udzielaniu pomocy
psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się z klas iV—Vi
autorki:
izabela mańkowska
małgorzata rożyńska
699540445.018.png 699540445.019.png 699540445.020.png 699540445.021.png
Po realizacji modułu uczestnik:
umie zorganizować wsparcie dla rodziców uczniów z dysleksją rozwojową,
ma wiedzę na temat różnorodnych form pomocy rodzicom,
zna zasady współpracy z rodzicami oraz sposoby aktywizacji rodziców w realizacji zaleceń,
zna konsekwencje braku współpracy rodziców ze szkołą i nieudzielania dziecku pomocy
w domu,
wie, jak wspólnie z rodzicami motywować ucznia do pokonywania trudów edukacyjnych, biorąc
pod uwagę charakterystykę rozwoju dziecka w tym wieku.
1. Organizowanie wsparcia dla rodziców uczniów z dysleksją rozwojową
W procesie wspomagania rozwoju ucznia z dysleksją ważna jest współpraca nauczyciela z ro-
dzicami, która powinna być oparta na wzajemnym zaufaniu, ustalaniu wspólnego postępo-
wania i obustronnym uzupełnianiu we wszelkich działaniach edukacyjno-wychowawczych.
stosunek nauczyciela do ucznia z trudnościami w uczeniu się wpływa istotnie nie tylko na
kształtowanie się jego osobowości, ale również na relacje nauczyciel—rodzic. rodzic jest czu-
łym obserwatorem zarówno działań pedagogicznych, jak i samego nauczyciela. Brak należytej
uwagi ze strony nauczyciela może wywołać brak zaufania u rodzica. kompetencja, otwartość,
gotowość do współpracy, chęć udzielania pomocy oraz dyskrecja nauczyciela sprawiają, że dzie-
ci oraz ich rodzice postrzegają go jako osobę zaufaną, na której można bezwzględnie polegać.
Partnerska współpraca na poziomie nauczyciel—rodzice—uczeń
do ważnych działań pedagogicznych nauczyciela należy zaliczyć zapewnienie uczniowi z dysleksją
i jego rodzicom bezpieczeństwa i poczucia akceptacji. trzeba sprawić, aby nie czuli się wykluczeni,
a wręcz przeciwnie — byli pewni, że są tak samo ważni i w pełni wartościowi jak wszystkie inne
dzieci i ich rodzice w danej klasie. W budowaniu partnerskich relacji na poziomie szkoła—rodzi-
ce znaczenie mogą mieć postawy rodziców (m. Bogdanowicz, a. adryjanek, m. rożyńska, Uczeń
z dysleksją w domu. Poradnik nie tylko dla rodziców , gdynia 2007, s. 77—79). niezwykle istotnym
aspektem przy budowaniu programu wsparcia jest wypracowanie jednolitej płaszczyzny porozu-
mienia i podjęcie współpracy w relacjach:
rodzice
nauczyciel dziecko
Zasady współpracy pomiędzy nauczycielem, rodzicem i uczniem:
stworzenie klimatu otwartości, w którym wszystkie strony (nauczyciel— rodzic—uczeń) wykazują
zrozumienie i gotowość do pokonywania trudności w nauce dziecka,
2
Moduł 3. rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540445.001.png 699540445.002.png 699540445.003.png 699540445.004.png 699540445.005.png
zapoznanie rodzica z jego prawami i obowiązkami,
zawarcie umowy/kontraktu o współpracy lub ustalenie zasad współpracy,
systematyczna wymiana informacji na temat postępów dziecka lub napotykanych przez niego
trudności,
wskazywanie miejsc (poradni, instytucji), w których rodzic może znaleźć dodatkową pomoc dla
dziecka lub rodziny,
udzielanie wskazówek, jak pracować z dzieckiem w domu,
udział rodziców w obradach Zespołu w sprawie określenia rodzaju pomocy niezbędnej uczniowi,
a także dokonania oceny jej skuteczności.
Karta praw i obowiązków
nauczyciel w roli „pomagającego” musi być otwarty zarówno na ucznia, jego rodziców jak i na sa-
mego siebie, czyli dbać o własny warsztat pracy. znajomość praw i obowiązków każdej ze stron
daje szansę na kompetentne pomaganie rodzicom i wspieranie ucznia z trudnościami w uczeniu
się.
SPRAWDŹ SIĘ
na podstawie Karty praw i obowiązków określ role rodziców ucznia z dysleksją
i nauczycieli w udzielaniu pomocy.
Zawarcie umowy/kontraktu o współpracy
kontrakt/umowa (może być ustna) polega na przyjęciu przez każdą ze stron zobowiązania udzie-
lania pomocy dziecku, które doznaje niepowodzeń szkolnych. Ważne jest, aby kontrakt zawar-
ty został trójstronnie: przez rodziców, dziecko i nauczyciela. zadania realizowane w ramach tej
współpracy powinny być określone przy udziale wszystkich zainteresowanych.
zaleca się zapoznać ucznia z zasadami pracy podczas wspólnej rozmowy z rodzicami i wychowaw-
cą. powinien się on stać świadomym uczestnikiem procesu pomocy. dobrze, gdy wyznaczane cele
są możliwe do osiągnięcia, ponieważ wtedy wysiłek włożony w ich realizację przynosi szybkie
efekty. z celów zawsze powinny wynikać konkretne zadania do wykonania.
kontrakt powinien uwzględniać między innymi:
systematyczny udział ucznia w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych (terapia powinna trwać
przynajmniej przez 2 lata) lub innych,
pracę ucznia w domu pod kierunkiem rodziców,
sposoby pracy z uczniem, metody wybrane do wspomagania rozwoju i procesu uczenia się
ucznia.
3
Moduł 3. rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540445.006.png 699540445.007.png 699540445.008.png 699540445.009.png
dla rodziców, a zwłaszcza dla ucznia, ważne jest doświadczenie sukcesu. Jeśli się pojawi, trzeba
go dostrzec i wzmocnić. W działaniu pedagogicznym należy uwzględnić ocenę skuteczności udzie-
lonej uczniowi pomocy. W wyniku postępów poczynionych przez ucznia (lub ich braku) konieczna
będzie zmiana zadań. oczywiste jest to, by zadania dla każdej ze stron były konkretne i ułatwiały
współdziałanie.
Warto zadbać również o wspólne ustalenie tzw. konsekwencji pozytywnych (nagród), które będą
motywowały ucznia do świadomej pracy nad własnym rozwojem. uczeń musi też wiedzieć, co
wiąże się z niestosowaniem do reguł ustalonych w kontrakcie. Jasno określona umowa jest dobrą
mobilizacją do pracy i zazwyczaj przynosi wymierne efekty.
Wymiana informacji na temat postępów
Warunkiem odpowiedniej współpracy jest wymiana informacji na temat postępów, a także ocena
możliwości udzielenia uczniowi pomocy i realnej perspektywy poprawy. rodzice nie zawsze za-
uważają, że ich dziecko nie radzi sobie w szkole, ponieważ jego zachowanie może być odmienne w
obu środowiskach, na przykład uczeń nieśmiały na zajęciach szkolnych może nie ujawniać takich
zachowań w domu. dlatego ważne jest, by nauczyciel utrzymywał stały kontakt z rodzicami.
Przed spotkaniem z rodzicami warto przygotować odpowiedzi na następujące pytania:
W jaki sposób rodzice mogą pomóc swojemu dziecku?
Jak współpracować z nauczycielem, aby najlepiej pomóc dziecku?
Jak pracować z dzieckiem w domu?
Jak motywować dziecko do systematycznej pracy?
co robić, gdy dziecko na lekcjach nie nadąża z zapisywaniem notatek i zadania domowego?
kiedy, gdzie i jak można się kontaktować z psychologiem, terapeutą, pedagogiem, logopedą?
gdzie się udać z dzieckiem na badania psychologiczno-pedagogiczne? Jak przebiega badanie
dziecka?
co oznacza określenie „dostosowanie wymagań”?
Jakie są sposoby dostosowywania wymagań, oceniania i warunków pracy do potrzeb uczniów
z dysleksją na lekcjach?
czy jest możliwe odpytywanie ucznia z mniejszych partii materiału?
Jakie są formy dostosowania i kryteria oceniania uczniów z dysleksją podczas egzaminów ze-
wnętrznych?
czy uczeń może pisać na komputerze dłuższe prace pisemne?
Jak niwelować skutki długotrwałych niepowodzeń w nauce, jeśli się pojawiły?
Jakie perspektywy ma dziecko w dalszej edukacji?
4
Moduł 3. rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540445.010.png 699540445.011.png 699540445.012.png
Rodzice mogą oczekiwać wyjaśnień w następujących kwestiach:
Sposób kontaktowania się z nauczycielem.
kwestię tę ustalają wspólnie nauczyciel i rodzice. mogą to być: spotkania, korespondencja ma-
ilowa lub kontakt telefoniczny. Ważne jest, aby uwagi pisemne były przez rodziców podpisywa-
ne, komentowane. Brak takiego uzgodnienia może powstrzymywać rodziców przed kontaktami
z nauczycielem, z obawy przed postrzeganiem ich jako natrętnych lub nadopiekuńczych. Warto
też uzgodnić, w jakich sprawach obie strony mają się kontaktować.
Szkolne procedury, które dotyczą ucznia z dysleksją:
— rozpoznanie trudności przez nauczyciela na podstawie kwestionariusza objawów dysleksji
u uczniów klas iV—Vi,
— pełna diagnoza w poradni psychologiczno-pedagogicznej, jeśli zaistnieje taka potrzeba; w tym
wypadku rodzic podejmuje inicjatywę i zgłasza się z dzieckiem do poradni; badanie po klasie
trzeciej może stwierdzić występowanie dysleksji i jest ważne na wszystkie etapy edukacyjne,
— udział rodziców w posiedzeniu zespołu, na którym są podejmowane decyzje w sprawie rodzaju
i zakresu pomocy, jaka zostanie udzielona uczniowi, na przykład włączenie do zajęć korekcyj-
no-kompensacyjnych.
Więcej o...
zwiększeniu efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi słu-
żyć będzie zespołowa formuła pracy nauczycieli i specjalistów, prowadzących zajęcia z danym
uczniem. zadaniem Zespołu będzie planowanie i koordynowanie pomocy udzielanej uczniowi.
Zespół — przy udziale rodziców ucznia, a także przedstawicieli poradni psychologiczno-pedago-
gicznej opiekującej się szkołą lub specjalistów spoza szkoły, w szczególności lekarzy, psychologów,
pedagogów, logopedów — po dokonaniu analizy poziomu wiadomości, umiejętności i funkcjono-
wania danego ucznia oraz określeniu trudności, na jakie napotyka, będzie planował indywidualną
ścieżkę pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla danego ucznia, uwzględniającą potrzeby roz-
poznane zarówno w przedszkolu, szkole i placówce, jak i wynikające z opinii wydanej przez porad-
nię psychologiczno-pedagogiczną. Współdziałanie wszystkich nauczycieli prowadzących zajęcia
z danym uczniem pozwoli na opracowanie, przyjęcie i realizację spójnego i konsekwentnego pla-
nu oddziaływań edukacyjnych lub terapeutycznych.
zespół będzie dokonywał oceny skuteczności pomocy świadczonej uczniom oraz wprowadzał
zmiany w planach działań Wspierających (pdW). można tak zaplanować pracę Zespołu, by spo-
tkanie oceniające efektywność udzielanej pomocy było jednocześnie spotkaniem, na którym
planuje się potrzebne uczniowi dalej formy wsparcia. dla każdego ucznia z dysleksją, wymagają-
cego pomocy psychologiczno-pedagogicznej, prowadzona będzie karta indywidualnych potrzeb
ucznia (kipu).
5
Moduł 3. rola nauczyciela w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom
uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z klas iV—Vi
699540445.013.png 699540445.014.png 699540445.015.png 699540445.016.png 699540445.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin