Zacznik nr1 modul8_5.pdf
(
98 KB
)
Pobierz
untitled
Dobre praktyki z szuflady terapeuty – zabawy kształcące funkcje motoryczne
Ćwiczenia kształcące funkcje motoryczne
•
Zabawa „Opisz, czego dotykasz”
– ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (stymulacja dotykowa).
Prowadzący zajęcia pokazuje dzieciom pudełko, w którym znajdują się rozmaite przedmioty
zasypane ryżem. Każde dziecko po kolei wkłada rękę do pudełka i bez patrzenia na przedmiot
próbuje odgadnąć, czego dotyka (manipuluje przedmiotem, określa jak najwięcej jego cech: jaki
jest w dotyku, jaka jest jego temperatura itp.).
•
Zabawa „Działaj według planu”
– ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (planowanie przestrzeni,
współdziałanie). Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi rysunek, na którym jest plan
wykonania zadania. Pierwszy uczeń dowiaduje się, że ma wyjąć z szafy piłeczki, drugi uczeń
ma ułożyć z szarf koło, trzeci uczeń ma stać na zewnątrz koła i podawać innym uczestnikom
zabawy piłkę, czwarty uczeń ma grać na bębenku. Zadaniem grupy jest wspólne zastanowienie
się, jak złożyć kolejne zadania w jedną wspólną zabawę i odpowiednio zorganizować przestrzeń.
Po chwili prowadzący mówi:
Chciałbym zobaczyć, czy działacie zgodnie z planem
. Uczniowie
prezentują zadanie.
•
Zabawa „Dotyk”
– ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (różnicowanie stron lewa–prawa, orientacja
w schemacie ciała, prawidłowa reakcja na dotyk). Uczeń kładzie się na plecach. Ręce leżą
swobodnie wzdłuż ciała. Prowadzący lekko dotyka kolejne kończyny dziecka. Uczeń nieznacznie
unosi dotkniętą rękę lub nogę, a potem wraca do poprzedniej pozycji. Dotykanie odbywa się w
następującej kolejności: lewa ręka, prawa ręka, lewa noga, prawa noga, obie nogi równocześnie,
obie ręce, lewa ręka i lewa noga, prawa ręka i prawa noga, następnie naprzemiennie – ręka
lewa, noga prawa i odwrotnie. Ćwiczenie powtarza się w zróżnicowanej kolejności. Uczeń może
również wykonać to ćwiczenie z zamkniętymi oczami.
•
Ćwiczenie ruchowo-zmysłowe
(pobudzanie układu dotykowego, kształtowanie świadomość
kierunku w przestrzeni). Prowadzący układa na podłodze drogę ze strzałek wykonanych z róż-
nych materiałów (z gazety, kartonu, bibuły, drewna). Zadaniem ucznia jest pokonanie tej drogi
bez butów z głośnym nazywaniem kierunku strzałek. Uczeń mówi na przykład: idę w prawo,
teraz w lewo itd.
W innej wersji tego ćwiczenia nauczyciel kładzie na podłodze kartkę A4 z rysunkiem
przedstawiającym kierunki świata.
Północ
Zachód
Wschód
Południe
1
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas IV–VI
Podaje uczniowi polecenia:
Połóż się na kartce na brzuchu (głowa tam, gdzie północ). Wskaż
dowolną ręką lub nogą główne kierunki świata: północ, południe, wschód, zachód. Wskaż
pośrednie kierunki świata: północny zachód, południowy wschód. Obróć się na plecy
(kartka leży
bez zmian, głowa wskazuje północ)
i teraz wskaż kierunki: północ, południe, wschód, zachód
oraz północny wschód, południowy wschód
itd. Uwaga: zadanie można modyfikować i utrudniać
przez zmienianie położenia ucznia, na przykład leżenie na brzuchu/plecach z głową wskazującą
kierunek południowy, zachodni, wschodni. Za każdym razem nauczyciel formułuje te same
polecenia.
•
Ćwiczenie „Pokręć się na krześle”
– ćwiczenie ruchowo-zmysłowe (pobudzanie układu
dotykowego, przedsionkowego i proprioceptywnego). Uczeń przed odrabianiem lekcji w domu
siada na krzesełku i kręci się przez chwilę, raz w jedną, raz w drugą stronę.
•
Ćwiczenie „Poskacz na piłce”
. Uczeń skacze przez chwilę na dużej piłce sensorycznej, starając
się nie stracić równowagi.
Należy pamiętać, że w niektórych schorzeniach neurologicznych (na przykład w padaczce) istnieją
przeciwwskazania do stymulacji przedsionkowej (kręcenie, wirowanie, kołysanie, podskakiwanie
itd.).
Ćwiczenia manualne
•
„Zabawa klamerkami”
. Uczniowie naciskają klamerkę kolejnymi palcami: kciuk – wskazujący,
kciuk – środkowy, kciuk – serdeczny, kciuk – mały i w odwrotnej kolejności. Podczas naciskania
uczniowie wydychają powietrze.
•
Zabawa „Ściskaj piłeczkę”
. Uczniowie ściskają gumową piłeczkę, dzięki czemu usuwają napięcie
mięśni dłoni i palców. Przy ściskaniu wydychają powietrze.
•
Zabawa „Ciepło-zimno”
. Uczniowie zanurzają ręce raz w zimnej, raz w ciepłej wodzie, określając
wrażenia. Prowadzący zajęcia wyjaśnia uczniom: Ta czynność to nie tylko zabawa, ale także
dobre ćwiczenie przed pisaniem.
Ćwiczenia kształcące funkcje motoryczne zaproponowane w ORTOGRAFFITI.
Od dysgrafii do
kaligrafii
•
Stańcie w kręgu. Pokażcie po kolei ruchami swojego ciała, jaką dyscyplinę sportową lubicie
najbardziej
. Po prezentacji indywidualnej każdy uczestnik zajęć pokazuje wszystkie dyscypliny
w kolejności, w jakiej były przedstawiane.
•
Stańcie w małym rozkroku, ugnijcie lekko nogi. Jedną rękę wyciągnijcie w przód, a głowę połóżcie
na ramieniu wyciągniętej ręki. Kołyszcie się całym ciałem i kreślcie płynnie w przestrzeni obszerne
wzory: koła, linie spiralne i fale. Rysując, patrzcie w dal poza rękę. Zadbajcie o to, aby całe ciało
było rozluźnione. Powtórzcie ćwiczenie dla drugiej ręki.
2
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas IV–VI
•
Jedna osoba z grupy staje naprzeciw pozostałych uczestników i wyobraża sobie, że stoi przed
lustrem. Gestem, ruchem całego ciała pokazuje, co lubi robić w wolnym czasie. Pozostali naśladują
jej ruchy tak, jakby byli lustrzanymi odbiciami, po chwili próbują odgadnąć nazwę tego zajęcia–
hobby.
•
Jedna osoba z grupy staje naprzeciw pozostałych uczestników i improwizuje gestem, ruchem całego
ciała grę na jakimś instrumencie. Pozostali próbują odgadnąć nazwę tego instrumentu. Na koniec
przy włączonej muzyce, uczestnicy zajęć „grają” na swoich instrumentach, a nauczyciel dyryguje
orkiestrą.
•
Uczestnicy stoją w rozsypce. Wszyscy wykonują jednocześnie w powietrzu rysunek oburącz na temat
„morze”. Każda osoba po kolei podaje polecenie według własnego pomysłu. Przykład: Pierwsza
osoba mówi:
rysujemy fale na morzu…, druga: rysujemy chmury...,
trzecia:
i słońce...
, czwarta:
oraz
deszcz…,
piąta:
a także wielką tęczę…,
nauczyciel:
a teraz narysujcie wieloryba – ale nie rękoma, tylko
nosem!
•
Wykonajcie ruchy podobne do maszerowania w miejscu – są to ruchy naprzemienne. Poruszajcie
kolejno raz jedną ręką i przeciwległą nogą, raz drugą ręką i przeciwległą nogą. Ćwiczenie wykonujcie
powoli, równomiernie oddychajcie.
•
Konie charakteryzują się czterema podstawowymi chodami: stępem, kłusem, galopem i cwałem.
Wykonajcie w pozycji czworaczej kolejność opierania kończyn o podłoże podobnie jak koń w stępie
i kłusie. Stęp: lewa tylna, lewa przednia, prawa tylna, prawa przednia. Kłus: lewa przednia i prawa
tylna jednocześnie, następnie prawa przednia i lewa tylna równocześnie.
•
Przedstawcie za pomocą ruchu, rysunku w powietrzu, co należy ze sobą zabrać na pieszą wędrówkę
w góry lub nad morze.
•
Bumerang to przedmiot, który wymyślili Aborygeni. Jego ciekawa właściwością jest to, że wraca na
miejsce, z którego został wyrzucony. Spróbujcie pobawić się w ten sposób, że jakiś przedmiot, na
przykład ołówek, jest takim bumerangiem.
Jedna osoba trzyma bumerang i wodzi nim dynamicznie
przed oczami drugiej osoby tak, jakby latał w różnych kierunkach, to w prawo, to w lewo, do przodu,
do tyłu, do góry i na dół. Druga osoba podąża wzrokiem za bumerangiem i wykonuje ruchy całym
tułowiem.
•
Stańcie w lekkim rozkroku. Wyobraźcie sobie, że pada śnieg, obserwujecie oczami spadającą z góry
na dół śnieżynkę. Jedna ze śnieżynek zaczepiła się na choince. Patrzcie na nią i nie spuszczając z niej
oczu, wykonajcie następujące ćwiczenia: przysiad, podskok, kręcenie głową na boki, bieg w miejscu.
•
Stańcie swobodnie w niewielkim rozkroku, głowę zwieście nisko i rozluźnijcie mięśnie szyi. Pozwólcie
głowie swobodnie kołysać się od jednego do drugiego ramienia. Liczcie od 20 do 0.
•
Dzieci dobierają się w pary (dziewczynka – chłopiec). Jeden z uczestników (rycerz) ma zakryte/
zawiązane oczy, a drugi (dama) chowa gdzieś w pomieszczeniu chusteczkę i odpowiednimi poleceniami
„na prawo”, „na lewo”, „do przodu”, „do tyłu” nakierowuje swojego „rycerza”, by odnalazł ukrytą
chustkę.
3
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas IV–VI
•
Stańcie w niewielkim rozkroku i wykonajcie ćwiczenie doskonalące koordynację ruchową. Obiema
rękami jednocześnie dotykajcie na przemian ucha i nosa. Gdy lewa ręka trzyma nos, to prawa ręka
trzyma lewe ucho. Zmiana – teraz prawa ręka trzyma nos, a lewa ręka trzyma prawe ucho.
Ćwiczenie
można wykonywać coraz szybciej.
•
Podzielcie się na małe zespoły
(na przykład trzyosobowe).
Zademonstrujcie działanie jakiegoś
urządzenia, maszyny. Niech zespół obserwujący poda nawę waszej maszyny.
•
Zaprezentujcie ruchem ciała umiejętności rycerskie: strzelanie z łuku, rzucanie włócznią, ubieranie się
w zbroję.
•
Czy znacie jakiegoś psa lub kota – bohatera z kreskówek lub bajki? Spróbujcie naśladować go ruchem
ciała, gestem i mimiką. Ciekawe, czy inni potrafią odgadnąć jego imię.
4
Moduł 8
WSPARCIE PEDAGOGICZNE – ćwiczenie funkcji motorycznych u uczniów klas IV–VI
Plik z chomika:
basiagowska
Inne pliki z tego folderu:
Zacznik nr1 modul8_5.pdf
(98 KB)
UzDwD.pdf
(15952 KB)
rady_kaligrafusa.pdf
(94 KB)
PREZENTACJA_po_prostu_cwicz.pdf
(418 KB)
Prezentacja_kaligrafia.pdf
(4891 KB)
Inne foldery tego chomika:
- Zabawa z cyferkami
► wiosna
3 elem
50 lekcji
ABC-zeszyt szesciolatka zaczynam pisac 1
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin