Uczen_z_dysleksja_w_szkole.pdf

(1366 KB) Pobierz
Layout 1
539257151.031.png 539257151.032.png
 
539257151.033.png
 
539257151.001.png
 
539257151.002.png
 
539257151.003.png
 
 
539257151.004.png 539257151.005.png 539257151.006.png 539257151.007.png 539257151.008.png 539257151.009.png 539257151.010.png 539257151.011.png 539257151.012.png 539257151.013.png 539257151.014.png 539257151.015.png
Marta Bogdanowicz
Anna Adryjanek
Uczeƒ z dysleksjà w szkole
Poradnik nie tylko dla polonistw
Wydanie trzecie zmienione
G d y n i a 2 0 0 9
539257151.016.png 539257151.017.png 539257151.018.png 539257151.019.png
Re cenzja merytoryczna: dr hab. Grayna Krasowicz-Kupis , prof. UCS
Re dak tor pro wa dz cy: Aleksandra Gibaa
Re dak cja j zy ko wa: agorzata akowska , El bie ta a asz
Korekta: Honorata Jasicka
Pro jekt okad ki: Krzysz tof Go dlew ski
Re dak cja gra ficz na i skad: Kamila Kwiek
Ilustracje: Kornel Kowalski
Pomysy ilustracji ze stron 11, 34, 40, 56, 64, 77, 121: arta Bogdanowicz
Publikacja zalecana przez Polskie Towarzystwo Dysleksji
Co py ri ght by Wy daw nic two Pe da go gicz ne OPE RON Sp. z o.o.
& Mar ta Bog da no wicz, An na Ad ry ja nek
Gdynia 2005
Wszel kie pra wa za strze o ne. Ko pio wa nie wca o ci lub we frag men tach bez zgo dy wy daw cy za bro nio ne.
1-9/XIV
Wy daw ca:
Wy daw nic two Pe da go gicz ne OPE RON Sp. z o.o.
81-212 Gdynia, ul. Hutnicza 3
tel. 058 679 00 00
e -ma il: in fo@ope ron.pl
http://www.ope ron.pl
ISBN 978-83-7461-872-4
539257151.020.png 539257151.021.png 539257151.022.png 539257151.023.png 539257151.024.png
Spis treÊci
Od Wydawcy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Wstp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
CZ I. Co naley wiedzie o dysleksji rozwojowej?
Wprowadzenie teoretyczne (Marta Bogdanowicz) . . . . . 9
1. Czy wszyscy moemy si nauczy czytania i pisania
rwnie dobrze i szybko? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
2. Od jak dawna znane s specyficzne trudnoci w czytaniu
i pisaniu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
3. Jak nazywa przypadki trudnoci w czytaniu i pisaniu? . . . . . . 20
4. Na jakiej podstawie rozpoznaje si specyficzne trudnoci
w czytaniu i pisaniu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
5. Dlaczego przybywa uczniw z dysleksj? Ilu ich jest? . . . . . . . . 32
6. Jak objawiaj si specyficzne trudnoci w czytaniu i pisaniu?
Czy objawy dysleksji zawsze s takie same? . . . . . . . . . . . . . . . 37
6.1. Jakie s objawy dysleksji u dzieci w wieku przedszkolnym i uczniw
klasy „0”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
6.2. Jakie s objawy dysleksji u uczniw klas IIII szkoy podstawowej? . . 41
6.3. Jakie s objawy dysleksji u uczniw klas IVVI szkoy podstawowej?. . 46
6.4. Jakie s objawy dysleksji u uczniw szk ponadpodstawowych? . . . 53
6.5. Na czym polega zmienno symptomw dysleksji rozwojowej? . . . . . 57
7. Co jest przyczyn dysleksji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
7.1. Jakie s pierwotne przyczyny dysleksji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
7.2. Dlaczego kade dziecko dyslektyczne jest inne, ma trudnoci innego
rodzaju? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 65
8. Jakie wyrnia si typy dysleksji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
9. Jak diagnozowa dysleksj rozwojow? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
10. Co robi, zamiast „usi i paka”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
11. Czy ucze z dysleksj jest uprzywilejowany? . . . . . . . . . . . . . . . 85
12. O czym naley pamita, bdc nauczycielem uczniw
z dysleksj? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97
CZ II. Jak pracowa z uczniami z dysleksj? Wskazwki
metodyczne (Anna Adryjanek) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
1. Zamiast wstpu, czyli historia pewnego polonisty . . . . . . . . . 100
2. Dlaczego ucznia z dysleksj dotyczy problem pustej kartki? . . . 102
3
539257151.025.png 539257151.026.png 539257151.027.png
Spis treÊci
3. Jak rozumie opini poradni psychologiczno-pedagogicznej?
Leksykon poj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4. Na czym polega specyfika trudnoci uczniw z dysleksj
w zakresie kompetencji doskonalonych i ksztatowanych na
lekcjach jzyka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej? . . . . . 146
4.1. Dlaczego ucze z dysleksj ma trudnoci w gromadzeniu,
selekcjonowaniu i korzystaniu z rnych rde informacji? . . . . . . . 146
4.2. Dlaczego ucze z dysleksj ma trudnoci w posugiwaniu si
sownikami, wydawnictwami encyklopedycznymi i leksykonami? . . . 149
4.3. Szukanie kameleona w gszczu, czyli jakie trudnoci w analizowaniu
tekstw maj uczniowie z dysleksj? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
4.4. Dlaczego owce mona pomyli z owocami? Jakie trudnoci
w czytaniu charakterystyczne s dla uczniw dyslektycznych? . . . . . 152
4.5. Jakie trudnoci ma ucze dyslektyczny w tworzeniu i w ocenie
poprawnoci wasnych tekstw? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
4.6. Jakie trudnoci ma ucze dyslektyczny w wypowiadaniu si i w dyskusji?
156
4.7. Dlaczego nieatwo jest notowa, streci, opowiedzie? . . . . . . . . . 157
4.8. Dlaczego trudno pracowa w grupie? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
5. Jakie s cechy pisemnych i ustnych wypowiedzi uczniw
z dysleksj? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
6. Jak pracowa indywidualnie z uczniem z dysleksj? . . . . . . . . 171
6.1. Pomaga opanowa chaos powstajcy na kartce papieru . . . . . . . . . 171
6.2. Pomaga opanowa chaos zapisany w podrczniku lub tekcie
literackim . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 172
6.3. Pomaga opanowa chaos zapisw w zeszycie . . . . . . . . . . . . . . . . 189
6.4. Pomaga opanowa chaos wypowiedzi ustnych . . . . . . . . . . . . . . . . 199
7. Jak pracowa w klasie, w ktrej s uczniowie z dysleksj? . . . 200
7.1. Organizacja przestrzeni klasy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200
7.2. Zmienne tempo lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
7.3. Praca z przedmiotem-symbolem . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 204
7.4. Czytanie tekstu w klasie najlepsze spotkanie z lektur . . . . . . . . . . 205
7.5. Praca w grupach (metoda „szeryfsekretarzartystaarchiwista
kamieniarzksigowy”) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
7.6. Praca domowa dla ucznia z dysleksj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Aneks. Recepty na dobre czytanie i pisanie (Marta Bogdanowicz) . . . . . . . 211
Indeks . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218
W jaki sposb nauczyciel moe skutecznie pomc uczniowi z dysleksj?
(Od Wydawcy) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
4
539257151.028.png 539257151.029.png 539257151.030.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin