program glotto.pdf

(208 KB) Pobierz
„Małe dzieci chcą się uczyć tak bardzo,
„Małe dzieci chcą się uczyć tak bardzo,
że nie potrafią odróżnić nauki od
zabawy.
Pozostają w tym nastawieniu,
dopóki my dorośli nie przekonamy ich,
że nauka nie jest zabawą”
G.Doman 1992, s.49
Program nauki czytania dla dzieci 4-5 letnich
Pobawmy się wyrazami i literami
Misja programu:
wspomaganie rozwoju dziecka i jego twórczej osobowości
Autor: mgr Elżbieta Dudek
1
WPROWADZENIE
Jednym z zadań wychowania przedszkolnego, określonych w podstawie
programowej jest tworzenie warunków do nabywania i rozwijania przez dzieci
umiejętności czytania i pisania. Nie jest to zadanie nowe, bowiem elementarna
nauka czytania dzieci sześcioletnich wprowadzona została do obowiązującego
programu wychowania przedszkolnego w 1977r. Opracowano wówczas i przyjęto
do powszechnego stosowania zasady przedszkolnej nauki czytania z
zastosowaniem metody analityczno-syntetycznej. Aby cel został osiągnięty,
w zajęciach uczestniczą wszystkie dzieci danej grupy i korzystają z jednakowych
podręczników do czytania i ćwiczeń. Pojawiające się trudności nauczyciel
pomaga dziecku przezwyciężać pracą indywidualną, jednak na ogół korzystając
z tego samego materiału dydaktycznego, który zastosował dla całej grupy.
Stosowane metody nie pozwalają na dobrowolność uczestnictwa dziecka
w proponowanych przez nauczyciela zajęciach. Nauczyciel czuje się niejako
zobligowany przez program i późniejsze wymagania szkolne do wyćwiczenia
pewnych sprawności dziecka ułatwiających czytanie (analiza i synteza słuchowo-
wzrokowa) i do zaznajomienia z dwudziestoma dwoma literami alfabetu.
Specyfika rozwoju i uczenia się dziecka w wieku przedszkolnym polega m.in. na
tym, że uczy się ono spontanicznie w różnych sytuacjach, często przypadkowo
i mimowolnie. Jako wieloletni praktyk zgadzam się z wieloma teoretykami
pedagogiki rozwojowej, którzy przekonują, że zabawa jest podstawą formą
aktywności dziecka w wieku przedszkolnym i uważam, że to właśnie zabawa
powinna towarzyszyć nauce czytania.
Powinnością edukacyjną nauczyciela przedszkola jest stymulowanie
i organizowanie aktywności zabawowej dzieci. Nauka czytania powinna
odbywać się przy okazji zabawy. Celem pracy pedagogicznej nauczyciela
przedszkola nie jest i nie powinna być wyłącznie nauka czytania, liczenia itp.
a to zjawisko w czasach pogoni za wiedzą stało się dość powszechne w praktyce
2
przedszkolnej. Celem pracy jest i być powinna zabawa dzieci, a przy okazji
nauka, w tym także czytania.
A zatem nasuwa się pytanie : Jakie metody stosować, i jak
organizować proces nauki czytania, aby każde dziecko osiągnęło w tym
zakresie pożądany efekt?
Próbą odpowiedzi na to pytanie jest program Pobawmy się wyrazami
i literami, który należy traktować, jako przymierze metod i próbę adaptacji
metod globalnych i syntetyczno- analitycznych.
Adresatami programu są dzieci 4-5 letnie z przedszkola w Zespole Szkół
Różewie, którym pragnę stworzyć możliwości t akich działań , by nauka
stanowiła fascynację, przygodę, zabawę i dawała im radość i satysfakcję.
PROGRAMU
CELE GŁÓWNE
1. Pobudzanie i pogłębianie motywacji dzieci w młodszym wieku
przedszkolnym do nauki czytania poprzez stwarzanie optymalnych
warunków do rozwijania ich zainteresowań czytelniczych oraz
nabywania umiejętności czytania.
2. Wykorzystanie i stymulowanie możliwości rozwojowych dzieci od
czwartego roku życia oraz stworzenie w przedszkolu warunków
dojrzewania do obowiązków szkolnych w atmosferze radosnej zabawy.
CELE SZCZEGÓŁOWE
- stworzenie dzieciom 4-5-letnim warunków do naturalnego odkrywania
alfabetycznej struktury pisma,
- stymulowanie rozwoju aktywności dzieci poprzez prowadzenie
różnorodnych ćwiczeń i zabaw prowadzących do nabycia umiejętności
czytelniczych,
3
CELE
166386697.001.png
- wyzwalanie pozytywnych emocji wpływających na rozwinięcie
zainteresowania kodem literowym,
- wczesne wykształcenie kompetencji czytelniczych w wieku
przedszkolnym i uwolnienie tego procesu od stresu,
- wyrównanie startu dzieci wiejskich w zakresie nauki czytania.
CELE OPERACYJNE
Dziecko:
- odczytuje własne imię i rozpoznaje je wśród innych,
- dokonuje syntezy i analizy własnego imienia z sylab bądź z głosek,
- odczytuje imię kolegi ,
- układa swoje imię z rozsypanki literowej wg wzoru lub z pamięci,
- odszukuje i zaznacza wskazane przez nauczyciela litery w swoim
imieniu,
- zna litery alfabetu,
- dokonuje syntezy i analizy wyrazów,
- dzieli wyraz na sylaby,
- wyróżnia głoskę w nagłosie i wygłosie,
- globalnie rozpoznaje wyrazy w zakresie przerabianego słownictwa.
CZAS REALIZACJI: wrzesień 2008r –czerwiec 2009r
MIEJSCE REALIZACJI: Zespół Szkół w Różewie - Przedszkole
METODY
Kierując się słowami E. Malmquista: " Nie ma takiej metody, która jest
najlepsza dla wszystkich dzieci, a nawet dla jednego dziecka w różnych
okresach nauki. " wykorzystam wielorakie i różnorodne metody, dzięki którym
zajęcia staną się bardziej atrakcyjne, a treści, łatwiej i szybciej przyswajalne.
Będą to:
METODY WIODĄCE:
4
166386697.002.png
1. Metoda Glenna Domana
Jest to metoda „czytania bez liter” opracowana przez
amerykańskiego neurologa i terapeutę. Oparta jest na zabawie w
czytanie. Nauka czytania przebiega etapami:
I - pojedyncze słowa
II - wyrażenia dwuwyrazowe
III - proste zdania
IV - rozbudowane zdania
V - książki
Metoda polega na organizowaniu z dziećmi tzw. sesji , podczas których
w szybkim tempie, głośno odczytuje się słowo z tzw. ,,Karty migawkowej”,
napisanej czerwonym, a w późniejszej fazie czarnym drukiem. Doman podkreśla
znaczenie systematyczności i atmosfery zabawy. Im więcej zabawy, tym więcej
nauki – zaznacza.
Z metody Domana do realizacji programu, wybrałam trzy pierwsze
etapy proponowanej przez autora ścieżki czytania.
2. Odimienna metoda nauki czytania Ireny Majchrzak
Imię dziecka jest słowem otwierającym świat pisma. Słowo – klucz, za
pomocą którego dziecko może w sposób dla siebie najłatwiejszy i najbardziej
naturalny odkryć strukturę pisma czyli relację między wyrazem napisanym
a słowem mówionym i relację brzmieniową między literą a fonemem . Według
autorki nauka rozpoczyna się od czytania globalnego własnego imienia,
a dziecko jednocześnie dostrzega różnicę miedzy kształtem poszczególnych liter
w zapisie własnego imienia. Autorka podkreśla, że dziecko uczy się liter poprzez
obserwację. W związku z tym po inicjacji z imionami następują kolejne etapy
nauki czytania:
- ściana pełna liter
- targ liter
- nazywanie świata.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin