Scenariusz zajęć matematycznych (22).doc

(40 KB) Pobierz
Scenariusz zajęć nr 26

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 5-6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk –Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

Scenariusz  zajęć nr 26

 

TEMAT: Klocki

ZAGADNIENIE: Intuicje matematyczne- prostopadłościan (sześcian)

 

1.„Na dzień dobry”

§         „Zbudujemy wspólny dom”- zabawa integracyjna

CEL: imienne przedstawienie się uczestników zabawy, wytworzenie miłej atmosfery

JAK?

1)     dziecko wchodzi do ośrodka koła i mówi:

Dom buduję , dom buduję cegiełki..np Ani potrzebuję

2)     Wybrane dziecko mówi swoje imię, dzieli je na sylaby, wybiera odpowiednią liczbę klocków i ustawia na środku koła

3)     Potem następuje zmiana  dzieci, powstaje wspólny dom

 

2. „ Prawa ręka”

§         „W prawo i w lewo” – zabawa orientacyjno- porządkowa

CEL: ćwiczenia w określaniu kierunków : w prawo i w lewo

JAK? W rytm muzyki dzieci przekazują sobie klocek w koło  z prawej ręki do prawej ręki kolegi, przerwa w muzyce oznacza zmianę kierunku ruchu. Następnie zmiana rąk

 

§         Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

JAK? Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności, piosenka nr 45 cz. II. „W co się bawić dziećmi. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz

 

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry

      .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie

     ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny

     .........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień  2 x              /tańczą

 

3. „Ile? Tyle?”

§         „Klocki” – zabawa w eksperymentowanie

CEL:  ustalanie na poziomie intuicji czym jest prostopadłościan-sześcian, wyszukiwanie klocków do podanych cech: każda  ściana musi być kwadratem lub prostokątem

JAK?  

1)     przygotowujemy różne klocki i pudełka,

2)     określamy ich cechy: 6 ścian w kształcie kwadratu lub prostokąta, ściany naprzeciwległe są takie same

3)     rozkładamy jedno pudełko , obserwujemy powstałą siatkę  z figur geometrycznych, rozpoznajemy  i nazywamy figury

4)     wspólnie budujemy  wieżowiec z klocków

 

§         „Znajdź figurę”- zabawa logiczna

CEL: utrwalenie poznanych figur geometrycznych, określanie figur wg  podanych  cech

JAK?

1)     ustalamy symbole określające dane figury : mały nie mały , czerwony , nie czerwony , cienki , gruby

2)     dzieci wyszukują klocki wg cech podanych przez nauczyciela np. mały, czerwony kwadrat- duży niebieski kwadrat, układają je w zbiory

 

   4„Ważny wyraz”- ćwiczenia artykulacyjne

CEL: ćwiczenia narządów mowy, usprawnianie języka, utrwalenie głosek szumiących i syczących -sz,ż,cz,dż,s,z,c,dz

     JAK? Prowadzący pokazuje dzieciom  ilustracje  z obrazkami , które zawierają w/w głoski, każde dziecko wybiera obrazek ,potem wszyscy się z nim zapoznają , zwracamy uwagę na prawidłową wymowę głosek w nazwach. Umawiamy się, że wstają te dzieci które usłyszą w wypowiadanym przez nauczyciela słowie głoski np. S

żelazko, czosnek, zboże, zajączek, znaczek, szybowiec, dzwoneczek, szalik, żarówka, żaba, szufelka, samolot, ser, cytryna, cebula, dżem, czapka, zegar, grzebień, sanki, cukierki- nauczyciel wydłuża głoski np. czossssnek

 

      5. Ćwiczenia motoryczne-

      CEL: doskonalenie  koordynacji wzrokowo-ruchowej, wyobraźni przestrzennej

      JAK? Każde dziecko otrzymuje wzór karta nr II-2, uzupełnia elementami literopodobnymi

 

„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia   grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz

 

 

POMOCE:

1)     klocki

2)     pudełka

3)     figury geometryczne- klocki

4)     symbole: mały, niemały itp

5)     ilustracje

6)     karty pracy

 

 

 

2

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin