Skala Krytycznych Wydarzeń.pdf
(
300 KB
)
Pobierz
11_Rosa_skwz.p65
P R A C A P R Z E G L Ą D O W A
Krzysztof Rosa
1
, Wojciech Sobala
2
, Bohdan Dudek
3
, Agnieszka Marczyńska-Wdówik
4
1
Klinika Ostrych Zatruć, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi, Zakład Socjologii Uniwersytetu Medycznego w Łodzi
2
Zakład Epidemiologii Środowiskowej, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi
3
Instytut Psychologii, Uniwersytet Łódzki
4
Klinika Ostrych Zatruć, Instytut Medycyny Pracy w Łodzi
Skala Krytycznych Wydarzeń
Życiowych u Młodzieży (SKWŻ)
Adolescents’ Critical Life Events Scale (ACLES)
Praca powstała w ramach tematu badawczego IMP.13.1: „Analiza wybranych dyspozycji psychologicznych i cech
społecznych u młodych osób podejmujących próby samobójcze” finansowanego z działalności statutowej Instytutu
Medycyny Pracy w Łodzi. Kierownik tematu: dr Krzysztof Rosa.
Adres do korespondencji:
dr Krzysztof Rosa
Zakład Socjologii, Uniwersytet Medyczny
w Łodzi
ul. Lindleya 6, 90–131 Łódź
tel. kom.: 603 073 479
e-mail: ksor8@wp.pl
Streszczenie
Wyniki badań suicydologicznych zwracają uwagę na istotną rolę krytycznych wydarzeń życiowych w etio-
logii zachowań samobójczych. Monitorowanie takich wydarzeń może być ważnym instrumentem w pre-
wencji zachowań samobójczych. W artykule przedstawiono nowe narzędzie — Skalę Krytycznych Wyda-
rzeń Życiowych u Młodzieży (SKWŻ) — służące do identyfikacji krytycznych wydarzeń życiowych będą-
cych czynnikami ryzyka występowania zachowań samobójczych. Przygotowano dwie wersje skali
— A (do oceny ryzyka wystąpienia myśli samobójczych) i B (do oceny ryzyka prób samobójczych). Ana-
liza parametrów psychometrycznych skali wskazuje, że są one wystarczające. Przygotowane narzędzie
może być wykorzystane w programach prewencyjnych oraz badaniach naukowych.
Suicydologia 2007; 3: 68–78
słowa kluczowe: krytyczne wydarzenie życiowe, próba samobójcza, młodzież
Suicydologia, tom 3, nr 1, 68–78
Copyright © 2007 Polskie
Towarzystwo Suicydologiczne
ISSN 1895–3786
www.suicydologia.viamedica.pl
Abstract
Suicidological research has evidenced a major role of critical life events in the etiology of suicidal beha-
viors. Monitoring of such events may be an important instrument in suicide prevention. In the paper a new
tool, the Adolescents’ Critical Life Events Scale (ACLES) is introduced. The scale allows to identify critical
events and to estimate the risk of suicidal attempts in non-clinical adolescent population. Two versions of
the ACLES are available — form A (suicidal thoughts) and form B (suicide attempts). Psychometric pro-
prieties of the tool turned out to be satisfactory. Therefore, the ACLAS can be recommended for use both
in scientific research and prevention programs.
Suicydologia 2007; 3: 68–78
key words: suicide attempts, critical life events, adolescents
68
słowa kluczowe:
słowa kluczowe:
key words:
key words:
Krzysztof Rosa i wsp.,
Skala Krytycznych Wydarzeń Życiowych u Młodzieży (SKWŻ)
Wstęp
Termin „krytyczne wydarzenie życiowe” jest czasami sto-
sowany zamiennie z pojęciami „sytuacja trudna/krytycz-
na”. W kontekście problematyki, której dotyczy prezen-
towane narzędzie, istotna wydaje się kwestia wzajem-
nych relacji, to znaczy podobieństw i różnic pomiędzy
obydwoma pojęciami. Wspólnymi elementami są mię-
dzy innymi cechy strukturalne (np. dynamiczny i rela-
cyjny charakter, istotne znaczenie dla aktualnego i przy-
szłego przebiegu życia), etiologia, psychospołeczne kon-
sekwencje dla funkcjonowania człowieka. Wzajemne
relacje opierają się jeszcze na jednym elemencie
— związku przyczynowo-skutkowym. Wydarzenie krytycz-
ne bardzo często jest początkiem sytuacji trudnej. Róż-
nice dotyczą zasięgu zdarzeń, które obejmują obydwa
pojęcia. Określenie „sytuacja trudna” ma znacznie szer-
szy zasięg semantyczny, krytyczne wydarzenie życiowe
jest jedną z kategorii sytuacji trudnych. Inna różnica
dotyczy ram czasowych. W przypadku krytycznego wy-
darzenia życiowego można precyzyjnie określić czas jego
wystąpienia, ponadto ma ono częściej jednorazowy cha-
rakter, w przeciwieństwie do sytuacji trudnej, która może
być rozciągnięta w czasie.
Przyczyn występowania wydarzeń krytycznych można się
doszukiwać w elementach zewnętrznych, jak na przy-
kład katastrofa naturalna (trzęsienie ziemi, powódź),
wojna, zmiany polityczne i ekonomiczne (tzw. podejście
środowiskowe). Inną perspektywę pokazuje tak zwane
podejście relacyjne. W takim ujęciu wydarzenie krytycz-
ne definiuje się jako relację pomiędzy człowiekiem a jego
otoczeniem, a nie jako element otoczenia lub tylko jego
doświadczenie. Według tej koncepcji źródła wydarzeń
tkwią bardzo często w interakcji człowieka z otoczeniem,
w rodzaju i jakości relacji z innymi osobami [2] (np. kon-
flikt, akt przemocy, rozstanie, rozwód, śmierć bliskiej
osoby). Z punktu widzenia założeń prezentowanego
narzędzia ważniejsze jest podejście relacyjne. W tym
przypadku znajduje ono odzwierciedlenie w sposobie
zapisu odpowiedzi na pytania. Relacyjny charakter prze-
jawia się w konieczności ustosunkowania się osób ba-
danych do intensywności doświadczania (przeżywania)
wydarzeń, które zostały zamieszczone na Skali. Konkret-
ne wydarzenie, na przykład porzucenie przez sympatię,
wywołuje u osoby porzuconej określone reakcje i ko-
nieczność ich doświadczania, przeżywania. Oznacza to,
że pomiędzy wydarzeniem a osobą, której ono dotyczy,
istnieje relacja. To stanowi o relacyjnym kontekście wy-
stępowania takich sytuacji.
Zmaganie się z różnymi niełatwymi sytuacjami życio-
wymi stanowi jedną z najważniejszych i zarazem najtrud-
niejszych form aktywności człowieka. Tomaszewski [1]
zdefiniował sytuację trudną (pojęcie to było wcześniej
używane jako synonim stresu) jako „zakłócenie normal-
nego przebiegu aktywności podstawowej prowadzące do
zmniejszenia prawdopodobieństwa realizacji zadania na
poziomie normalnym”. W zależności od typu zakłóceń
(źródła trudności) Tomaszewski wyróżnił 5 rodzajów sy-
tuacji trudnych: sytuację deprywacji, przeciążenia, utrud-
nienia, konfliktu i zagrożenia. Szczególnym rodzajem
sytuacji trudnej jest sytuacja krytyczna. Występuje wte-
dy, gdy normalizacja przekracza możliwości podmiotu,
a zachodzące w nim zmiany wewnętrzne prowadzą do
dezorganizacji jego zachowania. Innymi słowy, jednost-
ka, wykorzystując posiadane zasoby i mechanizmy ra-
dzenia sobie, nie jest w stanie skutecznie i konstruktyw-
nie rozwiązać problemu. Szczególnym rodzajem takich
sytuacji są tak zwane krytyczne wydarzenia życiowe.
Pojęcie to zostało wprowadzone do różnych subdyscy-
plin psychologii w zbliżonym czasie [2]. W społecznej
psychologii klinicznej zaczęło funkcjonować pod nazwą
„wydarzenie stresowe” (
stressfull life events
) [3, 4],
w psychologii rozwojowej [5, 6] określono je jako „wy-
darzenia zmiany życiowej” (
readjustment life events
).
Wśród polskich autorów zwraca uwagę definicja Sęk [2]:
„Krytyczne wydarzenie jest wzajemnym oddziaływaniem
w układzie podmiot–otoczenie, powodującym stan
takiego niezrównoważenia, który jest stanem zwrot-
nym, wymagającym restrukturacji układu”.
Za krytyczne uważa się wydarzenia mające kluczowe
znaczenie dla przebiegu i jakości życia. Mogą one
wystąpić nagle, losowo (np. wypadek) albo być roz-
ciągnięte w czasie (np. egzamin, poród). Zawsze są
wyodrębnione z codziennych wydarzeń, zazwyczaj do-
tyczą cenionych wartości (np. zdrowia, zaspokojenia
ważnych potrzeb), dlatego też są bardzo ważne emo-
cjonalnie i trudne zarazem, powodują stan napięcia
i obciążenia psychicznego. Najistotniejszą ich cechą jest
zakłócenie intrapersonalnego (osobistego i wewnątrz-
psychicznego) oraz społecznego funkcjonowania jed-
nostki, a także wymuszenie konieczności dokonywa-
nia istotnych zmian w mechanizmach przystosowaw-
czych. Jak zauważa Sęk [2], wydarzenia takie mają
zdecydowanie interakcyjny i dynamiczny charakter.
W przeciwieństwie do stresu ciągłego, zlokalizowa-
nie wydarzenia krytycznego jest możliwe w miejscu
i czasie. Szczególną rolę w doświadczaniu wydarzeń
życiowych odgrywają procesy subiektywnej interpre-
tacji, która stwarza możliwość oszacowania aktualne-
go stanu dostępnych zasobów (osobistych i zewnętrz-
nych) oraz uaktywnienia tych, które w optymalny spo-
sób pomogą rozwiązać problem.
Krytyczne wydarzenia życiowe
a zachowania samobójcze
Krytyczne wydarzenia życiowe mogą prowadzić do skraj-
nych form dezorganizacji zachowania, również podej-
mowania działań autodestrukcyjnych. Dotychczas zgro-
madzona na podstawie badań wiedza o zachowaniach
69
SUICYDOLOGIA 2007, tom 3, nr 1
samobójczych upoważnia do stwierdzenia, że próby sa-
mobójcze są często poprzedzone jakimś wydarzeniem,
które w bezpośredni sposób wpływa na podjęcie decyzji
o targnięciu się na życie [7]. Takie zdarzenie, które za-
istniało na krótko przed aktem samobójczym i wywołu-
jąc negatywne emocje, pełniło funkcję swoistego spustu
zachowania autodestrukcyjnego, określono jako „zda-
rzenie bezpośrednio poprzedzające próbę samobójczą”
[8]. Sytuacja krytyczna, dając impuls do dokonania za-
machu, była szczególnym katalizatorem przyspieszają-
cym lub wręcz wywołującym reakcję samobójczą. W su-
icydologii doświadczanie krytycznych wydarzeń życio-
wych jest traktowane jako jeden z istotnych czynników
ryzyka różnych kategorii zachowań samobójczych (my-
śli samobójczych, prób samobójczych, samobójstw do-
konanych) [9–11]. Wśród takich wydarzeń często wy-
mienienia się na przykład utratę ważnego związku,
śmierć bliskiej osoby. Suicydolodzy zwracają uwagę na
wystąpienie więcej niż jednego krytycznego wydarzenia
w okresie 6 miesięcy przed zamachem samobójczym.
Większość badań suicydologicznych dotyczy jednak osób
dorosłych, rzadziej przeprowadza się analizy obejmują-
ce populacje młodzieży [11]. Rezultaty badań młodych
osób pokazują związek pomiędzy doświadczaniem kry-
tycznych wydarzeń życiowych a występowaniem myśli
samobójczych [12, 13] i prób samobójczych [14, 15].
Z tych ostatnich badań wynika, że niedoszli młodzi samo-
bójcy doświadczyli co najmniej dwa razy więcej takich
wydarzeń w porównaniu z rówieśnikami nieprzejawia-
jącymi takich zachowań. Ważnym elementem w proce-
sie formowania się samobójczej motywacji jest odstęp
czasu pomiędzy wystąpieniem sytuacji krytycznej a pod-
jęciem próby samobójczej. Paykel i wsp. [16] zauważyli,
że w miesiącu poprzedzającym próbę samobójczą wzra-
stała częstotliwość doświadczania przykrych wydarzeń.
Badacze zajmujący się zachowaniami samobójczymi
dzieci i młodzieży obserwują znaczący wzrost poziomu
przeżywanego stresu związanego z wydarzeniami życio-
wymi przed dokonaniem autodestrukcyjnego czynu [11,
14, 17]. Z badań Rubensteina i wsp. [17] wynika, że
uczniowie szkół średnich podejmujący próby samooka-
leczenia w ciągu ostatniego roku (od daty badania) osią-
gali w zakresie przeżywanego stresu o 33% wyższe wy-
niki niż osoby z grupy kontrolnej (niepodejmujące tego
rodzaju prób). Cohen-Sandler i wsp. [18] stwierdzają,
że dzieci w wieku 5–14 lat mające za sobą próbę samo-
bójczą doświadczały więcej krytycznych wydarzeń życio-
wych niż porównywalna wiekowo grupa dzieci hospita-
lizowanych z powodu zaburzeń psychiatrycznych. Dzie-
ci podejmujące próby samobójcze przeżywały więcej
epizodów strat i zmian życiowych związanych głównie
z sytuacją rodzinną (np. śmierć dziadków, separacja lub
rozwód rodziców, hospitalizacja rodzica, zmiana part-
nera życiowego przez jednego z rodziców). Doświad-
czały również skrajnie traumatycznych przeżyć, na przy-
kład były świadkiem próby zamordowania matki przez
ojca. Teicher wskazuje na często powtarzający się motyw
(72% badanej grupy) przeżywania przez młodocianych
suicydentów śmierci, utraty jednego z rodziców lub roz-
bicia rodziny [19, 20]. W badaniach Ohary [21] utrata jed-
nego lub obojga rodziców była dwukrotnie częstsza
w grupie osób, które usiłowały popełnić samobójstwo, niż
w kontrolnej. Szczególne znaczenie ma fakt samobójczej
śmierci lub podjęcia próby samobójczej przez rodzica [22].
Również Farberow i Simon [23] stwierdzili, że wskaźnik
prób samobójczych jest wyższy w rodzinach, w których
wcześniej ktoś popełnił samobójstwo. Wśród problemów
szkolnych związanych z ryzykiem podjęcia próby samo-
bójczej wymienia się miedzy innymi: trudności w nauce,
uzyskanie oceny niedostatecznej, lęk przed nieotrzyma-
niem promocji do następnej klasy, przeciążenie nauką,
trudności związane z funkcjonowaniem w społeczności
szkolnej, głównie konflikty w relacjach z nauczycielami,
rzadziej konflikty z kolegami szkolnymi. Lawrer i wsp.
podkreślają znaczenie utraty przyjaciół w wyniku zmiany
szkół [24]. Badania jednego z autorów niniejszego tekstu
akcentują utratę lub zagrożenie utratą sympatii, bycie
zdradzonym, podejrzewanie o zdradę ze strony bliskiej
osoby, konflikty z bliską osobą [8]. Wśród obiektywnych
trudności życiowych najczęściej wymieniano niesłuszne
posądzenie oraz przewidywane negatywne konsekwen-
cje własnego postępowania [8].
Przegląd metod diagnostycznych
Narzędzia szacujące występowanie krytycznych wyda-
rzeń życiowych często znajdują zastosowanie w bada-
niach nad etiologią zachowań suicydalnych wśród mło-
dzieży. W takich analizach stosuje się zazwyczaj istnie-
jące już lub zmodyfikowane skale i inwentarze wyda-
rzeń życiowych. Zalicza się do nich między innymi
Life
Events Checklist
, autorstwa Johnsona i Mc Cutcheona
[25], zawierająca 46 zdarzeń, którym osoba badana przy-
pisuje pozytywną bądź negatywną ocenę oraz wpływ na
życie, mierzony czterostopniową skalą zbudowaną przez
Dubowa i wsp. [26]. Rich i wsp. [27] w badaniach nad
etiologią prób samobójczych zastosowali zmodyfiko-
waną Skalę Ponownego Społecznego Przystosowania
Holmesa i Rahe. Modyfikacja polegała na wykorzysta-
niu spośród zdarzeń, które ocenia się jako niepożąda-
ne, wyłącznie mających niekorzystny wpływ na funkcjo-
nowanie jednostki. Lista
Threatening Life Experiences
autorstwa Brughy i wsp. [28] obejmuje 12 kategorii zda-
rzeń życiowych postrzeganych jako zagrażające psycho-
fizycznemu dobrostanowi. Wymienia się w niej takie ka-
tegorie zdarzeń, jak na przykład: poważne problemy in-
terpersonalne, finansowe, kłopoty związane z pracą, pra-
wem bądź policją. Wykorzystywany przez Slatera oraz
Depue [29]
The Events Inventory
zawiera kompilację
70
Krzysztof Rosa i wsp.,
Skala Krytycznych Wydarzeń Życiowych u Młodzieży (SKWŻ)
91 zdarzeń zaczerpniętych z innych znanych inwenta-
rzy: (Cochrane, Robertson; Dohrenwend, Krasnoff,
Askenasy, Dohrenwend oraz Holmes i Rahe), gdzie
osoby badane szacują dystres przy użyciu 4-stopnio-
wej skali. Brent i wsp. [30] w swoich badaniach zasto-
sowali półustrukturyzowany kwestionariusz szacujący
występowanie krytycznych wydarzeń życiowych oraz ich
liczbę w okresie ostatnich 12 miesięcy od momentu
badania. Innymi wymienianymi w literaturze przedmio-
tu narzędziami są
: Life Experiences Survey Sarason
[31],
The Coddington Life Event Schedule for Chil-
dren and Adolescents
,
Adolescent Life Change Event
Scale
[32].
Adolescent Perceived Events Scale Com-
pas
[33] zawiera oddzielne skale dla stresorów pozy-
tywnych i negatywnych, „codziennych” oraz tych
o większej randze.
Autorzy prezentowanej skali nie znaleźli wśród dostęp-
nych w Polsce technik pomiaru narzędzia służącego do
identyfikacji doświadczanych przez młodzież wydarzeń
krytycznych jako czynnika ryzyka podejmowania prób
samobójczych. Dostępne są: polska wersja Skali Po-
nownego Przystosowania Społecznego Holmsa i Rahe,
Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem Szkolnym
(RSSS), wersja „B”, Wrześniewskiego i Zalewskiej [34],
Kwestionariusz Radzenia Sobie w Trudnych Sytuacjach
Społecznych (RTSS) autorstwa Boreckiej-Biernat [35]
oraz Kwestionariusz Reakcji Stresowej R.H. Moosa
[36]. Jednak wspomniane narzędzia służą przede wszyst-
kim poznaniu stylów radzenia sobie z sytuacjami trud-
nymi (z wyjątkiem Skali Ponownego Przystosowania
Społecznego), a nie ich identyfikacji. Ponadto żadne
z wymienionych narzędzi nie bada wpływu takich wyda-
rzeń na podejmowanie prób samobójczych przez mło-
dzież. Uznano, że warto podjąć prace zmierzające do
przygotowania odpowiedniego narzędzia badawczego.
Poniżej zamieszczono opis prac nad kwestionariuszem
skali i jego charakterystykę psychometryczną.
— wieloletnie doświadczenia kliniczne autorów w kon-
takcie z młodymi osobami, które podjęły próby sa-
mobójcze (konsultacje socjologiczne, psychologicz-
ne, interwencja kryzysowa) pokazały, że w trzech
najważniejszych obszarach psychospołecznego
funkcjonowania młodzieży (rodzina, rówieśnicy,
szkoła) występują wydarzenia krytyczne, które nie-
doszli młodzi samobójcy wymieniają jako ważne
przy podjęciu decyzji o dokonaniu aktu samobój-
czego. Wskazuje to na fakt, jak istotną rolę w etio-
logii zachowań samobójczych młodzieży odgrywają
wymienione sfery funkcjonowania. Zidentyfikowa-
no 26 wydarzeń związanych z obszarem funkcjono-
wania dotyczącym rodziny, 25 wydarzeń — szkoły,
18 wydarzeń — rówieśników i 4 inne wydarzenia.
Liczebność wydarzeń w poszczególnych obszarach
była wynikiem arbitralnych decyzji autorów skali,
których podstawą były kliniczne doświadczenia
w pracy z młodymi niedoszłymi samobójcami.
Pierwotną listą wydarzeń (sytuacji) poddano ocenie
ekspertów w celu ustalenia, czy wytypowane sytuacje
mogą być przyczyną próby samobójczej. Cel zrealizo-
wano, tworząc kwestionariusz z listą 73 zdarzeń (po-
zycji), zawierający 1 pytanie: „Czy Twoim zdaniem
przedstawione poniżej zdarzenia mogą się stać przy-
czyną próby samobójczej?”. Eksperci udzielili odpo-
wiedzi w odniesieniu do każdej z wymienionych pozy-
cji (wydarzenia) według 5-punktowej skali: „zdecydo-
wanie nie”, „nie”, „trudno powiedzieć”, „tak”, „zde-
cydowanie tak”. Grupę ekspertów (12 osób) tworzyły
osoby zawodowo zajmujące się problemami młodzie-
ży. Dominowali psychologowie (6) oraz psychiatrzy (4).
Część z nich prowadziła również badania naukowe, inni
mieli uprawnienia terapeutyczne. Dwie osoby były ku-
ratorami sądowymi.
Określono kryterium selekcyjne eliminujące dane wy-
darzenie z ostatecznej wersji skali. Przyjęto arbitralnie,
że jeśli co najmniej 50% odpowiedzi na dane pytanie
(pozycję) będzie brzmiała: „zdecydowanie nie”, „nie”,
to taka pozycja zostaje wyeliminowana z listy. Analiza
danych wykazała, że istnieją pozycje, na które nie padła
w ogóle odpowiedź „zdecydowanie nie” (tab. 1–3).
W podskali „Rodzina” wyraźnie unikano kategorycz-
nych odpowiedzi („zdecydowanie nie” i „zdecydowa-
nie tak”). Tendencja ta była również widoczna w in-
nych podskalach („Szkoła”), a zwłaszcza w podskali
„Rówieśnicy”. Na podstawie przyjętych kryteriów wy-
eliminowano 14 pozycji. W podskali „Rodzina” wyklu-
czono 6 pozycji, w ostatecznej wersji zostało 20.
W podskali „Szkoła” wyeliminowano 7 pozycji i w osta-
tecznej wersji pozostawiono 18. W podskali „Rówie-
śnicy” wykluczono 1 pozycję, ostatecznie zostało 17.
W podskali „Inne” zmieniono 1 pozycję i ostatecznie
zawiera ona 4 sytuacje. W ostatecznej wersji zostało
59 pozycji.
Prace nad konstruowaniem Skali
Krytycznych Wydarzeń Życiowych (SKWŻ)
Punktem wyjścia było utworzenie listy 73 twierdzeń do-
tyczących różnych wydarzeń o charakterze krytycznym,
które mogły występować w czterech obszarach (pod-
skalach) społecznego funkcjonowania młodego czło-
wieka. Lista zdarzeń została ułożona przez autorów ni-
niejszego artykułu. Wyboru sytuacji dokonano na pod-
stawie następujących źródeł:
— badania innych autorów [10, 14, 19, 26, 37, 38] oraz
wcześniejsze własne badania nad psychospołeczny-
mi uwarunkowaniami prób samobójczych młodzie-
ży [8, 39]. Wymienione analizy potwierdzały istotną
rolę krytycznych wydarzeń życiowych jako czynni-
ka zachowań samobójczych młodzieży;
71
SUICYDOLOGIA 2007, tom 3, nr 1
Tabela 1. Procentowy rozkład odpowiedzi na pytania
(pozycje) w badaniu ekspertów w podskali „Rodzina”
Table 1. Answers for „Family” subscale items (%)
Tabela 2. Procentowy rozkład odpowiedzi na pytania (po-
zycje) w badaniu ekspertów w podskali „Rówieśnicy”
Table 2. Answers for „Peers” subscale items (%)
Liczba punktów (%)
Liczba punktów (%)
1
2
3
1
2
3
1
20,0
0,0
80,0
1
33,4
33,3
33,3
2
20,0
0,0
80,0
2
25,0
25,0
50,0
3
0,0
30,0
70,0
3
11,1
11,1
77,8
4
30,0
30,0
40,0
4
11,1
66,7
22,2
5
10,0
20,0
70,0
5
22,2
55,6
22,2
6
10,0
30,0
60,0
6
33,3
55,6
11,1
7
0,0
10,0
90,0
7
44,4
22,2
33,4
8
20,0
60,0
20,0
8
0,0
0,0
100,0
9
0,0
60,0
40,0
9
0,0
55,6
44,4
10
20,0
40,0
40,0
10
22,2
22,2
55,6
11
50,0
40,0
10,0
11
33,4
33,3
33,3
12
70,0
30,0
0,0
12
11,1
0,0
88,9
13
20,0
0,0
80,0
13
11,1
11,1
77,8
14
22,2
22,2
55,6
14
11,1
11,1
77,8
15
10,0
50,0
40,0
15
22,2
66,7
11,1
16
0,0
50,0
50,0
16
37,5
50,0
12,5
17
20,0
20,0
60,0
17
22,2
22,2
55,6
18
20,0
30,0
50,0
18
20,0
30,0
30,0
19
70,0
30,0
0,0
20
70,0
30,0
0,0
Wymienione sytuacje obejmują swoim zakresem zarów-
no silnie traumatyczne przeżycia (np. śmierć, samobój-
stwo członka rodziny), jak i stresory osobiste (np. nie-
planowane zajście w ciążę, konflikt z przyjacielem) oraz
stresory drugoplanowe (np. wywieranie presji ze strony
rodziców w sprawie nauki, zachowania, stroju, fryzury;
nadmierne wymagania ze strony nauczycieli). Czas,
w którym mogły wystąpić krytyczne sytuacje, jakie identy-
fikuje skala, wynosi 2 lata. Z badań wynika, że doświad-
czenie traumatycznego wydarzenia w przypadku mło-
dzieży może doprowadzić do podjęcia aktu samobój-
czego w znacznie krótszym czasie, na przykład 7 dni [40].
Jednak w przypadku niektórych wydarzeń o szczegól-
nie silnie traumatycznym charakterze (jak np. śmierć
rodzica) czas przeżywania traumy może być znacznie
dłuższy, wynosząc kilka miesięcy, a nawet lat [12]. Bio-
rąc to pod uwagę, autorzy zdecydowali, że okres wystę-
powania zdarzeń, które identyfikuje skala, może obej-
mować 2 lata przed badaniem. Obok każdego z twier-
dzeń znajduje się miejsce na udzielenie odpowiedzi
„TAK” lub „NIE” na następujące pytania „Czy w ciągu
ostatnich 2 lat zdarzyło Ci się doświadczyć którejkol-
wiek z podanych poniżej sytuacji trudnych, to znaczy
takiej (takich), których przeżycie było dla Ciebie silnym
stresem?”. Zadaniem osoby badanej jest ustosunkowa-
nie się do każdego z wymienionych wydarzeń (sytuacji).
21
20,0
80,0
0,0
22
40,0
30,0
30,0
23
40,0
20,0
40,0
24
25,0
25,0
50,0
25
42,9
42,9
14,2
26
14,2
42,9
42,9
Opis Skali Krytycznych Wydarzeń
Życiowych
Skala jest przeznaczona do identyfikacji krytycznych sy-
tuacji życiowych jako czynnika ryzyka wystąpienia myśli
samobójczych (wersja A) i prób samobójczych (wersja
B) u młodzieży w wieku 15–19 lat. Przygotowując narzę-
dzie, zwrócono uwagę na dwa wymiary doświadczania
krytycznych wydarzeń życiowych: ilościowy i jakościowy.
Uczestniczenie w kilku sytuacjach może być czynnikiem
ryzyka podjęcia próby samobójczej. Jednak doświadcze-
nie jednego, ale bardzo silnie traumatycznego wydarze-
nia (np. śmierci rodzica, zwłaszcza samobójczej) również
może wywołać reakcję autodestrukcyjną. Z tego powodu
postanowiono dokonać oceny intensywności przeżywa-
nia każdej z wymienionych trudnych sytuacji.
72
Plik z chomika:
agacia_
Inne pliki z tego folderu:
SAMOBÓJSTWA.pdf
(81 KB)
związek samouszkodzeń wśród młodzieży.pdf
(423 KB)
Zapobieganie samobójstwom wśród młodzieży.docx
(20 KB)
Zapobieganie Samobójstwom.docx
(23 KB)
Zagrożenie samobójstwem.docx
(86 KB)
Inne foldery tego chomika:
► Manipulacja w praktyce A.Batko 4CD w mp3
► Psychomanipulacja umysłem
► Trening autogeniczny
A.E.Powell
Alice Miller
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin