plan na grudzień.doc

(93 KB) Pobierz
Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 5-letnich

Plan pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci 5-letnich

 

 

GRUDZIEŃ  2005

Opracowała: mgr B. Drążewska

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tematyka:

 

1.”Każdy może być św. Mikołajem”-5.12.05.-9.12.05.

2. „My się zimy nie boimy” –12.12.05.- 16.12.05.

3. „Uczestniczymy w świątecznych tradycjach”

          19.12.- 30.12.05

 

 

Cele główne:

 

1.Wyrażanie własnych marzeń i pragnień za pomocą różnych środków wyrazu. Uczenie wrażliwości na potrzeby innych.

2.Tworzenie sytuacji doskonalących zdolność skupienia uwagi na określonych rzeczach, działaniach i osobach.

3.Kształtowanie postaw prozdrowotnych.

4.Stwarzanie warunków do rozwijania ekspresji słownej, plastycznej, muzycznej i ruchowej. w sferze językowej,

5.Wyrażanie siebie –własnych uczuć.

 

 

 

 

Plan opracowano na podstawie:

 

Podstawy programowej

Programu autorskiego – „Jak usprawnić komunikację werbalną dzieci w wieku przedszkolnym”

Programu autorskiego – „Chcę być dobry – pomóż mi”

Programu autorskiego-  „Jestem zdrowym przedszkolakiem”

 

Literatury:

 

1.     M. Bogdanowicz- Ćwiczenia grafomotoryczne przygotowujące do nauki pisania.

2.     I. Salach- Nasza pani opowiada.

3.     E. Gruszczyk-Kolczyńska- Dziecięca matematyka.

4.     H. Kruk-Wybór literatury do zabaw i zajęć w przedszkolu.

5.     Edukacja w przedszkolu.

6.     Brygida Lojewska- Scenariusze zajęć.

7.           M. Arndt, Przyroda przeżywana i obserwowana z dzieckiem przedszkolnym.

8.           E.Chmielewska-Zabawy logopedyczne i nie tylko

9.           Demel- Minimum logopedyczne

10.      K. Wlażnik- Wychowanie fizyczne

 

Zimowa piosenka

I. Suchorzewska

Lubię śnieżek,

Lubię śnieg,

Chociaż w oczy

Prószy.

Lubię mrozik,

Lubię mróz,

Chociaż marzną

Uszy.

Lubię wicher,

Lubię wiatr,

Chociaż mnie

Przewiewa.

Lubię zimę,

Idę w świat

I wesoło

Śpiewam.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data

Tematy-ka

Blok tematyczny, zajęcia całodniowe

Sfera aktywności

Cele operacyjne

5.12.-

9.12.05.

 

„Każdy może być  św. Mikoła-jem”

„Tunel”- zabawa ruchowa z elementem  czworakowania.

 

„Mikołaj – kto to taki ?”-samorzutne wypowiedzi dzieci na podstawie własnych przeżyć, treści piosenki „Mikołaj” oraz wiersza H. Zielińskiej  -„Mikołaje”

 

„List do Mikołaja”- wykonanie obrazkowego listu do Mikołaja(z przygotowanych elementów) .

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych z krążkami

( opracowanie własne).

 

„Przygotowujemy naszą salę na przybycie św. Mikołaja”- dekoracja sali i ubieranie choinki.

 

„Czy do nas przyjedzie Mikołaj?” -wprowadzenie nastroju radości i oczekiwania na wizytę Mikołaja – wykorzystanie wiersza D. Gellner „Mikołaj”; rozmowa z dziećmi o Mikołaju, o sprawianiu innym radości i niespodzianek.

 

„Zabawa z Mikołajem”- impreza z oczekiwanym gościem (przywitanie Mikołaja, wspólna zabawa , śpiewanie piosenek, tańce z Mikołajem), oglądanie prezentów i wspólna zabawa nowymi zabawkami. Przypomnienie zasady szanowania i nie niszczenia zabawek, dziękowania za otrzymane prezenty.

 

„Renifery”- zabawa ruchowa z elementem biegu.

 

„Mikołaj” –wykonanie techniką origami.

 

„Mikołaj rozdaje prezenty”- zabawa naśladowcza z elementami ćwiczeń artykulacyjnych , rytmizacja krótkich tekstów i wyrazów: prze – pra – szam, dzię – ku – ję, po – pro – szę.

 

„ Mikołaj”- utrwalenie melodii i słów piosenki, zabawa naśladowcza wysnuta z treści, ćwiczenie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków: niskie, średnie, wysokie pokazywanie za pomocą ruchów rąk i całego ciała.

 

„Jak się dziś czujesz?”- określanie swojego nastroju gestami, mimiką twarzy lub werbalnie.

 

„Worek św. Mikołaja”- przeliczanie zabawek. Układanie zbiorów elementów równolicznych i różnolicznych, porównywanie ich liczebności, przeliczanie.

Doskonalenie umiejętności dokonywania podziału przedmiotów na zbiory w zależności od wielkości, koloru, przeznaczenia, wyszukiwanie przedmiotów o określonych cechach, doskonalenie logicznego myślenia, zapamiętywania całych poleceń.

 

„Pajace”- zabawa ruchowa z elementem podskoku.

 

„Pomyśl-może ktoś czeka na twoją pomoc?”- poszukiwanie odpowiedzi w trakcie rozmowy kierowanej (zwrócenie uwagi na potrzeby bliskich osób)

 

Ćwiczę z partnerem”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych  wg W. Sherborne

 

 

 

„Moja zabawka” –wypełnianie papierem kolorowym wybranej zabawki.

 

„Sprawimy najbliższym radość”- zapoznanie ze scenariuszem inscenizacji wigilijnej, przydział ról.

 

 

 

zdrowotna

 

 

językowa

społeczna

 

 

 

 

plastyczna

społeczna

 

 

 

zdrowotna

 

 

techniczna

 

 

 

językowa

 

społeczna

 

 

 

 

 

społeczna

językowa

muzyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

techniczna

 

 

 

językowa

 

 

 

 

 

 

muzyczna

 

 

 

 

 

 

społeczna

 

 

 

matema-tyczna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

społeczna

 

 

 

 

 

zdrowotna

 

 

 

 

 

plastyczna

 

 

 

językowa

społeczna

muzyczna

Dziecko:

-czworakuje poprawnie ustawiając stopy i dłonie

-wypowiada się na temat własnych kontaktów z Mikołajem oraz na temat wiersza i piosenki

 

 

-nakleja na papier gotowe elementy

 

 

-ćwiczy wg pokazu i instrukcji nauczyciela, przestrzega zawartych umów
-dba o porządek w sali, bierze udział w jej dekorowaniu
 

-nabywa umiejętność wypowiadania własnych myśli
- uważnie słucha treści odpowiadając na pytania- rozumie potrzebę pomocy innym

- nawiązuje kontakt z Mikołajem
- stosuje formy grzecznościowe

-aktywnie uczestniczy w zabawie z Mikołajem

 

 

 

 

 

-naśladuje ruchem bieg reniferów, unosi wysoko kolana

-składa kolorowe koła wg pokazu nauczycielki i nakleja wg wzoru

 

-wykonuje ćwiczenia językowe wg instrukcji i przykładu nauczyciela, wypowiada rytmicznie krótkie teksty i słowa

 

 

-wie, jak brzmią dźwięki wysokie, niskie, średnie,

naśladuje ruchem zachowanie Mikołaja,

śpiewa refren i pierwszą zwrotkę piosenki

 

 

-próbuje określić swój nastrój

 

 

 

-tworzy zbiory zabawek,

porównuje ich liczebność,

ustala ich równoliczność przez przeliczanie i łączenie w pary, klasyfikuje zabawki wg jednej cechy

 

 

 

 

 

 

-wykonuje rytmicznie podskoki

 

-zastanawia się , czy w jego otoczeniu znajdują się osoby potrzebujące pomocy
 

 

 

-ćwiczy z partnerem przestrzegając zasad dotyczących bezpieczeństwa własnego i kolegi   

 

-wybiera ulubioną zabawkę i wypełnia ją wydzieranką z kolorowego papieru

-zna zwyczaje związane z Bożym Narodzeniem, podejmuje się określonej roli w przedstawieniu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Data, Tema-tyka

Blok tematyczny, zajęcia całodniowe

Sfera aktywności

Cele operacyjne

 

12.12.05-16.12.2005.

„My się zimy nie boimy”

„Śnieżynki”- zabawa ruchowa, orientacyjno- porządkowa.

 

„Witaj zimo biała”- poszerzenie wiadomości dzieci o zimie w oparciu o utwór Moniki Czerwińskiej                  „ O płatku śniegu, który chciał być motylem”, porównywanie treści utworu z aktualną pogodą, przybliżenie właściwości śniegu.

 

„My się zimy nie boimy”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych w ogrodzie przedszkolnym.

 

„Głodne ptaszki’- gimnastyka buzi i języka,  usprawnianie aparatu mowy.

 

„ Tak się zachmurzyło”- zabawa ruchowa w parach wg treści  piosenki.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne - „Zabawy zimowe”, usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej.


„Drabinka” - zabawa z elementem równowagi.

 

Zabawa dydaktyczna „Słuchamy bębenka”; utrwalenie znajomości liczb w zakresie 1-6, odtwarzanie liczb usłyszanych dźwięków.




Wprowadzenie wiersza pt. ”Zimowa piosenka”  -  ( I. Suchorzewskiej). Zachęcenie dzieci do zabaw na powietrzu w okresie zimy.

 

„Śnieżna kula”- Zabawa ruchowa z elem. toczenia .

 

„Bałwanki”- segregowanie kół wg wielkości, układanie z nich bałwanków, przeliczanie.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych doskonalących sprawność ruchową - ć...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin