Blokady w skuterach - gdzie s� i na czym polegaj� 2008.01.28 Micha� �Kox" Jeleniewski Blokady w skuterach to ju� nie problem! W Polsce motorower (skuter) to pojazd jedno�ladowy o pojemno�ci silnika do 49ccm i pr�dko�ci maksymalnej 45km/h. Zgodnie z tymi przepisami ka�dy nowy skuter sprzedawany na naszym podw�rku musi spe�nia� te wymogi, by zosta� dopuszczonym do ruchu jako motorower. Jedno�lady o pojemno�ci skokowej silnika powy�ej 49 ccm i (lub) pr�dko�ci maksymalnej powy�ej 45 km/h traktowane s� jako motocykle wymagaj�ce do kierowania prawa jazdy kategorii A, zatem odblokowany skuter w �wietle prawa jest motocyklem. Dlatego nowy jedno�lad posiada blokady ograniczaj�ce jego pr�dko�� maksymaln�. Wiele os�b poruszaj�cych si� skuterami posiada prawo jazdy kategorii A i stosowanie blokad w tym wypadku jest bezcelowe. To w�a�nie do nich kierowany jest ten artyku�. Odblokowanie skutera zdecydowanie poprawia jego osi�gi, a wi�kszo�� motorower�w jest fabrycznie przygotowana do rozwijania wi�kszych pr�dko�ci, ni� nasze ustawowe 45km/h. Jednocze�nie przestrzegam przed zdejmowaniem blokad przez osoby nie dysponuj�ce prawem jazdy kategorii A. W przypadku zatrzymania przez Policj� na przekroczeniu pr�dko�ci fakt odblokowania skutera mo�e wyj�� na jaw, co grozi konsekwencjami prawnymi! W przypadku os�b uczestnicz�cych w kolizji drogowej ujawnienie faktu kierowania odblokowanym skuterem grozi postawieniem zarzutu kierowania pojazdem bez wymaganych uprawnie�! Powtarzam - odblokowany skuter jest ju� motocyklem wymagaj�cym prawa jazdy kategorii A. W takiej sytuacji nie dzia�a ubezpieczenie OC wykupione na skuter, co z kolei oznacza, �e sami z w�asnej kieszeni b�dziemy musieli pokry� wszelkie straty powsta�e w wyniku kolizji. Nawet, je�li to nie my jeste�my sprawc� kolizji. Ponadto ponosimy wtedy odpowiedzialno�� za uszczerbek na zdrowiu os�b poszkodowanych. W przypadku trwa�ego kalectwa ofiar oznacza to konieczno�� wyp�acania do�ywotniej renty na rzecz poszkodowanego w wysoko�ci zas�dzonej przez s�d.Warto tak�e pami�ta�, i� je�li odblokowany skuter w �wietle prawa staje si� motocyklem, to oznacza to konieczno�� jego przerejestrowania, czyli zarejestrowania jako motocykl. Taka operacja wymaga tak�e dokonania zmian w polisie ubezpieczeniowej. Dopiero wtedy odblokowany skuter, zarejestrowany jako motocykl i ubezpieczony jako motocykl ma pe�ne prawo legalnego poruszania si� po drogach publicznych. Wr��my jednak do tych, kt�rzy s� uprawnieni do jazdy jedno�ladami z pr�dko�ci� wi�ksz�, ni� 45 km/h. Dla wielu z nich pierwsz� rzecz�, o jakiej my�l� po zakupie skutera jest jego odblokowanie. Ot� blokad w skuterach jest do�� du�o, dlatego opisz� tu te najcz�ciej stosowane. I tak do podstawowych nale�� nast�puj�ce ograniczenia. W ga�niku Tuleja dystansowa nad przepustnic� - zapobiega ona pe�nemu otwarciu przepustnicy, nasz pojazd nie rozwija pe�nych obrot�w i ma ma�� pr�dko�� maksymaln�. Usuni�cie blokady to wyj�cie tulei znad przepustnicy. Dysza g��wna w ga�niku - ta blokada z kolei ogranicza ilo�� dozowanej mieszanki do cylindra zmniejszaj�c moc silnika i pr�dko�� maksymaln�. Zmiana dyszy g��wnej wi��e si� zawsze z ingerencj� w uk�ad paliwowy silnika, co prowadzi do przer�bek w filtrze powietrza oraz w konsekwencji do regulacji ga�nika. W przek�adni Tuleja dystansowa pomi�dzy wariatorem, a przeciw talerzem - tego typu blokada jest do�� cz�sto spotykana, a jej zastosowanie powoduje �e talerze nie schodz� si� ze sob� do ko�ca i pasek nie �wchodzi" maksymalnie wysoko, co w konsekwencji prowadzi do obni�enia pr�dko�ci skutera. W kr��cu ss�cym Zw�ona �rednica kr��ca dolotowego -czyli zastosowanie kr��ca o mniejszej �rednicy przelotowej stanowi blokad� ograniczaj�ca ilo�� mieszanki dop�ywaj�cej do silnika tym samym go os�abiaj�c. Usuni�cie tego ograniczenia to wymiana kr��ca na wi�kszy (odblokowany). Blaszka zaw�aj�ca - zastosowanie blaszki umieszczonej pomi�dzy zaworem membranowym, a kr��cem ss�cym, w kt�rej otw�r ogranicza ilo�� przedostaj�cej si� mieszanki. Jej usuniecie powoduje odblokowanie skutera. W module zap�onowym Czujnik obrot�w - rejestruje on pr�dko�� obrotow� ko�a oraz informuje o tym CDI (elektroniczny modu� steruj�cy silnikiem), co w konsekwencji wp�ywa na ograniczenie obrot�w przez uk�ad zap�onowy skutera. Sposobem na to zd�awienie jest przeci�cie przewodu biegn�cego do czujnika. Modu� zap�onowy - czyli sam CDI. Zastosowanie przez producenta zap�onu ograniczaj�cego maksymalne obroty naszego silnika, co znacznie wp�ywa na ograniczenie pr�dko�ci. Spos�b na odblokowanie w tym wypadku, to wymiana modu�u CDI na odblokowany z inna map� zap�onu. W t�umiku Tuleja zw�aj�ca �rednice t�umika - stosowana w t�umikach w r�nych miejscach zaraz przy cylindrze, lub na samym ko�cu w ko�c�wce t�umi�cej. Tuleja zmniejsza �rednic� t�umika ograniczaj�c wyp�yw spalin, a przez to d�awi�c silnik. Usuwamy j� wybijaj�c blokad� za pomoc� odpowiedniego narz�dzia lub wyci�gaj�c spawark�. Zawirowywacz spalin - blokada ta, to dodatkowa rurka przyspawana do t�umika powoduj�ca zawirowanie spalin, co prowadzi do zd�awienia silnika.. W tym przypadku nie obejdzie si� bez pomocy do�wiadczonej osoby, kt�ra odetnie nam rurk� i zaspawa nam miejsce po niej. Katalizator - zastosowanie katalizatora wp�ywa na ograniczenie obrot�w silnika, co sprawia, �e dzia�a on jak blokada. Usuwamy go i pozbyli�my si� kolejnego ograniczenia. Nale�y pami�ta�, �e czasem operacja usuwania go mo�e okaza� si� skomplikowana wiec tu zalecam wizyt� w warsztacie. W filtrze powietrza Zw�ka dop�ywu powietrza - znajduje si� wewn�trz filtra powietrza. Jest to najcz�ciej kr�tka rurka o ma�ej �rednicy ograniczaj�ca ilo�� powietrza, jaka dostaje si� do filtra. Zdj�cie tej blokady polega na usuni�ciu tej rurki, ale pami�ta� trzeba, �e usuwaj�c j� musimy zmieni� te� dysze w ga�niku. Odblokowanie filtra wp�ywa na zwi�kszenie ilo�ci powietrza w mieszance. Odblokowany filtr i jednoczesna zmiana dyszy to pewna regulacja ga�nika, zatem pami�tajmy o tym. Poza podstawowymi i najcz�ciej stosowanymi blokadami spotka� mo�na jeszcze ograniczenia typu: Filtr paliwa - ma�y filtr paliwa dozuje mniejsz� ilo�� paliwa wp�ywaj�c na osi�gi skutera. Omini�cie tego zad�awienia to wymiana na wi�kszy filtr. Wypustka na wariatorze - niewielki ko�nierz w wewn�trznej cz�ci wariatora, kt�ry nieznacznie wp�ywa na ograniczenie osi�g�w. Blokad� usuwamy przez stoczenie tej wypustki. Przek�adnie wt�rna - ma�o kto wie, �e mo�e on stanowi� blokad� skutera. Stosowana najcz�ciej w skuterach chi�skich ze wzgl�du na ograniczon� moc silnika. Ograniczenie polega na zastosowaniu takich prze�o�e� w przek�adni (przenosz�cej obroty ze sprz�g�a na ko�o), kt�re nie zamul� silnika, a dadz� skuterowi przyzwoite przyspieszenie. W konsekwencji konstruktorzy ograniczaj� pr�dko�� maksymalna skutera. Rolki wariatora - w tym przypadku trudno m�wi� o blokadzie. Zastosowane oryginalne rolki po zdj�ciu ogranicze� w naszym skuterze cz�sto wp�ywaj� na ograniczenie osi�g�w. Trzeba wi�c je wymieni� na odpowiednie, maj�c na uwadze obecn� charakterystyk� pracy silnika. I dlatego niejako mo�na uzna� je za ogranicznik skutera. Nale�y pami�ta�, �e zdejmuj�c blokady zmieniamy charakterystyk� pracy silnika i zawsze konieczna b�dzie regulacja, czy to ga�nika, czy przeniesienia nap�du (wariatora, sprz�g�a). Cz�sto o tym zapominamy i w rezultacie odblokowanie skutera nie przynosi zamierzonego efektu, a my niepotrzebnie si� denerwujemy. Wy�sze osi�gi wymagaj� dba�o�ci o pozosta�e podzespo�y skutera. Bardziej obci��one s� wtedy hamulce i zawieszenie. Nie zapominajmy troszczy� si� o nie r�wnie mocno, jak o silnik. Ponadto wi�ksze pr�dko�ci wymaga�y b�d� lepszej odzie�y ochronnej i odpowiedniego kasku. W ko�cu nie ma niczego wa�niejszego ni� bezpiecze�stwo.
piotrek3771