Główne rysy duchowości instytutów świeckich.pdf

(300 KB) Pobierz
Microsoft Word - Główne rysy duchowości instytutów świeckich.doc
Ks. Marek Chmielewski
GŁÓWNE RYSY DUCHOWOŚCI
INSTYTUTÓW ŚWIECKICH
Wśród kilku form życia konsekrowanego w Kościele świętym
Jan Paweł II w posynodalnej adhortacji apostolskiej Vita conse-
crata wymienia wielokrotnie instytuty świeckie (por. VC 10. 32.
54. 78. 99). Mimo tego wciąż nie są one dość znane i doceniane
jako forma życia i służby w Kościele, dlatego najczęściej uważa się
je za zgromadzenia zakonne niehabitowe lub rodzaj stowarzysze-
nia czy ruchu. Tymczasem stanowią one odrębne powołanie, któ-
re istniało w Kościele od samego początku.
Prawnie instytuty świeckie życia konsekrowanego zostały
ustanowione konstytucją apostolską Piusa XII Provida Mater
Ecclesia dnia 2 lutego 1947 roku. Od tej pory dynamicznie rozwi-
jają się niemal w każdym zakątku świata. Obecnie wszystkich in-
stytutów zrzeszonych w Światowej Konferencji Instytutów Świec-
kich (CMIS), podlegającej Kongregacji ds. Instytutów Życia Kon-
sekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego, jest ponad 180.
Z niezrzeszonymi jest ich około 190. Na całym świecie skupiają
prawie 38 tys. osób. W tej liczbie ponad 90 % instytutów stano-
wią wspólnoty żeńskie 1 .
W Polsce, istniejąca od 1995 roku Krajowa Konferencja Insty-
tutów Świeckich (KKIŚ) zrzesza 28 wspólnot na 34 istniejących w
kraju, w przytłaczającej większości żeńskich. 17 z nich, to rodzime
instytuty, powstałe głównie w okresie powojennym, pozostałe zaś
to instytuty pochodzenia zagranicznego 2 . Należy do nich w sumie
ponad tysiąc osób, co stanowi około 1/40 wszystkich osób konse-
krowanych w Polsce. Nie jest to liczba wcale mała, jeżeli weźmie
——————
Opublikowano w: In persona Christi. Księga na 80-lecie Księdza Profeso-
ra Czesława S. Bartnika , red. K. Góźdź, t. 1, Lublin 2009, s. 847-856.
1 Zob. M. Chmielewski, Wprowadzenie , w: Świeccy konsekrowani w Ko-
ściele lokalnym. Materiały z sesji naukowej w KUL, 17 V 2003 , red. M. Chmie-
lewski, Lublin 2003, s. 11-12.
2 Niektóre z nich zostały przedstawione w: W sercu świata. Świeccy konse-
krowani , opr. M. Piotrowicz, L. Rutowska, Kraków 1999 (wyd. 2).
1
się pod uwagę zaledwie sześćdziesięciodwuletnią historię instytu-
tów świeckich w Polsce i ich z natury ukryty styl życia. Ich dyna-
mizm apostolski w naszym kraju został dowartościowany zwoła-
niem przez CMIS VIII Światowego Kongresu Instytutów Świec-
kich, który odbył się w dniach 17-21 lipca 2004 roku w Często-
chowie. Podczas tego Kongresu przewodniczącą CMIS została
wybrana Polka — Ewa Kusz 3 .
Bliższe, choć z konieczności pobieżne zapoznanie się z naj-
ważniejszymi elementami ich duchowości oraz wielkim zadaniem
ewangelizacyjnym we współczesnym świecie, dostatecznie wyka-
że nam, że ta forma życia konsekrowanego istotnie zrodziła się
we współczesnym Kościele z natchnienia Ducha Świętego 4 .
Zasadnicze zręby duchowości instytutów świeckich, niezależ-
nie od ich charyzmatu i specyfiki wynikającej z uwarunkowań
społeczno-kulturowych, określają trzy pojęcia: świeckość, konse-
kracja i apostolstwo. Zwłaszcza to ostatnie całej duchowości
świeckich konsekrowanych nadaje wymiar ewangelicznego świa-
dectwa 5 .
1. Świeckość
Świeckość, która w powszechnym odczuciu ma często wy-
dźwięk pejoratywny, w duchowości instytutów świeckich nie tyl-
ko doznaje swoistej rehabilitacji, ale stanowi wprost ich specy-
ficzną cechę istotnie odróżniającą je od instytutów zakonnych 6 .
Zwrócił na to uwagę kard. Ildebrando Antoniutti otwierając I
Światowy Kongres Instytutów Świeckich we wrześniu 1970 roku
——————
3 Zob. P. Walkiewicz, Świeckość i konsekracja. Instytuty świeckie w 60 lat
po ogłoszeniu „Provida Mater Ecclesia” , Kraków-Radom 2008, s. 9.
4 Zob. Pius XII, Motu proprio „Primo feliciter” , w: Z Chrystusem w świecie.
Wypowiedzi Kościoła na temat instytutów świeckich , opr. M. Chmielewski,
Lublin 2003 (wyd. 2), s. 24.
5 Zob. M. Chmielewski, Instytuty świeckie , w: Vita consecrata. Tekst i ko-
mentarze , red. A. J. Nowak, Lublin 1998, s. 412-423.
6 Zob. Pius XII, Motu proprio „Primo feliciter” , p. II, s. 26; por. PC 11; KPK
kan. 710-711; P. Walkiewicz, Świeckość i konsekracja… , dz. cyt., s. 27-35.
2
w Rzymie. Powiedział wtedy: „Życie duchowe członków instytutu
świeckiego rozwija się w świecie i w łączności ze światem […]. Na
zewnątrz życie ich nie różni się od życia innych osób stanu wol-
nego, ponieważ wypełniają oni swoje obowiązki w świecie, gdzie
mogą wykonywać prace i podejmować zadania, których nie mo-
gliby spełniać zakonnicy” 7 .
Oznacza to, że niemal wszystkie przejawy życia duchowego
członka instytutu świeckiego zdeterminowane są jego świecko-
ścią. Dotyczy to przede wszystkim modlitwy, życia sakramental-
nego, ascezy i przeżywania własnej konsekracji.
Intensywne życie modlitwy dla świeckiego konsekrowanego
ma fundamentalne znaczenie, ze względu na konieczność zażyło-
ści z Chrystusem 8 . Nie jest i nie może to być modlitwa w stylu
monastycznym, ale raczej przechodzenie od intensywnego „życia
modlitwy” do autentycznej „modlitwy życia”, czyli takiej modli-
twy, która nie jest ucieczką od otaczającej rzeczywistości, aby tym
bardziej trwać przy Bogu. Jest natomiast odnoszeniem całej rze-
czywistości stworzonej do Boga, jakby w odpowiedzi na „wzdy-
chanie stworzenia, oczekującego objawienia się wolności synów
Bożych” (por. Rz 8, 19-23). Niemniej jednak zaangażowanie w
sprawy doczesne, w gorączkowy rytm codzienności, domaga się
od świeckich konsekrowanych trudnej sztuki łączenia kontem-
placji i działania, a więc wewnętrznego i zewnętrznego wyciszenia
na co dzień, najczęściej połączonego z adoracją Najświętszego Sa-
kramentu 9 . Dla właściwej oceny codziennych doświadczeń prze-
żywanych w świecie nieodzowne jest także regularne wsłuchiwanie
się w Słowo Boże zawarte w Biblii i nauczaniu Kościoła 10 .
Jeśli chodzi o życie sakramentalne, to Eucharystia, która jest
——————
7 I. Antoniutti, Otwarcie Międzynarodowego Spotkania Instytutów Świec-
kich , w: Z Chrystusem w świecie. Wypowiedzi Kościoła… , dz. cyt., s. 42.
8 Zob. np. Paweł VI, Do II Zgromadzenia Odpowiedzialnych Generalnych
Instytutów Świeckich , w: tamże, s. 106.
9 Komisja dla Instytutów Świeckich, Refleksje teologiczne na temat instytu-
tów świeckich , w: tamże, s. 89.
10 Zob. E. Pironio, Formacja członków i rola odpowiedzialnych , w: tamże,
s. 129; Paweł VI, Do II Zgromadzenia Odpowiedzialnych Generalnych… , art.
cyt., s. 106.
3
źródłem i szczytem życia duchowego (por. SC 10), stanowi dla
członków instytutów świeckich szczególną okazję do włączania w
jedyną Ofiarę Chrystusa wszystkich spraw doczesnych własnych i
swojego środowiska, to znaczy: pracy zawodowej, apostolstwa,
cierpień i radości dnia codziennego, a nawet wypoczynku i roz-
rywki (por. LG 34). W ten sposób dokonuje się sakramentalne
uświęcanie świeckiego świata ( consecratio mundi ) 11 .
Zanurzenie w świecki świat wyciska swój ślad także na prze-
żywaniu sakramentu pokuty i pojednania. Chodzi tu w pierw-
szym rzędzie o „rozliczenie” się przed Bogiem z wykorzystania sił,
talentów, czasu i innych darów, którymi świecki konsekrowany
ma służyć w świecie i oddawać Bogu chwałę, przemieniając świat
„od wewnątrz”. Charakter świecki członka instytutu wyrażać się
będzie także w swoiście pojętej solidarności z grzesznym światem
— w dźwiganiu go ku Miłosiernemu Ojcu. Także, zwykle związane
z sakramentem pokuty, kierownictwo duchowe odgrywa dużą ro-
lę w życiu duchowym członków instytutów świeckich (por. KPK
kan. 719 § 4).
W dobie kryzysu chrześcijańskiej ascezy członkowie instytu-
tów świeckich z uwagi na swój świecki charakter mogą przywró-
cić jej właściwe znaczenie zarówno dla życia duchowego, jak i dla
autentycznego humanizmu. Obok ascezy związanej z konsekracją
i rozwojem cnót teologalnych wiary, nadziei i miłości, dla człon-
ków instytutów świeckich niezmiernie ważną jest asceza pracy
zawodowej. Ten rodzaj ascezy polega na uświęcaniu swej aktyw-
ności duchem wiary, modlitwą i włączaniem owoców pracy w Eu-
charystię, na moralnym doskonaleniu jej przez kierowanie się
prawym sumieniem chrześcijańskim, na stałym podnoszeniu
kwalifikacji zawodowych oraz na rozwijaniu współpracy i soli-
darności. Świeckość członków instytutów świeckich narzuca im
także ascezę związaną ze współżyciem międzyludzkim, która po-
lega na przenikaniu całego bogactwa codziennych kontaktów du-
——————
11 Zob. Paweł VI, List z okazji 25. rocznicy „Provida Mater Ecclesia” , w:
tamże, s. 56-57; por. M. Chmielewski, Powołani do życia konsekrowanego w
świecie , w: Z Chrystusem w świecie. Instytuty świeckie w 50-lecie „Provida
Mater Ecclesia”. Wypowiedzi Kościoła. Materiały z sympozjum , red. M.
Chmielewski, W. Słomka, K. Stawecka, Lublin 1997 (wyd. 1), s. 223-230.
4
chem chrześcijańskiej miłości. W praktyce oznaczać to będzie
umiejętność wczuwania się w sytuację innych, chęć dostosowania
się, odpowiedzialność w ocenie, wyrozumiałość, a przy tym bezin-
teresowną pomoc.
Osobną formą ascezy, wprost wynikającą ze świeckiego cha-
rakteru członków instytutów świeckich, jest ukrycie. Jest ono
bardziej przejawem „zanurzenia” w świat, aniżeli rodzajem za-
konspirowanego apostolatu. Nie przysługują im żadne przywileje
związane np. ze strojem duchownym, przynależnością do okre-
ślonej publicznej wspólnoty kościelnej itp. Świecki konsekrowany
tkwi jednocześnie w środowisku świeckim i w środowisku własnej
wspólnoty instytutowej. Nawet w okresie formacji podstawowej
nie wychodzi on bowiem ze swego naturalnego środowiska (ro-
dzina, miejsce pracy, krąg towarzyski itp.). Z tym wiążą się różne
naciski, wynikające z faktu ukrycia i niezrozumienia nadprzyro-
dzonych motywacji określonych postaw. Wymaga to z jednej
strony męstwa w znoszeniu różnych presji, podejrzeń i oskarżeń,
często ze strony nawet najbliższej rodziny, a z drugiej — wysiłku
dla zachowania swojej tożsamości i pewnego uniezależnienia się
od opinii własnego środowiska. Niemniej jednak dla członków in-
stytutów świeckich świeckość jest darem i zadaniem w tym sensie,
że — jak zauważa ks. Piotr Walkiewicz, najlepszy znawca tej pro-
blematyki w Polsce — „swą aktywność służącą człowiekowi i ryzyko
z nią związane podejmują «od strony świata»”, co oznacza, że
„jako osoby konsekrowane nie oddalają się od świata, by w pew-
nej izolacji działać dla jego dobra, co jest typowe dla osób zakon-
nych, ale podejmują wysiłek jego przeobrażania zgodnie z zamia-
rem Boga, włączeni we wszelkie jego struktury i mechanizmy” 12 .
2. Konsekracja
Konsekracja, jako całkowite oddanie się Chrystusowi w czy-
stości, ubóstwie i posłuszeństwie, w instytutach świeckich nie tyl-
——————
12 Duchowość świeckich konsekrowanych , Lublin 2003, s. 156; J. Słomiń-
ska, Świeckość członków instytutów świeckich , w: Z Chrystusem w świecie. In-
stytuty świeckie w 50-lecie „Provida Mater Ecclesia”… , dz. cyt., s. 194-204.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin