Załącznik 10 - Łączność cz. IV Radar i TCAS.pdf

(3440 KB) Pobierz
MIĘDZYNARODOWE NORMY
I ZALECANE METODY POSTĘPOWANIA
ZAŁĄCZNIK 10
do Konwencji
o Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym
ŁĄCZNOŚĆ LOTNICZA
_______________________________________
TOM IV
SYSTEMY DOZOROWANIA I UNIKANIA KOLIZJI
Niniejsze wydanie obejmuje wszystkie
zmiany, które zostały przyjęte przez
Radę przed dniem 27 lutego 2007 r.
i zastępuje z dniem 22 listopada 2007 r.
wszystkie poprzednie wydania
Załącznika 10, tom IV
Informacje dotyczące zastosowania
„Norm i zalecanych metod postępowania”
znajdują się w „Przedmowie”
Wydanie czwarte
Lipiec 2007
Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
766129438.005.png
ZMIANY
Zmiany publikowane są regularnie w Dzienniku Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa
Cywilnego ICAO oraz w comiesięcznym uzupełnieniu do Katalogu publikacji i środków au-
diowizualnych ICAO , z którymi posiadacze niniejszej publikacji powinni się zapoznać. Tabele
do zapisu zmian zamieszczono poniżej.
POPRAWKI I ERRATA
ZMIANY
POPRAWKI
Data
wprowadzenia
Data
wpisu
Data
wydania
Data
wpisu
Nr
Wpisujący
Nr
Wpisujący
70 - 82 Wprowadzone w niniejszym wydaniu
83
Nie dotyczy tego tomu.
ii
766129438.006.png 766129438.007.png 766129438.008.png 766129438.001.png 766129438.002.png
Spis treści
0. Przedmowa ................................................................................................................................................. v
1. Definicje .................................................................................................................................................. 1-1
2. Postanowienia Ogólne ............................................................................................................................ 2-1
2.1. Wtórny radar dozorowania (SSR) ............................................................................................2-1
2.2. Kwestie czynnika ludzkiego ..................................................................................................... 2-6
3. Systemy dozorowania............................................................................................................................. 3-1
3.1. Charakterystyka systemów wtórnych radarów dozorowania ...................................................3-1
T-3 Tabele do rozdziału 3..............................................................................................................3-65
R-3 Rysunki do rozdziału 3........................................................................................................... 3-78
4. Pokładowy system unikania kolizji (ACAS)......................................................................................... 4-1
4.1. Definicje dotyczące pokładowego systemu unikania kolizji .................................................... 4-1
4.2. Ogólne postanowienia i charakterystyka systemu ACAS I ......................................................4-3
4.3. Postanowienia ogólne dotyczące systemów ACAS II i ACAS III ...........................................4-5
4.4. Skuteczność układów logicznych systemu unikania kolizji ACAS II ....................................4-28
4.5. Wykorzystanie raportów w sygnale rozszerzony squitter ..................................................... 4-40
5. Sygnał rozszerzony squitter modu S...................................................................................................... 5-1
5.1. Charakterystyka systemu nadawczego .....................................................................................5-1
5.2. Charakterystyka systemu odbiorczego (ADS-B In i TIS-B In) ................................................5-2
T-5 Tabele do rozdziału 5................................................................................................................5-9
R-5 Rysunki do rozdziału 5............................................................................................................5-13
6. D-IV Dodatek do do tomu IV ............................................................................................................. D-1
1. Wyposażenie, funkcje i możliwości .......................................................................................... D-1
2. Czynniki wpływające na skuteczność systemu ..........................................................................D-5
3. Warunki techniczne wdrażania systemu.....................................................................................D-7
4. Typowe algorytmy i parametry wykrywania zagrożeń i generowania wskazówek..................D-37
5. Techniki dozorowania hybrydowego stosowane przez system ACAS II .................................D-52
6. Skuteczność układów logicznych systemu unikania kolizji .....................................................D-53
T - D Tabele do Dodatku do Tomu IV .......................................................................................... D-62
R - D Rysunki do Dodatku do tomu IV ........................................................................................ D-64
iii
Załącznik 10 – Tom IV 22/11/07
iv
0. Przedmowa
Tło historyczne
Normy i zalecane metody postępowania dla Łączności Lotniczej zostały po raz pierwszy przyjęte
przez Radę 30 maja 1949 r. w wyniku postanowień Artykułu 37 Konwencji o Międzynarodowym Lotnictwie
Cywilnym (Chicago 1944) i określone jako Załącznik 10 do tej Konwencji. Zaczęły obowiązywać z dniem 1
marca 1950 r. Normy i zalecane metody postępowania opracowane zostały na podstawie zaleceń przedsta-
wionych przez Wydział Łączności na jego trzeciej sesji w styczniu 1949 r.
Do wydania siódmego włącznie, Załącznik 10 publikowany był w jednym tomie zawierającym cztery
części wraz z towarzyszącymi im załącznikami: część I – Wyposażenie i Systemy, część II – Częstotliwości
Radiowe, część III – Procedury oraz część IV – Kody i Skróty
Na mocy Poprawki 42 z Załącznika usunięto część IV; kody i skróty zawarte w tej części zostały przenie-
sione do nowego dokumentu oznaczonego jako Doc 8400.
W wyniku przyjęcia Poprawki 44 w dniu 31 maja 1965 r. wydanie siódme Załącznika 10 zostało zastą-
pione dwoma tomami: tomem I (wydanie pierwsze) zawierającym część I – Wyposażenie i systemy, część II –
Częstotliwości radiowe, oraz tomem II (wydanie pierwsze) - Procedury łączności.
W wyniku przyjęcia Poprawki 70 w dniu 20 marca 1995 r. Załącznik 10 został zmieniony, tak aby zawie-
rał pięć tomów: tom I – Pomoce radionawigacyjne; tom II – Procedury łączności; tom III – Systemy łączności;
tom IV – Radary dozorowania i systemy unikania kolizji oraz tom V – Wykorzystanie spektrum lotniczych czę-
stotliwości radiowych. W wyniku poprawki 70 w roku 1995 zostały opublikowane tomy III i IV, a w 1996 r. tom
V z poprawką 71.
Tabela A przedstawia historię Załącznika 10, wraz z kolejnymi poprawkami, streszczeniem głównych,
wymaganych tematów oraz datami przyjęcia Załącznika i poprawek przez Radę oraz ich wejścia w życie i zasto-
sowania .
Działania Umawiających się Państw
Powiadomienie o rozbieżnościach. Zwraca się uwagę Umawiających się Państw na nałożony na nie
przez Artykuł 38 Konwencji obowiązek informowania ICAO o jakichkolwiek rozbieżnościach pomiędzy ich
krajowymi regulacjami prawnymi i praktykami, a międzynarodowymi normami zawartymi w niniejszym
Załączniku oraz o jakichkolwiek poprawkach do nich wprowadzanych. Zaleca się, aby Umawiające się Pań-
stwa zawierały w takich powiadomieniach wszelkie rozbieżności z zalecanymi metodami postępowania zawar-
tymi w niniejszym Załączniku oraz z dokonanymi w nich poprawkami, w przypadku gdy powiadomienie o ta-
kich rozbieżnościach jest ważne dla bezpieczeństwa ruchu powietrznego. Ponadto, zaleca się aby Umawiające
się Państwa powiadamiały ICAO na bieżąco o wszelkich, mogących później wystąpić rozbieżnościach lub o
anulowaniu jakichkolwiek, uprzednio zgłoszonych rozbieżności. Szczególna prośba dotycząca zgłaszania roz-
bieżności zostanie przesłana Umawiającym się Państwom natychmiast po przyjęciu każdej poprawki do niniej-
szego Załącznika.
Zwraca się również uwagę Umawiających się Państw na postanowienia Załącznika 15 związane z publi-
kacją rozbieżności pomiędzy ich krajowymi regulacjami prawnymi i praktykami a odnoszącymi się do nich
normami i zalecanymi metodami postępowania ICAO z wykorzystaniem Lotniczej Służby Informacyjnej, jako
dodatkowego obowiązku nałożonego na te państwa na podstawie Artykułu 38 Konwencji.
v
Załącznik 10 – Tom IV 22/11/07
766129438.003.png 766129438.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin