Rachunkowo¶ć 24 str.doc

(219 KB) Pobierz
PODSTAWY RACHUNKOWOŚCI

             

PODSTAWY RACHUNKOWOŚCI

 

WYKŁAD NR 1

I Przedmiot i metody rachunkowości

1.     a) Rachunkowość – jest to system obserwacji , pomiaru i ewidencji oraz przetwarzania

        danych dotyczących działalności gospodarczej przedsiębiorstw ( jednostek gosp.)

Uzyskane informacje ekonomiczne z rachunkowości są niezbędne w procesie zarządzania

firmą , do podejmowania decyzji bieżących ( operatywnych ) , strategicznych .

      b) Rachunkowość – to całkowity i zwarty system ciągłego oraz systematycznego

        gromadzenia i przetwarzania danych oraz prezentacji informacji ekonomiczno –

        finansowych .

2.     Przedmiot rachunkowości

Przedmiotem rachunkowości są środki gospodarcze ( majątek ) źródła ich pochodzenia

( fundusze – kapitały ) oraz procesy gospodarcze ( zaopatrzenie , produkcja ) , a także

wyniki finansowe osiągnięte z działalności gospodarczej .

3.     Metody rachunkowości

a)     Metoda bilansowa – polega na dwustronnym i równoważnym ujmowaniu i

     przetwarzaniu zdarzeń gospodarczych oraz majątku jednostek gospodarczych .

b)     Metoda podmiotowa – polegająca na opisywaniu ( kwalifikowaniu ) kwantyfikowaniu

     składników majątku oraz zdarzeń gospodarczych z punktu widzenia jednostki  w której

rachunkowość jest prowadzona .

II Zadania rachunkowości

Rachunkowość ma w sposób wiarygodny i prawidłowy przedstawiać obraz majątku ,

rezultatów działalności i sytuacji finansowej podmiotu gospodarczego .

Szczegółowość zadań

·         ustalenie stanu środków gospodarczych

·         rejestracja zmian

·         dostarczenie danych do kalkulacji ekonomicznej

·         dostarczenie danych do kalkulacji wyników finansowych

Rachunkowość -    Ewidencja ( księgowość)

-          Rachunek kosztów

-          Sprawozdawczość finansowa

-          Analiza finansowa

III Środki gospodarcze

A.     Majątek trwały

·         Wartości niematerialne i prawne – usprawnienia , koszty prac rozwojowych , wartość

     firmy , prawo wieczystego użytkowania gruntu , wynalazki , patenty, znaki towarowe ,

     licencje , programy komputerowe .

·         Rzeczowy majątek trwały – stanowiące własność – grunty , budynki , maszyny ,

urządzenia , środki transportu .

Okres ich użytkowania dłuższy niż rok

Inwestycje bieżące – ogół kosztów na budowę lub montaż nowego środka trwałego .

·         Finansowy majątek trwały – udziały w obcych jednostkach , akcje , papiery

wartościowe ( obligacje , bony skarbowe ) , których termin wykupu przypada po

upływie roku od dnia bilansowego , udzielone pożyczki długoterminowe .

B.     Majątek obrotowy

·         Zapasy – materiały – Bezpośrednie ( produkcyjne ) , pomocnicze ( art. biurowe )

-          półprodukty i produkty w toku

-          produkty gotowe

-          towary

·         Należności i roszczenia – z tytułu dostaw i usług

-          z tytułu podatków , dotacji i ubezpieczeń społecznych

-          pozostałe należności

·         Papiery wartościowe przeznaczone do obrotu

-          udziały lub akcje własne przeznaczone do zbycia

-          inne papiery wartościowe

·         Środki pieniężne – w kasie

-          na rachunku bankowym

-          Inne środki pieniężne ( weksle , czeki )

 

WYKŁAD NR 2

 

I Źródła pochodzenia środków gospodarczych

A.     Kapitały ( fundusze ) własne

·         Kapitał podstawowy – spółka cywilna ( osoba fizyczna )

kapitał założycielski – akcyjny ( w spółkach akcyjnych )

-          udziałowy – w spółkach z o.o.

    fundusz założycielski – wkład państwa w przedsiębiorstwa państwowe

    fundusz udziałowy – wkład członków spółdzielni

·         Kapitał uzupełniający – tworzony z efektów gospodarczych czyli z podziału zysków

Kapitał zapasowy ( rezerwowy ) – w spółkach akcyjnych i z o.o.

Fundusz zapasowy przedsiębiorstwa

Fundusz zasobowy spółdzielni

·         Wynik finansowy netto – strata lub zysk

B.     Kapitały obce – przyjmują postać zobowiązań , obrazują rozmiary środków

    gospodarczych które stanowią własność innych obcych jednostek .

  1. Zobowiązania długoterminowe – okres dłuższy niż jeden rok od dnia bilansowego

·         Długoterminowe pożyczki , obligacje i papiery wartościowe

·         Długoterminowe kredyty

·         Pozostałe zobowiązania

  1. Zobowiązania krótkoterminowe – krótsze niż jeden rok

·         Pożyczki

·         Kredyty bankowe

·         Zobowiązania z tytułu dostaw i usług

·         Zobowiązania z tytułu podatków ceł i ubezpieczeń

·         Zobowiązania z tytułu wynagrodzeń

·         Pozostałe zobowiązania krótkoterminowe

·         Fundusze specjalne – odmiana zobowiązań krótkoterminowych

-          Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych

-          Inne fundusze specjalne

II Zestawienie bilansowe

Każda jednostka gospodarcza prowadząca księgi rachunkowe ( rachunkowość )

zobowiązana jest do sporządzania na każdy początek swej działalności i na koniec każdego

roku obrotowego ( 12 miesięcy ) zestawien9ia swojego majątku oraz źródeł jego

pochodzenia . Zestawienie to określa się mianem bilansu . Bilans – jest to dwustronne ,

wartościowe zestawienie środków gospodarczych ( aktywów ) oraz źródeł ich pochodzenia

( pasywów ) sporządzane na określony moment bilansowy ( dzień bilansowy ) i w

określonej formie .

SUMA  AKTYWÓW  =  SUMA  PASYWÓW

 

Aktywa ( przekrój rzeczowy ) – grupują środki gospodarcze według postaci w jakiej one

występują i spełnianych przez nie funkcji . Informują o sytuacji majątkowej przedsięb.

Pasywa ( przekrój finansowy ) – przedstawiają wartość tych środków według źródeł ich

finansowania ( pochodzenia ) , a zatem informują nas o sytuacji finansowej przedsięb.

 

Rodzaje bilansów :

·         początkowy – bilans otwarcia – B. O.

·         końcowy – bilans zamknięcia – B. Z.

Sporządzany na koniec roku , jest zarazem bilansem początkowym dla następnego

roku obrotowego .

 

WYKŁAD NR 3

 

  1. Pojęcie operacji gospodarczych

·         Bilans – zestawia środki gospodarcze na pewien moment . Jest to ujecie statyczne .

Tymczasem w przedsiębiorstwach prowadzących działalność środki te ulegają ciągłym

zmianom ( dynamika ) . Wywołują je różnorodne czynności i zjawiska gospodarcze ,

które składają się na działalność gospodarczą .

·         Operacje gospodarcze – czynności i zjawiska gospodarcze które powodują zmiany

składników bilansowych ( operacje księgowe )

Podział operacji ( ze względu na wpływ operacji na bilans , ogół operacji dzielimy na : )

·         Operacje – zmiany wyłącznie w aktywach

      A + o – o = P

      Np. Podjęto gotówkę z banku do kasy . Suma bilansowa nie ulega zmianie .

·         Operacje powodujące zmiany wyłącznie w pasywach

A = P + o - o

     Np. Przeznaczenie części zysku na zwiększenie funduszy własnych .

·         Operacje powodujące jednoczesne zmienianie aktywów i pasywów

     Zwiększenie sumy bilansowej .

     A + o = P + o

     Np. Zakupiono i przyjęto do magazynu materiały .

·         Operacje powodujące jednoczesne zmniejszenie aktywów i pasywów .

A – o = P – o

Np. Spłata zobowiązań wobec dostawców z rachunku bankowego .

  1. Pojęcie oraz budowa konta

Mnogość operacji występujących w przedsiębiorstwie powoduje konieczność ich agregacji .

Poprzez agregacje operacji gospodarczych należy rozumieć proces uogólniania ( scalania ,

łączenia ) operacji gospodarczych w celu tworzenia informacji o bardziej syntetycznym

charakterze . Tego typu operacje ( syntetyczne ) stwarzają lepsze możliwości ich

wykorzystania w procesie zarządzania .

Syntetyczne obrazy działalności gospodarczej . Znane są różne sposoby agregacji operacji

gospodarczych . Najstarszym urządzeniem służącym do agregacji jest konto ( XI wiek )

   Winien ( WN ) Debet ( DT )                Nazwa konta                           Ma  Credict ( CT ) 





                Jedna strona konta                                          Druga strona konta

 

 

 

 

 

Każde określone konto musi mieć nazwę . Ma dwie strony – operacje mogą powodować

zwiększenie bądź zmniejszenie .

Ogół kont służących do agregacji operacji gospodarczych określa się systemem kont lub

planem kont . Mogą być konta bilansowe i niebilansowe .

  1. Ewidencja operacji gospodarczych na kontach bilansowych .

Podstawę zapisu na kontach stanowią prawidłowo sporządzone dowody księgowe , z

których wynikają tak istotne elementy zapisów księgowych jak data dokonania operacji

gospodarczych , rodzaj i numer dowodu księgowego , treść operacji , rozmiary czyli

wielkość operacji ( kwota ).

Proces agregacji operacji gospodarczych rozpoczyna się od otwarcia kont . Otwarcie konta

polega na wpisaniu stanu początkowego ( z bilansu ) na odpowiednie stronie konta .

Dt            Konta aktywów       Ct                        Dt          Konta pasywów       Ct









Stan początkowy                                                                         Stan początkowy

       ( S. P. )                                                             -                       +

           +                      -                                        operacje          operacje  

Operacje zwię-      operacje                                   zmniejszające    zwiększające 

kszające stan        zmniejszające                                 stan                stan

początkowy           stan początkowy                        początkowy      początkowy

Operacje gospodarcze ujmuje się w systemie kont zawsze dwustronnie i równoważnie

czyli bilansowo to znaczy na dwóch kontach po dwóch przeciwnych stronach tych kont .

Kwota zapisu strony debet  =  Kwota zapisu strony kredyt

 

WYKŁAD NR 4

 

1. Obroty i salda konta

Zagregowane wielkości operacji gospodarczych ujętych na koncie określa się mianem

obrotów konta lub też mianem strumieni .

Mogą występować obroty strony kredytowej i obroty strony debetowej.

Znając stan początkowy konta oraz obroty konta można w łatwy sposób obliczyć stan

konta czyli tak zwane saldo końcowe .

Saldo końcowe konta stanowi różnicę pomiędzy ogólnymi sumami dwóch przeciwstawnych

stron konta . Gdy ogólne sumy strony debet i kredyt są takie same wówczas saldo

końcowe nie występuje lub też mówimy że saldo jest zerowe .

W zależności od tego która ze stron konta jest większa mówimy o saldzie debetowym lub

kredytowym .

Saldo jest debetowe gdy ogólna suma strony debet jest większa od ogólnej sumy strony

kredyt .

Saldo jest kredytowe gdy ogólna suma strony Cr jest większa od ogólnej sumy strony Dt .

Obciążyć to znaczy zapisać po stronie debet .

Salda debetowe wykazują konta aktywów , a salda kredytowe konta pasywów .

 

                Konto aktywów                                  





           Sp   70000  (2) 40000

            (1) 20000   (4) 30000                  1+3+5 = Obroty strony debet  = 90000

            (3) 50000   (6) 20000                  2+4+6 = Obroty strony kredyt = 90000        

            (5) 20000



               100000       90000

Saldo końcowe = 100000 – 90000

                       = 10000   Saldo Dt

               Konto pasywów





       (2)   20000    Sp.  30000

       (4)   30000          10000 (1)            2+4+6 = Obroty strony debet = 70000

       (6)   20000          60000 (3)            1+3+5 = Obroty strony kredyt = 90000

                                 20000 (5)



              70000         120000

Saldo końcowe = 120000 – 70000 = 50000         Saldo Ct

 

Obroty nie obejmują stanu początkowego .

Korespondencja kont to wzajemny związek jaki zachodzi w trakcie ujmowania na nich

operacji gospodarczych . Konta które powstają w tym wzajemnym związku określa się

mianem kont korespondencyjnych .

2.     Sposoby wyrażania korespondencji kont .

 

A.     Sposób pisemny polegający na wskazaniu  np. na dowodzie księgowym tj. na zapisaniu

nazw oraz stron kont , na których dana agregacja ma być zaewidencjonowana .

Sposób ten jest szeroko stosowany przy debetowaniu dowodów księgowych .

( Dt kasa  -  Ct  Rachunek bankowy ) 101 Dt / 131 Ct

Kasa 101

Rachunek bankowy 131

1.     Podjęcie gotówki z rachunku bankowego

Dt zobowiązania z tytułu wynagrodzeń    -   Ct  kasa

              231 / 101

 

B.      Sposób wyrażania korespondencji kont ustny - stosuje się wiele wyrażeń .



                     Dla strony debet                                      Dla strony kredyt

1.     Zaksięgować po stronie Dt ( winien )             1.  Zaksięgować po stronie kredyt

2.     Zaewidencjonować po stronie Dt                   2.  Zaksięgować po stronie kredyt  

3.     Zarejestrować po stronie debet                     3.  Zarejestrować po stronie kredyt

4.     Obciążyć konto                                            4.  Uznać konto

5.     Zapisać w ciężar konta                                 5.   Zapisać na dobro konta

 

Obciążyć konto tzn. zapisać po stronie debet dany dowód księgowy bez względu na to

                              jakiego konta to dotyczy , bez względu na skutki jakie to obciążenie

                              wywołuje w stanie danego konta .

C.     Sposób graficzny

Schematy korespondencji kont

 









              Ct   Rachunek bankowy                                Kasa    Dt

 

 





                                                       (1)

 

 

 

1 – Podjęcie gotówki z rachunku bankowego do kasy .

 

 

 

WYKŁAD NR 5

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin