Notatki ćwiczenia 7.doc

(35 KB) Pobierz

Podstawy Zarządzania – Ćwiczenia 7

Planowanie strategiczne – to proces o relatywnie długim horyzoncie czasowym (długofalowy), którego przedmiotem jest sprecyzowanie celów przedsiębiorstwa, ustalanie zasad (polityki) jego funkcjonowania oraz opracowanie programów potrzebnych do realizacji tych planów.

 

Planowanie strategiczne - cechy

1. Przedmiotem planowania strategicznego są podstawowe i fundamentalne zagadnienia dla przyszłości danego przedsiębiorstwa (czym się zajmujemy? czym powinniśmy się zajmować?)

2. Planowanie strategiczne wyznacza ramy planowania bardziej szczegółowego stanowiącego podstawę codziennych decyzji

3. Obejmuje swym zasięgiem relatywnie długi okres czasu (czas określany w zależności od wielkości przedsiębiorstwa)

4. W planowaniu strategicznym musi uczestniczyć naczelne kierownictwo

 

Strategia przedsiębiorstwa

Strategia przedsiębiorstwa stanowi ogólny program działania, który ma zapewnić realizację celów przedsiębiorstwa. W tym znaczeniu strategia może być również rozumiana jako koncepcja funkcjonowania przedsiębiorstwa w dłuższym okresie czasu, obejmująca cele, sposoby realizacji i reguły zachowania się na rynku.

 

Planowanie strategiczne - etapy realizacji

1. Zdefiniowanie misji przedsiębiorstwa – obejmuje określenie filozofii działania i podstawowych zamierzeń (po co przedsiębiorstwo działa?, do czego dąży?, co ma osiągnąć? Jakie potrzeby, jakiej grupy /klientów potrzeby zaspokaja ?)

2. Sformułowanie polityki przedsiębiorstwa – zespół zasad, wskazówek działania wyznaczających ramy do ustalania celów przedsiębiorstwa i wyboru, a także realizacji strategii

3. Określenie długo i krótkookresowych celów przedsiębiorstwa

Cele długookresowe – określają rezultaty niezbędne do osiągnięcia misji przedsiębiorstwa (wykraczają poza rok bieżący)

Cele krótkookresowe – traktowane są jako środki niezbędne do realizacji celów długookresowych (okres krótszy niż rok)

4. Badanie możliwych strategii i wybór jednej z nich, aby zapewnić osiągnięcie misji i celów

- należy wykonać analizę strategiczną, czyli diagnozę i ocenę wszystkich obszarów funkcjonowania przedsiębiorstwa i jego zasobów (analiza wewnętrzna) oraz diagnozy otoczenia (analiza zewnętrzna), a także prognozowania zmian w otoczeniu przedsiębiorstwa

 

Analiza wewnętrzna

1. Analiza sytuacji finansowej

2. Produktów / usług

3. Potencjału ludzkiego

4. Marketingu

5. Procesów biznesowych

 

Analiza zewnętrzna

1. Konkurencja

2. Otoczenie społeczne

3. Otoczenie ekonomiczne

 

Metoda SWOT - analiza strategiczna

1. Silne strony

2. Słabe strony

3. Szanse

4. Zagrożenia

 

Metoda SWOT - cel realizacji

Celem analizy SWOT jest identyfikacja mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa (analiza wewnętrzna) oraz szans i zagrożeń jakie tkwią w jego otoczeniu (analiza zewnętrzna),

aby na tych informacjach budować strategię.

 

Metoda SWOT - szczegóły

1. Silne strony przedsiębiorstwa

Unikalne zasoby, umiejętności, nowoczesna technologia

2. Słabe strony

  Aspekty obniżające aktualną skuteczność i efektywność (niska jakość produktów)

3. Szanse przedsiębiorstwa

Zdarzenia i procesy, który mają miejsce w otoczeniu (bankructwo konkurencyjnej firmy)

4. Zagrożenia

Zdarzenia i procesy, które wytwarzają i tworzę niekorzystną sytuację (wzrost podatków)

 

 

Planowanie strategiczne - zalety

Ø Ukierunkowanie działalności przedsiębiorstwa – misja, cele, strategie

Ø Zminimalizowanie prawdopodobieństwa popełnienia błędów

Ø Identyfikacja i lepsze wykorzystanie atutów przedsiębiorstwa

Ø Antycypowanie szans i zagrożeń tkwiących w otoczeniu przedsiębiorstwa

 

Planowanie strategiczne - wady

Ø Kosztochłonność takiego planowania – koszty na konsultantów oraz nowe metody

Ø Niebezpieczeństwo zbiurokratyzowania zespołów planowania oraz autonomizację ich działań – abstrakcyjne modele

 

Planowanie operatywne

Celem planowania operatywnego – jest przygotowanie programu bieżących działań umożliwiających skuteczną realizację planu strategicznego

 

Planowanie operatywne - przykłady

Ø Plany rzeczowe – przyszły przebieg i rezultaty konkretnych bieżących działań

Ø Plany sprzedaży – ilość i wartość produktów do sprzedania w danym okresie

Ø Plan produkcji – poziom produkcji poszczególnych grup produktów

Ø Plan zaopatrzenia – terminowe i tanie pozyskanie surowców, materiałów

Ø Plan zatrudnienia – przyszły poziom i struktura, poziom wydajności pracy, potrzeby kadrowe

Ø Plan inwestycji i remontów – rodzaje i terminy planowanych przedsięwzięć i zakupów inwestycyjnych

Ø Plany finansowe operatywne – pieniężne konsekwencje realizacji zaplanowanych procesów rzeczowych

 

Zarządzanie przez cele

Ø Proces wspólnego ustalania celów przez menedżera i podwładnego, stopień osiągnięcia celów jest głównym czynnikiem w ocenie i nagradzaniu wyników podwładnego

Ø Proces zarządzania przez cele

1. Uruchomienie programu ZPC

2. Ustalenie celów i planów organizacji

3. Wspólne ustalenie celów i planów

4. Przekazywanie celów i planów organizacji (spotkanie, doradztwo,

zasoby)

5. Okresowy przegląd

6. Ocena

 

Typy strategii wg. Portera

1. Odróżnianie się – wyróżniać się jakimiś produktami lub usługami

Przykłady firm:

Ø Rolex – zegarki                                                           Ø Mercedes – samochody

Ø Nicon - aparaty fotograficzne                                  Ø Hawlett- Packard (kalkulatory)

2. Przywództwo pod względem kosztów – redukować koszty produkcji i inne koszty

Przykłady firm:

Ø Timex                        Ø Hyunday                  Ø Kodak                 Ø BIC

3. Koncentracja na niszy rynkowej – koncentrować się na konkretnym rynku regionalnym, rynku produktów, grupie nabywców

Przykłady firm:

Ø Longines                   Ø Fiat                     Ø Polaroid                       Ø Fisher Price

 

Typy strategii wg. Millesa i Snowa

1. Strategia poszukiwacza – firma pobudza kreatywność i elastyczność często przyjmuje zdecentralizowaną strukturę

2. Strategia obrońcy – firma koncentruje się na obniżaniu kosztów i poprawie wyników aktualnie wytwarzanych produktów

3. Strategia analityka – firma próbuje utrzymać swoje obecne jednostki i wprowadzić pewne innowacje w nowych jednostkach

4. Strategia biernej reakcji – ujawniająca fakt, że nie ma spójnego podejścia do strategii.

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin