Nietypowe zajęcia plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych..doc

(55 KB) Pobierz
„Nietypowe zajęcia plastyczne” to zbiór opisów zabaw i zajęć pl

NIETYPOWE  ZAJĘCIA  PLASTYCZNE 

DLA  DZIECI  W  WIEKU  PRZEDSZKOLNYM

I  DZIECI  O  SPECJALNYCH  POTRZEBACH  EDUKACYJNYCH

Gabriela Rotter

(pełna wersja pracy zawiera również przykładowe ilustracje – przyp. red. www.publikacje.edu.pl)

 

Obrazki  malowane  kasztanami

Przygotowujemy:

Kasztany, kartki formatu A4, pudełka (np. po butach), rozwodnione farby plakatowe.

Przebieg:

Na dno pudełka wkładamy kartkę papieru, robimy kilka kolorowych plam rozwodnioną farbą, wrzucamy parę kasztanów i ruszamy pudełkiem na różne strony. W zależności od gęstości farby wyjdą kropki, mazy, plamy.

Uwagi:

Bardzo dobrze jest wcześniej przygotować w miseczkach rozwodnioną farbę i łyżeczki do jej nakładania na kartkę.

Zabawa nie może trwać zbyt długo, ponieważ po zmieszaniu się barw plamy będą miały nieciekawy kolor.

 

Obrazki  malowane  krepiną

Przygotowujemy:

Kartki papieru, taśmę klejącą, miskę z wodą i gąbką, pocięte na paski kolorowe bibułki marszczone, spryskiwacz do kwiatów.

Przebieg:

Kartkę papieru przyklejamy taśmą klejącą do stołu. Moczymy papier i układamy na nim kolorowe paski bibułki marszczonej. Na koniec można jeszcze spryskać całość wodą. Bibułę zdejmujemy przed wyschnięciem.

Uwagi:

Przyklejenie kartki do stołu jest gwarancją, że po wyschnięciu będzie ona idealnie płaska (nie pomarszczona i falista ).

W zajęciu można wykorzystać bibułkę – na przykład pozostałości z dekoracji sali na bal przebierańców.

 

Obrazek  malowany  farbą  klejową I

Przygotowujemy:

Mąkę pszenną, pigmenty malarskie lub farby plakatowe, miseczki, brystol szeroką taśmę do przyklejenia papieru, patyczki lub kredki (rysujemy nie zaostrzoną stroną), arkusze białego brystolu.

Przebieg:

Gotujemy klej („klajster”) z mąki i wody. Po wystygnięciu dodajemy pigment. Najlepiej przygotować kilka kolorów farby klejowej w małych miseczkach.

Arkusz brystolu przyklejamy szeroką taśmą klejącą do stołu a następnie rozmieszczamy w kilku miejscach na papierze i rozmazujemy dłońmi.  Po pokryciu całego arkusza farbą za pomocą patyczka rysujemy dowolny wzór. Pracę pozostawiamy przyklejoną do stołu do całkowitego wyschnięcia!!! (około 10 godz.)

Uwagi:

Praca bardzo długo schnie. Przez cały ten czas musi być przyklejona do stołu, w przeciwnym razie w trakcie wysychania zroluje się.

Najciekawsze są prace, w których wykorzystujemy 3 kolory farby klejowej w następujących zestawieniach:

·         żółta, pomarańczowa, czerwona

·         zielona, jasna niebieska, ciemna niebieska.

 

Obrazek  malowany  farbą  klejową  II

Przygotowujemy:

Mąkę pszenną, pigmenty malarskie lub farby plakatowe, miseczki, brystol lub jasną tapetę o wyczuwalnej fakturze (najlepiej tapetę do malowania), szeroką taśmę do przyklejenia papieru i kąpiel najlepiej pod prysznicem !!!

Przebieg:

Przygotowujemy farbę jak wyżej. Arkusz brystolu lub kawałek tapety naklejamy na podłogę. Rozmieszczamy z dzieckiem za pomocą rąk farbę (grube kleksy). Dziecko ubrane w kąpielówki wchodzi na czworakach na kartkę i rozmazuje farbę. Papier pozostawiamy przyklejony do podłogi aż do wyschnięcia.

Uwagi:

Zabawę należy przeprowadzić w pobliżu łazienki.

Konieczna jest stała asekuracja osoby dorosłej, ze względu na możliwość poślizgnięcia się dziecka.

Jeśli chcemy, żeby obrazek był piękny kończymy zabawę zanim dokładnie pomieszają się wszystkie kolory.

 

Deszczowy  obrazek

Przygotowujemy:

Arkusz brystolu (może być kolorowy),kilka par kaloszy, duże pojemniki z rozwodnioną farbą plakatową w kilku kolorach, taśmę klejącą.

Przebieg:

Przyklejamy brystol do podłogi. Przygotowujemy kalosze i duże pojemniki z farbą plakatową w różnych kolorach. Dzieci wchodzą w kaloszach do farby i spacerują po papierze pozostawiając po sobie ślady..

Uwagi:

Kalosze powinny być większe od rozmiaru jakie nosi dziecko ponieważ łatwiej można będzie je ubierać. Mogą to być kalosze starszego rodzeństwa.

Najlepiej przygotować tyle pojemników z farbą ile jest par kaloszy.

 

Kolorowe  plamy

Przygotowujemy:

Tusze w różnych kolorach, karki papieru.

Przebieg:

Na kartce papieru robimy plamy kolorowymi tuszami i dmuchamy. W ten sposób powstają fantazyjne kształty.

Uwagi:

Zajęcie to jest często wykonywane z użyciem farb wodnych. Dzięki wykorzystaniu tuszu o wiele łatwiej rozbryzgują się plamy po kartce. Jest to szczególnie pomocne w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi, które nie potrafią wystarczająco silnie dmuchać.

 

Malowanie na ścianie

Przygotowujemy:

Piankę do golenia.

Przebieg:

Wyciskamy dzieciom na dłonie piankę do golenia. Cała zabawa polega na mazaniu nią po lamperii, kafelkach lub po brzegu wanny w dowolnych kierunkach całymi dłońmi lub palcami.

Uwagi:

Jest do doskonałe ćwiczenie rozmachowe. Zamiast pianki można użyć kisiel lub klajster (klej z mąki i wody). Starsze dzieci mogą na rozmazanej pianie rysować palcem wzory.

 

Tło  z  suchych  pasteli

Przygotowujemy:

Suche pastele, nożyk, duży arkusz jasnego papieru, kawałki gąbki, kredki.

Przebieg:

WERSJA I

Na stole rozkładamy duży arkusz papieru. Za pomocą nożyka rozdrabniamy pastele na proszek rozmieszczając je punktowo w różnych częściach kartki. Następnie gąbką rozcieramy pastele wykonując przy tym ruchy kołowe. Na tak wykonanym tle rysujemy dowolny obrazek najlepiej miękkimi kredkami (na zdjęcie)

WERSJA II

Rysujemy suchymi pastelami obrazek. Po zakończeniu za pomocą gąbki delikatnie przecieramy obrazek i tak powstaje tło.

Uwagi:

Bardzo ładnie obrazki z pastelowym tłem prezentują się na jasno beżowych papierach.

 

Mozaika

Przygotowujemy:

Dwa arkusze papieru najlepiej formatu A3 z narysowaną szachownicą, farby akwarelowe, nożyczki, klej.

Przebieg:

Jedną z kartek odwracamy na czystą stronę i w dowolny sposób zamalowujemy, stosując jak najszerszą gamę kolorów, jednocześnie zwracając uwagę, żeby nie było białych plam. Po wyschnięciu tniemy kartkę zgodnie z narysowaną szachownicą. Mieszamy papierki i w dowolnej kolejności przyklejamy na drugą kartkę z kratkami.

Uwagi:

Pola szachownicy mają kształt kwadratów!!!

Najlepiej wychodzą prace, jeśli na pierwszej kartce zostaną namalowane nieokreślone mazy i wzory.

Malowanie  wałkami

Przygotowujemy:

Zestawy wałków z podstawkami (do kupienia w sklepach z artykułami do remontów), rozwodnione farby plakatowe lub klejowe, arkusze szarego papieru lub brystolu, szeroka taśma samoprzylepna.

Przebieg:

Przyklejamy papier do podłogi lub stołu za pomocą taśmy i malujemy wałkami w dowolnych kierunkach.

Uwagi:

Proszę przygotować tyle zestawów podstawek i wałków ile jest kolorów farb. Ja do tego zajęcia wykorzystałam stare komplety, które służyły do malowania farbami olejnymi mebli przedszkolnych. Zakupiłam tylko kilka wymiennych gąbek, które po zajęciach plastycznych wystarczy dobrze umyć i mogą służyć do następnych zajęć lub do remontu.

 

Kolorowanka  dla  pani

Przygotowujemy:

Arkusz papieru, czarny niezmywalny mazak typu „marker”, farby.

Przebieg:

Prosimy dziecko, żeby narysowało dla nas kolorowankę ale taką nietypową z samych kresek. Mazakiem rysuje linie z jednej strony kartki na drugą, w różnych kierunkach, przecinające się i nie koniecznie proste. Następnie zabieramy pracę do domu i malujemy powstałe pola różnymi kolorami, tak żeby sąsiadujące ze sobą pola były w różnych kolorach.

Uwagi:

Nietrudno wyobrazić sobie, jaką frajdę sprawimy dziecku, jeśli to ono dla nas przygotuje pracę. Z ciekawością i zniecierpliwieniem będzie czekało na efekt końcowy. Pracę taka najlepiej przygotować z jednym dzieckiem na przykład podczas zajęć indywidualnych. W przypadku grupy można poprosić każde z dzieci o narysowanie jednej linii.

Najciekawsze wychodzą obrazki w jednej tonacji kolorystycznej lub w kilku odcieniach tej samej barwy.

 

 

Obrazek – układanka

Technikę tą wykorzystuję w pracy z dziećmi, które samodzielnie nie potrafią rysować nawet najprostszych obrazków, ani zamalowywać wyznaczonych  powierzchni.

Przygotowujemy:

Farby, pędzel, rysunek do malowania, kilka białych kartek, naczynie z wodą, czarny niezmywalny mazak (cienki), klej i nożyczki.

Przebieg:

Przebieg pracy wytłumaczę na podstawie obrazka zamieszczonego poniżej. Najpierw wybrałam obrazek, który miał być wykonany na zajęciach – w naszym przypadku obrazek z bałwanem. Następnie ustaliłam, ile kolorów będziemy używać (2 odcienie zieleni, pomarańczowy, ugier, czerwony, brązowy, niebieski jasny). Za pomocą mazaka przerysowałam na białą kartkę wszystkie te elementy, które mają być czerwone (sweter, buty, opaska, garnek), na następną kartkę wszystkie części, które chciałam, żeby były pomarańczowe (szalik, rajstopy nos bałwana) itd. Zadanie dziecka polegało na zamalowaniu tych pojedynczych karteczek zgodnie w odpowiednimi kolorami. Po wyschnięciu wycięłam poszczególne elementy i na następnych zajęciach razem z dzieckiem dopasowywaliśmy je do obrazka jak układankę i przyklejaliśmy. W przypadku omawianej pracy, dodatkowo wycięłam obrazek równo z konturami drzew i nakleiliśmy go na granatowy brystol.

Uwagi:

Zajęcie najlepiej przeprowadzić na zajęciach indywidualnych lub w małych kilkuosobowych zespołach.

 

Kolorowy motylek

Przygotowujemy:

Kartki papieru, miseczki z farbami wodnymi, pędzel, ołówek.

Przebieg:

Za pomocą pędzelka dzieci robią kleksy na kartce. Następnie składamy kartkę na pół (pomalowaną stroną do środka) i przecieramy dłonią. Otwieramy i odkładamy do wyschnięcia. Kiedy praca jest sucha na czystej stronie rysujemy motyla, kwiatek, balonik itp. a następnie wycinamy. Prace najładniej prezentują się przyklejone do kolorowej kartki.

Uwagi:

Ponieważ pracę trzeba wykonać szybko najlepiej przygotować rozwodnione farby w miseczkach. Zamiast pędzla można dać dzieciom łyżeczki.

 

Zabawa  w   stemplowanie

Przygotowujemy:

Kartki papieru z narysowanymi elementami obrazka. Kawałki materiałów o różnej fakturze, watę, sznurek. Miseczki z rozwodnioną farba klejową w kilku kolorach. Kolorowy arkusz papieru (tło), nożyczki i klej. Przygotowujemy prostokątne kawałki materiałów, pośrodku kładziemy watę i zawiązujemy sznurkiem (jak sakiewkę).

Przebieg:

Stemplujemy sakiewkami zanurzanymi w miseczkach z farbą zapełniając kontury obrazka. Po wyschnięciu wycinamy prace i naklejamy na kolorowy papier.

Uwagi:

Starsze dzieci mogą same zaplanować obrazek i narysować na kartkach elementy do stemplowania. Przygotowana farba nie może być zbyt gęsta. Warto też przygotować po kilka sakiewek z każdego z materiału, żeby nie mieszać kolorów. Ja do tej pracy wykorzystałam kawałek sztruksu, firanki, folii bąbelkowej, futerka.

 

Jak  malować  wełną

Przygotowujemy:

Kawałki mocnej włóczki, kolorowe kartki i miseczki z rozwodnioną farbą klejową w dwóch kolorach.

Przebieg:

Włóczkę wkładamy do miseczki i przenosimy na kartkę układając w dowolny sposób ale tak, żeby jeden koniec wystawał poza brzeg kartki. Składamy kartkę na pół. Jedną rękę kładziemy na kartce a drugą wyciągamy wełnę. Rozkładamy pracę. Czynności powtarzamy ale z wykorzystaniem innego koloru farby.

Uwagi:

Farba powinna być gęsta. Prace najlepiej wykonywać w pobliżu łazienki, ponieważ kilkakrotnie trzeba będzie myć ręce.

 

Czarodziejski obrazek I

Przygotowujemy:

Kartka, kredki woskowe, czarny tusz, pędzel.

Przebieg:

Rysujemy kredkami dowolny obrazek. Po zakończeniu zamalowujemy całą  powierzchnię czarnym tuszem.

Uwagi:

Dzieci powinny rysować jasnymi kolorami  mocno naciskając.

Warto wcześniej spróbować przygotowane kredki i tusz. Może zdarzyć się tak, że tusz będzie zbyt gęsty (wystarczy dolać odrobinę wody) albo kredki nie będą wystarczająco tłuste.

 

Czarodziejski  obrazek II

Przygotowujemy:

Kartkę papieru, białą świeczkę, farby akwarelowe, miseczkę z wodą i pędzel.

Przebieg:

Przed zajęciami rysujemy świeczką obrazki. Dzieci zamalowują całą kartkę jednym lub kilkoma kolorami. W trakcie malowania pojawia się na kartce wzór namalowany świeczką.

Uwagi:

Starsze dzieci mogą samodzielnie rysować wzór świeczką. Do malowania najlepiej wykorzystać farby akwarelowe o intensywnych barwach (polecam farby z Astry).

Dzieciom niepełnosprawnym można przygotować rozwodnioną farbę w miseczkach a zamiast pędzlem można malować kawałkami gąbki lub wacikiem.

 

Wszystkim  można  malować

Przygotowujemy:

Arkusz brystolu w jasnym kolorze, rozwodnione farby plakatowe w miseczkach (kilka kolorów), gąbkę, szczotkę do mycia naczyń lub do rąk, pędzel, kawałek folii bąbelkowej itp.

Przebieg:

Kartkę przyklejamy do stołu szeroką taśmą klejącą. Dziecko maluje zgromadzonymi przez nas przyborami i przedmiotami, przy czym zachęcamy do wykorzystania wszystkiego co jest przygotowane. Można także malować dłońmi lub palcami.

Uwagi:

Jest to doskonały pomysł na zajęcie plastyczne dla dzieci, które nie potrafią rysować.

 

Słoneczko

Przygotowujemy:

Pojemnik z żółtą farbą plakatową z dodatkiem niewielkiej ilości wody, żółte kółko wycięte z brystolu  z narysowaną z obu stron uśmiechniętą buzią.

Przebieg:

Na szybie zaznaczamy małe kółko. Dzieci malują promienie maczając palec w pojemniku z farbą. Po wyschnięciu naklejamy na szybę przygotowane kółko z uśmiechem.

Uwagi:

Malując z dziećmi na oknie należy zwrócić uwagę na ich bezpieczeństwo!

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin