Negocjacje (12 stron).doc

(103 KB) Pobierz
Miękka

Miękka

Twarda

Oparta na zasadach

1. Uczestnicy są przyjaciółmi, celem jest porozumienie.

Uczestnicy są przeciwnikami, celem jest zwycięstwo.

Uczestnicy rozwiązują problem, celem jest mądry wynik osiągnięty efektywnie i polubownie.

2. Ustępuj aby pielęgnować wzajemne stosunki.

Żądaj  ustępstw jako warunku stosunków wzajemnych.

ODDZIEL LUDZI OD PROBLEMU.

3. Bądź miękki do ludzi i problemu.

Bądź twardy do ludzi i problemu.

Miękki do ludzi twardy do problemu.

4. Ufaj innym.

Nie ufaj innym.

Działaj niezależnie od zaufania.

5. Łatwo zmieniaj stanowisko.

Nie zmieniaj stanowiska.

SKONCENTRUJ SIĘ NA INTERESACH NIE STANOWISKACH.

6. Składaj oferty.

Stosuj groźby.

Badaj i odkrywaj interesy.

7. Pokaż minimum tego co możesz zaoferować.

Wprowadzaj w błąd co do dolnej granicy.

Unikaj dolnej granicy porozumienia.

8. Jednostronne straty.

Jednostronne korzyści.

OPRACUJ MOŻLIWOŚCI KORZYSTNE DLA OBU STRON.

9. Szukanie jedynego rozwiązania, które oni zaakceptują.

Jedyne rozwiązanie, które ja zaakceptuję.

Opracuj wiele możliwości, z których później wybierzesz.

10. Upieraj się przy porozumieniu.

Upieraj się przy stanowisku.

UPIERAJ SIĘ PRZY STOSOWANIU OBIEKTYWNYCH KRYTERIÓW.

11. Unikanie walki.

Wygranie walki woli.

Osiąganie rezultatu na obiektywnych kryteriach.

12. Poddawanie się presji.

Wywieranie presji.

Uzasadniaj i bądź otwarty na uzasadnienia. Poddawanie się regułom nie presji.

 

KRYTERIA NEGOCJACJI.

·       Ocena prowadzonej negocjacji - 3 kryteria:

-                     mądre porozumienie,

-                     efektywne porozumienie,

-                     polepszenie stosunków między stronami (nie niszczenie).

Mądre porozumienie - realizacja uzasadnienia interesów stron, sprawiedliwe rozwiązanie konfliktów interesów.

 

PROBLEMY STANOWISK.

· Spieranie się wokół stanowisk nie daje mądrych porozumień.

-                     im większą wagę przywiązuje się do stanowisk, tym mniejszą do kryjących się za nimi spraw naprawdę ważnych dla stron.

-                     ugoda jest raczej mechanicznym wypośrodkowaniem między ostatecznymi stanowiskami niż wypracowanym rozwiązaniem interesów obu stron.

-                     dorozumienie jest mniej satysfakcjonujące.

· Spory wokół stanowisk są nieefektywne.

-                     szukanie jednostronnych korzyści.

-                     „standardowy taniec” - co zaoferować, co odrzucić, na ile ustąpić, porozumienie jest trudne i czasochłonne.

· Spory wokół stanowisk narażają stosunki wzajemne.

-                     zmuszanie siłą woli do zmiany stanowiska drugiej strony.

-                     rezultatem jest gniew i uraza.

· Wiele stron - przetarg jest jeszcze gorszy.

-                     Im więcej osób, tym jaśniej ujawniają się wady przetargu pozycyjnego.

-                     Zmiana stanowiska jest trudna, gdy przełożeni muszą zaakceptować porozumienie.

· Bycie miłym nie jest rozwiązaniem.

- negocjacje miękkie.

 

NEGOCJACJE WOKÓŁ MERITUM.

·       Dwa poziomy gry negocjacyjnej:

-                     kwestie merytoryczne (wynagrodzenie, warunki uzyskania kredytu).

-                     procedury rozwiązania - sposób negocjowania kwestii merytorycznych - miękki lub twardy przetarg pozycyjny albo negocjacje wokół meritum. (gra o grę - metagra).

 

Negocjacje wokół meritum dotyczą podstawowych elementów negocjacji i zawierają radę jak postępować.

1.   Ludzie - oddziel ludzi od problemu (emocje na bok).

2.   Interesy - skoncentruj się na interesach nie stanowiskach.

3.   Możliwości rozwiązań - opracuj wiele różnych możliwości przed podjęciem decyzji korzystnych dla obu stron.

4.   Kryteria - domaganie się na wyniku rozmów opartych na obiektywnych kryteriach (cena rynkowa, opinie ekspertów, określone przez przepisy prawne).

 

FAZY NEGOCJACJI WOKÓŁ MERITUM.

1. Analiza - diagnoza sytuacji.

- zebranie informacji,

- pogrupowanie informacji,

- przemyślenie,

- rozważenie problemów związanych z ludźmi,

- identyfikacja interesów obu stron,

- zapisanie wielu możliwości zawarcia porozumienia,

- kryteria, które są podstawą zawarcia porozumienia.

2. Planowanie:

- opracowanie nowych możliwości,

- podjęcie decyzji co robić,

- jak rozwiązać problemy z ludźmi,

- dodatkowe możliwości rozwiązania i kryteria.

3. Dyskusja:

- obie strony muszą poznać swoje interesy,

- obustronne opracowywanie możliwości i wspólnie akceptowalnych kryteriów.

Metoda ta pozwala osiągnąć stopniowy consensus efektywnie, bez ponoszenia kosztów związanych z zajmowaniem stanowisk.

 

METODY.

· Oddzielenie ludzi od problemu.

· Negocjatorzy są przede wszystkim ludźmi, mają swoje uczucia i odczucia. Czy poświęcam dostatecznie dużo uwagi problemom ludzkim?

· Dwa typy interesów - dotyczące meritum i stosunków wzajemnych:

-                     stosunki zazwyczaj splątują się z problemem. Na ogół traktujemy ludzi i problem jako jedność, kwestie merytoryczne splątują się z psychologicznymi. Z komentarzy merytorycznych ludzie wyciągają bezpośrednie wnioski.

-                     negocjacje pozycyjne prowadzą do konfliktu między stosunkami wzajemnymi a meritum. W negocjacjach pozycyjnych kwestia interesów dotyczących meritum i stosunków jest rozwiązywana przez wyprzedaż jednego w zamian za drugie.

· Oddziel stosunki od meritum - zajmij się bezpośrednio problemem ludzkim.

-                     gdy percepcja nie jest jasna to trzeba pokazać drugiej stronie aby dostrzegła nas we właściwym świetle.

-                     gdy emocje są zbyt silne - szukanie sposobów „wypuszczenia pary” przez każdą z zaangażowanych osób.

-                     niezrozumienie - poprawa procesu komunikowania się.

 

KATEGORIE ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW.

1. Percepcja - niezależnie od użyteczności poszukiwanie obiektywnych faktów a w ostatecznym rachunku to sposób widzenia rzeczywistości przez każdą ze stron. Tworzy to problem w negocjacjach i otwiera zarazem drogę do jego rozwiązania.

· Postaw się w sytuacji drugiej strony.

-                     ludzie mają tendencję do widzenia tego co chcą widzieć,

-                     zrozumienie punktu widzenia drugiej strony nie oznacza jej akceptacji.

· Nie wnioskuj o ich intencjach na podstawie własnych obaw.

-                     Pomysły zmierzające do zawarcia porozumienia są odrzucane a subtelne zmiany stanowisk są ignorowane lub odtrącane.

· Nie wiń ich za własne problemy.

-                     nie mów o problemie, oddziel jego obawy od osoby, z którą rozmawiasz.

· Dyskusja na temat wzajemnego postrzegania.

-                     Ujawnienie różnic i dyskusja na temat w uczciwy i przyjazny sposób bez wzajemnego zrzucania winy na różnice w postrzeganiu.

· Poszukuj możliwości działania niezgodnego z percepcją drugiej strony.

-                     wróg może być przyjacielem w negocjacjach.

· Zapewnij im udział w rozmowach aby byli zainteresowani rozwiązaniem.

-                     znacznie łatwiej osiągnąć porozumienie jeżeli obie strony czują się twórcami zawartych w nim postanowień.

· Zachowanie twarzy - twoja propozycja musi być zgodna z ich systemem wartości.

-                     zachowanie twarzy to pogodzenie porozumienia z zasadami i własnym wizerunkiem negocjatorów. Nie wolno nie doceniać wagi tej kwestii.

 

2. Emocje:

· rozpoznaj i zrozum emocje twoje i ich.

-                     oni mają osobiste odczucia, obawy, nadzieje, marzenia.

· nie ukrywaj emocji i oznajmij ich istnienie jako uzasadnione.

-                     ludzie uwolnieni od ciężaru nie wyrażonych emocji są bardziej skłonni zająć się problemem.

· pozwól drugiej stronie „wypuścić parę”.

-                     nie atakować lecz słuchać mówiącego i pozwolić mu wypowiedzieć się do końca.

· nie reaguj na wybuchy emocjonalne.

-                     jeżeli się wybuchnie to traci się samokontrolę i traci się twarz.

· używaj symbolicznych gestów.

 

3. Komunikowanie się.

· Problemy dotyczące wymiany informacji:

-                     negocjatorzy mogą nie mówić bezpośrednio do siebie nawzajem, albo mówić tak aby zostać zrozumianym.

-                     niesłuchanie się prowadzi do złej interpretacji i źle odebranych emocji.

-                     niezrozumienie przez drugą stronę.

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin