Opinia nauczyciela nauczania indywidualnego ucznia z autyzmem po klasie 2 gimnazjum.doc

(36 KB) Pobierz
Ewa Dragan Wilczyce, 18 czerwca 2008r

Ewa Dragan                                                                                     Wilczyce, 18 czerwca 2008r

Zespół Szkół

Gimnazjum w Wilczycach

 

Opinia nauczyciela nauczania indywidualnego ucznia z autyzmem                   po klasie drugiej gimnazjum.

 

Łukasz R. jest dzieckiem autystycznym, nie mówi, komunikuje się pozawerbalnie, potrafi napisać swoje dane osobowe (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania). W roku szkolnym 2007/2008 nauczany był indywidualnie w domu i ukończył klasę drugą w Zespole Szkół Gimnazjum w Wilczycach. W trakcie nauki utrwalano i rozwijano posiadane przez niego wiadomości i umiejętności na gruncie poznawczym, ruchowym i emocjonalno – społecznym oraz wzbogacano jego wiedzę ogólną poprzez realizowanie minimum podstawy programowej dla klasy drugiej gimnazjum.

Łukasz jest raczej dzieckiem spokojnym, lecz jeśli nie chce wykonywać poleceń nauczyciela, często wtedy przejawia zachowanie autoagresywne: mocno bije się po głowie, zagryza palce i dłonie do krwi, albo głośno krzyczy. Bardzo trudno jest go uspokoić. Takie zachowanie szczególnie utrudnia pracę i kontakt nauczyciela z uczniem.

SUKCESY I UMIEJĘTNOŚCI UCZNIA:

·         sygnalizuje potrzeby fizjologiczne

·         bierze udział w niektórych zabawach ruchowych inicjowanych przez nauczyciela

·         manipuluje przedmiotami, odtwarza proste ruchy wspólnie z nauczycielem, naśladuje niektóre ruchy

·         samodzielnie posługuje się długopisem, kredką, pędzlem, zna przeznaczenie narzędzi plastycznych, zna kolory, ale niechętnie maluje, nie dobiera kolorów, nie maluje w wyznaczonych konturach

·         nawiązuje dobry kontakt wzrokowy, ma wykształconą reakcję na własne imię, wdrażane i rozwijane są potrzeby pochwały za dobrze wykonane zadanie i prawidłową reakcję na bodziec

·         dostrzega zmiany w obrazach, porównuje je, wyszukuje różnice

·         rozróżnia dźwięki dochodzące z otoczenia, dopasowuje dźwięk do przedmiotu

·         grupuje takie same elementy

·         sprawność manualna wymaga ciągłej pracy usprawniającej

·         rozróżnia pory roku, dostrzega elementy różniące je, potrafi przyporządkować charakterystyczne cechy do właściwej pory roku

·         potrafi wyodrębnić, wskazać podstawowe figury geometryczne, dopasować nazwę do figury geometrycznej

·         rozumie i prawidłowo wykonuje ćwiczenia z zakresu orientacji przestrzennej, rozumie pojęcia: góra, dół, na, pod, lewa, prawa

·         uwagę koncentruje na krótki czas, niechętnie bierze udział w zajęciach wymagających dłuższego czasu koncentracji uwagi, wymaga indywidualnego wsparcia ze strony nauczyciela, częstych zachęt i przypominania o przestrzeganiu określonych zasad

·         rozróżnia cyfry, potrafi dobrać cyfry do ilości elementów, potrafi prawidłowo zastosować znaki matematyczne: =, +, -, : , . , < , > ; rozwiązuje typowe zadania matematyczne w zbiorze liczb naturalnych oraz prawidłowo wykonuje działania na liczbach naturalnych w zakresie 1000

·         rozróżnia litery, dobrze pisze na komputerze, buduje krótkie i proste zdania, prawidłowo dobiera podpis do obrazka

·         mowa nie jest rozwinięta, występują próby wypowiedzi liter i sylab, lecz są to wypowiedzi bezdźwięczne i mało zrozumiałe

Dalsza praca z Łukaszem w klasie trzeciej gimnazjum będzie obejmować:

·         wdrażanie do lepszej koncentracji uwagi, wydłużanie czasu efektywnej działalności ucznia poprzez stosowanie zabaw i ćwiczeń wynikajacych z jego własnej aktywności

·         pobudzanie aktywnosci poznawczej ucznia poprzez rozwijanie jego zainteresowań

·         usprawnianie sprawności manualnej i grafomotorycznej poprzez różne ćwiczenia plastyczno – techniczne, zabawy konstrukcyjne płaskie i przestrzenne

·         rozwijanie funkcji społecznych

·         wspomaganie rozwoju emocjonalnego poprzez budowanie obrazu pozytywnego „ja”, działania wymagające podejmowania odpowiedzialności i pomocy innym

·         wzbogacanie wiedzy o życiu poprzez samodzielne doświadczanie różnych przeżyć, aktywizowanie funkcji poznawczych poprzez ciekawostki pochodzące z książek i czasopism młodzieżowych

·         usprawnianie komunikacji pozawerbalnej

·         ćwiczenia usprawniające i zwiększające ogólną sprawność ruchową ucznia w zakresie dużej i małej motoryki, koordynacji ruchowej

·         wycieczki, projekcję filmów edukacyjnych, ćwiczenia edukacyjne z użyciem         edu-romów i innych multimedialnych programów edukacyjnych

·         wzbogacanie wiedzy ogólnej z zakresu zajęć dydaktycznych przewidzianych podstawą programową dla klasy trzeciej gimnazjum

 

Opinia została przygotowana na prośbę rodzica celem przedstawienia w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Sandomierzu.

 

 

 

Opracowała :

Ewa Dragan

nauczyciel prowadzący nauczanie indywidualne

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin