rozdzia�y I, II, III na podstawie notatek z wyk�adu -rozdzia�y IV i V -rozdzia� VI- 6.2 i 6.3 -rozdzia� VII- status prawny pos��w i senator�w (charakter mandatu, gwarancje, incompatibilitas) -rozdzia� VIII- 8.2, 8.3 i 8.4 -rozdzia�y IX, X, XI i XII; tu u�ci�li� m.in.: charakter prawny ZN (nie jest odr�bnym organem!); prezydent: rola jako najwy�szego reprezentanta pa�stwa, odpowiedzialno��, funkcje kontrasygnaty (tu przyk�ady wyst�pie� Wojciechowskiego i kt�rego� z prezydent�w W�och) -rozdzia� XII (relacje z prezydentem, spos�b powo�ywania, parlamentaryzacja kryzys�w gabinetowych, etc.) -rozdzia� XIV, XV, XVII, XVIII, XX i XXI no, ja te� nie zda�em, pierwsze pytanie (konwenanse itp. a �r�d�a p. konst.) proste i przerwa� mi w po�owie, w drugim musia�em wymieni� (szczeg�owo) wszystkie podmioty z prawem wniosku do TK o niekonstytucyjno��, rozdzieli� te z legitymacj� og�ln� od tych ze szczeg�ln� (tu si� przyznam potkn��em, ale jeszcze w miar�). Natomiast prawdziwe schody si� zacz�y potem z pytaniami o to, gdzie w Polskich ordynacjach wyborczych istniej� cenzusy domicylu, gdzie JU� zniesiono sp�r w doktrynie o to czy Prezydenta domicyl obowi�zuje czy nie, a tak�e ordynacja do Parlamentu Europ. (data wydania, te� kwestia domicylu). Wydaje mi si� wi�c �e mi si� z pytaniami nie poszcz�ci�o (sporu w doktrynie, czy historii cenzusu domicylu w Polsce wydaje mi si� �e po prostu nigdzie tj. w podr�czniku ani na wyk�adach nie by�o cho� mo�e si� myl�), do tego uparcie brn�� w te tematy, widz�c �e niezbyt u mnie z wiedz� na ten temat. Tote� ja egzaminu mi�o na pewno nie b�d� wspomina� (stres, niewyspanie, przerwa 2,5h do tego), a opisuj� moje pytania i wra�enia, po to, �e gdy dla kogo� nie b�d� one wydawa�y si� trudne czy co� to niech si� nie obawia - zda, reszcie radz� spodziewa� si� wszystkiego. przyk�adowe pytania, kt�re pada�y:. -gerrymandering -filibustering -funkcja prawno-ustrojowa Sejmu -absolutorium -finanse TK -referendum abrogacyjne -reasumpcja ustaw -por�wnania RPO i RPDz -modele RPO -Partie polityczne z wszystkimi podzia�ami +model tworzenia -pat legislacyjny -konstruktywne wotum nieufno�ci -minister bez teki, -klauzula zaporowa -cechy wsp�czesnego ombudsmana i kr�tko scharakteryzowa� RPO -system prawa -zasada pluralizmu politycznego -�r�d�a konstytucji -rz�d a parlament -teoria zwierzchnictwa permanentnego -zasada dyskontynuacji -dymisja grzeczno�ciowa -kontrasygnata materialna -organ monokratyczny -pozycja ustrojowa NIK i zasady. -rola Prezydenta w procedurze ustawodawczej Ciekawym jest fakt, i� potrzeba (co zdarza si� nader rzadko) wi�kszo�ci 60 g�os�w aby ustali� ograniczenie czasu przem�wie�; prowadzi to do mo�liwo�ci blokowania m�wnicy i toku procesu legislacyjnego (tzw. filibustering). Ze stosowania tej techniki s�yn�li m.in. tacy senatorowie jak Strom Thurmond, Robert Byrd czy Wayne Morse. Innym sposobem obstrukcji jest zarzucenie komisji dokumentami (jak to zrobi� Mike Gravel w czasie dyskucji nad przywr�ceniem obowi�zkowej s�u�by wojskowej w okresie wojny w Wietnamie). Bezkompromisowy filibustering nazywa si� czasami "opcj� nuklearn�" lub "Byrd". tutaj jest troche wi�cej http://pl.wikipedia.org/w...w_Zjednoczonych i jeszcze cos takiego Ulubion� broni� senatora Byrda jest "obstrukcja parlamentarna", czyli filibustering. Poniewa� w regulaminie senatu nie ma limitu czasu wyst�pienia, a do jego ustalenia potrzeba 60 g�os�w, co zwykle przekre�la wszelkie tego typu zamierzenia, przemawiaj�cy senator mo�e perorowa� wiele dni z rz�du.
przemekn5