Konsty.txt

(3 KB) Pobierz
rozdzia�y I, II, III na podstawie notatek z wyk�adu
-rozdzia�y IV i V
-rozdzia� VI- 6.2 i 6.3
-rozdzia� VII- status prawny pos��w i senator�w (charakter mandatu, gwarancje, incompatibilitas)
-rozdzia� VIII- 8.2, 8.3 i 8.4
-rozdzia�y IX, X, XI i XII; tu u�ci�li� m.in.: charakter prawny ZN (nie jest odr�bnym organem!); prezydent: rola jako najwy�szego reprezentanta pa�stwa, odpowiedzialno��, funkcje kontrasygnaty (tu przyk�ady wyst�pie� Wojciechowskiego i kt�rego� z prezydent�w W�och)
-rozdzia� XII (relacje z prezydentem, spos�b powo�ywania, parlamentaryzacja kryzys�w gabinetowych, etc.)
-rozdzia� XIV, XV, XVII, XVIII, XX i XXI


no, ja te� nie zda�em, pierwsze pytanie (konwenanse itp. a �r�d�a p. konst.) 
proste i przerwa� mi w po�owie, w drugim musia�em wymieni� (szczeg�owo) 
wszystkie podmioty z prawem wniosku do TK o niekonstytucyjno��, 
rozdzieli� te z legitymacj� og�ln� od tych ze szczeg�ln� 
(tu si� przyznam potkn��em, ale jeszcze w miar�). 
Natomiast prawdziwe schody si� zacz�y potem z pytaniami o to, 
gdzie w Polskich ordynacjach wyborczych istniej� cenzusy domicylu, 
gdzie JU� zniesiono sp�r w doktrynie o to czy Prezydenta domicyl obowi�zuje czy nie, 
a tak�e ordynacja do Parlamentu Europ. (data wydania, te� kwestia domicylu). 
Wydaje mi si� wi�c �e mi si� z pytaniami nie poszcz�ci�o (sporu w doktrynie, 
czy historii cenzusu domicylu w Polsce wydaje mi si� �e po prostu nigdzie 
tj. w podr�czniku ani na wyk�adach nie by�o cho� mo�e si� myl�), do tego 
uparcie brn�� w te tematy, widz�c �e niezbyt u mnie z wiedz� na ten temat. 
Tote� ja egzaminu mi�o na pewno nie b�d� wspomina� (stres, niewyspanie, 
przerwa 2,5h do tego), a opisuj� moje pytania i wra�enia, po to, �e gdy 
dla kogo� nie b�d� one wydawa�y si� trudne czy co� to niech si� nie obawia - zda, 
reszcie radz� spodziewa� si� wszystkiego.

przyk�adowe pytania, kt�re pada�y:.
-gerrymandering
-filibustering
-funkcja prawno-ustrojowa Sejmu
-absolutorium
-finanse TK
-referendum abrogacyjne
-reasumpcja ustaw
-por�wnania RPO i RPDz
-modele RPO
-Partie polityczne z wszystkimi podzia�ami +model tworzenia
-pat legislacyjny
-konstruktywne wotum nieufno�ci
-minister bez teki,
-klauzula zaporowa
-cechy wsp�czesnego ombudsmana i kr�tko scharakteryzowa� RPO
-system prawa
-zasada pluralizmu politycznego
-�r�d�a konstytucji
-rz�d a parlament
-teoria zwierzchnictwa permanentnego
-zasada dyskontynuacji
-dymisja grzeczno�ciowa
-kontrasygnata materialna
-organ monokratyczny
-pozycja ustrojowa NIK i zasady.
-rola Prezydenta w procedurze ustawodawczej 

Ciekawym jest fakt, i� potrzeba (co zdarza si� nader rzadko) 
wi�kszo�ci 60 g�os�w aby ustali� ograniczenie czasu przem�wie�; 
prowadzi to do mo�liwo�ci blokowania m�wnicy i toku procesu legislacyjnego 
(tzw. filibustering). Ze stosowania tej techniki s�yn�li m.in. tacy senatorowie 
jak Strom Thurmond, Robert Byrd czy Wayne Morse. Innym sposobem obstrukcji 
jest zarzucenie komisji dokumentami (jak to zrobi� Mike Gravel w czasie 
dyskucji nad przywr�ceniem obowi�zkowej s�u�by wojskowej w okresie wojny w Wietnamie). 
Bezkompromisowy filibustering nazywa si� czasami "opcj� nuklearn�" lub "Byrd".

tutaj jest troche wi�cej http://pl.wikipedia.org/w...w_Zjednoczonych

i jeszcze cos takiego

 
Ulubion� broni� senatora Byrda jest "obstrukcja parlamentarna", 
czyli filibustering. Poniewa� w regulaminie senatu nie ma limitu 
czasu wyst�pienia, a do jego ustalenia potrzeba 60 g�os�w, 
co zwykle przekre�la wszelkie tego typu zamierzenia, 
przemawiaj�cy senator mo�e perorowa� wiele dni z rz�du.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin