Scenariusz zajęć ruchowych - U zegarmistrza.doc

(29 KB) Pobierz
Scenariusz zajęcia dla grupy 5 – latków

Scenariusz zajęcia dla grupy 5 – latków

na miesiąc styczeń nr 1

z działalności ruchowej

z elementami metod twórczych

 

              Temat : U zegarmistrza.

 

              Cele operacyjne : dzieci potrafią :

·        Szybko reagować na dany sygnał

·        Doskonalić umiejętność różnych ustawień

·        Nabywać lepszą orientację podczas biegu

·        Nabywać ogólną sprawność i zwinność

Środki wspomagające: krążki, wesoła muzyka, odgłos budzika, talerz            z pałeczką, utwór muzyczny – kołysanka.

Przebieg zajęć :

 

     I część -  wstępna – zorganizowanie dzieci.

 

1.     Zabawa orientacyjno-porządkowa „Kolorowe zegary”.

Dzieci biegają w dowolnym kierunku w rytm muzyki. Na przerwę ustawiają się według kolorów krążków – jedno dziecko za drugim .

2.Ćwiczenia dużych grup mięśniowych „Policz zegary”.

Przysiad, dzieci powoli się podnoszą, aż  do stania na palcach( krążek w obu rękach).

Zegarmistrz liczy swoje zegary – wysunięcie - krążka - zegara przed siebie na dany znak.

II część – główna – intensywność ruchu.

 

 

1.     Ćwiczenie tułowia – skłony boczne  „Zegar bim –bam-bom”.

Siad skrzyżny, ręce do góry wyprostowane, krążek w dłoniach.

Dzieci wykonują skłony raz w lewo, raz do przodu, raz w prawo

( w lewo-bim, prosto-bam, w prawo-bom ).

3.Ćwiczenie szyi „Cykanie zegara”.

Siad skrzyżny- dzieci wykonują skłony szyi w przód i tył –cyk, cyk.

4.     Zabawa bieżna „Zegar”- reagowanie ruchem na dynamikę utworu.

We fragmentach granych głośno dzieci naśladują zabawę dzieci (biegają, podskakują), w granych cicho - „układają się do snu,” a  gdy usłyszą odgłos budzika – naśladują przebudzenie ze snu.

5.Ćwiczenie tułowia –„Skręty tik-tak”.

Siad prosty . Dzieci wykonują skręty , przenoszą krążek z jednej strony na drugą i wypowiadają słowa: tik- tak.

 

 

6.Ćwiczenia z elementem wspinania  „ Podaj zegar”.

Zegarmistrz imituje wchodzenie po drabinie, żeby wziąć zegar, wchodzi w rytm muzyki.

7.Ćwiczeniae z elementem podskoku.

W zakładzie zegarmistrza są rozłożone na podłodze różne części do zegarów (krążki). Skoki obunóż przez przeszkody płaskie.

 

     III część  - końcowa  - uspokojenie organizmu dziecka       

                1.Ćwienie według Labana wyczucie ramion „Zegary duże i małe”.

                 Uczestnicy zabawy stoją w rozsypce, w małym rozkroku –

                 dłonie ich (palce)  spoczywają na barkach. Dzieci wykonują ruchy                                                                                 

                 ramion do góry i w dół, głośno wymawiając :tik-tak, tik-tak…

                 Gdy nauczyciel rozpoczyna uderzać pałeczką w talerz

                 ( „zegar z wahadłem”), dzieci opuszczają ramiona

                 i  wykonują rytmiczne wymachy ramion w przód i tył, głośno

                  przy tym  mówiąc: bim-bam, bim-bam…

           2.Ćwiczenie wyprostne „Pokaż , która godzina”.

          Siad klęczny, krążek leży na podłodze trzymany dwoma rękami.

          Na  hasło: „Godzina” dzieci prostują się do klęku z jednoczesnym

           uniesieniem krążka nad  głowę. Na hasło „Odłóż zegar”- dzieci kładą

           krążek na podłogę.

2.     Ćwiczenie przeciw płaskiej stopie „przewróć zegar” .

Dzieci siedzą w siadzie skulnym podpartym i próbują palcami stóp przewrócić krążek- zegar na drugą stronę.

4.Ćwiczenie kształtujące poczucie rytmu „Zegary”

Duży zegar- tempo odtwarzania wolne, uderzanie rękami po udach, połączone z wypowiadaniem słów: tik- tak…

Zegar średni – tempo odtwarzania szybsze, uderzanie rękami o uda i szybsze mówienie tekstu: tik-tak…

Mały  zegar – tempo odtwarzania szybkie, szybkim uderzeniem rąk o uda towarzyszy szybkie mówienie tekstu: tik- tak…

5.Zabawa relaksacyjna przy kołysance „Odpoczywamy”- Dzieci leżą na dywanie słuchając kołysanki.

6.Marsz po obwodzie koła. 5 kroków z klaskaniem i 5 kroków bez klaskania.

 

 

                                                                Opracowała Violetta Jaworska

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin