P O L I T E C H N I K A R Z E S Z O W S K A
im. Ignacego Łukasiewicza
Wydział Zarządzania
Zakład Finansów i Bankowości
Prowadzący: dr Robert Dankiewicz
Rzeszów 2011
1. Opis analizowanego przedsięwzięcia.
Przedsiębiorstwo Rurka S.A. powstało w 2006 roku i jest jednym z większych w Polsce producentów stalowych i miedzianych rur zgrzewanych. Podstawowym produktem firmy są rury o średnicach Ø 21 – 168 mm i grubości ścianki s=1,0 ÷ 8,0 mm. Większość produkcji (około 90%) wytwarzana jest na konkretne zamówienia klientów. Średnio rocznie wytwarzane jest 600 tys. ton rur. Przedsiębiorstwo zatrudnia 100 pracowników, przy czym produkcja odbywa się w systemie trzyzmianowym.
Poniżej przedstawiono niektóre z produktów spółki Rurka:
2. Schemat organizacyjny głównego procesu, w obrębie którego prowadzona jest działalność:
Proces produkcyjny odbywa się na dwóch bardzo podobnych liniach produkcyjnych. Ich różnica polega jedynie na tym, iż produkty jednej linii są pakowane automatycznie, a drugiej ręcznie. Jak widać na poniższym schemacie produkcja rozpoczyna się od dostarczenia materiałów czyli taśm miedzianych lub stalowych, które w agregacie zostają przycinane do odpowiedniego rozmiaru i składane w kręgach. Dokładny proces przedstawia poniższy schemat:
Agregat pakowania automatycznego
Nożyce 1
Zgrzewarka 1
Skład kręgów
Agregat cięcia wzdłużnego
Skład wsadu
Magazyn wyrobów gotowych
1
2
Zgrzewarka 2
Nożyce 2
Stanowisko pakowania ręcznego
Skład między - operacyjny
3. Identyfikacja czynników ryzyka, szczegółowa charakterystyka jednego z nich.
Produkcja odbywa się według powyższego procesu. Wsad stanowią taśmy walcowane na zimno i gorąco gromadzone w kręgach. Taśmy cięte są na pasma o szerokości wynikającej z planu produkcji 1200 mm i składowane w magazynie międzyoperacyjnym. Kręgi kierowane są na jedną z dwóch zgrzewarek. Po zgrzaniu otrzymane rury są cięte na wymiar zgodny z zamówieniem i pakowane (automatycznie lub ręcznie). Gotowe wyroby kierowane są do magazynu, skąd są wysyłane do odbiorców.
W przedsiębiorstwie występuje ryzyko zatrzymania się jednej z dwóch linii produkcyjnych. Największemu zużyciu poddawane zostają maszyny zgrzewające. W tym wypadku następuje duże ryzyko, że Zgrzewarka 1 lub Zgrzewarka 2 może ulec zepsuciu lub całkowitemu zużyciu. Zdarzenie takie jest całkowicie nie do przewidzenia czasowo, dlatego też przedsiębiorstwo nie jest w stanie przygotować się na ewentualne problemy.
Można założyć, że Zgrzewarka 1 ulega zepsuciu i linia produkcyjna 1 zostaje zatrzymana. Na linię 2 zostaje nałożone większe obciążenie i maszyny pracują ze zdwojoną możliwością produkcyjną. Wadą linii produkcyjnych jest to, że nie można ich połączyć. Istnieje jedynie możliwość działania każdej z osobna. Poprzez awarię przedsiębiorstwo może stracić 40% przychodów.
4. Analiza rentowności przedsięwzięcia przed realizacją ryzyka.
Wskaźniki rentowności (zyskowności) odzwierciedlają nam efektywność funkcjonowania przedsiębiorstwa na rynku mierzoną w kategoriach zysku. Poniżej przedstawiono tabele 1. i 2., w których zawarto wskaźniki rentowności za lata 2008-2010.
Tabela 1. Kształtowanie się wskaźników rentowności sprzedaży w przedsiębiorstwie Rurka S.A. w latach 2008-2010
Rodzaj wskaźnika
Sposób ustalenia wskaźnika
2008
2009
2010
w %
Rentowność sprzedaży (działalność podstawowa)
Zysk ze sprzedaży
= _____________ sprzedaż netto
27,27
31,81
25,00
Rentowność operacyjna sprzedaży
Zysk na działalności operacyjnej
= ____________________________________
Sprzedaż netto + pozostałe przychody operacyjne
12,50
16,67
11,54
Rentowność sprzedaży brutto
Zysk brutto
= __________________
Sprzedaż netto
34,09
29,17
Rentowność sprzedaży netto (ROS)
Zysk netto
= ________________
sprzedaż netto
29,77
30,90
27,29
Źródło: Opracowanie własne.
Tabela 2. Kształtowanie się wskaźników rentowności finansowej w przedsiębiorstwie Rurka S.A. w latach 2008-2010
Rentowność kapitału własnego (ROE)
= _______________
Kapitał własny
0,3
-1,9
0,1
Rentowność kapitału stałego
= _________________
Kapitał stały
0,28
2,6
0,2
5. Analiza rentowności przedsięwzięcia po realizacji ryzyka.
Tabela 3. Kształtowanie się wskaźników rentowności sprzedaży w przedsiębiorstwie Rurka S.A. w latach 2008-2010
gabson13449