tresciwe kryteria trafnosci zeznan.pdf

(78 KB) Pobierz
Agnieszka Morawska.qxd
dr Katarzyna Waszyńska
dr Dariusz Skowroński
Zakład Promocji Zdrowia i Psychoterapii
Wydział Studiów Edukacyjnych
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Treściowe kryteria trafności zeznania
– metoda M. Stellera i G. Koehnkena
W niniejszym artykule opisane jest podejście diagnostyczne autorstwa M. Stellera
i G. Koehnkena, mówiące, iż zeznania przedstawione na podstawie rzeczywistych doświadczeń
różnią się jakościowo od zeznań fałszywych lub zafałszowywanych.
Omawiona procedura diagnostyczna, reprezentowana przez M. Stellera i innych, zawiera
dziewiętnaście kryteriów zeznań podzielonych na grupy: ogólne, szczegółowe oraz motywacyj-
ne. Uznanie określonego kryterium jako obecnego w zeznaniu dziecka możliwe jest po szcze-
gółowej analizie jakościowej całości protokołu zeznania. Metoda ta określa zwięzłą, czytelną,
a jednocześnie przydatną procedurę postępowania w ocenie wiarygodności zeznań dziecka.
Wykrycie lub ujawnienie faktu zaist-
nienia wykorzystania seksualnego dziecka
w większości przypadków nastręcza wie-
le trudności związanych ze zdiagnozowa-
niem przestępstwa. Świadków najczę-
ściej nie ma, a sprawca i dziecko z reguły
przedstawiają niezgodny przebieg wypad-
ków. Charakter samego czynu i obawa
zarówno sprawcy, jak i ofiary przed jego
ujawnieniem niezmiernie utrudniają proces
diagnostyczny. Stąd osoba mająca kontakt
z dzieckiem musi mieć wszechstronne
przygotowanie i orientację na temat obja-
wów i oznak seksualnego wykorzystania.
Podejrzenie seksualnego wykorzystania
może pojawić się pod wpływem obserwa-
cji funkcjonowania dziecka, pewnych je-
go zachowań, wypowiedzi oraz fizycz-
nych symptomów i oznak. Glaser i Frosh
(Glaser, Frosh 1995) podają, iż objawy,
których dziecko jest świadome i które po-
wodują jego psychiczny dyskomfort, okre-
ślić można mianem symptomów, nato-
miast oznakami są przejawy wykorzystania
obserwowalne przez otoczenie. Na podsta-
wie badań i obserwacji wyróżnić można
trzy obszary symptomów i oznak:
– objawy fizyczne, emocjonalne i beha-
wioralne,
– objawy związane z relacjami wewnątrz-
rodzinnymi,
– objawy i oznaki przypadkowe.
Wartość diagnostyczna wskaźników
jest różna – od bardzo silnych i bezpośred-
nich dowodów wystąpienia wykorzystania
(ciąża, znalezienie nasienia w drogach
płciowych dziecka) do takich wskaźników,
które znaczenie diagnostyczne mogą mieć
jedynie w kontekście szerszym (np. ucieczki
dziecka z domu). I chociaż większość symp-
tomów i oznak ma charakter pośredni, to
1
12407151.007.png 12407151.008.png
Waszyńska, Skowroński / Treściowe kryteria trafności zeznania
jednak wystąpienie ich wyraźnie upraw-
dopodabnia zajście wykorzystania. Jeżeli
diagnosta będzie analizować funkcjono-
wanie dziecka i jego rodziny w szerokim
gotować psychicznie dziecko do badania
fizykalnego – ginekologicznego.
Badanie psychologiczne polega na prze-
prowadzeniu rozmowy z rodzicami lub
Im mniej czasu upłynęło od chwili domniemanego wykorzystania, tym
ważniejsze i bardziej pilne staje się badanie specjalistyczne, które daje
szansę na znalezienie objawów fizycznych, bezpośrednio wskazujących
na wystąpienie przemocy. Jeżeli natomiast istnieją przesłanki, iż wykorzy-
stanie miało miejsce dłuższy czas temu, to bardziej uzasadnione jest naj-
pierw badanie psychologiczne, a dopiero w drugiej kolejności lekarskie.
aspekcie, to pojedyncze objawy, które same
w sobie mogą charakteryzować się wielo-
przyczynową etiologią, zaczną składać
się w logiczną całość ułatwiającą wycią-
gnięcie ostatecznego wniosku, co do za-
istnienia lub niezaistnienia nadużycia
seksualnego. Oczywiście należy kierować
się zasadą, że im więcej pojedynczych ob-
jawów i oznak się odnotuje, tym bardziej
prawdopodobne staje się zajście wyko-
rzystania seksualnego.
Podejrzenie o wykorzystanie seksualne
powinno skłonić do przeprowadzenia
procedury diagnostycznej, obejmującej
badanie lekarskie i psychologiczne. Dia-
gnostyka lekarska dziecka opiera się
w głównej mierze na wyniku badania fi-
zykalnego, poszukującego fizycznych ob-
jawów wykorzystania seksualnego. Ważne
jest uwzględnienie perspektywy czasowej
– im mniej czasu upłynęło od chwili do-
mniemanego wykorzystania, tym waż-
niejsze i bardziej pilne staje się badanie
specjalistyczne, które daje szansę na zna-
lezienie objawów fizycznych, bezpośrednio
wskazujących na wystąpienie przemocy.
Jeżeli natomiast istnieją przesłanki, iż
wykorzystanie miało miejsce dłuższy czas
temu, to bardziej uzasadnione jest naj-
pierw badanie psychologiczne, a dopiero
w drugiej kolejności lekarskie. Dodatkową
przesłanką takiej kolejności badań jest
fakt, iż psycholog, oprócz przeprowadzenia
czynności diagnostycznych, może przy-
opiekunami dziecka, przeprowadzeniu roz-
mowy psychologicznej z dzieckiem oraz
zastosowaniu innych, w zależności od
potrzeby metod, takich jak:
– zabawa kierowana (p. użycie lalek anato-
micznych, domków itp.),
– techniki projekcyjne (rysunki, testy
projekcyjne),
– diagnoza poziomu intelektualnego,
– diagnoza osobowościowa itp.
Bardzo ważna jest pierwsza rozmowa
z dzieckiem, kiedy dochodzi do nawiązania
kontaktu i budowania atmosfery zaufania.
Celem jest zarówno zebranie informacji
od dziecka, jak również udzielenie mu
wsparcia. Uzyskanie wiarygodnych infor-
macji wymaga nie tylko uważnego rejestro-
wania występujących symptomów i oznak
wskazujących na molestowanie seksualne,
ale także przestrzegania w trakcie spo-
tkania pewnych reguł, których stosowanie
zmniejsza ryzyko oceny opartej tylko na
wewnętrznym przekonaniu psychologa.
W niniejszym artykule zostanie przed-
stawione podejście diagnostyczne autor-
stwa M. Stellera i G. Koehnkena, którzy
opierali się na założeniach U. Undeut-
scha (Undeutsch 1982). Założenia te mó-
wiły, iż zeznania przedstawione na pod-
stawie obserwacji rzeczywistych zachowań
różnią się jakościowo od zeznań, które
nie opierają się na takich doświadczeniach.
Kryteria wiarygodności służą wyodręb-
2
12407151.009.png 12407151.010.png
Waszyńska, Skowroński / Treściowe kryteria trafności zeznania
nieniu specyficznych cech, pozwalających
odróżnić zeznania prawdziwe od fałszy-
wych. W literaturze przedmiotu istnieją
różne podejścia pozwalające oceniać
wiarygodność zeznania. Stosowane w nich
kryteria częściowo się pokrywają. Różnice
dotyczą raczej akcentowania wybranych
aspektów narzędzia. Przykładem może tu
być system kryteriów opracowany przez
F. Arntzena (Arntzen 1989, 1993).
Procedura diagnostyczna reprezento-
wana przez M. Stellera i innych (Steller,
Koehnken 1989; Steller, Boychuk 1992)
zawiera dziewiętnaście kryteriów po-
dzielonych na grupy. Zaliczenie lub nie
określonego kryterium jako obecnego
w zeznaniu dziecka możliwe jest po
szczegółowej analizie jakościowej całości
protokołu zeznania. M. Steller podaje, iż
graniczny dolny wiek dziecka, kiedy moż-
liwe jest zastosowanie wyróżnionych
kryteriów, to cztery lata. Jednak nie nale-
ży sztywno traktować tej granicy, po-
nieważ w dużym stopniu zależy ona od
indywidualnego poziomu rozwoju po-
znawczego dziecka.
Treściowe Kryteria Trafności Zeznania
KRYTERIA OGÓLNE
SPECYFICZNE ELEMENTY
PRZESTĘPSTWA
Charakterystyki ogólne:
1. Struktura logiczna
2. Zeznanie nieustrukturalizowane
3. Liczba detali
19. Detale charakterystyczne
dla przestępstwa
Wiarygodność jest oceniana na podsta-
wie liczby kryteriów możliwych do zidenty-
fikowania w protokole zeznania oraz stop-
nia ich nasilenia, czyli jak często i z jaką
wyrazistością kryteria te występują. Należy
też wziąć pod uwagę, iż nie tylko sama
liczba zidentyfikowanych kategorii przesą-
dza o wiarygodności. Zasady wynikające
z prezentowanej metody nie mają sformali-
zowanego charakteru. Różne kryteria mają
różną wagę w szacowaniu, dlatego analiza
jakościowa, a nie wyłącznie ilościowa, ma
decydujące znaczenie w orzekaniu o praw-
dziwości tego, co powiedziało dziecko.
Występują jednak pewne podstawowe za-
łożenia, co do liczby kryteriów. Steller
i Koehnken (1989) uznają, że nie wszystkie
kryteria muszą wystąpić w zeznaniu, aby
uznać je za wiarygodne. Istnieje także
określone minimum kryteriów, które muszą
zostać stwierdzone, by orzekać o praw-
dziwości zeznań. Są to:
1) struktura logiczna,
2) odpowiednia liczba detali,
3) osadzenie kontekstualne,
4) opisy interakcji.
KRYTERIA SZCZEGÓŁOWE
Treści specyficzne :
4. Osadzenie kontekstualne
5. Opisy interakcji
6. Odtworzenie rozmów
7. Niespodziewane komplikacje
Osobliwości treści zeznania :
8. Detale niezwykłe
9. Detale zbyteczne
10. Detale nie rozumiane
11. Odniesienia do związków
z innymi osobami
12. Opisy własnych stanów
psychicznych
13. Opisy stanów psychicznych sprawcy
KRYTERIA MOTYWACYJNE
Treści związane z motywacją :
14. Korekty spontaniczne
15. Stwierdzenie braku pamięci
16. Wątpliwości wobec własnych
zeznań
17. Samoobwinianie
18. Przebaczenie sprawcy
3
12407151.001.png 12407151.002.png
Waszyńska, Skowroński / Treściowe kryteria trafności zeznania
Kolejne kryteria, jeżeli zostaną uznane
za występujące w zeznaniu, zwiększają
jego wiarygodność. Ich obecność nie jest
konieczna, jednak są wzmocnieniem
orzeczenia o wiarygodności zeznania.
Struktura treściowych kryteriów osadza
się na budowie hierarchicznej – od kryte-
riów ogólnych, koniecznych do uznania
wiarygodności, przez kryteria szczegółowe,
konkretyzujące, wypełniające i egzempli-
Po pierwsze, od momentu zgłoszenia
zdarzenia o molestowaniu seksualnym
pierwszą osobą przeprowadzającą roz-
mowę z dzieckiem powinien być diagno-
sta, przeszkolony pod kątem stosowania
treściowych kryteriów trafności. Unika
się w ten sposób błędów popełnianych
w trakcie wywiadów przeprowadzanych
np. przez policję, które niosą ze sobą ry-
zyko sugestii oraz działania jatrogennego.
Sukces na etapie nawiązywania kontaktu z dzieckiem zależy od poziomu
wiedzy diagnosty o prawidłowościach rozwoju dziecka, od jego umiejętno-
ści interpersonalnych w aspekcie komunikacyjnym oraz od umiejętności
odroczenia uzyskania ważnych informacji w perspektywie temporalnej.
fikujące kryteria ogólne, do kryteriów
motywacyjnych, pełniących rolę pomoc-
niczą i uzupełniającą w sytuacjach spor-
nych. Ostatnie kryterium dotyczące deta-
li charakterystycznych dla przestępstwa
ma w istocie charakter kryminalistyczny
i jest oceniane w pewnej autonomii w sto-
sunku do pozostałych.
Do uznania zeznań za prawdziwe bar-
dzo ważne jest również to, aby wystąpiło
kryterium drugie – nieustrukturalizowa-
nie zeznań, ponieważ jeżeli zeznanie jest
nieustrukturalizowane, czyli dziecko mó-
wi w sposób spontaniczny, bezładny, sko-
kowy, to, dokonując analizy jakościowej
i treściowej zeznania, możliwe staje się
wystąpienie innych kryteriów. Związane
to jest z tym, iż wiele z omawianych poni-
żej kryteriów występuje łącznie, a ich
uchwycenie zależne jest od kontekstu in-
formacji poprzedzających i następują-
cych. Wystąpienie zeznania nieustruktu-
ralizowanego łączy się ściśle z procedurą
diagnostyczną zastosowaną przez psy-
chologa podczas kontaktu z dzieckiem.
Steller podkreśla, iż ścisłe zastosowanie
się do instrukcji procedury diagnostycz-
nej pozwala maksymalizować szansę na
prawidłową analizę materiału. Do „żelaz-
nych” punktów takiej procedury należą
opisane niżej reguły postępowania.
Po drugie, z dzieckiem nawiązuje się
długi kontakt wstępny, prowadzący do
zdobycia zaufania w celu zwiększania szan-
sy pojawienia się zeznania nieustruktura-
lizowanego, co jest niezmiernie ważne
w zastosowaniu analizowanej metody.
Należy więc przeznaczyć odpowiednio
długi czas na nawiązanie kontaktu. Sukces
na tym etapie procedury zależy od poziomu
wiedzy diagnosty o prawidłowościach
rozwoju dziecka, od jego umiejętności in-
terpersonalnych w aspekcie komunika-
cyjnym oraz od umiejętności odroczenia
uzyskania ważnych informacji w perspek-
tywie temporalnej. Po trzecie wreszcie,
rozmowy z dzieckiem należy bezwzględ-
nie rejestrować kamerą video, a przynaj-
mniej na kasecie magnetofonowej. Waru-
nek ten jest konieczny z tego powodu, iż
właściwa analiza treściowa dokonywana
jest po spotkaniu z dzieckiem, a jej przepro-
wadzanie polega na szczegółowym bada-
niu zachowań werbalnych, parawerbal-
nych i niewerbalnych. Zapisywanie na
kartce wypowiedzi niesie ryzyko niein-
tencjonalnego ich uzupełniania wyrazami
nie użytymi przez dziecko, a analiza słowa
po słowie jest jednym z najistotniejszych
etapów procedury. Oczywiście rejestra-
cja zeznania wiąże się z koniecznością
uzyskania zgody od opiekunów dziecka.
4
12407151.003.png 12407151.004.png
Waszyńska, Skowroński / Treściowe kryteria trafności zeznania
Rozmawiając z dzieckiem, należy uży-
wać języka odpowiedniego do wieku dziec-
ka i dobrze jest ustalić z nim słownictwo
dotyczące osób, czynności, zachowań
seksualnych, genitaliów itp. Dziecko po-
winno być wprowadzone w istotę wywia-
du, oswojone z jego tematem i zachęcane
do swobodnej narracji. Sprzyja to budo-
waniu wzajemnego kontaktu, jednak na-
leży liczyć się z tym, iż niewiele dzieci od
do minimum, a pytania powinny być for-
mułowane w sposób otwarty, tj. taki, aby
nie mogła paść odpowiedź tak lub nie.
Błędem jest zadawanie pytań sugerujących,
w których zawarta jest oczekiwana odpo-
wiedź, lub takich, w których dziecko może
wychwycić ocenę diagnosty. Należy nato-
miast zachęcać dziecko do spontanicz-
nych opisów, które jedynie podtrzymujemy.
Gdy dziecko ma problemy z werbalizacją,
W trakcie prowadzenia wywiadu konieczne jest zachowanie równowagi
między koniecznością eksplorowania celu spotkania a dawaniem
wsparcia i budowaniem poczucia komfortu psychicznego dziecka.
razu potrafi sprostać sytuacji rozmowy
związanej z tematem seksualnym. Stąd
konieczne jest zachowanie równowagi
między koniecznością eksplorowania celu
spotkania a dawaniem wsparcia i budo-
waniem poczucia komfortu psychicznego
dziecka. Warto wprowadzać elementy za-
bawy, swobodnej ekspresji ruchowej –
wszystko to ma służyć ułatwieniu dziecku
przejścia do meritum wywiadu. Zanim
zaczniemy pytać o szczegóły, dobrze jest
zorientować się, jaki jest poziom wiedzy
dziecka dotyczącej seksualności, związ-
ków interpersonalnych i zjawisk społecz-
nych. Zadawanie pytań należy ograniczać
to można skorzystać z pomocy lalek,
zabawek, by stworzyć mu możliwość po-
kazania pewnych zachowań. Szczególną
uwagę należy przywiązać do emocji dzie-
cięcych. Dzieci wykorzystywane seksualnie
przeżywają bardzo zróżnicowane uczu-
cia. Mogą one być zdecydowanie nega-
tywne o charakterze urazowym, ale poja-
wić się mogą także elementy pozytywne.
Diagnosta powinien pozwolić na ekspre-
sję emocji, bez względu na ich znak i siłę.
Ważne jest przy tym to, aby psycholog nie
był osobą dominującą, lecz raczej wyci-
szoną i stwarzającą „przestrzeń” dla za-
chowań i emocji dziecka.
Opis treściowych kryteriów trafności zeznania
Analizując strukturę logiczną zeznania,
ocenia się protokół pod względem we-
wnętrznej zgodności logicznej. Należy
zwrócić szczególną uwagę na rozbieżności
w zeznaniu, które badamy całościowo.
Jeżeli nie wykryje się wewnętrznych roz-
bieżności w zeznaniu, a całość jest spój-
na, to kryterium pierwsze należy uznać
za spełnione.
Kryterium drugie, odnoszące się do
nieustrukturalizowania zeznań, oznacza
bezładny, skokowy i urywany opis zdarzeń.
Taka struktura zeznań ma miejsce w przy-
padku stosowania przez dziecko sponta-
nicznej narracji, podczas której istnieją
warunki do zaobserwowania zjawiska in-
kadencji, czyli nagłego przypływu wspo-
mnień. Należy liczyć się z faktem, iż wystą-
pienie drugiego kryterium zależy w pewnym
stopniu od dobrego kontaktu wstępnego
dziecka z psychologiem. Kryteria pierwsze
i drugie są wzajemnie powiązane i ostatecz-
na decyzja, co do ich zaliczenia w zeznaniu
zależy od jego całościowej analizy.
Detal to informacja szczegółowa doty-
cząca zachowania, przeżyć i atrybutów
5
12407151.005.png 12407151.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin