Banaszak Anna - Metoda Tomatisa czyli stymulacja audio-psycho-lingwistyczna jako terapia wspierająca dzieci (i nie tylko) z różnymi zaburzeniami.doc

(32 KB) Pobierz
Metoda Tomatisa czyli stymulacja audio – psycho - lingwistyczna

Metoda  Tomatisa  czyli  stymulacja  audio – psycho - lingwistyczna

  jako  terapia  wspierająca  dzieci  (i  nie  tylko)   z  różnymi  zaburzeniami

Anna  Banaszak -  logopeda  SOSW  nr 8

 

Pod  koniec  roku 2005 r.  (przełom  listopada  i  grudnia )  nasza  szkoła,  jako  jedna  z  czterech  we  Wrocławiu,  została  wytypowana  do  wzięcia  udziału  w  projekcie mającym  wspierać  osoby  z  wielorakimi  zaburzeniami.   Projekt  jest  współfinansowany  ze  środków  Unii  Europejskiej  w  ramach  Europejskiego  Funduszu  Społecznego.  Za  jego  wdrożenie  odpowiada  Ministerstwo  Edukacji  i  Kuratoria.   Akcję  rozpoczęło  specjalistyczne  szkolenie w  Warszawie na  temat  Metody  Tomatisa,  które  prowadzone  było  pod  patronatem  Instytutu  Fizjologii  i  Patologii  Słuchu.  Wzięło  w  nim  udział  ok.  200  osób - logopedów  i  pedagogów  specjalnych  z   placówek  specjalnych  i  integracyjnych  z  całej  Polski,  w  tym  ja -  Anna  Banaszak - logopeda  naszej  szkoły.

Dogłębnie  przedstawiono  nam    podstawy  metody,  fizjologię  i  patologię  narządu  słuchu  w  odniesieniu  do  niej  i zasady  działania  elektronicznego  ucha – podstawowego  urządzenia  w  terapii.  Wprowadzono  nas  w  pierwsze  tajniki  programowania  oddziaływań w  tejże  metodzie,  a  także  uczono  nas  sposobów  diagnostyki  oraz  prowadzenia  samej  terapii.  Było  to  wiele  godzin  wykładów  i  ćwiczeń  przygotowujących  nas  do  pracy  metodą  Tomatisa  z  wykorzystaniem  specjalistycznego  sprzętu,  którym   szkoła  została  niedługo  obdarowana.

Na  nowo  uświadamialiśmy  sobie,  że  ucho  ludzkie  jest  „oknem”  na  świat  dźwięków  pozwalającym  komunikować  się  z  otoczeniem ,  ale  również  dowiadywaliśmy  się,  że  to  co  słyszymy  wpływa  na  sposób  naszego  funkcjonowania,  kształtowanie  się  naszego  głosu,  mowy  i  języka,  nawet  na  postawę  ciała,  koordynację  ruchów  oraz  stany  emocjonalne.  Ponadto  ucho  spełnia  tzw.  funkcję  energetyczną,  gdyż  dostarcza  mózgowi  poprzez  dźwięki  nowej  energii   pobudzającej  go  do  innego  rodzaju  aktywności.

    Bardzo  ciekawym  aspektem  terapii  jest  „budzenie”  uwagi  słuchowej  czyli  słuchania  jako  aktywnego  procesu  odbierania  bodźców  dźwiękowych  i  wyławiania   z  nich  informacji.  Jest  to  inne  zjawisko  niż  słyszenie,  które  zależy  od  sprawności  i  stanu  narządu  słuchu.   Często  osoby  mające  bardzo  dobry  słuch  zachowują  się  tak,  jakby  nie  słyszały  tego  co  się  do  nich  mówi  i  wymagają  kilkakrotnych  powtórzeń,  co  budzi  niepokój  otoczenia.   to  właśnie  objawy  zaburzonej  uwagi  słuchowej. 

Przyczyny  tego  stanu  rzeczy  mogą  być  bardzo  różne.  Okoliczności  sprzyjające  powstawaniu  takiej  dysfunkcji  to  np.  częste  nawracające/przewlekłe  zapalenia  uszu,  silne  traumatyczne  przeżycia  emocjonalne  (śmierć  osoby  ważnej,  adopcja,  pobyt  w  szpitalu  itp.).  Zdaniem  Tomatisa  uwaga  słuchowa  jest  w  pewnym  sensie  chęcią  do  komunikowania  się  ze  światem  zewnętrznym,  nastawieniem  na  to. 

Osoby  mające  z  tym  problem  mogą  mieć

·         zaburzenia  koncentracji  uwagi, 

·         być  nadwrażliwe  na  dźwięki, 

·         mylić  słowa  podobne, 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin