Grupa jako źródło konfliktów
Konflikt: proces, w którym strona A podejmuje świadome wysiłki zmierzające do udaremnienia dążeń strony B
przez blokowanie w jakiś sposób osiągnięcia przez nią celów lub blokowanie działań w jej interesie
- musi być postrzegany przez strony biorące w nim udział
- założenie, że występują dwie strony lub więcej, których interesy lub cele wydają się niezgodne
- zamiar – pytanie, czy zachowanie blokujące musi być działaniem zamierzonym, czy może się pojawić w wyniku zbiegu okoliczności.
Rodzaje konfliktów
- funkcjonalne – konstruktywne: wspierają cele grupy i zwiększają jej efektywność
- dysfunkcjonalne – destrukcyjne: przeszkadzające w efektywnej działalności grupy
Przebieg konfliktu:
Etap I: Potencjalna opozycja
- określone zostają warunki umożliwiające wystąpienie konfliktu
- komunikacja
- struktura
- zmienne osobowościowe
Etap II: Poznanie i personalizacja
- warunki etapu I wywołują frustrację, co powoduje urzeczywistnienie wystąpienia opozycji
- postrzeganie konfliktu
przez co najmniej jedną ze stron
- doświadczenie konfliktu - zaangażowanie emocjonalne
(niepokój, napięcie, wrogość, gniew)
Etap III: Zachowania Etap IV: Wyniki
- człowiek podejmuje działanie uniemożliwiające - konflikt może prowadzić do zwiększenia
osiągnięcie celu przez drugiego człowieka lub zmniejszenia efektywności grupy
- albo przeszkadza mu w osiąganiu jego interesów
- konflikt obejmuje szeroką skalę zachowań
- rywalizacja (wygrana – przegrana)
- współpraca (wygrana – wygrana)
- unikanie (wycofanie lub tłumienie)
- ustępowanie
- kompromis
Sterowanie konfliktem - techniki rozwiązywania konfliktów:
1. RYWALIZACJA
- kiedy znaczenie ma szybkie, zdecydowane działanie
- przy ważnych zagadnieniach, wymagających wdrożenia niepopularnych decyzji
- przy zagadnieniach o podstawowym znaczeniu dla dobra organizacji
- kiedy wiesz, że masz rację
- przeciw ludziom wykorzystującym cudze zachowania do uniknięcia rywalizacji
2. WSPÓŁPRACA
- aby wyszukać działanie integrujące, gdy nie można dojść do kompromisu
- kiedy celem jest uczenie się
- kiedy chcemy pogodzić ludzi o odmiennych poglądach
- kiedy chcemy doprowadzić do zaangażowania innych przez zgodność różnych interesów
- aby wpływać na zmianę emocji we wzajemnych stosunkach
3. ROBIENIE UNIKU
- kiedy kwestia jest drobna, albo kiedy są pilniejsze, ważniejsze zadania
- kiedy nie ma szansy zaspokojenia własnych interesów
- kiedy groźba zerwania przeważa nad korzyściami z rozwiązania konfliktu
- aby pozwolić ludziom ochłonąć i spojrzeć z pewnej perspektywy
- gdy ktoś inny może skuteczniej rozwiązać problem
4. ŁAGODZENIE
- kiedy jesteśmy w błędzie i chcemy wysłuchać cudzego, trafniejszego stanowiska
- kiedy zagadnienia mają większą wagę dla innych niż dla nas i chcemy ich zadowolić i współpracować
- aby zdobyć społeczny kredyt zaufania z myślą o przyszłych problemach
- aby zminimalizować straty, gdy przeciwnik wygrywa
- kiedy ważna jest harmonia i stabilność
- aby pozwolić innym rozwijać się i uczyć na błędach
5. KOMPROMIS
- kiedy siły obu stron są jednakowe, a strony angażują się we wzajemnie wykluczające się cele
- aby uzyskać chwilowe porozumienie w złożonych sprawach
- aby osiągnąć możliwe do przyjęcia rozwiązanie, kiedy brakuje czasu
- jako rezerwowa możliwość, kiedy ani współpraca, ani rywalizacja nie rokują pomyślnego rozwiązania
Sterowanie konfliktem:
- konflikt może być konstruktywny albo destrukcyjny dla grupy bądź jednostki
- gdy ma zbyt duże lub zbyt słabe natężenie, może zmniejszać efektywność
- optymalny poziom: występuje wystarczający konflikt, żeby zapobiec stagnacji, stymulować twórczość, umożliwić rozładowanie napięć i zapoczątkować zmiany
Negocjacja (przetarg) - proces, w którym dwie lub więcej strony wymieniają dobra lub usługi i starają się uzgodnić kurs tej wymiany.
Strategie negocjacji - strategie przetargowe:
Przetarg dystrybucyjny:
gra o sumie zerowej
Przetarg integratywny:
wygrana - wygrana
Zasoby do podziału
stała
zmienna
Motywacja
ja wygrywam – ty przegrywasz
ja wygrywam – ty wygrywasz
Interesy
sprzeczne
zależne (do pogodzenia)
Wzajemne stosunki
krótkoterminowe
długoterminowe
Problemy przy negocjacjach:
- uprzedzenia w podejmowaniu decyzji
- rola cech osobowych w negocjacjach
- różnice kulturowe w negocjacjach
Uprzedzenia w podejmowaniu decyzji
- irracjonalna eskalacja zaangażowania - mityczny placek o niezmiennej ilości
- zakotwiczenie sądów i dostosowanie - nadawanie tonu negocjacjom
- dostępność informacji - przekleństwo wygrywającego
- nadmierna pewność siebie
Technika wywiadu
Wywiad - jako metoda badawcza - to próby skłonienia odpowiadających poprzez szereg celowych pytań lub przekazywanych stymulacji do udzielenia słownych informacji.
Obszary zastosowań wywiadu:
- do empirycznego badania zjawisk społecznych - do badania rynku i badania opinii
- w dziennikarstwie - w działalności doradczej
- do pozyskiwania informacji - przy obszernym programie pytań
- przy pytaniach skomplikowanych - w przypadku małego kręgu rozmówców
- przy pytaniach o postawy, opinie, sposoby zachowania się i motywację
Formy wywiadu ze względu na formę kontaktu z rozmówcą:
- wywiad ustny - wywiad pisemny (ankieta)
Formy wywiadu ze względu na przedmiot:
- wywiad rzeczowy (na określony temat) - wywiad personalny (dotyczący osobowości rozmówcy)
Formy wywiadu ze względu na liczbę osób:
- wywiad indywidualny - wywiad grupowy - wywiad kolegialny
Formy wywiadu ze względu na ilość rozmów:
- wywiad jednorazowy - wywiad wielokrotny
Formy wywiadu ze względu na stopień sformalizowania:
- wywiad swobodny - wywiad częściowo schematyczny (wg katalogu pytań) - wywiad schematyczny (ankieta)
Formy wywiadu ze względu na rolę pytającego:
- wywiad miękki (zaufanie) - wywiad partnerski (idea partnerstwa)
- wywiad agresywny (nieufność) - wywiad neutralny (ani sympatii, ani antypatii)
Funkcje pytań:
- funkcja porządkująca - funkcja informacyjna - funkcja aktywizująca
Treść pytań:
a) pytania o fakty (sprawdzalne):
- jak często w ostatnim roku wyjeżdżał/a Pan/i służbowo?
- ile osób pracuje w Pana/i dziale?
- dane demograficzne
- wskaźniki
b) pytania o opinię(subiektywność):
- czy Pana/i zdaniem...? - co sadzi Pan/i o...?
c) pytania o ocenę (wartościowanie):
- jak ocenia Pan/i dostępność towarów w sklepie? (bardzo dobrze, dobrze, dostatecznie, źle)
d) pytania o czynności (działania, postępowanie):
- czy uczestniczył/a Pan/i już w szkoleniu? - czy uczestniczy Pan/i obecnie w szkoleniu?
- czy będzie Pan/i uczestniczyć w szkoleniu? - czy wziął/wzięła by Pan/i udział w szkoleniu?
Formułowanie pytań
- pytania otwarte i zamknięte
- pytania sugerujące i retoryczne
- pytania bezpośrednie i pośrednie
Pytania otwarte:
- jak Pan/i opracował/a tę procedurę? ...
skorpion0509