psych. zdrowia i rehabilitacji - wyklady.doc

(310 KB) Pobierz
PSYCHOLOGIA ZDROWIA I REHABILITACJI (WYKŁADY)

PSYCHOLOGIA ZDROWIA I REHABILITACJI (WYKŁADY)

 

 

Wykład 1 - 16.10.2007

 

Lektura podstawowa:

- Heszen, Sęk „Psychologia zdrowia” W – wa, PWN

Lektura uzupełniająca:

- Dolińska – Zygmunt G. „Podstawy psychologii zdrowia”

- p. red. Juczyński, Ogińska „Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki”

- Pasikowski, Sęk „Psychologia zdrowia. Teoria, metodologia i empiria”

- Sheridan, Radmacher „Psychologia zdrowia. Wyzwanie dla biomedycznego modelu zdrowia”

 

Na egzamin pytania otwarte (krótka odpowiedź) 50% + 1 odp na zdanie. Bazą jest to co na wykładzie. Ostatni wykład t zerówka (środa). Nie będzie pytań z poprzedniego dnia. Jak się nie zda to można normalnie przystąpić.

 

 

1.                   Psychologia zdrowia – psych. Stosowana (w praktyce)

- nowa dziedzina

 

2. Przyczyny powstania

 

a.       zmiany w obszarze dominujących chorób i przyczyn śmierci

b.      stały i nieproporcjonalny do efektów wzrost wydatków na lecznictwo

c.       zmiany zachodzące w świadomości ludzi

 

Ad. a)

Grypa i zapalenie płuc ->              / dominowały choroby

Gruźlica ->                                          / zakaźne

Zapalenie jelit, żołądka

Choroby serca

Choroby nerwowego układu

Nowotwory złośliwe

Choroby niemowlęce

 

Po 100 latach:

Choroby serca ->                            / 2/3 wszystkich

Nowotwory złośliwe ->              / przyczyn choroby

Choroby naczyń mózgu ->              / niezakaźne

Wypadki, samobójstwa

 

Jeżeli wystąpił czynnik ryzyka to jest większe ryzyko że ta osoba zachoruje.

 

Choroby układu krążenia

Choroby nowotworowe

Urazy i zatrucia

 

 

Ad. b)

Wydatki na lecznictwo wzrastają, ale brak do tego efektów.

 

Im człowiek zdrowszy, tym powinien dłużej żyć.

 

Oczekiwana długość życia – oczekiwana długość życia w momencie urodzenia.

 

Jak dochód kraju jest wysoki to można zwiększyć długość życia łatwiej niż przy niskim dochodzie.

 

W USA w ciągu 30 lat:

- średnia wieku życia wzrosła o 15 %

- wydatki na lecznictwo wzrosły o 314%

 

Anomalia Cochrana – wzrost wydatków na lecznictwo daje efekty, ale do pewnego stopnia.

 

Ad. c)

- udoskonalenia sanitarno – higieniczne (poprawa wyżywienia)

- odkrycia chemiczne i farmakologiczne (odkrycie penicyliny)

- postęp w zakresie techniki medycznej

- zmiany w stylu życia (zmiany w świadomości ludzi, uświadomienie sobie że nasze zdrowie zależy od nas)

 

Badanie Pentora

Zdrowie zależy:

- środowisko naturalne <- przede wszystkim

- pomoc medyczna <- potem

 

Zdrowie zależy przede wszystkim od odżywiania, dziedziczność, polityka państwa, wyroki opatrzności boskiej.

 

2/3 społeczeństwa mówi, że nie dba o zdrowie, ale także 2/3 mówi, że dba.

 

3. Historia

- powołano sekcje psychologii zdrowia

- przyspieszenie wkładu psychologii do rozumienia zdrowia i choroby poprzez prowadzenie badań podstawowych i klinicznych oraz integrowanie wiedzy biomedycznej dotyczącej zdrowia i choroby z aktualną wiedzą psychologiczną.

- zadania psychologii zdrowia:

·         promowanie i zachowanie zdrowia

·         zapobieganie i leczenie chorób

·         wykrywanie etologicznych i diagnostycznych wyznaczników zdrowia, choroby

·         wyjaśnianie mechanizmów psychospołecznych reguł zachowań związanych z utrzymaniem oraz przywracaniem zdrowia

- korzysta z dorobku różnych subdyscyplin:

·         motywacje i emocje

·         psych. Społeczna

·         psych. Rozwojowa

·         psych. Osobowości

·         percepcja

- medycyna behawioralna (dziedzina interdyscyplinarna)

 

4. Praca zawodowa

- modyfikowanie stylu życia

- programy promocji zdrowia

- edukacja zdrowotna

- terapia chorych somatycznie

- rehabilitacja chorych somatycznie

- terapia w stanach kryzysowych

- badania naukowe

 

5. Cele zajęć

 

6. Program zajęć

 

7. Kryteria zdrowia:

- przeplatają się z przyczynami

- niektóre dotyczą zdrowia fizycznego

- są też elementy zdrowia psychicznego

 

8. Definicja zdrowia - zdrowie to nie tylko brak choroby czy niedomagania, lecz również dobry stan fizyczny, psychiczny i społeczny

 

CHOROBA = BRAK ZDROWIA

 

ZDROWIE > BRAK CHOROBY

To coś więcej niż brak choroby

 

CHOROBA

- ocena obiektywna – wyniki badań itp.

- ocena subiektywna – zdrowie to komfort psychiczny, człowiek zdrowy to taki, który się dobrze czuje

- ocena społeczno – kulturowa – człowiek chory zaczyna wchodzić w rolę chorego. Prawa chorego: zwolnienia lekarskie, dostęp do fachowej opieki. Obowiązki: powinien szukać tej fachowej opieki, przestrzegać zaleceń tej fachowej opieki.

 

 

a.

 

 

b.

 

9. Wymiary zdrowia

- fizyczny

- psychiczny

·         umysłowy

·         emocjonalny (nerwice <= punktem odniesienia są wartości, które są względne)

- społeczny (wymaga doświadczenia nabytego wraz z wiekiem)

- publiczny

- duchowy

 

W każdym momencie życia to zdrowie będzie inne. Każdy krok w rozwoju jest krokiem do śmierci. Sprawność fizyczna spada po 20 r. ż. Rozwój umysłowy wyprzedza emocjonalny. Osiągamy pełnię trochę później niż w fizycznym, a potem też spada. Podstawą rozwoju psychicznego jest rozwój fizyczny.

 

10. Zdrowie publiczne

- stan zdrowia ludności

- system wiedzy i działań służący utrzymaniu i pomnażaniu zdrowia w skali społecznej

- zdrowie publiczne – wiedza dyscyplinarna

- człowiek to coś więcej niż fizyczność i psychika

- Frankl – wymiar noetyczny człowieka

 

walec – kula – stożek

 

11. Pojęcie zdrowia

- stan – ocena statyczna

- wynik – dlaczego tak jest, czego wynikiem jest moje zdrowie

- właściwość (zasób, potencjał) – zdolność człowieka do osiągania pełni własnych możliwości fizycznych, psychicznych i społecznych oraz reagowania na wyzwania środowiska.

- proces – wykorzystanie potencjałów biologicznych, psychicznych i społecznych do sprostania wymaganiom zewnętrznym i wewnętrznym oraz osiągania celów indywidualnych i społecznych bez chronicznego zaburzenia dynamicznej równowagi.

- wartość:

·         instrumentalna – zdrowie jest narzędziem do osiągania innych celów, wartości (bieganie, słuchanie)

·         autoteliczna – zdrowie to wartość sama w sobie (tak jak dobro, piękno), cenne dla niego samego

 

12. Definicja zdrowia choroby

- odczuwany stan somatyczny (dobrze – źle)

- wskaźniki:

·         obiektywne (temperatura, spuchnięte kolano)

·         diagnostyczne (badania)

- sprawność funkcjonalna:

·         ogólna (możesz robić co chcesz, pracować gdzie chcesz)

·         zadaniowa (musisz mieć badania żeby np. pracować w jakimś zawodzie)

- odczuwany stan afektywny (dobry nastrój)

- przestrzeganie zasad profilaktycznych

 

MODEL BIOMEDYCZNY

 

Diagnoza choroby

1.      etiologia

2.      patogeneza – przyczyna, okres rozwoju choroby

3.      obraz kliniczny - objawy

4.      leczenie – jak się ją leczy

5.      rokowania

 

- naturalne przyczyny chorób

- model redukcjonistyczny

- dualizm ciało – umysł

 

MODEL BIOPSYCHOSPOŁECZNY

- systemowe podejście do choroby

- choroba rozpatrywana na wszystkich poziomach

- nacisk na związki między ciałem a umysłem

- paradygmat salutogenetyczny (w centrum jest zdrowie)

§         tzn. geneza zdrowia – dlaczego ktoś jest zdrowy

 

Podejście systemowe

- każdy system stanowi oddzielną całość, np. głowa – system i podsystem człowieka → rodziny → społeczeństwa

- systemy są ukierunkowane na określone cele i dążą do uzyskania równowagi funkcjonalnej

- zmiany lub zakłócenia na jednym poziomie wpływają na inne

 

Poczucie koherencji zawiera

- poczucie zrozumiałości (stopień w jakim człowiek postrzega bodźce, jako sensowne poznawczo, ustruktualizowane i jasne)

- poczucie zaradności (stopień w jakim człowiek dostrzega dostępne zasoby jako wystarczające aby sprostać wymaganiom)

- poczucie sensowności (postrzeganie zdarzeń jako wyzwania, czegoś w co warto się angażować, czemu warto się poświęcić)

 

WYKŁAD 2

 

1. Psychoneuroimmunologia – R. Ader / N. Cohen

- umysł ma powiązanie z układem immunologicznym

 

2. Adler i Cohen - Badali złożone interakcje zachodzące między różnymi poziomami dzięki:

- neurologii – na poziomie układu nerwowego

- psychologii – na poziomie zachowań

- immunologii – na poziomie komórkowym

 

3. Dwie drogi wpływu mózgu na procesy i narządy obwodowe:

 

a. poprzez obwodowy układ nerwowy

- układ współczulny unerwia grasicę, słupik, śledziona, węzły chłonne. Zakończenia nerwów współczulnych uwalniają katecholaminy. Narządy i komórki układu immunologicznego zawierają receptory katecholaminy. Poza tym zakończenia nerwów współczulnych znajdujące się w tych organach mają połączenia z limfocytami, zaś połączenia te wykazują ultrastrukturalne cechy połączeń synaptycznych.

 

b. sposób komunikacji mózgu z narządami obwodowymi polega na uwalnianiu substancji, które sprawiają, że gruczoły dokrewne wydzielają hormony do układu krwionośnego. Komórki T i B mają receptory większości spośród tych hormonów.

 

4. Struktura anatomiczna umożliwia mózgowi kontrolowanie komórek i narządów ukł. Immunologicznego.

 

5. dowody na udział mózgu w regulacji ukł. Immunologicznego.

- uszkodzenie lub stymulacja zmienia odpowiedź immunologiczną

- zmiany odporności pod wpływem czynników psychicznych

- zmiana zachowań pod wpływem zmian w ukł. Immunologicznym

 

6. Ukł. Immunologiczny i mózg tworzą sieć wzajemnie powiązanych procesów oddziaływujących w dwóch kierunkach i oba nawzajem regulują swoje funkcje (np. emocje mają wpływ na układ immunologiczny). Procesy psychiczne mogą oddziaływać na tę sieć i jednocześnie same zmieniają się pod jej wpływem.

 

7. Obszary badań psychologii zdrowia:

- czynniki psychospołeczne wpływające na zdrowie i chorobę

- interakcje miedzy stresem, procesami poznawczymi a ukł. Odpornościowym

- rola wsparcia społecznego

- czynniki ryzyka , zachowania zagrażające zdrowiu

- promocja zdrowia w szkole, miejscu pracy

- poszukiwanie pomocy medycznej, samoleczenie

- badania dotyczące jakości życia

- rola zdarzeń życiowych

- kompetencje osobiste

- przekonania i oczekiwania

- uprzedzenia społeczne, np. AIDS

 

8. Problemy badawcze psychologii zdrowia:

- definicyjne (zachorowalność – w danym roku, chorobowość – ci co kiedyś + ci co teraz zachorowali, umieralność, śmiertelność)

- pomiarowe (sposoby pomiaru, sposób mierzenia, różne narzędzia winne spełniać poziom skali porządkowej), w psychologii – głównie skala interwałowa np. centymetry, pomiar mas ciała

- selekcyjne

- ewaluacyjne

 

9. Wskaźnik względnego ryzyka

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin