TEMAT DNIA: POZNAJEMY ZWYCZAJE ZWIĄZANE ZE ŚWIĘTAMI BOŻEGO
NARODZENIA.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi:
– -wymienić zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia;
- wypowiadać się na dany temat;
– - układać życzenia świąteczne;
– - wymienić potrawy wigilijne;
– - dbać o środowisko naturalne;
– - rozwiązywać zadania tekstowe w zakresie dodawania i odejmowania do 10;
– - układać zdanie z rozsypanki wyrazowej;
– - przestrzegać zasad BHP;
METODY:
słowno – oglądowa
praca z tekstem
czynnościowa
działalności praktycznej
FORMY:
praca indywidualna jednolita
praca zbiorowa jednolita
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Karty pracy. łamigłówki,materiały potrzebne do wykonania i ozdabiania choinek,
rozsypanka wyrazowa, plansze z napisami, melodie do zabaw ruchowych i kolęd, kartki
świąteczne.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozmowa na temat nadchodzących świąt:
- Jakie święta się zbliżają?
- Co wysyłamy na kilka dni przed świętami do znajomych i rodziny?
- Jakie życzenia można napisać?
2. Wprowadzenie do tematu:
Aby dowiedzieć się o czym będzie mowa na lekcji musimy rozwiązać działania i odczytać hasło.
- oblicz i uporządkuj od liczby najmniejszej do największej;
( nauczyciel zawiesza na tablicy działania na dodawanie i odejmowanie w zakresie 10, napisane na kolorowych bombkach wyciętych z kolorowego papieru na odwrocie ,których napisany jest wynik działania i jedna sylaba hasła);
HASŁO: ZWYCZAJE ŚWIĄTECZNE
3. Odczytanie z plątaninki kolejnego zwyczaju świątecznego:
HASłO: UBIERANIE CHOINKI
- Rozmowa na temat ochrony środowiska;
- Ułożenie z rozsypanki wyrazowej zdania:
NA CHOINCE BĘDĄ BOMBKI, LAMPKI I ZABAWKI.
4. Ćwiczenia w dodawaniu i odejmowaniu w zakresie 10:
( n-l przygotowuje różne ćwiczenia w postaci grafów )
5. Dalsza rozmowa na temat zwyczajów świątecznych:
- Jak nazywa się uroczysta kolacja jedzona dzień przed Świętami Bożego Narodzenia?
- Kiedy rozpoczynamy kolację wigilijną?
- Jak się do niej przygotowujemy? (sianko pod obrus, nakrycia, wolne miejsce).
- Od czego rozpoczynamy wieczerzę?( modlitwa, opłatek, życzenia )
- Z kim się spotykamy? ( najbliżsi )
- Jakie potrawy spożywamy? ( postne )
- Co śpiewamy przy wigilijnym stole? (kolędy, pastorałki )
- Odczytanie czytanki pt. “ Wigilijny wieczór” - jako podsumowanie tego co wcześniej
zostało powiedziane.
6. Przerwa śródlekcyjna – śpiew z zabawą ruchową “Bosy pastuszek”
7. Dalsza rozmowa:
- Na co dzieci najbardziej czekają po zjedzeniu kolacji wigilijnej? ( prezenty od
Gwiazdki
8. Rozwiązanie zadań z treścią o tematyce świątecznej np.
Zad 1: Na choince wiszą 3 bombki zielone, 4 czerwone i trzy żółte. Ile bombek wisi na
choince?
Zad 2: Na choince wisi 10 bombek. Psotny kotek stłukł 3 bombki zielone. ( uczniowie
układają pytanie
- analiza treści zadania;
- rysunek;
- zapis formuły;
-zapis odpowiedzi.
– 9. Rozmowa na temat kolejnego zwyczaju:
– - Pasterka
– - Szopka
– ( Nauczyciel rozdaje rysunki konturowe pt. “Szopka”, uczniowie dorysowują postać
– małego Jezusa, kolorują w domu.)
– 10. Działalność praktyczna dzieci – ozdabianie kartonowych choineczek.
– - przypomnienie zasad BHP
– 11. Złożenie życzeń rodzicom.
– 12. Koncert kolęd i pastorałek.
– 13. Podsumowanie i ocena pracy uczniów.
–
– Podczas całych zajęć nauczyciel zawiesza kolorowe kartki na tablicy z napisanymi ważnymi pojęciami typu: WIGILIA, OPŁATEK, SIANKO, ŻYCZENIA, PIERWSZA GWIAZDKA,WOLNE MIEJSCE, KOLĘDY, SZOPKA, PASTERKA, RORATY, REKOLEKCJE, PREZENTY, CHOINKA, BIAŁY OBRUS itp.
dzn50_ac1