Wczes_stymul_rozw_mowy_dziecka.doc

(66 KB) Pobierz
Janina Badziąg – Grabowska

Janina Badziąg – Grabowska

 

 

 

Wczesna stymulacja rozwoju mowy dziecka

 

 

Przyjście na świat noworodka wiąże się z ogromną zmianą dotychczasowych warunków życia i koniecznością sprostania nowym wymaganiom. Najczęściej rozwój noworodka bywa zgodny z normami rozwojowymi. Jednak około 4% dzieci rodzi się ze spowodowanymi różnymi przyczynami uszkodzeniami mózgu, chorobami genetycznymi, poważnymi wadami zmysłów itd. Ich rozwój od początku jest zaburzony, albo istnieje zagrożenie, że jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania stymulujące, będzie on opóźniony lub nieharmonijny.

Do oceny neurofizjologicznej noworodka służą różne skale na przykład skala Apgar, test Prechtla. Jeśli jednak u dziecka występują mniej nasilone dysfunkcje, dane uzyskane tymi metodami są bezużyteczne. O wiele bardziej sprawdzi się Skala Ocen Zachowań Noworodka T. B. Brazeltona (Piszczek M.,2006). Pozwala ona wykryć patologiczne odpowiedzi dziecka na negatywną stymulację w systemie odruchowych reakcji ze śródmózgowia. Skala ta opiera się na założeniu, że noworodek posiada zdolność do zorganizowanych zachowań związanych z przyjemnymi dla niego bodźcami oraz posiada umiejętność wyłączania nieprzyjemnych bodźców. W tym badaniu odruchów noworodka obserwuje się, w jaki sposób dziecko osiąga kontrolę nad swoimi reakcjami wywołanymi przez różne bodźce zewnętrzne i wewnętrzne.
A uchwycenie tego mechanizmu jest dla nas najważniejszym wskaźnikiem potencjalnych możliwości przyszłej organizacji jego zachowania[1].

Bardzo często opóźnienia rozwoju mowy, trudności z artykulacją, brak systemów związanych z twarzą (oczy – uszy, oczy – język) są wynikiem nieprawidłowego rozwoju odruchów. To z kolei blokuje prawidłową pracę mięśni twarzy. Z badań M. Masgutowej (2005) wynika, że integracja odruchów twarzy powinna mieć miejsce między czwartym
a dwunastym miesiącem życia.

Przy ocenie diagnostycznej odruchów z obszaru ustno – twarzowego małego dziecka najczęściej bierze się pod uwagę strefy według I. Flehmiga[2]. Przedstawia je tabela 1 (str.2).

Integrację odruchów twarzy można prowadzić różnymi metodami.
M. Masgutowa(2005) proponuje masaż rozluźniający, masaż stymulujący, opukiwanie (punktów neuro i sensomotorycznych, stref ścieżek nerwowych, szwów kości czaszki, połączeń pomiędzy kośćmi), rozciąganie.

Celem tych technik jest:

-          rozluźnienie i aktywacja mięśni

-          stymulacja naturalnego rytmu czaszkowego

-          utworzenie bardziej produktywnych schematów ruchu dla integracji odruchów twarzy

-          aktywizacja różnych układów nerwowych.

 


Tabela 1. Badanie odruchów ze strefy ustno – twarzowej według I. Flehmiga

 

Nazwa

odruchu

Sposób wywołania

Reakcja

Wiek

fizjologiczny

Uwagi

Ssanie

wprowadzenie palca na głębokość ok. 3 cm do jamy ustnej

silne, rytmiczne ruchy ssania

od urodzenia, możliwość hamowania od 2. miesiąca życia

może być silniejszy na podniebieniu

Połykanie

dotknięcie podniebienia

połykanie:

a) napięcie ust

b)nacisk języka ku przodowi

od urodzenia

obserwujemy częstość połknięć

Zwracanie

silne podrażnienie tylnej części języka

odchylenie głowy ku tyłowi, rozwarcie szczęk, mięśnie języka i gardła kurczą się

od urodzenia

-

Kąsanie

dotykanie palcem wskazującym dziąseł od przodu

zaciśnięcie szczęk i trwanie do ustania bodźca

od urodzenia do 3., 4. miesiąca życia, czasem 7.

zanika przy pojawieniu się odruchu żucia

Żucie

dotykanie dziąseł w okolicy zębów trzonowych

ruchy żujące

od 4. do 7. miesiąca życia

dowolne lub odruchowe

Żuchwowy

palec wskazujący odciąga brodę, drugim uderzamy w palec odciągający

żuchwa podnosi się wskutek podciągnięcia mięśni żwaczy

od urodzenia i zmniejsza się

pozostaje wyjątkowo

Wysuwania języka

kładziemy kawałek stałego pokarmu na czubek języka

wypycha na zewnątrz

od urodzenia

rozwija się

Otwierania ust

zbliżenie butelki z pokarmem do ust

otwiera usta

od urodzenia do 4. miesiąca życia

-

Szukania

drażnienie kątów ust, środka górnej wargi oraz rowka nad górną wargą

skręt głowy w kierunku bodźca

od urodzenia, zanika w 3., 4. miesiącu życia

-

Akustyczno - twarzowy

klaskanie w pobliżu uszu

odruchowe mruganie

od 10 dnia życia do końca życia

-

Optyczno - twarzowy

nagłe zbliżenie dłoni w kierunku oczu

odruchowe mruganie

od 3. miesiąca do końca życia

-

 


Bardzo często stosowaną jest też stymulacyjna terapia ustno – twarzowa według koncepcji Rodolfo Castillo Moralesa (za: Regner A.,2003). Ten ustno – twarzowy kompleks obejmuje mięśnie mimiczne twarzy, mięśnie żwacze, mięśnie nadgnykowe i podgnykowe, mięśnie języka, mięśnie podniebienia miękkiego, mięśnie gardła, mięśnie szyi, mięśnie obręczy barkowej oraz ich funkcje i unerwienie. Koncepcja lecznicza obejmuje trzy części:

        Neuromotoryczna terapia rozwojowa stosowana w leczeniu dzieci z opóźnieniem statomotorycznym, przepukliną oponowo – rdzeniową i obwodowym niedowładem.

        Ustno – twarzowa terapia regulacyjna dla pacjentów z zaburzeniami sensomotorycznymi w obszarze twarzy, jamy ustnej, gardła. W szczególności służy do leczenia dzieci
z zaburzonym ssaniem, żuciem, połykanie i mową.

        Uzupełnieniem jest leczenie ortodontyczne z zastosowaniem z płytek podniebiennych
i przedsionkowych w połączeniu z ustno – twarzową terapią regulacyjną.

Już w drugim tygodniu życia noworodka można z powodzeniem stosować masaż hinduski (shantala) i masaż szwedzki, których elementem jest także masaż twarzy
(za: Kaczara J. 2006). W ramach rehabilitacji wyróżnia się tu dwa rodzaje postępowania: relaksacyjne (obniża napięcie mięśni) i stymulujące (podnosi napięcie mięśni).

Oprócz stymulacji poprzez masaż i integrację odruchów bardzo istotna sprawą dla rozwoju mowy dziecka jest zadbanie o jego prawidłowe oddychanie, żucie i połykanie.

Do dysfunkcji w zakresie narządu żucia w okresie niemowlęcym dochodzi z powodu nieprawidłowego układu ciała niemowlęcia podczas snu oraz niewłaściwego sposobu karmienia. Te dysfunkcje z kolei prowadzą do parfunkcji, czyli czynności stereotypowych, szkodliwych nawyków, które się często powtarzają, są niecelowe oraz wykonywa...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin