Program wychowawczy oparty na wartościach
Zawarte w programie wychowawczym treści wychowania stanowią spójny system wybranych fundamentalnych wartości, które zostały ujęte w określone zasady wraz z ustalonymi przez nas normami postępowania dla dziecka i dorosłego. Nam, społeczności wychowującej przedszkolaków oraz rodzicom, wydają się one ważne i potrzebne w procesie wychowania naszych dzieci.
I. WARTOŚĆ: KULTURA BYCIAZASADA: Bądź kulturalny
NORMY POSTĘPOWANIA: 1.Używaj form grzecznościowych: „proszę", „dziękuję", „przepraszam".2.Stosuj zasadę „Dziewczynka ma pierwszeństwo".3.Pamiętaj o witaniu się i żegnaniu - używaj wyrażeń: „dzień dobry", „do widzenia", „cześć".4.Mów komplementy.5.Prawidłowo posługuj się sztućcami.6.Po skończonym posiłku wytrzyj usta, podziękuj i zasuń krzesełko.
II. WARTOŚĆ: BEZPIECZEŃSTWOZASADA: Dbaj o bezpieczeństwo swoje i innych
NORMY POSTĘPOWANIA: 1.Nie oddalaj się od grupy z miejsca zabaw.2.Informuj dorosłych o swoich dolegliwościach (skaleczenia, złe samopoczucie).3.Przestrzegaj zasad ruchu drogowego dla pieszych.4.Nie zbliżaj się do nieznanych zwierząt.5.Pamiętaj swój adres zamieszkania.6.Pamiętaj o zasadach zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i życiu.7.Nie biegaj po przedszkolu.8.Nie popychaj kolegów.9.Zachowaj ostrożność w kontaktach z obcymi.10.Korzystaj z narzędzi i przyborów (np. nożyczek, łopatki) zgodnie z zasadami ich użytkowania.11.Nie manipuluj urządzeniami elektrycznymi bez nadzoru dorosłych.12.Zachowaj ostrożność wobec nie znanych roślin.13.Zgłaszaj dorosłym uszkodzenia zabawek i sprzętu.14.Nie baw się lekarstwami, środkami chemicznymi, znalezionymi odpadkami (np. zbitym szkłem, brudnymi odpadkami).15.Nie baw się zapałkami.16.Nie baw się w miejscach niedozwolonych (np. w pobliżu ulic, na zamarzniętych naturalnych zbiornikach wodnych, na nie strzeżonych kąpieliskach).
III. WARTOŚĆ: ZDROWIEZASADA: Dbaj o swoje zdrowie i innych
NORMY POSTĘPOWANIA: 1.Nie krzycz, mów umiarkowanym głosem.2.Bierz udział w zabawach ruchowych, spacerach i wycieczkach (przebywaj na świeżym powietrzu).3.Hartuj swój organizm.4.Ubieraj się stosownie do pogody i pory roku.5.Zjadaj przygotowane dla ciebie posiłki.6.Myj ręce przed posiłkami i po wyjściu z ubikacji.7.Myj zęby po posiłkach.7.Zasłaniaj usta przy kichaniu i kasłaniu.8.Prawidłowo wydmuchuj nos.9.Nie pij nie przegotowanej wody z kranu.
IV. WARTOŚĆ: WSPÓŁŻYCIE W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ (WSPÓLNOCIE)ZASADA: Kontroluj swoje zachowanie/Dbaj o miłą atmosferę w grupie
NORMY POSTĘPOWANIA: 1. Wyrażaj swoje emocje w sposób przez nas akceptowany.2.Zwróć się z problemem do nauczyciela.3.Nie obrażaj się.4.Nie bądź agresywny.5.Baw się tak, abyś nie przeszkadzał innym.6.Pamiętaj o konsekwencjach swojego działania.7.Słuchaj co mówią inni.8.Pomagaj młodszym, słabszym, mniej sprawnym.9.Dziel się z innymi tym, co masz.
V. WARTOŚĆ: ŁAD, PORZĄDEK, ESTETYKA OTOCZENIAZASADA: Dbaj o ład, porządek i estetykę otoczenia
NORMY POSTĘPOWANIA:1. Po skończonej zabawie odkładaj zabawki, przybory na miejsce.2. Śmieci wyrzucaj do kosza.3. Prace plastyczne odkładaj do teczki.4. Dbaj o estetykę swojego wyglądu.5. Ubranie i buty pozostawiaj w szatni ułożone.6. Korzystaj z wycieraczki.7. Piasek z butów wytrzepuj do kosza.
VI. WARTOŚĆ: CUDZA WŁASNOŚĆZASADA: Szanuj cudzą własność
NORMY POSTĘPOWANIA:1. Jeśli chcesz wziąć do ręki, pożyczyć cudzą rzecz, zapytaj o zgodę właściciela.2. Nie niszcz cudzej własności.3. Oddaj pożyczoną rzecz właścicielowi.
VII. WARTOŚĆ: RODZINAZASADA: Szanuj swoją rodzinę
NORMY POSTĘPOWANIA:1. Poznaj swoje nazwisko.2. Poznaj dokładny adres zamieszkania.3. Poznaj imiona członków swojej rodziny.4. Szanuj swoich rodziców i dziadków.5. Nawiązuj przyjacielskie i serdeczne stosunki z rodzeństwem, opiekuj się młodszymi.6. Bądź troskliwy w razie choroby domowników.7. Poznaj pracę zawodową swoich rodziców.8. Bądź samodzielny.9. Dbaj o swoje ubranie, zabawki, książki.10. Wykonuj stałe obowiązki.11. Wykonuj polecenia dorosłych.12. Bierz czynny udział w obchodach świąt rodzinnych (Dzień Matki, Dzień Ojca, Dzień Babci i Dziadka...)
VIII. WARTOŚĆ: OJCZYZNAZASADA: Bądź dumny z faktu, że jesteś Polakiem
NORMY POSTĘPOWANIA:1. Poczuj się Polakiem (mówisz po polsku, mieszkasz w Polsce).2. Poznaj i szanuj symbole narodowe: godło, barwy, hymn.3. Poznaj stolicę Polski.4. Poznaj piękno i bogactwo naszego kraju.5. Bierz udział w obchodach świąt ogólnopaństwowych.6. Poznaj pomniki polskiej historii (np. Wawel, Zamek Królewski).7. Poznaj piękno i bogactwo Ziemi Lubuskiej.
IX. WARTOŚĆ: ŚRODOWISKO NATURALNEZASADA: Szanuj środowisko naturalne
NORMY POSTĘPOWANIA:1. Nie hałasuj w lesie.2. Nie śmieć.3. Nie niszcz grzybów trujących.4. Nie łam drzew.5. Nie depcz trawników.6. Nie zanieczyszczaj zbiorników wodnych.7. Nie zrywaj roślin chronionych.8. Segreguj odpady.9. Oszczędzaj wodę.10. Oszczędzaj prąd.11. Oszczędzaj papier.
LITERATURA:Stefan Wlazło „Jak widzę program wychowania w szkole". W: Dyrektor Szkoły 4/2000.
emklara