Rozp_w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych_Dz.U.98.130.859 - tekst_ ost.zm.pdf

(311 KB) Pobierz
Dz.U.98.130.859 - tekst: ost.zm
Dz.U.98.130.859 - tekst: ost.zm. 2003.08.08 Dz.U.03.130.1191
Dz.U.98.130.859
2003-08-08
zm. Dz.U.03.130.1191 §1
ROZPORZ ġ DZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 31 sierpnia 1998 r.
w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dla lotnisk cywilnych.
(Dz. U. z dnia 26 paŅdziernika 1998 r.)
Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U.
Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554
i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668) zarzĢdza siħ, co nastħpuje:
Dział I
Przepisy ogólne
Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1. 1. Przepisy rozporzĢdzenia ustalajĢ:
1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadaę lotniska cywilne i ich usytuowanie,
2) warunki techniczne uŇytkowania lotnisk cywilnych.
2. Warunki techniczne, o których mowa w ust. 1, dotyczĢ nastħpujĢcych rodzajów lotnisk:
1) przeznaczonych do startów i lĢdowaı samolotów i szybowców, zwanych dalej "lotniskami dla
samolotów",
2) przeznaczonych do startów i lĢdowaı Ļmigłowców, zwanych dalej "lotniskami dla Ļmigłowców".
3. (1) (uchylony).
4. Przepisy rozporzĢdzenia stosuje siħ przy budowie, odbudowie, rozbudowie, przebudowie,
modernizacji oraz zmianie sposobu uŇytkowania lotniska.
§ 2. Przy wyborze usytuowania lotniska oraz przy ustalaniu rozmieszczenia jego czħĻci naleŇy
uwzglħdnię w szczególnoĻci:
1) odległoĻci od obsługiwanych przez lotnisko miejscowoĻci i powiĢzania komunikacyjne z nimi,
2) ochronħ otoczenia i Ļrodowiska naturalnego przed szkodliwymi oddziaływaniami lotniska, w tym
ochronħ przed hałasem lotniczym i podmuchami powietrza wzbudzanymi przez wirniki i silniki
statków powietrznych,
3) zagroŇenia dla bezpieczeıstwa ruchu lotniczego zwiĢzane z warunkami miejscowymi, w tym
zanieczyszczenia przemysłowe zmniejszajĢce widocznoĻę, szlaki migracji ptaków i wysokie obiekty
w sĢsiedztwie lotniska,
4) topografiħ terenu, w tym ukształtowanie pozwalajĢce na ograniczenie wielkoĻci robót ziemnych oraz
rozmiary terenu wolnego od zabudowy dostateczne do umieszczenia nawierzchni lotniskowych
wymaganych rozmiarów,
5) ochronħ gruntów rolnych i leĻnych,
6) warunki gruntowo-wodne i klimatyczne, w szczególnoĻci kierunek przewaŇajĢcych wiatrów.
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364512.006.png 172364512.007.png 172364512.008.png
 
Dz.U.98.130.859 - tekst: ost.zm. 2003.08.08 Dz.U.03.130.1191
Rozdział 2
Okre Ļ lenia
§ 3. 1. W rozumieniu przepisów rozporzĢdzenia, w odniesieniu do lotnisk dla samolotów:
1) długoĻę deklarowana moŇe byę jednĢ z nastħpujĢcych czterech wielkoĻci (rys. 1):
a) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ rozbiegu TORA (take-off run available), to jest długoĻciĢ drogi startowej
deklarowanĢ jako odpowiednia do rozbiegu startujĢcego samolotu,
b) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ startu TODA (take-off distance available), to jest długoĻciĢ deklarowanĢ
jako odpowiednia do rozbiegu startujĢcego samolotu, powiħkszonĢ o ewentualne zabezpieczenie
wydłuŇonego startu,
c) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ przerwanego startu ASDA (accelerate-stop distance available), to jest
rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ startu powiħkszonĢ o ewentualne zabezpieczenie przerwanego startu,
d) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ lĢdowania LDA (landing distance available), to jest długoĻciĢ drogi
startowej deklarowanĢ jako odpowiednia do lĢdowania;
Rys. 1. Ustalanie długoĻci deklarowanych drogi startowej
Rozwiniħcie oznaczeı zastosowanych na rysunku:
ASDA - rozporzĢdzalna długoĻę przerwanego lĢdowania (accelerate-stop distance available)
CWY - zabezpieczenie wydłuŇonego startu (clearway)
SWY - zabezpieczenie przerwanego startu (stopway)
TODA - rozporzĢdzalna długoĻę startu (take-off distance available)
TORA - rozporzĢdzalna długoĻę rozbiegu (take-off run available)
2) droga kołowania TWY (taxiway) - to droga na lotnisku lĢdowym wyznaczona do kołowania statków
powietrznych, łĢczĢca czħĻci lotniska; wyróŇnia siħ w szczególnoĻci nastħpujĢce rodzaje dróg
kołowania:
a) drogħ kołowania na miejsce postoju, to jest czħĻę płyty oznaczonĢ jako droga kołowania,
umoŇliwiajĢcĢ dostħp do miejsc postoju,
b) drogħ kołowania szybkiego zjazdu, to jest drogħ kołowania połĢczonĢ pod ostrym kĢtem z drogĢ
startowĢ i umoŇliwiajĢcĢ samolotowi opuszczenie drogi startowej z wiħkszĢ prħdkoĻciĢ niŇ
prħdkoĻę osiĢgana na innych drogach kołowania, co pozwala na skrócenie czasu zajmowania
drogi startowej przez lĢdujĢcy samolot,
3) droga startowa RWY (runway) - to powierzchnia wyznaczona na lotnisku lĢdowym, przygotowana do
startów i lĢdowaı statków powietrznych,
4) główna droga startowa - to droga startowa wykorzystywana w miarħ moŇliwoĻci w pierwszej
kolejnoĻci,
5) latarnia lotnicza - to Ļwiatło naziemne widoczne ze wszystkich stron, wskazujĢce okreĻlony punkt,
6) latarnia lotniskowa - to latarnia lotnicza pozwalajĢca na ustalenie połoŇenia lotniska z powietrza,
7) latarnia ostrzegawcza - to latarnia uprzedzajĢca o niebezpieczeıstwie dla ruchu lotniczego,
8) latarnia toŇsamoĻci - to latarnia lotnicza wysyłajĢca sygnał umoŇliwiajĢcy ustalenie toŇsamoĻci
okreĻlonego punktu,
9) liczba klasyfikacyjna statku powietrznego ACN (aircraft classification number) - to wartoĻę opisujĢca
oddziaływanie statku powietrznego na nawierzchniħ,
10) liczba klasyfikacyjna nawierzchni PCN (pavement classification number) - to wartoĻę opisujĢca
noĻnoĻę nawierzchni odpowiadajĢcĢ nieograniczonemu uŇytkowaniu,
11) lotnicze Ļwiatło naziemne - to Ļwiatło ułatwiajĢce nawigacjħ lotniczĢ,
12) miejsce oczekiwania - to miejsce, w którym kołujĢce statki powietrzne i przejeŇdŇajĢce pojazdy mogĢ
byę zatrzymywane sygnałami z wieŇy kontroli lotniska,
13) miejsce postoju statku powietrznego - to obszar na płycie przeznaczony do postoju statków
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364512.001.png 172364512.002.png
 
Dz.U.98.130.859 - tekst: ost.zm. 2003.08.08 Dz.U.03.130.1191
powietrznych,
14) nieprzyrzĢdowa droga startowa - to droga startowa przeznaczona do wykorzystywania według
procedur podejĻcia wzrokowego,
15) niezaleŇne, równoległe podejĻcia - to równoczesne podejĻcia do równoległych lub prawie
równoległych przyrzĢdowych dróg startowych, przy których nie jest okreĻlona minimalna, radarowa
separacja pomiħdzy statkami,
16) niezaleŇne, równoległe odloty - to równoczesne odloty z równoległych lub prawie równoległych dróg
startowych,
17) niezawodnoĻę systemu Ļwiateł - to prawdopodobieıstwo, Ňe system działa w ramach ustalonych
tolerancji i jest uŇyteczny operacyjnie,
18) obiekt łamliwy - to obiekt o małej masie, zaprojektowany tak, aby poprzez podatnoĻę na
odkształcenie (złamanie, wykrħcenie) zmniejszone było ryzyko uszkodzenia najeŇdŇajĢcego naı
samolotu,
19) pas drogi kołowania - to powierzchnia obejmujĢca drogħ kołowania oraz jej pobocza, zmniejszajĢca
ryzyko uszkodzenia statku powietrznego, który wykołował poza tħ drogħ,
20) pas drogi startowej - to powierzchnia obejmujĢca drogħ startowĢ i ewentualne zabezpieczenie
przerwanego startu (SWY), zmniejszajĢca ryzyko uszkodzenia statku powietrznego, który wykołował
poza drogħ startowĢ, oraz zabezpieczajĢca statki powietrzne przelatujĢce nad tĢ powierzchniĢ w
czasie operacji startów i lĢdowaı,
21) płyta - to powierzchnia wyznaczona na lotnisku lĢdowym, na której statki powietrzne zatrzymujĢ siħ w
celu przyjmowania pasaŇerów, załadunku i wyładunku towarów i poczty, tankowania paliwa, postoju i
obsługi,
22) pobocze - to obszar sĢsiadujĢcy z nawierzchniĢ i przygotowany jako przejĻcie pomiħdzy
nawierzchniĢ i sĢsiadujĢcym terenem,
23) pole manewrowe - to czħĻę lotniska wykorzystywana do startów, lĢdowaı i naziemnego ruchu
statków powietrznych, nie obejmujĢca płyt,
24) pole naziemnego ruchu lotniczego - to czħĻę lotniska wykorzystywana do startów, lĢdowaı i
naziemnego ruchu statków powietrznych, obejmujĢca pole manewrowe i płyty,
25) pole wzlotów - to czħĻę pola naziemnego ruchu lotniczego przeznaczona do startów i lĢdowaı
statków powietrznych,
26) poprzeczka Ļwietlna - to zespół nie mniej niŇ trzech naziemnych Ļwiateł lotniczych umieszczonych
obok siebie w linii prostej, z wiħkszej odległoĻci widzianych jako krótka Ļwietlna linia,
27) prawie równoległe drogi startowe - to drogi, które siħ nie krzyŇujĢ, lecz przedłuŇenia ich osi zbiegajĢ
siħ pod kĢtem nie wiħkszym niŇ 15°,
28) próg - to poczĢtek czħĻci drogi startowej wykorzystywanej do lĢdowaı,
29) przesuniħty próg - to próg drogi startowej umieszczony w innym miejscu niŇ jej poczĢtek,
30) przeszkoda - to obiekt umieszczony na obszarze przeznaczonym do naziemnego ruchu statków
powietrznych lub wystajĢcy ponad okreĻlonĢ powierzchniħ, chroniĢcĢ statki powietrzne w locie,
31) przyrzĢdowa droga startowa - to droga jednego z nastħpujĢcych typów:
a) przyrzĢdowa droga startowa z podejĻciem nieprecyzyjnym - droga startowa obsługiwana przez
pomoce wzrokowe oraz przez niewzrokowĢ pomoc nawigacyjnĢ, zapewniajĢcĢ co najmniej
kierunkowe prowadzenie w podejĻciu wzdłuŇ linii prostej,
b) przyrzĢdowa droga startowa z podejĻciem precyzyjnym kategorii I - droga startowa obsługiwana
przez pomoce wzrokowe oraz przez ILS lub MLS (system lĢdowania według wskazaı przyrzĢdów
Instrument Landing System albo mikrofalowy system lĢdowania Microwave Landing System),
przeznaczona do operacji z wysokoĻciĢ decyzji wiħkszĢ niŇ 60 m i przy widzialnoĻci nie mniejszej
niŇ 800 m lub RVR nie mniejszym niŇ 550 m,
c) przyrzĢdowa droga startowa z podejĻciem precyzyjnym kategorii II - droga startowa obsługiwana
przez pomoce wzrokowe oraz przez ILS lub MLS, przeznaczona do operacji z wysokoĻciĢ decyzji
wiħkszĢ niŇ 30 m i przy widzialnoĻci nie mniejszej niŇ 800 m lub RVR nie mniejszym niŇ 350 m,
d) przyrzĢdowa droga startowa z podejĻciem precyzyjnym kategorii IIIA - droga startowa obsługiwana
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364512.003.png
 
Dz.U.98.130.859 - tekst: ost.zm. 2003.08.08 Dz.U.03.130.1191
przez pomoce wzrokowe oraz przez ILS lub MLS, aŇ do powierzchni drogi startowej i wzdłuŇ jej
powierzchni, przeznaczona do operacji lĢdowania z wysokoĻciĢ decyzji nie wiħkszĢ niŇ 30 m (lub
bez ograniczeı wysokoĻci decyzji) oraz z RVR nie mniejszym niŇ 200 m,
e) przyrzĢdowa droga startowa z podejĻciem precyzyjnym kategorii IIIB - droga startowa obsługiwana
przez pomoce wzrokowe oraz przez ILS lub MLS aŇ do powierzchni drogi startowej i wzdłuŇ jej
powierzchni, przeznaczona do operacji lĢdowania z wysokoĻciĢ decyzji nie wiħkszĢ niŇ 15 m (lub
bez ograniczeı wysokoĻci decyzji) oraz z RVR od 50 do 200 m,
f) przyrzĢdowa droga startowa z podejĻciem precyzyjnym kategorii IIIC - droga startowa obsługiwana
przez pomoce wzrokowe oraz przez ILS lub MLS, aŇ do powierzchni drogi startowej i wzdłuŇ jej
powierzchni, przeznaczona do operacji lĢdowania bez ograniczeı wysokoĻci decyzji i RVR,
32) punkt odniesienia lotniska - to punkt okreĻlajĢcy geograficznĢ lokalizacjħ lotniska,
33) rzeczywiste natħŇenie Ļwiatła błyskowego - to Ļwiatło równe natħŇeniu Ļwiatła stałego tej samej
barwy, o tym samym zasiħgu widzialnoĻci, zapewniajĢcego podobnĢ widocznoĻę w podobnych
warunkach obserwacji,
34) referencyjna długoĻę startu samolotu - to minimalna długoĻę wymagana do startu samolotu dla
maksymalnej, certyfikowanej masy do startu, na poziomie morza, w warunkach atmosfery wzorcowej
przy pogodzie bezwietrznej i z poziomej nawierzchni; referencyjna długoĻę startu jest okreĻlona w
podrħczniku uŇytkowania statku powietrznego w locie, wydanym przez producenta statku
powietrznego (zatwierdzona przez właĻciwy organ); przy czym moŇe oznaczaę równowaŇnĢ długoĻę
drogi startowej albo długoĻę startu,
35) rozdzielone, równoległe operacje - to równoległe operacje na równoległych lub prawie równoległych
drogach startowych, prowadzone tak, Ňe na jednej z dróg wykonywane sĢ starty, a na drugiej
lĢdowania,
36) słuŇba zarzĢdzania ruchem na płycie - to słuŇba nadzorujĢca ruch statków powietrznych i pojazdów
oraz inne czynnoĻci na płycie,
37) strefa przyziemienia - to czħĻę drogi startowej sĢsiadujĢca z progiem, na której nastħpuje pierwsze
zetkniħcie siħ lĢdujĢcego samolotu z tĢ drogĢ,
38) Ļnieg na ziemi, na polu wzlotów - to Ļnieg:
a) suchy, czyli Ļnieg, który rozprasza siħ pod wpływem podmuchu i rozsypuje po ĻciĻniħciu w dłoni;
għstoĻę takiego Ļniegu nie przekracza 0,35 kg/dm 3 ,
b) mokry, czyli Ļnieg, który zlepia siħ po ĻciĻniħciu w dłoni, o għstoĻci od 0,35 do 0,5 kg/dm 3 ,
c) ubity, czyli Ļnieg zagħszczony, przy usuwaniu tworzĢcy bryły lub kruszĢcy siħ, o għstoĻci ponad
0,5 kg/dm 3 ,
d) topniejĢcy, czyli Ļnieg nasycony wodĢ, rozbryzgujĢcy siħ pod stopami, o għstoĻci od 0,5 do 0,8
kg/dm 3 ,
39) Ļwiatła ochronne drogi startowej - to system Ļwiateł ostrzegajĢcych pilotów i kierowców pojazdów o
zbliŇaniu siħ do drogi startowej, wykorzystywanej właĻnie do startu lub lĢdowania,
40) Ļwiatła rozładowania kondensatora - to krótkie błyĻniħcia Ļwiatła o duŇym natħŇeniu powstajĢce w
wyniku wyładowaı wysokiego napiħcia w otoczeniu gazowym,
41) temperatura referencyjna lotniska - to Ļrednia miesiħczna maksymalnych dziennych temperatur
najcieplejszego miesiĢca roku, okreĻlona dla obszaru lotniska; za najcieplejszy uwaŇa siħ miesiĢc o
najwyŇszej Ļredniej temperaturze miesiħcznej; temperatura ta powinna byę wartoĻciĢ z wielu lat,
42) wskaŅnik kierunku lĢdowania - to urzĢdzenie wskazujĢce wzrokowo aktualny kierunek startów i
lĢdowaı statków powietrznych,
43) wysokoĻę lotniska nad poziomem morza - to wysokoĻę bezwzglħdna najwyŇszego punktu na polu
wzlotów,
44) wskaŅnik uŇywalnoĻci lotniska lub drogi startowej - to procent czasu, w którym wiatr poprzeczny nie
przekracza wartoĻci uniemoŇliwiajĢcej uŇycie drogi startowej (systemu dróg startowych); wiatr
poprzeczny oznacza tu składowĢ wiatru przy powierzchni, prostopadłĢ do osi drogi startowej,
45) zabezpieczenie koıca drogi startowej RESA (runway end safety area) - to powierzchnia symetryczna
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364512.004.png
 
Dz.U.98.130.859 - tekst: ost.zm. 2003.08.08 Dz.U.03.130.1191
wzglħdem przedłuŇenia osi drogi startowej, sĢsiadujĢca z koıcem pasa drogi startowej,
zmniejszajĢca ryzyko uszkodzenia samolotu, który przyziemił zbyt krótko lub przekroczył koniec drogi
startowej,
46) zabezpieczenie przerwanego startu SWY (stopway) - to prostokĢtna powierzchnia wyznaczona w
terenie, na koıcu czħĻci drogi startowej wyznaczonej jako rozporzĢdzalna długoĻę rozbiegu (TORA),
przygotowana do tego, aby samolot mógł na niej zatrzymaę siħ w przypadku przerwanego startu,
47) zabezpieczenie wydłuŇonego startu CWY (clearway) - to powierzchnia wyznaczona w terenie albo na
zbiorniku wodnym, odpowiednia do tego, aby statek powietrzny mógł nad niĢ wykonaę czħĻę
poczĢtkowego wznoszenia do wysokoĻci okreĻlonej w odrħbnych przepisach,
48) zaleŇne, równoległe podejĻcia - to równoległe podejĻcia do równoległych lub prawie równoległych
przyrzĢdowych dróg startowych, przy których jest okreĻlona minimalna, radarowa separacja
pomiħdzy statkami,
49) zasiħg widzialnoĻci drogi startowej RVR (runway visual range) - to odległoĻę, do której pilot statku
powietrznego bħdĢcego na osi drogi startowej moŇe zobaczyę oznakowanie powierzchniowe drogi
startowej albo Ļwiatła ograniczajĢce drogħ startowĢ lub Ļwiatła jej osi,
50) zatoka oczekiwania - to powierzchnia umoŇliwiajĢca zatrzymywanie i wymijanie siħ statków
powietrznych w celu ułatwienia ich naziemnego ruchu,
51) znak toŇsamoĻci lotniska - to znak umieszczony na lotnisku umoŇliwiajĢcy jego identyfikacjħ z
powietrza.
2. Rysunek 2 przedstawia przykładowy schemat rozmieszczenia niektórych elementów lotniska dla
samolotów.
Rys. 2. Przykładowy schemat lotniska dla samolotów (bez zachowania proporcji)
§ 4. W rozumieniu przepisów rozporzĢdzenia, w odniesieniu do lotnisk dla Ļmigłowców:
1) długoĻę deklarowana moŇe byę jednĢ z nastħpujĢcych trzech długoĻci:
a) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ startu dla Ļmigłowców TODAH (take-off distance available), to jest
długoĻciĢ pola koıcowego podejĻcia FATO powiħkszonĢ o ewentualne zabezpieczenie
przerwanego startu dla Ļmigłowców CWYH, deklarowanĢ jako odpowiednia do wykonania startu
Ļmigłowca,
b) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ przerwanego startu dla Ļmigłowców RTODAH (rejected take-off distance
available), to jest długoĻciĢ pola koıcowego podejĻcia FATO deklarowanĢ jako odpowiednia do
wykonania przerwanego startu Ļmigłowca,
c) rozporzĢdzalnĢ długoĻciĢ lĢdowania dla Ļmigłowców LDAH (landing distance available), to jest
długoĻciĢ pola koıcowego podejĻcia FATO powiħkszonĢ o dodatkowy obszar, deklarowanĢ jako
odpowiednia do wykonania manewru lĢdowania Ļmigłowca z wysokoĻci okreĻlonej w odrħbnych
przepisach,
2) pole koıcowego podejĻcia FATO (final approach and take-off area) - to powierzchnia, nad którĢ sĢ
wykonywane manewry koıcowej fazy podejĻcia, lĢdowania i startu; FATO moŇe równieŇ obejmowaę
rozporzĢdzalnĢ długoĻę przerwanego startu dla Ļmigłowców RTODAH,
3) Ļmigłowcowa droga kołowania - to droga kołowania na lĢdzie przeznaczona wyłĢcznie dla
Ļmigłowców i przystosowana do ich ruchu,
4) zabezpieczenie wydłuŇonego startu dla Ļmigłowców CWYH (clearway) - to powierzchnia
wyznaczona w terenie albo na zbiorniku wodnym, odpowiednia do tego, aby Ļmigłowiec mógł nad niĢ
rozpħdzię siħ i wznieĻę do wysokoĻci okreĻlonej w odrħbnych przepisach,
5) miejsce postoju Ļmigłowca - to obszar wyznaczony do postoju oraz do przyziemiania albo
wznoszenia siħ Ļmigłowca w operacjach podlotu,
6) lotnisko Ļmigłowcowe na poziomie terenu - to lotnisko usytuowane na gruncie lub na zbiorniku
wodnym,
7) strefa przyziemienia i utraty siły noĻnej TLOF (touchdown and lift-off area) - to nawierzchnia
wyznaczona i przystosowana do przyziemiania i wznoszenia siħ Ļmigłowca,
SYSTEM INFORMACJI PRAWNEJ LEX ("OMEGA") 50/2004
172364512.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin