fodz_izbica_broszura_PL.pdf

(1952 KB) Pobierz
32331344 UNPDF
Izbica
opowieść o miejscu
32331344.011.png
02 |
Izbica | wstęp | 03
Fundacja Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego została założona w marcu ���� roku przez
Związek Gmin Wyznaniowych Żydowskich w RP (ZGWŻ) oraz Światową Organizację Żydowską
ds. Restytucji (WJRO). Fundacja działa na tych terenach, którymi, z racji zbyt dużej odległości,
trudno jest się zajmować gminom żydowskim.
Szanowni Państwo,
publikacja ta poświęcona jest historii Izbicy – niewielkiego miasteczka na Lubelszczyźnie,
w którym do ���� roku mieszkali niemal wyłącznie Żydzi. Opracowaliśmy ją w ramach Projektu
upamiętnienia cmentarza żydowskiego w Izbicy , który realizowany jest przez Fundację Ochrony
Dziedzictwa Żydowskiego i wspierany przez Ambasadę Republiki Federalnej Niemiec oraz
Tvschoenilm, niemieckiego producenta ilmów dokumentalnych.
Celem projektu jest uporządkowanie terenu cmentarza żydowskiego w Izbicy i przywrócenie mu
godnego wyglądu. Do końca ���� roku Fundacja zakończyła pierwszy etap projektu:
przeniesiono na cmentarz macewy, wykorzystane w czasie II wojny światowej do budowy
więzienia gestapo
wzniesiono pomnik upamiętniający społeczność żydowską Izbicy
zorganizowano warsztaty z kultury żydowskiej dla uczniów Zespołu Szkół w Izbicy
wytyczono granice geodezyjne cmentarza oraz przygotowano projekt ogrodzenia.
Drugim etapem Projektu upamiętnienia cmentarza żydowskiego w Izbicy będzie wybudowanie ogrodzenia
wokół cmentarza. Koszt tego przedsięwzięcia szacowany jest na �� ��� €.
Fundacja poszukuje obecnie partnerów, którzy pomogą nam w realizacji tego zadania.
Z mandatu ZGWŻ Fundacja zajmuje się odzyskiwaniem obiektów stanowiących przed II wojną
światową własność gmin żydowskich i otacza opieką relikty materialnego dziedzictwa Żydów
polskich. Naszym priorytetem jest ochrona cmentarzy: we współpracy z innymi organizacjami
i osobami prywatnymi doprowadziliśmy do upamiętnienia, ogrodzenia i uratowania przed
zniszczeniem kilkunastu cmentarzy żydowskich (m.in. w Zakopanem, Kozienicach, Mszczonowie,
Kłodzku, Iwaniskach, Strzegowie, Dubience, Kolnie, Iłży czy Wysokiem Mazowieckiem).
Działania Fundacji obejmują także rewitalizację szczególnie ważnych i wartościowych zabytków
dziedzictwa żydowskiego. Do takich obiektów należą m.in. synagogi w Zamościu i Kraśniku.
Nasza działalność na rzecz ochrony dziedzictwa nie może jednak ograniczać się wyłącznie do opieki
nad poszczególnymi obiektami; równie ważna jest dbałość o poszerzanie wiedzy na temat historii
Żydów, którzy przez wieki współtworzyli dziedzictwo kulturowe Polski. Do najważniejszych działań
edukacyjnych Fundacji należy program „Przywróćmy Pamięć”. Mamy nadzieję, że dzięki udziałowi
w programie młodzi ludzie zaczną nie tylko dostrzegać i cenić wielokulturowe dziedzictwo swojego
regionu, ale także – zrozumieją, jak ważny jest szacunek i zrozumienie dla innych kultur.
Realizacja projektu nie byłaby możliwa bez aktywnego udziału społeczności Izbicy – przede
wszystkim nauczycieli i uczniów Zespołu Szkół w Izbicy, którzy, w ramach naszego projektu
edukacyjnego „Przywróćmy Pamięć” oraz we współpracy z niemiecką organizacją Bildungswerk
Stanislaw Hantz z Kassel już od kilku lat opiekują się cmentarzem. Projekt upamiętnienia spotkał się
także z przychylnym przyjęciem władz lokalnych. Zaangażowanie mieszkańców w ochronę cmentarza
jest bezcennym świadectwem tolerancji, otwartości i szacunku dla ludzi, którzy przez blisko dwa
stulecia tworzyli historię Izbicy.
więcej informacji na temat Fundacji: www.fodz.pl
W imieniu Fundacji Ochrony Dziedzictwa Żydowskiego pragniemy też podziękować za pomoc
merytoryczną Janowi Jagielskiemu z Żydowskiego Instytutu Historycznego oraz Robertowi Kuwałkowi,
Dyrektorowi Muzeum-Miejsca Pamięci w Bełżcu, który jest współautorem tej publikacji.
Monika Krawczyk | D G
32331344.012.png
04 |
Izbica | miejsce | 05
Warszawa
Lublin
Izbica to miejscowość leżąca
w powiecie krasnostawskim, na
terenie województwa lubelskiego.
Pierwsze wzmianki na temat
Izbicy pochodzą z XV wieku.
Od połowy XVIII wieku do
���� roku mieszkańcami Izbicy
byli prawie wyłącznie Żydzi.
II wojnę światową przeżyło
tylko �� izbickich Żydów.
IZBICA
Zamość
32331344.013.png
06 |
Izbica | historia | 07
→ cmentarz żydowski w Izbicy
Historia Izbicy
Geneza żydowskiego miasta
Pierwsze wzmianki dotyczące wsi Izbica odnajdujemy w dokumentach z XV w., jednakże właściwy po-
czątek historii tej miejscowości datuje się na połowę XVIII w. Wtedy to właśnie osadzono tutaj Żydów
wyrugowanych z sąsiedniego miasteczka – Tarnogóry.
nementem w skali całej Rzeczypospolitej. Początkowo było to najmniejsze miasteczko na ziemiach
polskich. Gdy w cztery lata później Granowski wystarał się o kolejny przywilej, tym razem na organi-
zację jarmarków, w całej Izbicy było zaledwie �� domów, wyłącznie żydowskich, w tym pięć domów
zajezdnych i trzy browary.
Nie zachowały się żadne źródła mówiące o początkach gminy żydowskiej w Izbicy. Prawdopodobnie
jej pełne ukształtowanie nastąpiło na przełomie XVIII i XIX w., w miarę wzrostu ludności miasteczka.
W ���� r. w Izbicy mieszkało �� Żydów. W tym okresie w mieście nie było jeszcze okazałej synagogi,
choć funkcjonował mniejszy dom modlitwy. W ���� r. w Izbicy mieszkało już ��� Żydów.
Tarnogóra posiadała przywilej de non tolerandis Judaeis , ale pomimo tego aktu, który formalnie zakazy-
wał Żydom osiedlania się w mieście i prowadzenia tu działalności gospodarczej, wyznawcy judaizmu
zamieszkiwali miasto od XVI w. W pierwszej połowie XVII w. istniała tu nawet synagoga. Prawdopo-
dobnie funkcjonowała również gmina żydowska, choć trudno dzisiaj stwierdzić, czy – i gdzie – istniał
cmentarz żydowski.
W roku ����, wyrokiem sądu asesorskiego Żydzi zostali zmuszeni do opuszczenia Tarnogóry. Praw-
dopodobnie stało się to na skutek żądań chrześcijańskich mieszkańców, zwłaszcza kupców i rzemieśl-
ników, którzy w Żydach upatrywali konkurentów dla prowadzonej przez siebie działalności. Wyrok
sądu asesorskiego był bardzo restrykcyjny. Wypędzonym Żydom zakazano pod groźbą więzienia
przechodzenia przez prowadzący do Tarnogóry most, a także prowadzenia jakiegokolwiek handlu na
terenie miasta. Niestety, nie zachowały się źródła, na podstawie których można by prześledzić realiza-
cję wyroku i etapy wysiedlania. Wiadomo tylko, że nowe miejsce osiedlenia Żydów zostało wybrane
przez właściciela dóbr tarnogórskich, a zarazem starostę tarnogórskiego – Antoniego Granowskiego.
To właśnie jemu Izbica zawdzięcza uzyskanie statusu miasta.
Pierwszym znanym z imienia rabinem w Izbicy był Eliezer, który zmarł w ���� r. Jemu to właśnie przy-
pisuje się pełną organizację gminy żydowskiej w miasteczku. Prawdopodobnie w momencie, kiedy
przybył do Izbicy lub został wybrany na urząd rabina, w mieście istniał już cmentarz żydowski; gdy zaś
umierał, w Izbicy doczekano się budowy drewnianej synagogi, którą w ���� r. zastąpiono murowanym
budynkiem.
Izbica miastem „anarchisty religijnego”
Szybki rozwój Izbicy nastąpił po ���� r. Ukończono wtedy budowę szosy łączącej Lublin z Zamoś-
ciem. Cztery lata później przybył tu cadyk Mordechaj Josef Leiner, jeden z najwybitniejszych cadyków
w Królestwie Polskim, autor słynnego komentarza do Tory Mei HaSziloah . Pielgrzymki chasydów na
dwór Leinera przyczyniły się znacząco do rozwoju ekonomicznego miejscowości – z myślą o nich
w Izbicy powstawały nowe sklepy i zajazdy.
Lokacja miasta, początki funkcjonowania gminy żydowskiej
W ���� r. starosta wystarał się u króla Augusta III o przywilej na lokację miasta Izbicy, by następnie
osiedlić w nim Żydów. Od początku więc Izbica była miastem wyłącznie żydowskim, co było ewe-
Mordechaj Josef Leiner był uczniem słynnych cadyków: Symchy Binema, zwanego „Świętym Żydem
z Przysuchy” i Menachema Mendla Morgensterna z Kocka. Po burzliwym rozstaniu z tym ostatnim,
����
����
����
����
����
ok. ����
����
����
pierwsza wzmianka
o Izbicy; wieś
zostaje włączona
do paraii
w Krasnymstawie.
decyzja sądu asesorskiego
o usunięciu Żydów
z Tarnogóry i przesiedleniu
ich do Izbicy.
właściciel Tarnogóry
Antoni Granowski uzyskuje
przywilej króla Augusta III
na lokację miasta Izbica
i osiedlenie w nim Żydów
wyrzuconych z Tarnogóry.
król wydaje przywilej
zezwalający na urządzanie
w Izbicy jarmarków.
Prawdopodobnie w tym
czasie założony zostaje
izbicki cmentarz żydowski.
na mocy porozumienia
między rządem austriackim
a Adamem Kazimierzem Czartoryskim
Tarnogóra, Izbica i okolice przechodzą
pod zarząd austriacki, w zamian za
miasto Siedlce.
Ignacy Horodyski
wykupuje dobra
tarnogórskie od
rządu austriackiego.
Izbica wchodzi w skład
Księstwa Warszawskiego.
Miasteczko liczy w tym
czasie 173 mieszkańców,
wyłącznie Żydów.
dobra tarnogórskie
kupuje Józef Czyżewski;
pozostaną one
własnością jego
rodziny do 1945 roku.
32331344.014.png 32331344.001.png 32331344.002.png 32331344.003.png 32331344.004.png 32331344.005.png
08 |
Izbica | historia | 09
→ Projekt upamiętnienia cmentarza żydowskiego w Izbicy – rozbiórka dawnego budynku gestapo
rabin Mordechaj Josef osiedlił się w Izbicy. Już wówczas uchodził za jednego z najwybitniejszych
i najbardziej radykalnych mistyków żydowskich i za takiego uważa się go również dzisiaj. Niektórzy
historycy religii nazywają go także „anarchistą religijnym”. Naczelna zasada jego nauczania zawierała
się w stwierdzeniu, że „cała działalność ludzi jest w rękach Nieba” i człowiek bez ingerencji Boga
nie jest w stanie niczego wokół siebie zmienić. Mordechaj Josef Leiner stał się założycielem wielkiej
i wpływowej dynastii chasydzkiej, zwanej Izbica-Radzyń; zmarł w ���� r. i został pochowany na cmen-
tarzu żydowskim w Izbicy. Dzisiaj nad jego grobem znajduje się ohel . Po śmierci Mordechaja Josefa
Leinera władzę nad izbickami chasydami przejął jego syn Jakub, który w ���� r. przeniósł dwór do Radzy-
nia Podlaskiego. Potomkowie założyciela dynastii przetrwali Zagładę i wyemigrowali do Izraela, gdzie
w Bnei Brak pod Tel Avivem reaktywowali dwór i centrum życia chasydów izbicko-radzyńskich.
mieszkańców. W ���� r. Izbica liczyła już ���� mieszkańców, w tym ��� nie-Żydów. Ci ostatni zajmo-
wali się głównie rolnictwem i mieszkali na obrzeżach osady. W rękach żydowskich pozostawał handel
i rzemiosło. Niesłabnący rozwój Izbicy został przerwany dopiero na skutek wybuchu I wojny świato-
wej. W wyniku działań wojennych osada została częściowo zniszczona. Sporo ludzi opuściło Izbicę.
Dwudziestolecie międzywojenne
W ���� r. ludność osady liczyła ���� osób, w tym ���� Żydów (��% ogółu mieszkańców). W Izbi-
cy zaczęły funkcjonować liczne organizacje polityczne i społeczne. Młodsze pokolenie żydowskich
mieszkańców Izbicy zasmakowało w ideach politycznych. Powstały wtedy takie partie jak Mizrachi
(religijnych syjonistów), Organizacja Syjonistyczna, socjalistyczny Bund, czy wreszcie najsilniejsza
w tej nadal tradycyjnej społeczności, ortodoksyjna partia – Agudat Izrael . Powstało także kilka to-
warzystw zajmujących się dobroczynnością m.in.: Bikur Chocim (opieki nad chorymi), Linas HaCedek
(opieki nad ubogimi).
Mimo tych przemian Izbica nadal była typowym żydowskim miasteczkiem – sztetl , w którym życie
mieszkańców koncentrowało się wokół synagogi i rabina. Do ���� r. nie istniała tutaj nowoczesna
szkoła. Funkcjonowała jedynie tradycyjna szkoła Talmud-Tora, prowadzona przez gminę żydowską
oraz prywatne chedery – religijne szkoły dla chłopców. Gdy wreszcie uruchomiono w Izbicy szkołę
powszechną, większość jej uczniów stanowiły dziewczęta żydowskie i dzieci chrześcijańskie. Chłopcy
żydowscy nadal wysyłani byli do chederów.
Rozwój miasta
Izbica szybko się rozwijała; w ���� r. liczyła już ���� mieszkańców, wyłącznie Żydów, a w mieście
stało ��� domów, z których zdecydowana większość była drewniana. Prawdopodobnie najbardziej
okazałą, murowaną budowlą była synagoga, stojąca po prawej stronie rynku, od strony szosy lubel-
sko-zamojskiej. W miasteczku funkcjonował także bet midrasz – dom nauki i modlitwy oraz prywat-
ny dom modlitwy w domu cadyka. W dwadzieścia lat później w Izbicy mieszkało już ���� ludzi,
w tym zaledwie �� chrześcijan. W tym czasie Izbica nie miała już statusu miasteczka, który utraciła
w ���� r. na skutek represji po powstaniu styczniowym. Obniżenie rangi Izbicy do statusu osady nie
zahamowało jednak jej rozwoju.
W ���� r. do Izbicy została przeniesiona z Tarnogóry siedziba gminy administracyjnej; przyczyniło się
to do jej dalszego rozwoju i jednocześnie do marginalizacji Tarnogóry. Rozwoju osady nie zahamował
nawet pożar w ���� r., kiedy to spłonęła synagoga, którą zresztą szybko odbudowano dzięki składkom
Wśród Żydów w Izbicy dominował język jidysz. Tylko w bardzo nielicznych rodzinach, które miały
większą styczność ze społecznością polską, rozmawiano zarówno w jidysz, jak i po polsku. W okresie
międzywojennym w Izbicy powstał kolejny dwór chasydzki, tym razem o stosunkowo ograniczonym
����
����
����
����
����
����
����
I  �
budowa szosy łączącej
Lublin z Zamościem,
przebiegającej przez
Izbicę.
w Izbicy osiedla się
rabin Mordechaj
Josef Leiner i zakłada
tu dwór chasydzki.
umiera rabin Mordechaj Josef
Leiner; przywództwo przejmuje
jego syn, Jakub, który mieszka
w Izbicy do 1878 r., a następnie
przenosi się do Radzynia
Podlaskiego.
na miejscu drewnianej
synagogi, w północnej części
rynku powstaje synagoga
murowana. W kilka lat
później w miasteczku
powstaje także bet midrasz .
Izbica liczy 1450 mieszkańców,
niemal wyłącznie Żydów;
w mieście znajduje się duży
młyn, tartak, fabryka mebli,
garbarnia i wytwórnia grzebieni.
w ramach represji po
powstaniu styczniowym
Izbica traci prawa
miejskie.
w Izbicy mieszka
3172 mieszkańców,
w tym 3019 Żydów.
Izbica zostaje częściowo zniszczona
w wyniku działań wojennych, a od
1915 r. znajduje się pod okupacją
austro-węgierską. W miasteczku
zaczynają działać pierwsze
żydowskie partie polityczne.
32331344.006.png 32331344.007.png 32331344.008.png 32331344.009.png 32331344.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin