praktyczny czerwiec 2008 z komentarzem.pdf

(1963 KB) Pobierz
Microsoft Word - t_bhp
Przykłady wybranych fragmentów prac egzaminacyjnych z komentarzami
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy 315[01]
Zadanie egzaminacyjne
Pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno – biurowym wykonuje pracę
w samodzielnie zajmowanym pomieszczeniu o wymiarach 4 m x 5 m i wysokości 3 m.
Pomieszczenie oświetlone jest światłem naturalnym i sztucznym. Wielkość okien, na
których zainstalowano żaluzje jest zgodna z wymaganiami określonymi w Polskiej
Normie. Na suficie zainstalowano świetlówki o ciepłej barwie światła w oprawach
rastrowych. W pomieszczeniu zapewniona jest wentylacja grawitacyjna. Szafy i regały
w których znajdują się dokumenty są stabilne i razem z wyposażeniem biura zajmują
około 2/5 jego powierzchni. Aby sięgnąć do wyższych półek regałów, pracownik
korzysta z przenośnego podestu, o wysokości nie przekraczającej 1 m. Pracownik
pracuje przy biurku z regulowaną wysokością blatu oraz pulpitu klawiatury. Blat biurka
o jasnej, matowej powierzchni pozwala na swobodne rozmieszczenie monitora
ciekłokrystalicznego, drukarki laserowej i faksu, znajdującego się w zasięgu ręki
pracownika oraz ułożenie dokumentów, z których pracownik przenosi dane do
komputera, korzystając z licencjonowanego, prostego w obsłudze oprogramowania.
Biuro wyposażone jest dodatkowo w kserokopiarkę i niszczarkę do dokumentów.
Obrotowe krzesło przy komputerze posiada pięciopodporową podstawę z kółkami
jezdnymi oraz regulację wysokości siedziska, oparcia i podłokietników za pomocą
dźwigni. Do obowiązków pracownika należy prowadzenie pełnej księgowości małego
przedsiębiorstwa branży budowlanej. Praca przebiega w godzinach od 800 do 1600
z jedną 20 minutową przerwą. W czasie przerwy śniadaniowej pracownik przygotowuje
sobie w pomieszczeniu biurowym herbatę lub kawę, gotując wodę w czajniku
elektrycznym. Praca przy komputerze zajmuje w ciągu zmiany roboczej około 5 godzin,
natomiast pozostały czas przeznaczany jest w większości na drukowanie i kopiowanie
dokumentów. Dwa razy w miesiącu pracownik dokonuje wypłaty wynagrodzenia i premii
pracownikom zatrudnionym na budowie w oddzielnym pomieszczeniu kasowym.
W relacji pracodawca - pracownik zdarzają się sytuacje konfliktowe. Dokonaj analizy
i oceny stanowiska pracy pod względem spełnienia wymagań bezpieczeństwa, higieny
pracy i ergonomii oraz oceny ryzyka zawodowego na opisanym stanowisku pracy
pracownika administracyjno - biurowego. Zaproponuj działania zmniejszające ryzyko
zawodowe na tym stanowisku.
1
Opracowanie powinno zawierać:
1. Tytuł wynikający z treści zadania.
2. Założenia do projektu, czyli dane niezbędne do wykonania zadania wynikające
z treści zadania i załączonej dokumentacji.
3. Wymagania wynikające z przepisów bezpieczeństwa, higieny pracy oraz ergonomii
dla pomieszczenia oraz stanowiska pracy na podstawie załączonej dokumentacji
wraz z oceną spełnienia tych wymagań na analizowanym stanowisku.
4. Wykaz zagrożeń, ze wskazaniem czynników niebezpiecznych oraz szkodliwych
i uciążliwych na analizowanym stanowisku pracy z uwzględnieniem źródeł ich
powstawania i skutków oddziaływania.
5. Ocenę ryzyka zawodowego na analizowanym stanowisku pracy metodą Wstępnej
Analizy Ryzyka PHA dla każdego ze zidentyfikowanych zagrożeń oraz łączną ocenę
wraz z uzasadnieniem.
6. Wykaz działań prowadzących do likwidacji lub ograniczenia zagrożeń oraz
zmniejszenia ryzyka zawodowego na analizowanym stanowisku pracy
administracyjno – biurowej.
Do wykonania zadania wykorzystaj:
Wyniki pomiarów i oględzin dokonanych w pomieszczeniu i na stanowisku pracy -
Załącznik 1
Wyciąg z normy PN - EN 12464-1:2002 norma dotycząca wymagań oświetleniowych -
Załącznik 2
Wyciągi z rozporządzeń:
- Rozporządzenia MP i PS z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów
bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z póź. zm.)
- Rozporządzenia MP i PS z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa
i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. nr 148,
poz. 973) - Załącznik 3
Informacje z tabeli Stopnie oceny ryzyka zawodowego na stanowisku pracy metodą
Wstępnej Analizy Ryzyka PHA - Załącznik 4 Do sporządzenia wykazu zagrożeń i oceny
ryzyka zawodowego (punkty 4 i 5 opracowania), możesz w KARCIE PRACY
EGZAMINACYJNEJ zastosować tabelę wg wzoru zamieszczonego w Załączniku 5
Czas przeznaczony na wykonanie zadania wynosi 180 min.
2
3
127831910.001.png
4
127831910.002.png
5
127831910.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin