Regionalna_Konferencja_GKmita.pdf

(950 KB) Pobierz
PowerPoint Presentation
Przedwczesne narodziny
implikacje dla wczesnej interwencji.
dr Grażyna Kmita
Katedra Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny,
Wydział Psychologii UW
Zakład Wczesnej Interwencji Psychologicznej,
Instytut Matki i Dziecka
198761303.010.png 198761303.011.png 198761303.012.png 198761303.013.png
Wprowadzenie: fenomen wcześniactwa
o Noworodki urodzone przed 37 tygodniem ciąży stanowią 6,01 %
dzieci
o W ciągu ostatnich 30 lat dokonała się prawdziwa rewolucja w
dziedzinie neonatologii.
o Przy życiu utrzymywane są nawet bardzo niedojrzałe noworodki ze skrajnym
wcześniactwem.
o Niekiedy przeżywają dzieci mające zaledwie 22-23 tygodnie wieku biologicznego.
o W latach 70-tych i 80-tych XX w, w najlepszych ośrodkach medycznych przeżywało
około 20% dzieci urodzonych przed 28 tygodniem życia płodowego, podczas gdy
obecnie prawie 80% (Wyatt, 2004).
o Trochę liczb… wg Rocznika Demograficznego 2009 (dane za rok
2008)
Żywe
urodze-
nia
ogółem
Masa
2499-
2000 g
Masa
1999-
1500 g
Masa
1499-
1000 g
Masa
999-
600 g
Masa
599-
500 g
414 499 15 462 4568 2081 1233 295
% 3,7 1,1 0,5 0,3 0,07
198761303.001.png 198761303.002.png
Pytania przed jakimi stajemy
Czy ratować wszystkie dzieci, za wszelką cenę? Gdzie jest granica
między ratowaniem życia a przedłużaniem cierpienia?
Jaki wpływ na podejmowane wobec dziecka decyzje związane z
leczeniem lub jego zaprzestaniem powinni mieć rodzice?
Jak zapewnić wszystkim potrzebującym noworodkom dostęp do
intensywnego leczenia na odpowiednim poziomie, przy tak wysokich
jego kosztach i niewielu wyspecjalizowanych oddziałach? Kto ma o
tym decydować?
Czy wszystkie wcześniaki wymagają wczesnej interwencji?
Kiedy rozpocząć działania z zakresu wczesnej interwencji dla
wcześniaków i ich rodzin i na czym mają one polegać?
………….?
198761303.003.png 198761303.004.png
Interakcyjny kontekst rozwoju
Interakcje dziecka z podstawowymi
opiekunami są kontekstem i budulcem
rozwoju psychiki.
Odkryty został niezwykły „zmysł
społeczny” noworodków i niemowląt
(badania takich autorów jak: H.R.
Schaffer, C. Trevarthen, E. Tronick,
J. Bruner, H. Als, L. Murray, B. Beebe
i inni.) oraz to, że od początku dziecko
aktywnie kształtuje swój rozwój
Wiadomo, że wczesna wymiana
afektywna wpływa nie tylko na rozwój
relacji, poczucia siebie, kontroli
impulsów, ale także na rozwój
poznawczy i językowy dziecka.
Stanowi podstawę samoregulacji,
komunikowania się, tworzenia
znaczeń i poczucia rzeczywistości
(Greenspan, 2001).
198761303.005.png 198761303.006.png
Procent dzieci w wieku do 3 lat z zaburzeniami/
opóźnieniami rozwoju w zależności od nasilenia
działania czynników negatywnych
Liczba czynników ryzyka
» Źródło: Barth i in. (2008)
198761303.007.png 198761303.008.png 198761303.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin