Regionalna_Konferencja_GKmita.pdf
(
950 KB
)
Pobierz
PowerPoint Presentation
Przedwczesne narodziny
–
implikacje dla wczesnej interwencji.
dr Grażyna Kmita
Katedra Psychologii Klinicznej Dziecka i Rodziny,
Wydział Psychologii UW
Zakład Wczesnej Interwencji Psychologicznej,
Instytut Matki i Dziecka
Wprowadzenie: fenomen wcześniactwa
o
Noworodki urodzone przed 37 tygodniem ciąży stanowią 6,01 %
dzieci
o
W ciągu ostatnich 30 lat dokonała się prawdziwa rewolucja w
dziedzinie neonatologii.
o
Przy życiu utrzymywane są nawet bardzo niedojrzałe noworodki ze skrajnym
wcześniactwem.
o
Niekiedy przeżywają dzieci mające zaledwie 22-23 tygodnie wieku biologicznego.
o
W latach 70-tych i 80-tych XX w, w najlepszych ośrodkach medycznych przeżywało
około 20% dzieci urodzonych przed 28 tygodniem życia płodowego, podczas gdy
obecnie prawie 80% (Wyatt, 2004).
o
Trochę liczb… wg Rocznika Demograficznego 2009 (dane za rok
2008)
Żywe
urodze-
nia
ogółem
Masa
2499-
2000 g
Masa
1999-
1500 g
Masa
1499-
1000 g
Masa
999-
600 g
Masa
599-
500 g
414 499 15 462 4568 2081 1233 295
% 3,7 1,1 0,5 0,3 0,07
Pytania przed jakimi stajemy
Czy ratować wszystkie dzieci, za wszelką cenę? Gdzie jest granica
między ratowaniem życia a przedłużaniem cierpienia?
Jaki wpływ na podejmowane wobec dziecka decyzje związane z
leczeniem lub jego zaprzestaniem powinni mieć rodzice?
Jak zapewnić wszystkim potrzebującym noworodkom dostęp do
intensywnego leczenia na odpowiednim poziomie, przy tak wysokich
jego kosztach i niewielu wyspecjalizowanych oddziałach? Kto ma o
tym decydować?
Czy wszystkie wcześniaki wymagają wczesnej interwencji?
Kiedy rozpocząć działania z zakresu wczesnej interwencji dla
wcześniaków i ich rodzin i na czym mają one polegać?
………….?
Interakcyjny kontekst rozwoju
Interakcje dziecka z podstawowymi
opiekunami są kontekstem i budulcem
rozwoju psychiki.
Odkryty został niezwykły „zmysł
społeczny” noworodków i niemowląt
(badania takich autorów jak: H.R.
Schaffer, C. Trevarthen, E. Tronick,
J. Bruner, H. Als, L. Murray, B. Beebe
i inni.) oraz to, że od początku dziecko
aktywnie kształtuje swój rozwój
Wiadomo, że
wczesna wymiana
afektywna wpływa
nie tylko na rozwój
relacji, poczucia siebie, kontroli
impulsów, ale także
na rozwój
poznawczy i językowy dziecka.
Stanowi podstawę samoregulacji,
komunikowania się, tworzenia
znaczeń i poczucia rzeczywistości
(Greenspan, 2001).
Procent dzieci w wieku do 3 lat z zaburzeniami/
opóźnieniami rozwoju w zależności od nasilenia
działania czynników negatywnych
•
Liczba czynników ryzyka
»
Źródło: Barth i in. (2008)
Plik z chomika:
adgam77
Inne pliki z tego folderu:
diagnoza - porozumiewanie sie.doc
(5030 KB)
diagnoza.doc
(1337 KB)
Diagnostyka rozwojowa oparta na ocenie odruchów i reakcji odruchowych.doc
(1718 KB)
Zadania logopedy w zespole wczesnej interwencji.pdf
(847 KB)
Regionalna_Konferencja_GKmita.pdf
(950 KB)
Inne foldery tego chomika:
01 - Coś pożyczonego
angielski - dzieci
bajki i bajki terapeutyczne
CD 1
CD 2
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin