IT_w_firmie_itwfir.pdf
(
351 KB
)
Pobierz
1 strona-biznes.ai
Tytu³: IT w firmie
Autor: Tomasz Teluk
ISBN: 83-7361-410-9
Liczba stron: 244
Dziêki nowoczesnym technologiom informatycznym najlepsze przedsiêbiorstwa s¹ w stanie
w krótkim czasie udostêpniæ nowy produkt, zmieniæ strategiê, zredukowaæ koszty i osi¹gn¹æ
gigantyczne zyski. Po przeczytaniu tej ksi¹¿ki ka¿dy polski przedsiêbiorca bêdzie
konkurencyjny na wspólnym rynku Unii Europejskiej.
Czytelnik dowie siê, w jakim stopniu informacja wywiera decyduj¹cy wp³yw na sukces
w rzeczywistoci gospodarczej zdominowanej przez technologie komputerowe.
Przedsiêbiorca wybierze strategiê odpowiadaj¹c¹ jego bran¿y i konkretn¹ technologiê
znajduj¹c¹ zastosowanie w jego dzia³alnoci. Student pog³êbi wiedzê z zakresu
e-gospodarki, zarz¹dzania i spo³eczeñstwa informacyjnego.
Autorem ksi¹¿ki jest Tomasz Teluk, ur. 1974 r - dziennikarz specjalizujacy siê w tematyce
ekonomicznej i IT. Absolwent Wy¿szej Szko³y Zarz¹dzania w Warszawie oraz Wydzia³u
Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Doktorant na
Uniwersytecie Jagielloñskim. Komentator presti¿owej amerykañskiej witryny Tech Central
Station. Ekspert Instytutu e-Gospodarki Centrum im. Adama Smitha. W³aciciel agencji
interaktywnej www.teluk.net
Spis treci
O Autorze
5
Wstp
7
Rozdział 1. Przedsibiorstwo działajce w czasie rzeczywistym (Real-Time Enterprise)
11
1.1. Od firmy tradycyjnej do RTE......................................................................................11
1.2. Komunikacja za pomoc narzdzi cigłego powiadamiania.......................................16
1.3. Najlepsze praktyki — Zara..........................................................................................20
1.4. Portal korporacyjny .....................................................................................................23
1.5. Innowacje — koło zamachowe nowej gospodarki......................................................29
1.6. Telepraca .....................................................................................................................32
1.7. Telenauczanie..............................................................................................................37
1.8. Strategia e-learningu korporacyjnego..........................................................................41
1.9. E-learning w Polsce.....................................................................................................44
1.10. Wdra3anie projektów e-learningowych.....................................................................47
1.11. Systemy zarzdzania szkoleniami — LMS...............................................................52
1.12. Integratorzy LMS ......................................................................................................60
1.13. Systemy zarzdzania tre7ci — CMS........................................................................63
1.14. Rynek tre7ci elektronicznych w Europie...................................................................66
1.15. Dziesi: kroków do RTE...........................................................................................78
Rozdział 2. Technologie informacyjne — rdze+ nowoczesnego biznesu
83
2.1. Wirtualne sieci prywatne (VPN) .................................................................................83
2.2. Telefonia IP LAN........................................................................................................87
2.3. Komunikacja bezprzewodowa Wi-Fi..........................................................................90
2.4. Telefonia komórkowa trzeciej generacji — 3G ..........................................................93
2.5. Satelitarny dostp do internetu....................................................................................96
2.6. Sieci optyczne..............................................................................................................99
2.7. Systemy wideokonferencyjne....................................................................................102
2.8. Pamici masowe: biblioteki ta7mowe .......................................................................106
2.9. Terminale sieciowe: thin client .................................................................................109
2.10. BezpieczeDstwo systemów IT .................................................................................112
4
I
IT w firmie
2.11. Sieci bezprzewodowe: Wireless LAN.....................................................................115
2.12. BezpieczeDstwo firmy: biometryka.........................................................................119
2.13. Aplikacje zapewniajce cigło7: funkcjonowania przedsibiorstwa
(Business Continuity)....................................................................................................121
2.14. Aplikacje typu „open source” w biznesie................................................................124
2.15. Identyfikacja za pomoc fal radiowych — RFID....................................................126
Rozdział 3. Marketing w czasie rzeczywistym
i współczesne systemy wspomagania sprzeda3y
129
3.1. Marketing w czasie rzeczywistym (Real-Time Marketing)......................................129
3.2. Hipertekst w marketingu interaktywnym..................................................................133
3.3. Outernet.....................................................................................................................137
3.4. Kioski multimedialne ................................................................................................140
3.5. Awatary na usługach e-biznesu.................................................................................146
3.6. Bezcenna kreatywno7: ..............................................................................................151
3.7. Funkcjonalno7: i jako7: u3ytkowa serwisów WWW ...............................................155
3.8. Public relations online...............................................................................................161
3.9. Badania Human-Computer Interaction (HCI)...........................................................165
3.10. Eduteinment — wirtualne Hródło przychodów........................................................167
Rozdział 4. Otoczenie biznesowe przedsibiorstwa działajcego w czasie rzeczywistym 173
4.1. Polska w dobie gospodarki opartej na wiedzy ..........................................................173
4.2. W pogoni za oddalajc si e-Europ .......................................................................182
4.3. Dokd zmierzasz e-Polsko?.......................................................................................186
4.4. Do Unii w informacyjnym korku ..............................................................................189
4.5. W stron technologicznego rozwoju .........................................................................192
4.6. Gospodarka wiedzy ...................................................................................................197
4.7. Outsourcing na wschód .............................................................................................200
4.8. Wschodnia konkurencja ............................................................................................204
4.9. Ranking Fast 50.........................................................................................................207
4.10. Pod prd globalizacji...............................................................................................213
4.11. Lista Forbes 500 ......................................................................................................220
4.12. Offshore...................................................................................................................222
4.13. E-mail marketing czy spam? ...................................................................................228
4.14. Technologie wojskowe a biznes..............................................................................235
Skorowidz
239
Rozdział 1.
Przedsibiorstwo
działajce w czasie
rzeczywistym
(Real-Time Enterprise)
1.1. Od firmy tradycyjnej do RTE
Szybko sprzenia zwrotnego staje si nowym wyznacznikiem skutecznoci przedsi-
biorstwa. W nowoczesnej gospodarce liczy si zdolno skutecznego reagowania na
zmiany otoczenia biznesowego. Odpowiedzi na wyzwania rynku jest model przedsi-
biorstwa działaj cego w czasie rzeczywistym (Real-Time Enterprise).
Najnowsza wersja systemu operacyjnego Windows XP została wyposaona w opcj ra-
portowania o błdach. Uytkownik moe ustawi! automatyczne powiadamianie o poja-
wiaj"cych si problemach. Komunikat zostaje wysłany online do serwerów Microsoftu.
System natychmiast odpowiada i radzi, w jaki sposób usun"! usterk. W ten sposób
oprogramowanie jest doskonalone na bie"co.
Czołowy globalny detalista Wal Mart od dawna stosuje całodobowy monitoring popytu
i poday. W ten sposób supermarkety nale"ce do spółki s" w stanie dostosowa! asor-
tyment do zmieniaj"cych si gustów, dosłownie z dnia na dzie+. Przykład? 12 wrze/nia
2001 roku konsumenci szturmem rzucili si na symbole ameryka+skiego patriotyzmu.
Flagi nie zabrakło dla adnego klienta sieci Wal Mart.
Pracownicy giganta komputerowego Dell równie /ledz" zachowania konsumenckie
i wysyłaj" zamawiane komponenty we wskazane miejsce co dwie godziny. Operator
/ledzi równie zaawansowanie prac od strony podaowej. Projekt zredukował „rczn"”
obsług zlece+ o 20 proc., a całkowity zwrot z inwestycji nast"pi z ko+cem 2003 roku.
Linie lotnicze Delta Air Lines obsługuj" dziennie blisko 6 tys. poł"cze+. Funkcjonowanie
w czasie rzeczywistym objawia si w tysi"cach ekranów plazmowych rozmieszczonych
na lotniskach, na których pasaerowie mog" przeczyta! o opó:nieniach czy zmianach
12
I
Rozdział 1.
punktów odpraw. System informatyczny firmy moe na bie"co dokonywa! uaktualnie+
w szczegółach podróy: ilo/ci dopuszczalnego nadbagau czy pokładowego menu. Efekt?
Firma zajmuje pierwsze miejsce pod wzgldem lojalno/ci klientów według rankingu
firmy badawczej Brand Keys.
Badania prowadzone przez Gartner Group wykazały, e Ford oszczdza 1,2 mld dola-
rów rocznie na RTE, głównie dziki szybszej reakcji na zmieniaj"ce si potrzeby rynku.
Radykalnie skrócił si take czas rozwoju nowych produktów: z siedmiu lat do czterech.
Z kolei jeden z wiod"cych banków, który wdroył system zarz"dzania ryzykiem w cza-
sie rzeczywistym, gwałtownie zwikszył swoj" elastyczno/!, a przez to skuteczno/!
alokacji kapitału.
Natomiast wiod"ce przedsibiorstwo brany telekomunikacyjnej dziki RTE zwik-
szyło produktywno/! o 33 proc., a równocze/nie zamówienia przez protokół IP wzrosły
a o 60 proc. Jednocze/nie okres przechowywania zapasów stopniał z około 2 miesicy
do 18 dni.
Czy wobec tego istniej" jakiekolwiek argumenty przeciw RTE?
Tabela 1.1. Liderzy wród przedsibiorstw działajcych w czasie rzeczywistym (RTE)
Nazwa
Brana
Dochody w mld dolarów
Wall-Mart
Handel detaliczny
219,8
Dell Computer
IT
31,2
Microsoft
IT
25,3
Delta Air Lines
Przewozy lotnicze
13,9
ródło: Forbes, dane za 2001 rok
Dyktatura chwili
Wła/ciwie wszystkie przedsibiorstwa od Microsoftu po Dell, które z garaowych start-
up’ów przekształciły si w liderów kreuj"cych nowe rynki, od pocz"tku były przedsi-
biorstwami czasu rzeczywistego. To wła/nie firmy technologiczne wsłuchiwały si w głos
klienta, błyskawicznie odpowiadały na jego potrzeby, w wielu przypadkach wyprze-
dzaj"c pokładane oczekiwania. Nowe technologie nie tylko stymulowały postp, ale
wspomagały sprzeda, rewolucjonizuj"c zarz"dzanie firm". Narzdzia informatyczne
wyznaczyły nowe standardy kierowania organizacj". I wreszcie korporacje zaczły eks-
portowa! do szerszego otoczenia własne modele biznesowe, modele zblione do ideału,
w których procesy biznesowe przebiegały pod dyktando warunków zmieniaj"cego si
rynku. Firmy adaptuj"ce nowy styl pracy uniknły przymusowej restrukturyzacji i skut-
ków głbokiego kryzysu ostatnich lat.
Korporacje, które dzi/ przewodz" poszczególnym gałziom gospodarki, zrozumiały, e
we współczesnym biznesie najsilniejsz" broni" jest szybko/! informacji. Dostp do da-
nych w czasie zblionym do rzeczywistego stymuluje prac nad jeszcze szybszymi pro-
cesorami, jeszcze szybszymi przewodnikami, bardziej niezawodnymi metodami przesyłu.
Plik z chomika:
AromaGroup
Inne pliki z tego folderu:
IT_w_firmie_itwfir.pdf
(351 KB)
Jak_zarabiac_w_Internecie_Poradnik_dla_przedsiebiorczych_webmasterow_zarabi.pdf
(602 KB)
Marketing_internetowy_w_wyszukiwarkach_markwy.pdf
(1538 KB)
Serwis_Web_2_0_Od_pomyslu_do_realizacji_serwe2.pdf
(1108 KB)
125_pytan_na_temat_e_biznesu_do_Piotra_Majewskiego_100ebi.pdf
(11292 KB)
Inne foldery tego chomika:
A. Cole i C. Bunch
Alan Campbell
Aldiss Brian W
Aleksander Rudazow
Allende Isabel
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin