Sawicka - Socjoterapia.doc

(1995 KB) Pobierz
SOCJOTERAPIA

SOCJOTERAPIA

Praca zbiorowa pod redakcją Katarzyny Sawickiej

 

CENTRUM METODYCZNE POMOCY PSYCHOLOCICZNO-PEDAGOGICZNEJ

MINISTERSTWA RDUKACJI NARODOWEJ

WARSZAWA 1999

Recenzenci:

dr Wanda Kaczyńska mgr Łucja Sokorska-Maj

Projekt okładki: Katarzyna Potkańska

ISBN 83-86954264

© Copyright by

Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej, Warszawa 1998.

Adres wydawcy: 00-644 Warszawa, ul. Polna 46 A

tel/fax (0-22) 825 83 15

e-mail: wydawnictwa@cmppp.edu.pl http://www.cmppp.edu.pl

Współwydawca dodruku: Wydawnictwo Seventh Sea, Warszawa

i        Spis treści

Wstęp   ....................................................      7

I. SOCJOTERAPIA — PROCES I METODA

Katarzyna Sawicka — Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-

-pedagogicznej..........................................      9

Wokół pojęcia socjoterapii   .................................      9

Istota socjoterapii........................................    11

f                    Struktura zajęć socjoterapeutycznych   ..........................    20

Metody pracy z grupą.....................................    22

Dynamika grupy socjoterapeutycznej   ..........................    26

H. SOCJOTERAPIA DZIECI W MŁODSZYM WIEKU SZKOLNYM

Grażyna  Chwesiuk  — Program  socjoterapeutyczny  dla uczniów  klasy

i                   pierwszej z trudnościami adaptacyjnymi   ........................    29

Założenia pracy socjoterapeutycznej...........................    29

Charakterystyka grupy terapeutycznej..........................    32

Cele i treści programu   ....................................    34

Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych.........................    36

Próba oceny efektów pracy z grupą   ...........................    43

Uwagi końcowe.........................................    45

Małgorzata Cieślicka — Zajęcia socjoterapeutyczne jako pomoc w korygowaniu obrazu własnej osoby dzieci nieśmiałych  .................    47

Problematyka obrazu własnej osoby...........................    47

Nieśmiałość jako zjawisko psychologiczne   . . . . •..................    52

Socjoterapia dzieci nieśmiałych  ..............................    57

Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych.........................    58

Uwagi o przebiegu realizacji scenariusza........................    68

Podsumowanie..........................................    70

ni. PROGRAMY SOCJOTERAPEUTYCZNE WOKÓŁ PROBLEMU

Gabriela Sawicka-Kalinowska, Teresa Worobiej — Program interwencyjny dla klasy szkolnej   ...................................    72

Diagnoza grupy.........................................    74

Scenariusz zajęć diagnostycznych.............................    75

Realizacja zajęć diagnostycznych.............................    78

Wnioski z zajęć diagnostycznych.............................    81

Założenia teoretyczne programu interwencyjnego..................    81

Program interwencji korekcyjnej   .............................    85

Realizacja programu......................................    86

Wnioski końcowe........................................    96

Scenariusze zajęć........................................    98

Agnieszka Czerwińska — „Można inaczej" — program socjoterapeutycz-ny z elementami zabawy, przygody,  turystyki i survivalu dla dzieci

z przejawami nadpobudliwości psychoruchowej..................     107

Charakterystyka dziecka nadpobudliwego   ......................     107

Definicja survivalu......................................     109

Miejsce turystyki z elementami survivalu w socjoterapii dziecka nadpobudliwego ........................................    111

Ogólne uwagi o celach i konstrukcji programu   ..................     112

Realizacja programu.....................................     116

Wnioski z realizacji programu..............................     126

Podsumowanie.........................................     127

Yioletta Południak — Poczucie własnej wartości — program socjotera-

peutyczny dla młodzieży ze szkół średnich  .....................     129

Poczucie własnej wartości w literaturze przedmiotu   ...............     129

Ogólna charakterystyka programu socjoterapeutycznego............     132

Realizacja programu.....................................     133

Scenariusze wybranych zajęć socjoterapeutycznych   ...............     134

Próba oceny efektywności zajęć.............................     141

Wnioski   .............................................     145

Teresa Schlack — „Małolat" — program interwencyjno-edukacyjno-profi-

laktyczny dotyczący nieletnich osób nadużywających alkoholu   .......     147

Społeczno-kulturowy  i  psychologiczny  kontekst picia  alkoholu  przez

dzieci i młodzież.....................................     148

Korzyści i straty związane z piciem alkoholu przez młodzież   ........     151

Rozpowszechnienie, intensywność i skutki picia alkoholu przez młodzież     152

Konstrukcja programu „Małolat"   ............................     154

Opis działań skierowanych do dorosłych.......................    156

Przebieg strategii postępowania z osobami małoletnimi.............     156

Scenariusze zajęć edukacyjno-korekcyjnych z młodzieżą............     158

Załączniki do scenariuszy zajęć.............................    166

Pierwsza próba realizacji programu   ..........................     181

Druga próba realizacji programu   ............................     183

Podsumowanie.........................................     187

IV. SOCJOTERAPIA W CAŁODOBOWYCH PLACÓWKACH WYCHOWA W-CZO-RESOCJALIZACYJNYCH

Elżbieta Potempska — "Nasza grupa" — program terapeutyczny.......     191

Specyfika funkcjonowania dzieci i młodzieży w placówkach opieki całodobowej   ............................................     192

Warunki życia wychowanków placówek opieki całodobowej — realizacja

potrzeb............................................     193

ł

t

Ogólna charakterystyka funkcjonowania psychospołecznego dzieci z placówek opieki całodobowej w porównaniu z populacją „szkolną" ....     197

Ogólne uwagi o celach i konstrukcji programu „Nasza grupa"........     198

Wskazówki metodyczne dotyczące konstruowania i prowadzenia zajęć . .    200

Scenariusze zajęć.......................................    202

Podsumowanie.........................................    212

Bożena Dzwonkowska, Sławomir Kępka — Program zajęć socjoterapeu-tycznych dla młodzieży z zakładu poprawczego o wzmożonym nadzorze

pedagogicznym   ........................................    213

Specyfika funkcjonowania młodzieży w zakładzie poprawczym.......    213

Ogólne uwagi o celach i konstrukcji programu   ..................    217

Uwagi o realizacji programu   ...............................    223

Uwagi metodyczne......................................    230

Scenariusze zajęć.......................................    233

V. NIETYPOWE ZASTOSOWANIE SOCJOTERAPII

Wanda Chilccka — Socjoterapia w rehabilitacji młodych pacjentów szpitala psychiatrycznego   ....................................    238

Charakterystyka i diagnoza grupy............................    239

Cele pracy z grupą......................................    241

Scenariusze zajęć grupowych...............................    245

Przebieg zajęć grupowych.................................    246

Uwagi na temat prowadzenia zajęć grupowych zaprojektowanych z myślą o młodych pacjentach psychiatrycznych  ...................    252

Urszula Wojciechowska — Uczenie konstruktywnych form radzenia sobie z napięciem i negatywnymi uczuciami u młodocianych więźniów śledczych 255

Specyfika funkcjonowania młodocianych w warunkach izolacji więziennej   255 Charakterystyka grupy oraz założeń, celów i struktury programu socjote-

rapeutycznego.......................................    259

Realizacja zajęć socjoterapeutycznych. Wskazówki metodyczne.......    261

Scenariusze zajęć socjoterapeutycznych   .......................    266

Ankieta do oceny zajęć socjoterapeutycznych przez uczestników     .....    290

Mirosława Kisiel — Socjoterapia jako zakończenie procesu terapii osób

współuzależnionych   .....................................    292

Dobór grupy i jej charakterystyka   ...........................    294

Cele grupy   ...........................................    295

Metody i formy pracy....................................    295

Przebieg pracy grupy   ....................................    296

Scenariusze zajęć.......................................    296

Przebieg zajęć  .........................................    312

Funkcja zabawy w socjoterapii grupy kobiet....................    318

Podsumowanie — ocena efektów zajęć........................    321

Bibliografia...............................................    323

Wstęp

Pojęcie socjoterapii coraz częściej pojawia się w naszej praktyce wychowawczej, zwłaszcza w pracy z dziećmi i młodzieżą z zachowaniami problemowymi. Popularność tej metody wynika między innymi stąd, iż zapełnia ona lukę w sposobach udzielania pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży z objawami nieprzystosowania społecznego, dzieciom wychowującym się w rodzinach problemowych czy dzieciom zachowującym się kłopotliwie.

Dotychczas pozostawały one poza wszelkimi formami pomocy; zazwyczaj nauczyciele i rodzice musieli sobie radzić sami dopóty, dopóki ich dzieci nie znalazły się na drodze wykolejenia przestępczego i obyczajowego. Wówczas najczęściej interweniował w trybie karnym lub opiekuńczym sąd, który był w stanie reagować tylko w ramach dostępnych mu środków.

Idea socjoterapii rozprzestrzeniła się dzięki działalności Ośrodka Rozwoju Umiejętności Wychowawczych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego i dzięki aktywności Specjalistycznej Poradni Profilaktyczno-Terapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem OPTA. Początkowo stosowano ją w pracy z dziećmi wywodzącymi się z rodzin z problemem alkoholowym, obecnie coraz częściej socjoterapia wykorzystywana jest w pracy świetlic socjoterapeutycznych, a także w niektórych szkołach podstawowych, w ramach działań profilaktycznych w naturalnym środowisku wychowawczym; z trudem, niestety, przebija się socjoterapia do placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych dla młodzieży.

Pojęcie socjoterapii wypracowane przez Ośrodek Rozwoju Umiejętności Wychowawczych i Poradnię OPTA jest jednak niedookreślone, choć praktyka socjoterapii ma już dość obiecujące rezultaty. Napotykamy niekiedy trudności terminologiczne, ujawniające się zwłaszcza w analizie różnic i podobieństw między psychoterapią i socjoterapia.

Przyjmujemy, iż socjoterapia jest bezpośrednią formą pomocy między psychoterapią a treningiem interpersonalnym, adresowaną zwykle do dzieci z kłopotliwymi zachowaniami i przyjmującą postać ustrukturalizowanych spotkań grupowych, które służą realizacji celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.

8                                                              Wstęp

Praca ta powstała na podstawie doświadczeń słuchaczy Podyplomowego Studium Socjoterapii Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego i Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Zawarte w niej teksty są zmodyfikowaną wersją prac dyplomowych słuchaczy, którzy w programie swoich studiów, poza cyklem zajęć treningowych, mieli również rozważania teoretyczne oraz przeprowadzili spotkania grupowe z wybraną przez siebie grupą dzieci lub młodzieży według wcześniej opracowanego scenariusza.

Powstały w ten sposób prace, które z jednej strony przedstawiają autorski program socjoterapeutyczny, z drugiej — opisują przebieg zajęć. Czytelnik może więc zapoznać się z przesłankami teoretycznymi skonstruowanego programu, z samym programem oraz ze sposobem jego realizacji, wreszcie z refleksją prowadzących zajęcia na temat funkcjonowania grupy oraz z ich autorefleksją.

Mamy nadzieję, iż ten sposób prezentacji socjoterapeutycznych doświadczeń autorów tekstów przybliży Czytelnikom ideę socjoterapii, a ci którzy pracują już z dziećmi, znajdą potwierdzenie swoich doświadczeń, a może je wzbogacą.

Katarzyna Sawicka

I. SOCJOTERAPIA — PROCES I METODA

Katarzyna Sawicka

SOCJOTERAPIA JAKO FORMA POMOCY PSYCHOLOGICZNO--PEDAGOGICZNEJ

Wokół pojęcia „socjoterapia"

Socjoterapia dopiero od niedawna znalazła swoje miejsce w szerokiej ofercie pomocy psychologicznej. Termin ten wprawdzie funkcjonuje już przez wiele lat w literaturze przedmiotu, jednakże w różnych kontekstach znaczeniowych.

Psychiatrzy i psychoterapeuci wiążą to pojęcie z organizacją środowiska społecznego wspierającego proces leczenia osób z zaburzeniami zdrowia psychicznego, włączając socjoterapię w zakres znaczeniowy terapii środowiskowej, jak to czyni między innymi S. Kratocłwil. Wyodrębnia on socjoterapię bierną i czynną — w jej zakres wchodzi słuchanie wykładów, programów rozrywkowych, oglądanie filmów, słuchanie i uprawianie muzyki, udział w wieczorkach i grach towarzyskich, oglądanie filmów, rysowanie i modelowanie (Kratochvil 1990, s. 28). Autor zwraca uwagę na różnorodne formy aktywności pacjentów, które mogą wspomagać proces psychoterapii.

Nieco inną definicję podaje Słownik psychologiczny. Zgodnie z nim, „socjoterapia to organizowanie środowiska społecznego pacjenta w tym kierunku, by w możliwie dużym stopniu sprzyjało wyzdrowieniu i utrzymaniu zdrowia psychicznego. Socjoterapia akcentuje znaczenie kontaktów chorego z osobami z jego otoczenia społecznego (inni chorzy, personel medyczny, najbliżsi) dla przebiegu procesu leczenia" (Słownik psychologiczny 1979, s. 274).

O ile definicja ta eksponuje kontakty chorego z innymi osobami służące procesowi leczenia i zdrowienia, o tyle definicja zawarta w Słowniku pedagogicznym określa to pojęcie przez wskazanie na charakter zaburzenia, jakim są zachowania niepożądane społecznie. Autor definicji pisze więc: „socjoterapia jest jednym ze sposobów łagodzenia lub eliminowania negatywnych norm i obyczajów w zachowaniach społecznych bądź społecznie niepożądanych"

10

Katarzyna Sawicka

(Słownik pedagogiczny 1984, s. 278). Jeszcze inne rozumienie pojęcia socjo-terapii wskazuje na jej charakter grupowy.                    j

Według Małej encyklopedii medycyny, socjoterapia to „zbiór metod socjo-technicznych, polegających na różnorodnych zabiegach korektywnych w stosunku do grupy. Socjoterapia zajmuje się więc przede wszystkim grupą, w odróżnieniu od psychoterapii, która głównie zajmuje się jednostką" (Mała encyklopedia medycyny, t. II, s. 1146).

Reasumując, każda z przedstawionych wyżej definicji eksponuje nieco odmienny aspekt procesu socjoterapii oraz socjoterapii jako metody. Jedne z nich określają formy aktywności uczestników socjoterapii, które mogą mieć charakter leczniczy, inne wskazują na kontakt terapeutyczny jako istotę procesu i metody, jeszcze inne na grupę będącą przedmiotem i podmiotem zmiany korekcyjnej, a niektóre na charakter zaburzenia osób, do których proces socjoterapii może być adresowany.

Współczesne podejście do socjoterapii, wypracowane przez Ośrodek Rozwoju Umiejętności Wychowawczych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, zawarte w pracy J. Strzemłecznego oraz opracowane przez Specjalistyczną Poradnię Profilaktyczno-Terapeutyczną dla Dzieci i Młodzieży ze Środowisk Zagrożonych Alkoholizmem OPTA, uwzględnia prawie wszystkie elementy zawarte w wyżej przedstawionych definicjach (Strzemieczny 1993, Sobo-lewska 1993). Socjoterapię zalicza się do procesów korekcyjnych o charakterze leczniczym, adresowanych do dzieci i młodzieży. Spośród źródeł owej zmiany korekcyjnej wymienia się na ogół korekcyjne doświadczenia i odreagowanie emocjonalne. Tak też definiuje ten proces Strzemieczny: „socjoterapia polega na celowym stwarzaniu dzieciom warunków (doświadczeń społecznych) umożliwiających zajście procesu socjoterapeutycznego (zmiana sądów o rzeczywistości, sposobów zachowań i odreagowanie emocjonalne). [...] Socjoterapię określa cel zajęć. Jeśli głównym celem pracy z uczniami jest stwarzanie im doświadczeń korygujących zaburzenia [...], to są to zajęcia socjoterapeutyczne" (Strzemieczny 1993, s. 45).            '

Nieco odmienne podejście prezentuje Z. Sobolewska, która nie podaje zakresu znaczeniowego interesującego nas tu pojęcia. Akcentuje ona grupową formę zajęć z dziećmi lub młodzieżą ukierunkowanych na realizację celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych (Sobolewska 1993). W konsekwencji w pojęciu socjoterapii zawiera się realizacja celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych w toku planowanych spotkań grupowych.

Podsumowując — przez Socjoterapię możemy rozumieć metodę leczenia zaburzeń zachowania i niektórych zaburzeń emocjonalnych u dzieci i młodzieży w toku spotkań grupowych. Możemy więc Socjoterapię traktować jako formę pomocy psychologicznej adresowaną do dzieci i młodzieży, pośrednią między psychoterapią a psychoedukacją i treningiem interpersonalnym (Sawicka 1993).

Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej

11

Istota socjoterapii

Pomimo licznych trudności terminologicznych pojęcie pomocy psychologicznej znalazło już swoje miejsce w praktyce i w polskiej literaturze przedmiotu. Do pojęć wchodzących w zakres pomocy psychologicznej można zaliczyć powszechnie już znaną psychoterapię, trening interpersonalny, psycho-edukację i właśnie socjoterapię. Pojęcia te oznaczają świadomą aktywność profesjonalną, polegającą na operowaniu środkami psychologicznymi w celu udzielenia pomocy osobom cierpiącym psychicznie lub poszukującym własnej drogi rozwoju osobistego, społecznego i zawodowego.

Formy tej pomocy są różnorodne, zależą bowiem od potrzeb ludzi jej poszukujących. Najstarszą formą takiej pomocy jest psychoterapia, stosowana głównie w leczeniu zaburzeń zdrowia psychicznego uwarunkowanych psycho-gennie, tj. nerwic, psychoz i zaburzeń psychosomatycznych (Grzesiuk 1987). Poza wskazaniem w definicji psychoterapii jej adresata, wiele innych definicji rozjaśnia istotę tego procesu. I tak J. Strojnowski określa psychoterapię jako „zamierzony i systematyczny proces interakcji rozwijany między pacjentem a terapeutą lub grupą terapeutyczną w celu usuwania u tegoż pacjenta zaburzeń komunikacji, nieprawidłowych procesów psychicznych lub dolegliwości somatycznych i uzyskiwania lepszego przystosowania społecznego. Celem dalszym psychoterapii może być także polepszenie struktury osobowości i stymulacja możliwości rozwojowych pacjenta" (Strojnowski 1985, s. 28). Z kolei L. Grzesiuk charakteryzując proces psychoterapii wskazuje na mechanizmy zmiany psychokorekcyjnej, ale też na obszary psychiczne podlegające zmianie. Psychoterapia, koncentrując się na osobistych problemach jednostki (takich jak depresja, lęk, problemy seksualne itp.), zmierza do udzielenia jej pomocy w uświadomieniu i wyjaśnieniu przyczyn oraz źródeł odczuwanych dolegliwości psychicznych. Zmiany zachodzące pod wpływem psychoterapii obejmują postawę człowieka wobec samego siebie, wobec innych ludzi i wobec pozostałych elementów rzeczywistości. Dzięki określonym technikom terapeutycznym pacjent pogłębia świadomość siebie — swoich przeżyć, myśli i wyobrażeń, co sprzyja lepszemu rozumieniu siebie i własnych trudności życiowych (Grzesiuk 1987).

O ile psychoterapia koncentruje się na problemach pacjenta w ramach terapii indywidualnej i psychoterapii grupowej, o tyle trening interpersonalny (trening grupowy) adresowany jest do osób względnie zdrowych psychicznie. Służy on rozwijaniu tych właściwości psychicznych, które są niezbędne w podejmowaniu satysfakcjonujących kontaktów z innymi ludźmi. Najczęściej wymienia się tu empatię, otwartość na siebie i na innych, autentyczność, umiejętność wyrażania własnych uczuć itp. (Praszkier, Różycki 1983). Umiejętność rozumienia siebie i innych oraz poprawę własnego funkcjonowania w relacjach z innymi zdobywa się w wyniku spotkań klikuosobowej grupy, podczas

12

Katarzyna Sawicka

których zachodzące zdarzenia intrapsychiczne i interpersonalne dostarczają jednostce nowych doświadczeń w byciu z samym sobą i z innymi ludźmi.

Celem grupowych zajęć psychoedukacyjnych przebiegających według założonego programu jest uczenie się określonych umiejętności psychologicznych. Uczestnicy tych zajęć mogą zdobyć umiejętności: komunikowania się, podejmowania decyzji, asertywności, negocjacji, mediacji, prowadzenia małej grupy itp. Pomoc psychologiczna w psychoedukacji realizowana jest zwykle w jednej z kilku form. Można tu wymienić: trening zadaniowy prowadzony zwykle dla osób z określonej grupy zawodowej lub osób pragnących zmienić lub utrwalić swoją pozycję czy rolę społeczną, warsztaty, których celem jest zwykle zapoznanie się uczestników z określonymi metodami i formami pracy z ludźmi, treningi umiejętności profesjonalnych, np. trening umiejętności wychowawczych, kierowniczych czy interpersonalnych.

Przedstawione wyżej wybrane formy pomocy psychologicznej odpowiadają nie tylko na potrzeby ludzi borykających się z problemami natury osobistej, ale także na ludzkie potrzeby rozwoju osobistego i społecznego oraz na potrzeby edukacyjne. Wszystkie jednak, mimo istniejących różnic zwłaszcza w zakresie celów, opierają się na tych samych zasadach. Istotą zmiany korekcyjnej i kreacyjnej są bezpośrednie interakcje zachodzące między terapeutą i pacjentem, jak to ma miejsce w psychoterapii indywidualnej lub w interakcjach zachodzących w grupie oraz między grupą a osobami ją prowadzącymi — w psychoterapii grupowej. Spotkania odbywają się więc w atmosferze bezpieczeństwa, wzajemnego zaufania, poczucia więzi i głębokich relacji między samymi uczestnikami, a także między uczestnikami a terapeutą lub trenerem. Ponadto podstawowym założeniem wszelkiej pomocy psychologicznej jest pojmowanie człowieka jako podmiotu i jednocześnie przedmiotu zmiany korekcyjnej, terapeutycznej i kreacyjnej, co oznacza, iż sam zainteresowany dokonuje zmiany w sobie, tylko przy pomocy grupy i prowadzącego. Źródłem doświadczeń korygujących i uczących jest bowiem własna aktywność poznawcza i emocjonalna uczestników terapii, psychoedukacji i treningu interpersonalnego. Wyraża się ona w ujawnianiu i dzieleniu się z innymi swoimi myślami, przeżyciami, wyobrażeniami, dążeniami, odczuciami, pragnieniami pojawiającymi się „tu i teraz", a w psychoterapii także w związku z przeżyciami „tam" i „przedtem". Rola trenera i terapeuty polega natomiast na stwarzaniu takich sytuacji, które pomogą uczestnikom spotkań uświadomić sobie własne trudności i ograniczenia oraz własny potencjał i możliwości zmiany. Służą temu różnorodne techniki, takie jak psychodrama, pantomima, gry, ćwiczenia, techniki wyobrażeniowe itd. (Kratocłwil 1981). Ze względu na aktywną rolę osób korzystających z pomocy w procesie zmiany, respektuje się zasadę dobrowolnego uczestnictwa w treningu, w psychoterapii indywidualnej i grupowej oraz w psychoedukacji.

Przesłanki psychologiczne różnorodnych form pomocy zdecydowanie je do siebie upodobniają, różnice natomiast dotyczą celów i sposobów ich realizacji

Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej

13

lub procedur ich osiągania. I tak cele psychoterapii mają przede wszystkim charakter korekcyjny. Formułowane są zwykle jako eliminowanie, usuwanie zaburzeń o charakterze psychicznym. Trening interpersonalny służy przede wszystkim celom kreacyjno-korekcyjnym. Związane są one bowiem z jednej strony ze stymulowaniem i wzmacnianiem rozwoju osobistego oraz społecznego, z drugiej zaś zmiany mogą mieć również charakter korekcyjny wtedy, gdy chodzi o eksplorację problemów intrapsychicznych i interpersonalnych występujących u większości ludzi psychicznie zdrowych. Treningi psychoeduka-cyjne realizują cele kreacyjne, zwykle są one formułowane jako zdobywanie nowej wiedzy, nowych doświadczeń, nowych umiejętności.

O ile w procesie psychoterapii i treningu interpersonalnego zmiany korekcyjne i kreacyjne dotyczą głębszych warstw osobowości, o tyle zajęcia psychoedukacyjne — sfery poznawczej i sfery umiejętności. Zajęcia psy-choedukacyjne mają zwykle charakter ustrukturalizowany; w psychoterapii i w grupach spotkaniowych (w treningu interpersonalnym) podąża się zwykle (choć można spotkać także odmienny pogląd) za wyzwalającym się procesem grupowym, zgodnie z propozycjami grupy i z zachodzącymi w grupie zdarzeniami.

Omawiane formy pomocy psychologicznej akcentują też nieco odmienne czynniki zmiany. I tak w psychoterapii szczególnie doniosłą rolę odgrywa odreagowanie emocjonalne polegające na ujawnieniu tłumionych emocji — lęku, poczucia krzywdy, gniewu itp. emocji, które często są związane z przeżyciami urazowymi i które w realnych, rzeczywistych warunkach nie mogły być ujawnione. Wielu terapeutów twierdzi, iż odreagowanie stanowi czynnik zmiany, choć samo w sobie jej jeszcze nie powoduje (Kratochvil 1981, s. 284).

Wgląd to kolejny mechanizm terapeutyczny. Nie wnikając w jego różne poziomy, można powiedzieć, że wgląd polega na zrozumieniu związków między uprzednimi doświadczeniami a aktualnymi przeżyciami i reakcjami oraz aktualnym stylem funkcjonowania w kontaktach z innymi ludźmi, czego wcześniej pacjent sobie nie uświadamiał (Kratochvil 1981, s. 290-291; Grzesiuk 1987). Wgląd, nie będąc samym w sobie celem psychoterapii, sprzyja i współtowarzyszy procesowi wypróbowywania i ćwiczenia nowych form zachowania interpersonalnego, co wcześniej było w zasadzie mało prawdopodobne. Obok wglądu, odreagowania emocjonalnego oraz ćwiczenia nowych zachowań przystosowawczych zdobywanie doświadczenia korektywnego stanowi kolejny czynnik sprzyjający zdrowieniu. Choć wymienione czynniki zmiany korekcyjnej występują także w treningu interpersonalnym, to jednak bardziej dla niego charakterystyczne jest ujawnianie samego siebie, a także przyjmowanie i nadawanie informacji zwrotnych (Praszkier, Różycki 1983). Ćwiczenie nowych zachowań oraz umiejętności to w psychoedukacji najbardziej typowy mechanizm zmiany. Aktywne zdobywanie wiedzy poprzez ogląd własnego doświadczenia oraz pozostałych członków grupy odbywa się oczywiście przy zapewnieniu klimatu bezpieczeństwa, zaufania i życzliwości.

14

Katarzyna Sawicka

Socjoterapię natomiast możemy uznać za pośrednią formę pomocy psychologicznej. Zawiera ona bowiem z jednej strony nowe elementy w stosunku do wcześniej wymienionych form pomocy, z drugiej zaś korzysta z ich doświadczeń praktycznych i konstrukcji teoretycznych.

Socjoterapię, jak sama nazwa wskazuje, zaliczamy do procesów psycho-korekcyjnych, leczniczych, ukierunkowanych na eliminowanie lub na zmniejszanie poziomu zaburzeń, zwykle zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Socjoterapia jest więc formą pomocy adresowaną do dzieci i młodych ludzi w okresie dorastania, borykających się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi.

Typowa psychoterapia, jeśli o takiej możemy mówić, posługująca się głównie technikami werbalnymi, okazuje się bowiem nie zawsze adekwatną propozycją dla tej grupy wiekowej. Na przykład dzieci starsze nie wykazują gotowości do mówienia o swoich problemach emocjonalnych i głębszych przeżyciach. Ów brak gotowości może wynikać z nieuświadamiania ich sobie lub powodem jest brak odwagi uzewnętrznienia swoich przeżyć i trudności z obawy przed dorosłymi i niekiedy rówieśnikami, którzy są często źródłem negatywnych doznań emocjonalnych. Przełamywanie barier obronnych w terapii dzieci (brak zaufania i rezerwa wobec innych, tłumienie reakcji emocjonalnych, ograniczona wyobraźnia) wydaje się więc czasami bezcelowe, podczas gdy w terapii młodzieży starszej i dorosłych uzyskanie wglądu w istotę problemu jest możliwe i może być wskazane. Toteż w socjoterapii dzieci i młodzieży bardziej istotną rolę odgrywa wzmacnianie osobowości młodych ludzi poprzez realizację celów rozwojowych i edukacyjnych niż docieranie do przeszłych doświadczeń i uświadamianie ich sobie oraz powiązanie z aktualnie występującymi wzorami zachowań, co jest charakterystyczne dla psychoterapii. W procesie psychoterapii szczególną rolę odgrywa werbalizacja, tj. nazywanie swoich stanów psychicznych. Dzieci natomiast nie osiągnęły jeszcze pełnej sprawności posługiwania się językiem oraz odpowiedniego poziomu sprawności intelektualnej, co oczywiście zależy od wieku i warunków socjalizacyjnych. Szczególne trudności w tym zakresie przejawiają dzieci z zaburzeniami zachowania, zaniedbane wychowawczo i dydaktycznie (Bernstein 1980). Większość z nich natomiast, z racji swoich niezwykle bolesnych doświadczeń emocjonalnych, wymaga nie tylko pomocy wychowawczej, lecz także psychologicznej.

Socjoterapia jest zatem procesem ukierunkowanym na leczenie występujących u dzieci zaburzeń, zwłaszcza zaburzeń zachowania, nadpobudliwości i zahamowania, niektórych zaburzeń emocjonalnych, co oczywiście jest także celem psychoterapii, którą jednak kieruje się przede wszystkim do dzieci z psychozą i dzieci depresyjnych, do dzieci i młodzieży z zakłóceniami czynności fizjologicznych na tle emocjonalnym, do dzieci z niepokojem, z silnymi lękami dziennymi i nocnymi.

O ile jednak podstawowym zadaniem psychoterapii jest leczenie, o tył Socjoterapia realizuje także cele edukacyjne i rozwojowe, co oczywiście wią/

Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno-pedagogicznej

15

się z charakterem zaburzenia i wiekiem uczestników terapii. Zaburzenia te bowiem zakłócają proces socjalizacji młodych ludzi, utrudniają ich rozwój osobisty i społeczny, powodują i intensyfikują trudności szkolne. W obszarze zainteresowań socjoterapii pozostają więc dzieci mające problemy szkolne, które związane są z parcjalnymi deficytami, co może być przyczyną ich trudnych zachowań na terenie szkoły, dzieci nadpobudliwe, które swoim zachowaniem dostarczają kłopotów dorosłym, dzieci, które mają trudności w nauce nie że względu na upośledzenie umysłowe, lecz ze względu na opóźnienia szkolne i zaniedbanie dydaktyczne oraz dzieci agresywne wyrządzające swoim zachowaniem wiele szkód (Sawicka, 1997).

U podłoża znacznej grupy zaburzeń przejawiających się często zachowaniami nie akceptowanymi społecznie, zwłaszcza na terenie szkoły, tkwią zwykle czynniki środowiskowe. Część tych dzieci pochodzi z rodzin w gruncie rzeczy nieszczęśliwych, w których wzajemne stosunki między dzieckiem a rodzicami nie układają się pomyślnie bądź występuje problem uzależnienia lub przestępczości, czy psychologiczne albo społeczne niedostosowanie rodziców, czasem jednego z nich. Owe niekorzystne warunki wychowawcze wpływają na przebieg rozwoju osobistego i społecznego dzieci oraz na rozumienie problemów i otaczającej dziecko rzeczywistości. Dlatego też zadaniem socjoterapii jest wspomaganie dzieci w rozwoju i pojmowaniu rzeczywistości.

Cele edukacyjne, w zależności od przyjętej koncepcji i programu terapeutycznego, mogą obejmować poznawanie przez grupę dzieci różnorodnych zagadnień, które pozwolą im sprawniej funkcjonować społecznie i radzić sobie z różnymi problemami. I tak celami edukacyjnymi w prowadzeniu grupy socjoterapeutycznej może być uczenie się rozpoznawania emocji, poznawanie mechanizmów uzależnień, zapoznanie się z chorobami społecznymi, np. AIDS. Program socjoterapeutyczny może być także ukierunkowany na uczenie się wybranych technik pracy umysłowej, na zdobycie umiejętności przekazywania własnej wiedzy (zdawanie egzaminów, pisanie klasówek, udzielanie odpowiedzi ustnych w szkole itp.), uczenie się pełnienia określonych ról, np. roli dziecka w rodzinie, roli ucznia, roli kolegi, uczenie się rozwiązywania konfliktów między ludźmi. Cele edukacyjne o tyle są ważne, że wspomagają proces nabywania wiedzy o sobie samym i o innych ludziach oraz proces rozumienia świata społecznego, a także ukierunkowują zmiany zachowań tak, by mogły one chronić dziecko przed kolejnymi urazami psychicznymi.

Natomiast cele rozwojowe ściśle korespondują z wiekiem uczestników socjoterapii. W każdej fazie życia dominują określone potrzeby dziecka, których zaspokojenie odgrywa istotną rolę w procesie rozwoju. Na przykład u dzieci w okresie wczesnoszkolnym dominuje potrzeba aktywności ruchowej, zabawy, potrzeba zdobywania wiedzy o świecie, potrzeba twórczości, potrzeba wsparcia ze strony dorosłych, zwłaszcza w sytuacjach nowych, potrzeba przebywania w towarzystwie rówieśników i podejmowania wspólnej aktywności itd. W okresie dorastania dominuje już potrzeba wyrażania się w różnych for-

16

Katarzyna Sawicka...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin