Obj2.pdf

(1789 KB) Pobierz
Microsoft Word - Obj2.doc
William Barclay
OBJAWIENIE
W. JANA
Tom II (Rozdziały 6–22)
Pozna 2002
Tłumaczył: Konstanty Wiazowski
Wydanie poprzednie ukazało si" nakładem
Wydawnictwa „Słowo Prawdy” w 1981 r.
Redakcja: Adam Ciorga
Gdy piecz"cie ksi"gi jedna za drug0 były zdejmowane, przed oczami
Jana ukazywały si" kolejne okresy historii.
Studiuj0c ten fragment zawsze musimy mie7 na uwadze jeden zasad-
niczy fakt, który pozwoli nam lepiej zrozumie7 tre:7 wizji Jana. W swoich
widzeniach Jan jest :wiadkiem koca strachu i s0du, po którym nast0pi
złoty wiek Bo<y.
Zanim przyst0pimy do szczegółowych rozwa<a, zwró7my uwag" na
jeden fakt. W pierwszej cz":ci widzenia Jana (6,1-8) Biblia Gdaska tłu-
maczy grecki zwrot, wypowiadany przez cztery postacie: „Chod> a pa-
trzaj” (w. 1.3.5.7). We wszystkich najlepszych manuskryptach greckich
wyst"puje zwrot, który znaczy „Chod>”, przyj"ty w nowym przekładzie.
Nie jest to bowiem zaproszenie, skierowane do Jana, by przyszedł i zoba-
czył: raczej jest to nakaz skierowany do czterech je>d>ców na koniach,
którzy kolejno ukazuj0 si" na scenie historii.
Zanim przyst0pimy do szczegółowego wyja:nienia tej wizji, zwró7my
uwag" na dwie wa<ne sprawy.
1. Wizja ta ma :cisły zwi0zek z proroctwem Zachariasza 6,1-8. Zacha-
riasz widzi cztery konie, które swobodnie hasaj0 po ziemi wywieraj0c
zemst" nad Babilonem, Egiptem i narodami, które uciskały lud Bo<y.
„Stawiwszy si" przed Panem całej ziemi, wyruszaj0 w cztery strony nie-
ba” (Zach 6,5). Konie s0 symbolem czterech pot"<nych wiatrów, które po
wypuszczeniu przez Boga na wolno:7 b"d0 siały na ziemi zniszczenie. Jan
nie powtarza tych samych szczegółów, ale konie i ich je>d>cy s0 dla niego
instrumentami gro>nych s0dów Bo<ych.
2. Powinni:my wyja:ni7 metod" interpretacji, któr0 musimy tu stoso-
wa7. Cztery konie i ich je>d>cy oznaczaj0 cztery wielkie destrukcyjne
siły, którym :wi"ty gniew Bo<y dopu:ci szale7 w tym zepsutym do reszty
:wiecie. Jan okre:la te siły terminami współczesnych sobie wydarze w
:wiecie pełnym chaosu, rozkładu moralnego i panicznego l"ku. Konie i
ich je>d>cy s0 siłami destrukcyjnymi i reprezentantami gniewu; nie nale<y
ich identyfikowa7 z jakimikolwiek postaciami historycznymi, gdy< we
współczesnych sobie wydarzeniach Jan widział symbole i typy przyszłego
zniszczenia.
3
329547370.001.png
Dlatego nasza metoda interpretacji b"dzie polegała na okre:leniu tych
destrukcyjnych sił, reprezentowanych przez poszczególne konie, a na-
st"pnie, gdzie b"dzie to mo<liwe, na znalezieniu współczesnych Janowi
wydarze, b"d0cych symbolem przyszłego zniszczenia. Na kilku przykła-
dach przekonamy si", <e u<yte tu obrazy i poj"cia były powszechnie u<y-
wane przez pisarzy zajmuj0cych si" czasami ostatecznymi.
Gdy ka<da z siedmiu piecz"ci jest łamana i zdejmowana, nowy strach
pada na ziemi". Pierwsze przera<enie okre:lone zostało postaci0 białego
konia i jego je>d>ca. Co reprezentuje ten obraz? Istniej0 dwa wyja:nienia,
z których jedno na pewno nie jest prawdziwe.
1. Niektórzy uwa<aj0, <e je>d>cem na białym koniu jest sam zwyci"-
ski Chrystus. Wniosek ten wynika z identyfikowaniem tego obrazu z Ob-
jawienia 19,11-12, gdzie mówi si" o białym koniu i jego je>d>cy, Wier-
nym i Prawdziwym, na którego głowie znajdowało si" wiele koron – jest
nim zwyci"ski Chrystus. Trzeba jednak zwróci7 uwag" na to, <e wyst"pu-
j0ca w tym tek:cie korona jest inna od tej z Objawienia 19. Tu koron" t"
nazywa si" , jest to korona zwyci"zcy; w Objawieniu 19 wyst"pu-
je czyli korona królewska. Nasz tekst mówi o biedach i nie-
szcz":ciach, co nie mo<e si" wi0za7 z obrazem zwyci"skiego Chrystusa.
Mówi si" tu nie o nadej:ciu zwyci"skiego Chrystusa, lecz o zbli<aniu si"
s0dów gniewu Bo<ego.
2. Biały ko i jego je>dziec na pewno oznaczaj0 podbój wojenny. Gdy
wódz rzymski uczestniczył w triumfie, to znaczy gdy wraz ze swoimi
<ołnierzami i zdobytymi jecami uroczy:cie przechodził ulicami Rzymu,
jego powóz był zaprz"<ony w białe konie, symbol zwyci"stwa.
Ale, jak powiedzieli:my we wst"pie o tego tekstu, Jan ubiera swoje
przepowiednie przyszło:ci w obrazy współczesne, dobrze zrozumiałe
czytelnikom. Je>dziec na białym koniu ma w swoim r"ku . W Starym
Testamencie łuk zawsze jest symbolem militarnej pot"gi. W ostatecznej
kl"sce Babilonu jego bohaterowie zostaj0 wzi"ci do niewoli, a ich łuki –
to znaczy ich militarna pot"ga – s0 złamane (Jr 51,56). Bóg złamie łuk
Izraela w dolinie Jezreel (Oz 1,5). Bóg łamie łuki i kruszy włócznie, wozy
ogniem pali, a wi"c nie mo<e Mu si" przeciwstawi7 <adna moc ludzka (Ps
46,9). Łuk zawsze wi"c jest symbolem siły militarnej. Jest jeszcze jeden
obraz dobrze zrozumiały dla Rzymian i wszystkich mieszkaców Azji.
4
329547370.002.png
Jedynym wrogiem, którego Rzymianie powa<nie si" obawiali, byli pot"<-
ni Partowie.
Partowie mieszkali w najdalej wysuni"tych na wschód rejonach impe-
rium i byli utrapieniem Rzymu. W 62 roku wydarzyło si" co: niezwykłe-
go: rzymska armia została pokonana przez Vologezesa, króla Partów.
Partowie je>dzili na białych koniach i byli mistrzami w posługiwaniu si"
łukiem. „Partyjski strzał” wci0< jeszcze znaczy ostateczne, druzgoc0ce
uderzenie, przed którym nie ma <adnego ratunku.
Tak wi"c biały ko i jego je>dziec z łukiem s0 symbolem militaryzmu
i podboju.
Zwró7my tu uwag" na co:, czego przez długie wieki ludzie nie potra-
fili si" nauczy7. Wojskowe podboje zawsze otaczano pewnego rodzaju
splendorem, zawsze szukano w nich jakiego: uroku, podczas gdy zawsze
była to tragedia. Pragn0c przedstawi7 obraz wojny, Eurypides nie wpro-
wadzał na scen" armii ze sztandarami, lecz star0 zgarbion0 niewiast",
prowadz0c0 za r"k" płacz0ce dziecko, które straciło swoich rodziców.
Pewien dziennikarz opowiada, jak to w czasie wojny domowej w Hiszpa-
nii nagle u:wiadomił sobie czym jest wojna. Przebywał w pewnym mie-
:cie, w którym zaciekle walczyły ze sob0 obie wojuj0ce strony. Zobaczył
id0cego chodnikiem chłopczyka, zagubionego i przestraszonego, nios0ce-
go przed sob0 du<0 zabawk", która straciła koła. Nagle sk0d: padł strzał i
mały chłopczyk run0ł na ziemi" martwy. Taka jest wojna. Na pierwszym
miejscu tych strasznych czasów Jan stawia białego konia i wojownika
uzbrojonego w łuk – jest to wizja tragedii militarystycznych podbojów.
Zadaniem drugiego konia i jego je>d>ca jest zabranie z ziemi pokoju.
Obraz ten jest symbolem destrukcyjnych konfliktów mi"dzy lud>mi i na-
rodami w czasach ostatecznego chaosu i zniszczenia. Mo<e on by7 rozpa-
trywany na podwójnym tle.
1. Jan pisał w czasach, gdy cały :wiat walczył ze sob0 na kły i pazury.
W ci0gu trzydziestu lat (67 do 37 r. przed n. Chr.) przed panowaniem
Heroda Wielkiego tylko na terenie samej Palestyny zgin"ło ponad
100.000 ludzi z powodu nieudanych buntów politycznych. W 61 r. po nar.
Chr. wybuchła rebelia zwi0zana z imieniem królowej Boadycei. Rzymia-
nie stłumili ten bunt, Boadycea popełniła samobójstwo, a ponad 150.000
ludzi straciło <ycie.
5
329547370.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin