PODSUMOWANIE PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
ZA I półrocze w roku szkolnym 2011/2012
A.
1. Imię i nazwisko nauczyciela Agnieszka Borys
2. Oddział I „Żabki”
Grupa wiekowa trzylatki
3. Krótka charakterystyka grupy
Grupa liczy 30 dzieci, w tym 16 dziewczynek i 14 chłopców. Na chwilę obecną grupa jest dość samodzielna – większość dzieci potrafi sama się ubrać, najeść, umyć czy skorzystać z toalety. Tylko niewielkiej części dzieci potrzebna jest pomoc przy wyko- nywaniu tych czynności.
Dzieci bardzo lubią uczestniczyć w organizowanych zajęciach; są ciekawe kolejnych opowiadań, doświadczeń, prac. Bardzo lubią rysować i kolorować obrazki do znanych im bajek.
Większa część dzieci jest dobrze rozwinięta pod względem ruchowym; chętnie uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych.
4. Jakie wystąpiły problemy?
Problemy występujące w tej grupie to przedewszystkim trudności z adaptacją dzieci do przedszkola – do tej pory niektóre z dzieci (Maksymilian C., Małgosia M., Igor S.) płaczą przy rozstaniu z rodzicami, a zdarza się też, że popłakują w ciągu dnia.
Kolejny problem to agresywne zachowanie kilku chłopców w stosunku do innych dzieci (Oskar S., Filip R.) - wystąpiło popychanie, przepychanki. Po rozmowach z Ro- dzicami, pracą i rozmowach z samymi chłopcami zdarza się to rzadziej, jednakże za chowania te nie zostały w pełni wyeliminowane. W przypadku Filipa doszło również do wypowiadania się w niekulturalny sposób do dzieci jak też do dorosłych.
Dużym problemem był brak samodzielności w przypadku dużej liczby dzieci – nie potrafiły się samodzielnie ubrać i najeść, potrzebowały pomocy przy myciu i korzy- staniu z toalety. Ten problem udało się prawie rozwiązać, na chwilę obecną prawie wszystkie dzieci ubierają się i jedzą samodzielnie a tym pozostałym wystarcza mała pomoc.
Kolejnym problemem , z którym zetknęłam się w grupie to ssanie smoczków przez kilkoro dzieci, przychodziły ze smoczkiem do przedszkola i nie chciały się z nim roz- stać. W chwili obecnej, dzięki pracy z dziećmi jak też dobrej współpracy z rodzicami, smoczki zostały wyeliminowane. Wyjątek stanowi tu Ola C., która w przedszkolu, przy dzieciach i nauczycielkach nie potrzebuje smoczka, a przy rodzicach i niani na- tychmiast się on pojawia – sytuacji tej na chwile obecną nie jestem w stanie zmienić, z powodu braku współpracy ze strony rodziców Oli.
Problem w grupie stanowi także zachowanie jednego z chłopców Oskara S. Chłopiec jest bardzo energiczny i szybki, często psuje innym zabawę przez swoją energię. Pod czas zabaw nie uważa na inne dzieci – wpada na nie, popycha – robi to przez swoja nieuwagę, ale dzieci skarżą się na takie zachowania. Rodzice Oskara nie widzą pro- blemu i nie wykazują większych chęci do współpracy w tym zakresie.
5. Ogólna realizacja podstawy programowej:
Podczas codziennych zajęć z dziećmi wspomagam rozwój dzieci, wzbogacam ich
wiedzę i umiejętności we wszystkich obszarach edukacyjnych wskazanych
w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego. Planując zajęcia i zabawy
kieruję się wytycznymi zawartymi w Podstawie Programowej co do podziału czasu
przypadającego na daną aktywność.
6. Jakie zadania programowe nie zostały zrealizowane i dlaczego?
7. Kąciki tematyczne i okolicznościowe tworzone przez nauczyciela:
Przyrodniczy, książki, plastyczny, relaksacyjny, lalek, kuchenny, manipulacyjno – konstrukcyjny, samochodowy, klocków, muzyczny,
Kąciki tworzone przy realizacji tematów kompleksowych:
B.
1. Działania prozdrowotne podejmowane w pracy z dziećmi.
Zabawy ruchowe w sali i w ogrodzie przedszkolnym, ćwiczenia gimnastyczne i poranne prowadzone różnymi metodami, promowanie zdrowego trybu życia
i odżywiania się (w trakcie różnorodnych zajęć), zachęcanie dzieci do spożywania zdrowych posiłków przygotowanych w przedszkolu (kiełki, suszone owoce, itp.), rozwijanie przyzwyczajeń higieniczno – kulturalnych,
2. Jakie kierunki pracy przyjęła Pani w stosunku do dzieci mających specyficzne trudności w nauce?
Z dziećmi mającymi specyficzne trudności w nauce pracowałam indywidualnie,
problemy i zadania im stawiane starałam się dostosowywać do ich poziomu
umiejętności i wiedzy. Starałam się różnymi metodami poprawić funkcjonowanie dzieci w zakresie zaburzeń – stosując między innymi metodę P. Denissona oraz ruch rozwijający Weroniki Sherborne
3. Jakie kierunki pracy przyjęła Pani w stosunku do uzdolnionych?
W pracy z dziećmi uzdolnionymi starałam się rozwijać ich zainteresowania,
stymulować ich do podejmowania coraz trudniejszych zadań. Starałam się również stawiać przed nimi zadania dostosowane odpowiednio do ich rozwoju i uzdolnień.
C.
Udział w imprezach organizowanych na terenie przedszkola, w grupie- proszę dokładnie opisać:
1. okolicznościowe:
Piknik integracyjny „Święto pieczonego ziemniaka”
Święto Pluszowego Misia
Pasowanie na Przedszkolaka
Andrzejki
Wigilia z Rodzicami – Koncert Wigilijny
2. sportowe:
Przygotowanie dzieci do Bielańskiej Olimpiady Przedszkolaków (dzieci z gr V)
3. ekologiczne:
Sprzątanie świata
4. artystyczne:
Dzień Babci i Dziadka
5. środowiskowe:
6. wycieczki:
7. inne:
D.
1. W jakich imprezach , konkursach organizowanych przez Dzielnicę oraz inne instytucje brała Pani udział wraz ze swoimi wychowankami?
L.p.
Tytuł imprezy
Nazwa organizatora
Liczba dzieci biorących udział w imprezie
2. W jakich konkursach organizowanych przez Dzielnicę oraz inne instytucje brała Pani udział wraz ze swoimi wychowankami?
Tytuł konkursu
Liczba dzieci biorących udział w imprezie/ ewentualne osiągnięcia
3. Osiągnięcia wychowanków (proszę podać dokładnie i wyczerpująco: np. organizatora, liczbę dzieci):
4. Osiągnięcia własne (proszę podać dokładnie i wyczerpująco: np. organizatora):
5. Czy była Pani organizatorem imprez (wystaw, wernisaży) dla innych placówek oświatowych?
E.
Rodzaj działalności innowacyjnej prowadzonej w roku szkolnym 2011/2012
1. Realizacja programu własnego:
„Ruch Rozwijający”, prowadzony we wszystkich grupach wiekowych
Realizacja planów miesięcznych
2. Metody i formy pracy wykorzystywane w pracy z dziećmi:
Kinezjologia edukacyjna – elementy; Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne; elementy ...
henedhel