Co wydarzyło się między Bombajem a Kalkutą? "W 80 dni dookoła świata" J.Verne
„W 80 dni dookoła świata” (scenariusz lekcji w klasie 4)Czas trwania: 45 minCele (uczeń):poznaje zwyczaje Hindusów (z XIX w.);układa ramowy plan wydarzeń;wyszukuje potrzebne informacje w tekście;uzasadnia swoje zdanie;Formy pracy:zbiorowa;indywidualna;w parach;Metody:pogadanka;praca z książką;wywiad;Pomoce dydaktyczne:lektura;wystawka książek, czasopism, widokówek (itp.) przedstawiających Indie;Słownik wyrazów obcych;Przebieg lekcji:1. Przeprowadzamy z uczniami pogadankę na temat Indii.2. Uczniowie przeglądają wystawkę z książkami, czasopismami, ilustracjami przedstawiającymi Indie.3. Podajemy temat lekcji: Co wydarzyło się pomiędzy Bombajem a Kalkutą? „W 80 dni dookoła świata” J. Verne.4. Chętny uczeń opowiada o wydarzeniach, które rozegrały się pomiędzy Bombajem a Kalkutą.5. Dzieci w parach układają plan wydarzeń.6. Sprawdzamy poprawność wykonanego zadania.7. Wymieniamy przedstawione w lekturze informacje na temat życia i zwyczajów mieszkańców Indii w XIX w. (zwyczaje pogrzebowe, sati, brak kolei w niektórych rejonach Indii, Indie kolonią angielską, społeczeństwo kastowe - Parsowie, wierzenia- bogini Kali). Niezrozumiałe nazwy wyjaśniamy, korzystając ze Słownika wyrazów obcych. Redagujemy notatkę.8. Uczniowie wyszukują w lekturze fragmenty opisujące wymienione w punkcie 7. informacje i odczytują je.9. Każdy uczeń układa jedno pytanie, które zadałby Foggowi na temat jego przeżyć i wrażeń podczas podróży po Indiach.10. Przeprowadzamy wywiad z Foggiem. Jeden z uczniów wciela się w rolę Fogga. Inny uczeń pełni rolę sekretarza pana Fogga i wskazuje dziennikarza, który ma zadać pytanie.12. Układamy notatkę podsumowującą z lekcji, wskazując, że Indie to piękny kraj, który warto zobaczyć.
apd61