kólko.docx

(25 KB) Pobierz

Wstęp

 

     Aby dziecko rozwijało się prawidłowo zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym musi zaspokoić naturalną potrzebę ruchu. Jedną
z ciekawszych form ruchu jest taniec, który nie tylko pozwala pozbyć się nadmiaru energii ale i pomaga polepszyć koordynację ruchową. Podczas tańca następuje koordynacja wzrokowo – ruchowo - słuchowo – dotykowa. Nie bez znaczenia jest też to, że taniec wpływa korzystnie na korygowanie wad postawy, które w dobie informatycznej staje się plagą i niemalże chorobą cywilizacyjną.

  Nieodłącznym elementem każdego tańca jest muzyka i dlatego poprzez zajęcia taneczne rozwija się u dziecka wyobraźnia a przede wszystkim zamiłowanie do muzyki różnego rodzaju, zarówno klasycznej jak i lekkiej – rozrywkowej. Ponieważ muzyka towarzyszy człowiekowi od chwili poczęcia należy dać dzieciom możliwość obcowania z nią jak najczęściej. Dla dziecka w wieku przedszkolnym najlepszą forma przeżywania muzyki jest forma aktywna.

  Uczestnictwo dziecka w zajęciach ruchowo – tanecznych to świadome rozwijanie zainteresowań dziecka, które na pewno przydadzą się w późniejszym wieku jako nastolatek czy już dorosła osoba. Taki rodzaj hobby pozwala dziecku na pokonywanie wielu słabości charakteru, jak np. nieśmiałość czy brak wytrwałości w dążeniu do określonego celu. Dzieci uczą się pokonywać trudności, a sukcesy podczas zajęć budują wiarę we własne możliwości.

 

 

 

 

Charakterystyka programu

   Program został napisany dla potrzeb istniejącego od wielu lat kółka tanecznego na terenie palcówki. Został on napisany zgodnie z:  podstawą programową wychowania przedszkolnego zatwierdzoną przez MENiS, statutem przedszkola, programem wychowawczym i planem rocznym placówki. 

  Przeznaczony jest dla dzieci w wieku przedszkolnym, a także w miarę zaistniałej potrzeby dla dzieci starszych (niepełnosprawnych) uczęszczających do naszego przedszkola. Treści zawarte w programie będą dobierane do możliwości i uzdolnień wychowanków, pamiętając o zasadzie stopniowania trudności w miarę rozwoju i postępów dzieci.

  Zajęcia będą odbywać się raz lub dwa razy w tygodniu w zależności od ilości dzieci uczęszczających na zajęcia, ilość zajęć może ulec zwiększeniu w razie zaistniałej potrzeby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Główne cele programu:

·        Kształcenie poczucia rytmu, słuchu i płynnych ruchów ciała.

·        Rozwijanie uzdolnień i zainteresowań dziecka.

·        Wyrabianie umiejętności łączenia ruchu z muzyką.

·        Poznanie podstawowych kroków tańców:

- ludowych (regionalne i narodowe),

- towarzyskich,

- estradowych,

- sportowych (rock end roll, lambada, mak arena, hip –hop, disco dance, free style),

- innych narodowości.

·        Nabywanie umiejętności zapamiętania i wykonania prostego układu tanecznego.

·        Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowo słuchowej.

·        Ukazanie tańca jako formy relaksu.

·        Wyrabianie poczucia estetyki.

·        Umiejętność wyrażania własnych odczuć poprzez ruch przy muzyce.

·        Pokonywanie tremy przed występem dla większej publiczności.

·        Współdziałanie w zespole w celu osiągnięcia najlepszych efektów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Metody i formy pracy:

   Stanisław Strzyżewski definiuje metody jako „ sposoby stawiania uczniów
w sytuacjach zadaniowych, w których uczniowie pod kierunkiem nauczyciela dokonują zmian w strukturze własnego ciała i jego funkcjach, zdobywają wiadomości, umiejętności i nawyki oraz kształtują pozytywną postawę”

  Przy realizacji programu będą stosowane:

- metody twórcze (ruch naturalny oparty na inwencji twórczej dziecka),

- metoda zabawowo – naśladowcza,

- metoda zadaniowa (odwzorowywanie ruchu z pokazu i słownej instrukcji nauczyciela),

- metoda małych obwodów (dotyczy doskonalenia zadań etapowych dążących do wykonania zadania głównego),

Metody nauczania ruchu:

- metoda syntetyczna (całościowe nauczanie zestawów muzyczno – ruchowych),

- metoda analityczna (dzielenie poszczególnych ćwiczeń na fragmenty),

- metoda mieszana, czyli analityczno – syntetyczna (polega najpierw na nauce poszczególnych elementów tańca, a później łączenie je w całość),

- metoda kompleksowa (jest połączeniem poprzednich metod stosowana głównie w celu korygowania błędów w wykonywanym ruchu).

 

  Zajęcia będą odbywać się w formie warsztatowej jako zajęcia poza lekcyjne. Odbywać się one będą: indywidualnie, w małych zespołach lub z całą grupą.

 

Procedury osiągania założonych celów:

·        Czerpanie radości z zabawy przy muzyce.

·        Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu.

·        Rozwijanie talentów tanecznych wychowanków.

·        Poznanie różnych kroków tanecznych.

·        Systematyczna praca na zajęciach kółka.

·        Staranne odtwarzanie ruchów z pokazu i słownego opisu nauczyciela.

·        Odtwarzanie prostych układów tanecznych (zapamiętanie kroków oraz układu).

·        Występy dla rodziców.

·        Uświetnianie imprez przedszkolnych.

·        Promocja zespołu na przedszkolnej stronie internetowej.

·        Promowanie placówki w środowisku poprzez występy na terenie miasta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opis osiągnięć dziecka:

- potrafi dopasować ruch do charakteru muzyki,

- porusza się w rytm słyszanej muzyki,

- zna podstawowe kroki taneczne,

- odtwarza kroki i figury składające się na poszczególne tańce,

- pokonuje własne słabości,

- potrafi zapanować nad tremą,

- odczuwa pozytywny wpływ tańca na prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu,

- podnosi poczucie własnej wartości,

- współdziała w zespole,

- przyczynia się do wyrabiania dobrej opinii o placówce w środowisku lokalnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Treści programu:

1.     Swobodna zabawa przy muzyce - twórcza improwizacja dzieci.

2.     Opanowanie podstawowych form ruchu: marsz, bieg i podskoki do słyszanego rytmu.

3.     Nauka podstawowych ruchów dążących do odtwarzania podstawowych ruchów tanecznych typu: krok dostawny, cwał, obroty, itd..

4.     Wykonywanie tańców integracyjnych typu: „Siedem kroków”, „Grozik”, „Magiczna liczba siedem”, „Nie chcę cie znać”, itp.

5.     Nauka kroków podstawowych do różnych tańców.

6.     Zapamiętywanie i odtwarzanie całych układów tanecznych według choreografii nauczyciela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ewaluacja programu:

  - obserwacja dzieci w trakcie trwania zajęć,

  - ankieta dla rodziców na zakończenie uczęszczania dziecka na zajęcia taneczne,

- ankieta dla nauczycieli,

  - uświetnianie imprez przedszkolnych,

  - występy na terenie miasta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BIBLIOGRAFIA:


1. Bzowscy L. M. : Folkowa zabawa, Wydawnictwo „Klanza” Lublin 2002

2. Kuźmińska O: Aerobic. Taniec i gimnastyka, SiT Warszawa 1985

3. Kuźmińska O : Taniec w teorii i praktyce. AWF Poznań 2002

4. Młodzikowska M, Bednarzowa B. : Tańce – rytm, ruch, muzyka.            

      Wydawnictwo Sport i Turystyka, Warszawa 1983
5. Sułowska A, Woźniczko G: Tańcz z nami, "Pomorze" Bydgoszcz 1989
6. Wieman M. : Tańce i zabawy ze śpiewem , PZWS Warszawa 1961
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załączniki (ankiety)

 

 

Ankieta dla rodziców

  Drodzy rodzice chcemy dowiedzieć się czy oferta zajęć dodatkowych w formie kółka tanecznego zaspokaja Wasze oczekiwania. W związku z tym proszę odpowiedzieć na kilka pytań. Ankieta zawiera pytania zamknięte i półotwarte, proszę podkreślić właściwą odpowiedź.

 

1.     Czy jesteście zadowoleni z tego, że Wasze dziecko uczęszczało na zajęcia taneczn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin