praktyka rewalidacyjna.doc

(85 KB) Pobierz
PRAKTYKA PEDAGOGICZNA CIĄGŁA

Załącznik nr 2 Praktyka rewalidacyjna                                         

PRAKTYKA PEDAGOGICZNA CIĄGŁA

dla studentów I stopnia studiów stacjonarnych o specjalności:

PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

 

2-tygodniowa praktyka w placówce rewalidacyjnej (łącznie – 50 godzin), w tym:

-       1 tydzień – praktyka w placówce rewalidacyjnej dla osób z dysfunkcją wzroku, słuchu lub ruchu (25 godz.),

-       1 tydzień – praktyka w placówce rewalidacyjnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (25 godz.)

 

Uwagi wstępne

Zgodnie z programem studiów I stopnia, studentów o specjalności PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA obowiązuje 2-tygodniowa praktyka w  placówkach szkolnych, wychowawczych lub opiekuńczych (według w/w planu):

Wyboru placówki dokonuje student, po wcześniejszym, osobistym uzgodnieniu
z dyrekcją wybranej placówki wszelkich szczegółów, związanych z odbyciem praktyki. Dokumentację dotyczącą praktyki: skierowanie, dziennik praktyk, program praktyki, kartę nabywania kompetencji zawodowych praktykanta UKSW, umowę – zlecenie dla opiekuna praktyk za praktykę studencką otrzymuje student w Biurze Karier uczelni.

Nadzór nad wykonaniem przydzielonych studentowi zadań w placówce należy do zakładowego opiekuna praktyk. Na początku, w oparciu o program, ustala on wspólnie ze studentem szczegółowy program praktyki, wyznaczając mu konkretne zadania na każdy dzień pobytu w placówce. Należy przy tym uwzględnić specyfikę danej placówki oraz sugestie praktykanta, wynikające z jego osobistych zainteresowań.

Po zakończeniu praktyki, zakładowy opiekun praktyki przedstawia swoją ocenę przebiegu praktyki oraz dokonuje charakterystyki postawy studenta.

Ponadto student podlega opiece uczelnianego opiekuna praktyk, który na podstawie opinii oraz osobiście przeprowadzonej rozmowy dokonuje zaliczenia praktyki w indeksie
i karcie egzaminacyjnej studenta. Opiekun uczelniany decyduje też o wszystkich sprawach związanych z przygotowaniem i przebiegiem praktyki.

 

Cele praktyki

Podstawowym założeniem praktyki jest umożliwienie studentom kontaktu
z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce rewalidacyjnej oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:

-       poznania pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej, planu dydaktyczno-wychowawczego i rewalidacyjnego placówki;

-       poznawania i uczenia się planowania, organizowania i prowadzenia zajęć z dziećmi młodzieżą lub dorosłymi;

-       hospitowania i samodzielnego prowadzenia zajęć;

-       umiejętności spostrzegania faktów pedagogicznych, właściwej ich analizy
i interpretacji;

-       właściwego stosunku do ucznia i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu pedagoga;

-       poznania specyfiki pracy nauczyciela-wychowawcy osób niepełnosprawnych
w wybranym przez studenta ośrodku;

-       możliwości konfrontacji zdobytych w czasie studiów wiadomości z konkretną rzeczywistością pedagogiczną;

-       różnorodnych form współpracy placówki rewalidacyjnej z rodzicami.                                                                                                 

Przebieg praktyki

Student powinien zgłosić się do dyrektora placówki w pierwszym dniu praktyki.
W każdym tygodniu pierwsze 1-2 dni pobytu w placówce należy poświęcić na zapoznanie studenta z placówką, jej specyfiką, organizacją pracy oraz prowadzoną dokumentacją.

Główna część praktyki powinna być poświęcona na hospitowanie i prowadzenie próbnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Student powinien hospitować zajęcia tematyczne przez pierwsze 2-3 dni praktyki, a następnie samodzielnie je prowadzić przez co najmniej 5 godz. lekcyjnych (w każdej placówce). Wskazane jest, aby zajęcia te prowadzone były w jednej grupie wychowawczej. Umożliwi to lepsze poznanie dzieci, młodzieży
i dorosłych niepełnosprawnych oraz ułatwi kontakt studenta z nauczycielem prowadzącym daną grupę. Student odbywający praktykę zobowiązany jest do przygotowania się do każdego zajęcia tematycznego na piśmie, w formie konspektu.

Tematy zajęć, które będą prowadzone przez studenta, powinny być podane
z odpowiednim wyprzedzeniem. Nauczyciel powinien udzielić praktykantowi wyczerpujących wskazówek metodycznych i poinformować go o niezbędnej literaturze oraz udostępnić mu odpowiednie pomoce naukowe i inne środki dydaktyczne potrzebne do prowadzenia zajęć.

Każde zajęcia prowadzone przez studenta powinny być omówione i ocenione.
W czasie pobytu w placówce student powinien mieć możliwość uczestniczenia
w organizowanych w tym czasie naradach, imprezach, wycieczkach itp.

 

Uwagi końcowe

Podczas praktyki pedagogicznej studenci prowadzić będą dokumentację praktyki,
w której powinny się znaleźć:

1.      Dziennik praktyk (wpisy obejmują: plan praktyki – rozkład zajęć w czasie praktyki, wykonywane w czasie praktyki zadania).

2.      Protokoły lub raporty  z obserwacji, wywiadów, rozpoznania sytuacji, warunków
i głównych kierunków pracy badanej instytucji, jak również charakterystyka jej podopiecznych.

3.      Konspekty, plany pracy hospitowanych zajęć (tematyka i przebieg zajęć łącznie
z uwagami, które potwierdzać powinny zrozumienie przez studenta istoty obserwowanych zjawisk i realizowanych zadań).

4.      Sprawozdania z realizacji zadań pedagogicznych.

5.      Konspekty i scenariusze próbnych lekcji, wsparte spostrzeżeniami nauczyciela
i studenta.

6.      Inna dokumentacja wymagana przez opiekuna, pod kierunkiem którego realizowane są praktyki.

 

W trakcie praktyki student prowadzi systematycznie dziennik praktyk, w którym powinna znaleźć  odzwierciedlenie jego codzienna praca.

W dzienniku praktyk powinno znaleźć się również  potwierdzenie odbycia praktyki, dokonane przez dyrektora placówki.

Po zakończeniu praktyki student składa dziennik praktyk wraz z opinią u uczelnianego opiekuna praktyk, który dokonuje jej zaliczenia w indeksie i karcie egzaminacyjnej.

     

Zatwierdził:

Uczelniany opiekun praktyk

 

 

dr Lidia Marszałek

 

PRAKTYKA PEDAGOGICZNA CIĄGŁA

dla studentów I stopnia studiów niestacjonarnych o specjalności:

PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

 

2-tygodniowa praktyka w placówce rewalidacyjnej (łącznie – 50 godzin), w tym:

-       1 tydzień – praktyka w placówce rewalidacyjnej dla osób z dysfunkcją wzroku, słuchu lub ruchu (25 godz.),

-       1 tydzień – praktyka w placówce rewalidacyjnej dla osób z niepełnosprawnością intelektualną (25 godz.)

 

Uwagi wstępne

Zgodnie z programem studiów I stopnia, studentów o specjalności PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA obowiązuje 2-tygodniowa praktyka w  placówkach szkolnych, wychowawczych lub opiekuńczych (według w/w planu):

Wyboru placówki dokonuje student, po wcześniejszym, osobistym uzgodnieniu
z dyrekcją wybranej placówki wszelkich szczegółów, związanych z odbyciem praktyki. Dokumentację dotyczącą praktyki: skierowanie, dziennik praktyk, program praktyki, kartę nabywania kompetencji zawodowych praktykanta UKSW otrzymuje student w Biurze Karier uczelni.

Nadzór nad wykonaniem przydzielonych studentowi zadań w placówce należy do zakładowego opiekuna praktyk. Na początku, w oparciu o program, ustala on wspólnie ze studentem szczegółowy program praktyki, wyznaczając mu konkretne zadania na każdy dzień pobytu w placówce. Należy przy tym uwzględnić specyfikę danej placówki oraz sugestie praktykanta, wynikające z jego osobistych zainteresowań.

Po zakończeniu praktyki, zakładowy opiekun praktyki przedstawia swoją ocenę przebiegu praktyki oraz dokonuje charakterystyki postawy studenta.

Ponadto student podlega opiece uczelnianego opiekuna praktyk, który na podstawie opinii oraz osobiście przeprowadzonej rozmowy dokonuje zaliczenia praktyki w indeksie
i karcie egzaminacyjnej studenta. Opiekun uczelniany decyduje też o wszystkich sprawach związanych z przygotowaniem i przebiegiem praktyki.

 

Cele praktyki

Podstawowym założeniem praktyki jest umożliwienie studentom kontaktu
z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce rewalidacyjnej oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:

-       poznania pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej, planu dydaktyczno-wychowawczego i rewalidacyjnego placówki;

-       poznawania i uczenia się planowania, organizowania i prowadzenia zajęć z dziećmi młodzieżą lub dorosłymi;

-       hospitowania i samodzielnego prowadzenia zajęć;

-       umiejętności spostrzegania faktów pedagogicznych, właściwej ich analizy
i interpretacji;

-       właściwego stosunku do ucznia i obowiązków związanych z wykonywaniem zawodu pedagoga;

-       poznania specyfiki pracy nauczyciela-wychowawcy osób niepełnosprawnych
w wybranym przez studenta ośrodku;

-       możliwości konfrontacji zdobytych w czasie studiów wiadomości z konkretną rzeczywistością pedagogiczną;

-       różnorodnych form współpracy placówki rewalidacyjnej z rodzicami.                                                                                                 

Przebieg praktyki

Student powinien zgłosić się do dyrektora placówki w pierwszym dniu praktyki.
W każdym tygodniu pierwsze 1-2 dni pobytu w placówce należy poświęcić na zapoznanie studenta z placówką, jej specyfiką, organizacją pracy oraz prowadzoną dokumentacją.

Główna część praktyki powinna być poświęcona na hospitowanie i prowadzenie próbnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Student powinien hospitować zajęcia tematyczne przez pierwsze 2-3 dni praktyki, a następnie samodzielnie je prowadzić przez co najmniej 5 godz. lekcyjnych (w każdej placówce). Wskazane jest, aby zajęcia te prowadzone były w jednej grupie wychowawczej. Umożliwi to lepsze poznanie dzieci, młodzieży
i dorosłych niepełnosprawnych oraz ułatwi kontakt studenta z nauczycielem prowadzącym daną grupę. Student odbywający praktykę zobowiązany jest do przygotowania się do każdego zajęcia tematycznego na piśmie, w formie konspektu.

Tematy zajęć, które będą prowadzone przez studenta, powinny być podane
z odpowiednim wyprzedzeniem. Nauczyciel powinien udzielić praktykantowi wyczerpujących wskazówek metodycznych i poinformować go o niezbędnej literaturze oraz udostępnić mu odpowiednie pomoce naukowe i inne środki dydaktyczne potrzebne do prowadzenia zajęć.

Każde zajęcia prowadzone przez studenta powinny być omówione i ocenione.
W czasie pobytu w placówce student powinien mieć możliwość uczestniczenia
w organizowanych w tym czasie naradach, imprezach, wycieczkach itp.

 

Uwagi końcowe

Podczas praktyki pedagogicznej studenci prowadzić będą dokumentację praktyki,
w której powinny się znaleźć:

7.      Dziennik praktyk (wpisy obejmują: plan praktyki – rozkład zajęć w czasie praktyki, wykonywane w czasie praktyki zadania).

8.      Protokoły lub raporty z obserwacji, wywiadów, rozpoznania sytuacji, warunków
i głównych kierunków pracy badanej instytucji, jak również charakterystyka jej podopiecznych.

9.      Konspekty, plany pracy hospitowanych zajęć (tematyka i przebieg zajęć łącznie
z uwagami, które potwierdzać powinny zrozumienie przez studenta istoty obserwowanych zjawisk i realizowanych zadań).

10. Sprawozdania z realizacji zadań pedagogicznych.

11. Konspekty i scenariusze próbnych lekcji, wsparte spostrzeżeniami nauczyciela
i studenta.

12. Inna dokumentacja wymagana przez opiekuna, pod kierunkiem którego realizowane są praktyki.

 

W trakcie praktyki student prowadzi systematycznie dziennik praktyk, w którym powinna znaleźć  odzwierciedlenie jego codzienna praca.

W dzienniku praktyk powinno znaleźć się również  potwierdzenie odbycia praktyki, dokonane przez dyrektora placówki.

Po zakończeniu praktyki student składa dziennik praktyk wraz z opinią u uczelnianego opiekuna praktyk, który dokonuje jej zaliczenia w indeksie i karcie egzaminacyjnej.

     

Zatwierdził:

Uczelniany opiekun praktyk

 

 

dr Lidia Marszałek 

                                          PRAKTYKA PEDAGOGICZNA CIĄGŁA

dla studentów jednolitych magisterskich studiów stacjonarnych o specjalności:

PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA

 

2-tygodniowa praktyka w placówce rewalidacyjnej (łącznie – 50 godzin),

 

Uwagi wstępne

Zgodnie z programem studiów II stopnia, studentów o specjalności PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA I EDUKACJA PRZEDSZKOLNA obowiązuje 2-tygodniowa praktyka w  placówkach szkolnych, wychowawczych lub opiekuńczych (według w/w planu):

Wyboru placówki dokonuje student, po wcześniejszym, osobistym uzgodnieniu
z dyrekcją wybranej placówki wszelkich szczegółów, związanych z odbyciem praktyki. Dokumentację dotyczącą praktyki: skierowanie, dziennik praktyk, program praktyki, kartę nabywania kompetencji zawodowych praktykanta UKSW, umowę – zlecenie dla opiekuna praktyk za praktykę studencką otrzymuje student w Biurze Karier uczelni.

Nadzór nad wykonaniem przydzielonych studentowi zadań w placówce należy do zakładowego opiekuna praktyk. Na początku, w oparciu o program, ustala on wspólnie ze studentem szczegółowy program praktyki, wyznaczając mu konkretne zadania na każdy dzień pobytu w placówce. Należy przy tym uwzględnić specyfikę danej placówki oraz sugestie praktykanta, wynikające z jego osobistych zainteresowań.

Po zakończeniu praktyki, zakładowy opiekun praktyki przedstawia swoją ocenę przebiegu praktyki oraz dokonuje charakterystyki postawy studenta.

Ponadto student podlega opiece uczelnianego opiekuna praktyk, który na podstawie opinii oraz osobiście przeprowadzonej rozmowy dokonuje zaliczenia praktyki w indeksie
i karcie egzaminacyjnej studenta. Opiekun uczelniany decyduje też o wszystkich sprawach związanych z przygotowaniem i przebiegiem praktyki.

 

Cele praktyki

Podstawowym założeniem praktyki jest umożliwienie studentom kontaktu
z rzeczywistością dydaktyczno-wychowawczą w placówce rewalidacyjnej oraz zapewnienie warunków do zdobycia doświadczenia pedagogicznego w zakresie:

-       poznania pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i terapeutycznej, planu dydaktyczno-wychowawczego i rewalidacyjnego placówki;

-       poznawania i uczenia się planowania, organizowania i prowadzenia zajęć z dziećmi młodzieżą lub dorosłymi;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin