diskugpwykłady.doc

(1830 KB) Pobierz
I

I. Punkt wyjścia

Punktem wyjścia do myślenia o społeczno - kulturowych podstawach gospodarowania

przestrzeni jest zrozumienie pojęcia przestrzeni we wszystkich jego

ludzkich wymiarach.

Świat wg. Józefa Tischnera to scena ludzkiego dramatu, stąd

człowiekiem a

             

 

 

Byt człowieka to gospodarowanie, jest on gospodarzem, człowiekiem wolnym

rozumiejącym naturę rzeczy w przeciwieństwie do człowieka swawolnego

czy zniewolonego.

Gospodarz przywiązuje się do swojego świata, a w tym związku istnieje stosunek

do drugiego człowieka oparty na wzajemności.

dlatego

- gospodarowanie jest przejawem wzajemności.

- gospodarując, jesteśmy razem, tworzymy siebie jako gospodarzy.

- człowiek gospodarując, porządkuje świat zgodnie ze swymi intencjami,

swymi zamiarami, tworzy ład przestrzeni.

Efektem takiego porządkowania jest powstawanie miejsc, którymi wg. Tischnera

są:

jako przestrzeń najbliższa człowiekowi, czuć się jak u siebie w domu, zadomowić się, można wszędzie tam, gdzie miejsce staje się bliskie.

to nie tylko fabryka, warsztat rzemieślniczy, młyn, kuźnia, ale także las, rola,

morze, rzeka, łąka, pastwisko, szkoła, uczelnia, biuro, droga dla zawodowego

kierowcy przestworza - pilota.

Człowiek zadomowiony dzięki pracy jest też człowiekiem zakorzenionym,

związanym z miejscem.

W XX wieku powstało też pojęcie wykorzenienia, odnoszące się do ludzi

oderwanych przemocą od swych miejsc ojczystych, ludzi wyrastających bez

poczucia związku z tradycją miejsca.

umożliwia człowiekowi kontakt z wartościami przynależącymi do duchowego

porządku uznawanego przez człowieka, spotkanie z Bogiem.

Jest szczególną formą zakorzenienia i zadomowienia w świecie

jest miejscem spotkania żywych z umarłymi, miejscem, w którym przejmuje

się dziedzictwo, które przywołuje pamięć i świadczy o kontynuacji. Jednocześnie cmentarz jest ziemią odmowy, miejscem, które wskazuje na przejęcie

do przestrzeni pozaziemskiej.

 

Te miejsca mogą się łączyć.

W swym frontowym widoku dwór polski ukazuje się często jako

a z dodanym na osi monumentalnym gankiem jawi się jako

Wielkie poddasze mieszczące strych odpowiada

 

Podobnie w przestrzeni miasta można odnaleźć

Są miasta-warsztaty, miasta - świątynie, miasta-cmentarze, miasta-domy.

Przestrzeń świata, będąca przedmiotem gospodarowania, przybiera więc formą architektoniczną w skali budynku, miasta, krajobrazu, a także w skali

przedmiotu.

Budując swój świat, człowiek wykracza poza: czysto materialny wymiar, bezpośrednie spostrzeganie, swoje wyobrażenia.

Odnajdując pełnię przestrzeni określonym jej wymiarem duchowym, człowiek

tworzy podstawowe miejsca.

Dopiero istnienie domu, warsztatu pracy, świątyni i cmentarza umożliwia

człowiekowi zadomowienie, zakorzenienie, uświęcenie, podjęcie dziedzictwa,

a tym samym umożliwia mu zamieszkiwanie świata w pełni.

Miejsca wyznaczają przestrzeń ludzką, przestrzeń egzystencjalną.

 

PRZESTRZEŃ

Przestrzeń międzyludzka - przestrzeń architektoniczna

Określenie przestrzeni

Przestrzeń to pustka między przedmiotami, to bryła powietrza

Może być ona dowolnie kształtowana i to poprzez

- działanie elementami plastycznymi, ale także poprzez

- odpowiednie operowanie

- temperaturę,

- wilgotnością,

- światłem,

- zabarwieniem,

- rodzajem i ilością ładunku elektrycznego,

- ruchem mas powietrza,

- regulowaniem ich gęstości i ciśnienia,

- rodzajem dźwięku rozchodzącego się w powietrzu.

W tak kształtowanej przestrzeni świadomie pobudzane są do odczuwania

wszystkie zmysły, a od sposobu jej rozumienia w różny sposób, można nią gospodarować i kształtować.

 

Przestrzeń była definiowana żnie już od czasów filozofów greckich. W sposób najbliższy współczesnemu rozumieniu określił ją Arystoteles, który przedstawił teorię miejsca (topos).

Przestrzeń była dla niego zbiorem wszystkich miejsc, dynamicznym polem o żnych

własnościach i o wielu kierunkach. źniejsze koncepcje przestrzeni odwoływały się do

przestrzeni geometrii euklidesowej. W XX wieku dominowała koncepcja czasoprzestrzeni

oparta na teorii względności Einsteina. Matematyczne i fizyczne koncepcje przestrzeni odbiegają od codziennego doświadczenia ludzkiego. Świat przekształcany wyłącznie według

zasad naukowych staje się obcy dla człowieka, nie zaspokaja jego potrzeb psychicznych i

duchowych.

 

 

 

CECHY PRZESTRZENI OSOBISTEJ

- przestrzeń osobista posiada niewidoczne granice, których intruz nie ma

prawa przekroczyć.

- granice te zmieniają się zależnie od czynników zewnętrznych i wewnętrznych.

- w krańcowych sytuacjach, jak na przykład w tłoku, granice niewiele się

żnią od granic ciała. Sytuacje takie są jednak uważane za przejściowe.

- świadome i dobrowolne wybieranie pewnych odległości zależy od nasilenia

kontaktu emocjonalnego i zakresu porozumiewania się między

ludźmi.

- przestrzeń osobista nie ma kształtu kolistego, chociaż rozciąga się we

wszystkich kierunkach. Ludzie na ogół łatwiej znoszą obecność innych

osób po bokach niż z przodu. Introwertycy podczas rozmowy trzymają

się większej odległości niż ekstrawertycy.

- obrona przestrzeni osobistej wymaga odpowiednich gestów, postawy,

wyboru odpowiedniej pozycji, miejsca, tak aby te wszystkie znaki były

rozumiane przez innych użytkowników tej samej przestrzeni.

W bibliotece, na przykład, rozłożenie książek na stole zmusza innych

do zajmowania odleglejszych miejsc. Przybranie odpowiedniej postawy

sprawia, że do niezbyt wielkiego pomieszczenia nie wejdzie nikt, chociaż fizycznie miejsce jeszcze jest.

 

 

 

 

Większa część architektury i przestrzeni powstających współcześnie zatraca czytelność swej organizacji tak wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Widać to zarówno w blokowiskach lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, jak i dziś, w izolowanych zespołach podmiejskich domów jednorodzinnych. W tych ostatnich przywiązanie do ideału domu wiejskiego izolowanego od hałasów, od sąsiadów, zatopionego w zieleni nie mo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin