model-wyklady.doc

(107 KB) Pobierz

Charakterystyka otocznia współczesnego przedsiębiorstwa *Nowe wyzwania *Globalizacja, dynamika zmian *Orientacja przedsiębiorstw na procesy *Orientacja firmy na klienta *Zaangażowanie pracowników *Procesualne metody zarządzaniaPrzedsiębiorstwo w ujęciu procesowym-Układ wielowymiarowy, forma systemu (makro, mikro) tj zbiór wzajemnie powiązanych podmiotów (podsystemów) uczestniczących w różnorodnych procesach np wymiany towarowo-pieniężnej przepływu informacji Funkcja: działania bieżące / przyszłe przedsiębiorstwa, które zapewniają realizację / osiągnięcie celów przedsiębiorstwa (organizacji)Obszary funkcjonalne (podsystemy)- *Marketing *Księgowość i finanse *Produkcja *Controlling *LogistykaPojęcie procesu- *Przebieg regularnie następujących po sobie i powiązanych przyczynowo określonych działań, stanowiących etapy rozwoju czegoś (produktu)*Systematyczny sposób postępowania *Proces to ciąg logicznie powiązanych działań lub podprocesów w wyniku realizacji których osiągany jest złożony cel* Każdy proces musi realizować określony celProces biznesowy- Ciąg ukierunkowanych działań realizowanych w celu zaspokojenia określonego zapotrzebowania (produkt, usługa, informacja) zgłoszonego przez klienta (zewnętrznego, lub wewnętrznego), który jest odbiorcą wyniku danego procesu. Do realizacji procesów potrzebne są zasoby ludzkie i rzeczowe - np sprzęt komputerowy. Aby procedury te przebiegały w organizacji jak najsprawniej niezbędny jest skuteczny mechanizm zarządzania nimi.Przykłady procesów biznesowych *realizacja zamówienia klienta w firmie handlowej *rozpatrywanie wniosku kredytowego w banku *proces rekrutacji studenta *obsługa reklamacjiKlasyfikacja procesów *procesy główne- opisuja gł. Obszary działalności firmy, jest rocesem kluczowym dla sukcesu i konkurencyjności organizacji, są odbierane przez klienta jako użyteczne(tworzą wartość dodaną) *procesy tworzące/nietworzące wartość dodaną *procesy strategiczne/sterujące-zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie biznesu, budują ramy strategiczne funkcjonowania przedsiębiorstwa *procesy wspierające-wspierają procesy główne zapewniając odpowiednią strukturę ich realizacji (marketing, księgowość, zarządzanie personelem)Hierarchia procesów a ich wydajność (metoda usprawniania)-1.Meaprocesy(radykalne przekształcenie procesu) 2.procesy główne(celowe poprawienie wydajności procesu) 3.Subprocesy(ciągłe utrzymywanie wydajności procesu)Funkcjonalna i procesowa organizacja firmy *wertykalna organizacja funkcjonalna-układ tradycyjny, pionowy, bez wyodrębniania procesów, o charakterze liniowym, grupuje się tu elementy na podstawie podobieństwa, 1/3 firm *organizacja funkcjonalna z wyodrębnionymi procesami-wyodrębniamy procesy, powołujemy  współdziałające ze sobą komórki do sterowania procesami, występuje często *organizacja procesowa za zachowanym układem funkcjonalnym-typowa struktura funkcjonalna, ale tworzymy obszary zadań które są realizowane w ramach procesu, powołany jest kierownik procesu, występuje często *horyzontalna organizacja procesowa-typowe powiązania służące wymianie info. i koordynacji tylko działań specjalistów pracujących przy  realizacji określonych procesów w ramach określonego przedsiębiorstwa, struktura płaska, koncentracja na procesie, występują rzadko.Organizacja firmy1)Funkcjonalna-myślenie ukierunkowane na oddziały, wielopoziomowa hierarchia, zbyt szczegółowy podział pracy, centralne kierowanie, zbyt silna organizacja przedmiotowa, intensywna kontrola zewnętrzna, zbyt silna biurokracja 2)Procesowa-całościowe myślenie wykraczające poza granice działów, płaskie struktury organizacyjne, większy zakres zadań i odpowiedzialności, konsekwentna decentralizacja, orientacja na wynikZarządzanie procesami biznesowymi-Systematyczne podejście do analizy i ciągłego doskonalenia podstawowych działań w firmieSkładniki zrządzania procesami biznesowymi *Aktualna dokumentacja procesów *Procesowe stanowisko organizacyjne *Cele i mierniki procesów *System informacji o procesach *System motywacyjnySymptomy zarządzania procesowego *Planowania i kontrola kluczowych celów *Definiowanie kryteriów i zbieranie informacji o rezultatach *Określanie koordynatorów procesów *Tworzenie i aktualizacja map procesów *Określona rola, informowanie pracowników

Zakres wykorzystania modelowania procesów *Koordynacja, kontrola bieżących działań przedsiębiorstwa. *Planowanie i kontrola zmian w strukturze i sposobie działania przedsiębiorstwa. *Rekonstrukcja procesów przedsiębiorstwa. *Zarządzanie przepływem pracy. *Tworzenie planów rozwoju systemów informacji. *Wybór i wdrażanie odpowiedniego systemu oprogramowania.Efekty modelowania procesów *Zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów. *Usprawnienie komunikacji informacyjnej. *Osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy. *Poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa. *Zwiększanie efektywności strukturalnej przedsiębiorstwa. *Zwiększanie sprawności funkcjonalnej organizacjiRola technologii informatycznych w zarządzaniu procesowym- wsparcie realizacji procesów i automatyzacja procesów. Technologia inf. powinna być środkiem a nie celemZasadnicze powody stosowania IT w przedsiębiorstwie *Gromadzenie informacji. *Zarządzanie przebiegiem i przekształcanie procesu. *Monitorowanie przebiegu procesu. *Eliminacja z procesu elementów nieistotnych. *Udział w procesie czynnika ludzkiego.Obszary wdrożeń IT- obieg dokumentów, finanse, zasoby materialne i ludzkie, produkcja, wiedza, relacje z klientemKluczowe efekty realizacji podejścia procesowego *Zwiększenie szybkości i poprawa jakości procesów. *Usprawnienie komunikacji informacyjnej. *Osiąganie i utrzymywanie spójności wszystkich elementów składowych firmy. *Poprawa efektywności i skuteczności osiągania celów przedsiębiorstwa.* Zarządzanie procesowe Model - Hipotetyczne przedstawienie (reprezentacja) stanów, przedmiotów lub zdarzeń rzeczywistych występujących np w procesie ekonomicznym. Modele uwzględniają tylko te własności stanów i rzeczy, które są istotne w modelowanym przypadku.    Rodzaje modeli *Modele ikoniczne (obrazowe) - Przedstawienie w skali stanów przedmiotów lub zdarzeń np. projekt domu w komputerze *Modele analogowe - Przedstawienie badanych własności systemu za pomocą innych cech np.  kolory na mapie *Modele symboliczne - Wyrażenie własności cech rzeczy za pomocą symboli np. legendaWybrane metody modelowania procesów biznesowych. 1.Modelowanie danych- *modelowanie związków encji *cERM diagram przepływu danych 2.Modelowanie funkcji *diagramy funkcji *diagramy "Y" *diagramy celu *modele zależności funkcji 3.Modelowanie organizacji- *organigram 4.Modelowanie procesów- *łańcuch procesów *diagramy łańcucha wartości diagram przepływu danych 5.Modelowanie decyzji- *drzewa i tabele decyzyjneModelowanie funkcji Zakres - zbiór metod służących opisywaniu działań wykonywanych przez przedsiębiorstwo. (do podziału pracy) Cel modelowania funkcji (dostarczenie opisu funkcjonalnego przedsiębiorstwa, lub obszaru danych, usprawnienie, projektowanie nowych procesów obiektywne spojrzenie na to co dzieje się w firmie, opis funkcjonalny tego co się dzieje) Kluczowy aspekt modelowania funkcji (powinniśmy znać postawione cele, akceptacja zmian)Zakres modelowania funkcji *działania wykonywane przez podmioty gospodarcze (funkcje) pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu (najwyższy poziom)*powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo (zdarzenia)*wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczącą rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty) - określenie roli funkcji na pewien fragment, encja - coś istotnego; określenie własności - atrybutyModel funkcji(diagram) przedsiębiorstwa *graficzne przedstawienie zadań realizowanych w przedsiębiorstwie, które zapewniają osiągnięcie zadanych celów czyli zamierzeń - model sformalizowany – diagram *funkcje realizowane przez podmioty gospodarcze wykorzystane są do tworzenia opisów pracy (przepływy pracy) i struktur firm. Metody modelowania funkcji *Drzewo funkcji (hierarchia funkcji)*Diagram Y *Diagram celu Style prezentacji hierarchii funkcji *styl pionowy (szybki w budowie ale nie sprawdza się do skomplikowanych procesów), 2/3 poziomy *styl poziomy (nie sprawdza się do skomplikowanych procesów, zbyt płaski, źle wykorzystuje miejsce), 2/3 poziomy *styl hybrydowy - jako połączenie dwóch poprzednich (do map, procesów, prezentacji), stosowany do bardziej złożonych procesów, dobre wykorzystanie miejsca, zachowuje przejrzystość przy więcej niż 2/3 poziomach szczegółowości

Konstrukcja hierarchii funkcji- *do góry do dołu-cel strategiczny, funkcje nadrzędne do których dopasowujemy funkcje podrzędne, brak ścisłych reguł grupowania *do dołu do góry- od funkcji elementarnych po cele, wyraźnie określone kryteria grupowania *od góry do dołu - od dołu do góry-zalecana ponieważ ułatwia kontrolę, do funkcji nadrzędnej przyjmujemy kryterium grupowania.Zalety hierarchii funkcji- szybka i łatwa do przyswojenia, dobry środek prezentacji na wyższym poziomie hierarchii, 80% hierarchii uzyskuje się bardzo szybko, efektywna metoda koncentracji uwagi na poszczególnych funkcjach Wady hierarchii funkcji - trudna do kontrolowania jakości, subiektywna ocena jakości, nie może uwzględnić skomplikowanych współzależności, niezbyt dobry środek prezentacji szczegółowych lub bardzo dużych hierarchi. Style prezentacji hierarchii funkcji *styl pionowy (szybki w budowie ale nie sprawdza się do skomplikowanych procesów), 2/3 poziomy *styl poziomy (nie sprawdza się do skomplikowanych procesów, zbyt płaski, źle wykorzystuje miejsce), 2/3 poziomy *styl hybrydowy - jako połączenie dwóch poprzednich (do map, procesów, prezentacji), stosowany do bardziej złożonych procesów, dobre wykorzystanie miejsca, zachowuje przejrzystość przy więcej niż 2/3 poziomach szczegółowościKonstrukcja hierarchii funkcji- *do góry do dołu-cel strategiczny, funkcje nadrzędne do których dopasowujemy funkcje podrzędne, brak ścisłych reguł grupowania *do dołu do góry- od funkcji elementarnych po cele, wyraźnie określone kryteria grupowania *od góry do dołu - od dołu do góry-zalecana ponieważ ułatwia kontrolę, do funkcji nadrzędnej przyjmujemy kryterium grupowania.Zalety hierarchii funkcji- szybka i łatwa do przyswojenia, dobry środek prezentacji na wyższym poziomie hierarchii, 80% hierarchii uzyskuje się bardzo szybko, efektywna metoda koncentracji uwagi na poszczególnych funkcjach Wady hierarchii funkcji- trudna do kontrolowania jakości, subiektywna ocena jakości, nie może uwzględnić skomplikowanych współzależności, niezbyt dobry środek prezentacji szczegółowych lub bardzo dużych hierarchji.  Rodzaje zdarzeń uwzględnianych przy modelowaniu procesu- *zdarzenia wywołujące *zdarzenia wywoływane *zdarzenia zewnętrzne *zdarzenia zmiany- np. spadek zapasów magazynowych poniżej min *zdarzenia czasu rzeczywistego- np. realizacja przelewów bankowych, wynagrodzeń *zdarzenia systemowe- np. wymiana samochodów firmyi.

Składnia, rejestracja zdarzeń *Składnia podstawowa. Przy zajściu zdarzenia nazwa zdarzenia jeśli wywoływana funkcja nazwa funkcji *Składnia odwrócona: Czy to prawda, że funkcja nazwa funkcji jest wywoływana tylko wtedy, gdy zajdzie zdarzenia nazwa zdarzenia *Składnia alternatywna (uproszczony zapis):Jeśli nazwa zdarzenia to nazwa funkcjiPrzykład reprezentacji graficznej zdarzeń. Oferta: opracowanie zapytania ofertowego /proces/ (przyjęcie zapytania ofertowego, sprawdzenie poprawności zapytania ofertowego).IN: przedstawienie zapytania ofertowego (zdarzenie wywołujące - może być również wywoływanym gdzie indziej)OUT: przekazanie oferty do opracowania (zdarzenie wywoływane)

Klasyfikacja parametrów funkcji - grupowanie funkcji *Działanie - Grupa funkcji o tych samych lub zbliżonych zasadach przekształceń (wystawienie faktury, przesłanie danych klienta, przesłanie oferty) *Obiekt przetwarzania - Grupa funkcji przetwarzająca ten sam obiekt (wprowadzenie zamówienia, anulowanie zamówienia, realizacja zamówienia) *Proces biznesowy - Grupa funkcji zaangażowana w ten sam proces (wybór dostawców, złożenie zapytania ofertowego, zlecenie zakupu)Identyfikacja, oznaczenie elementów istotnych modelu-zmiana rozmiaru istotnych elementów (ramek), zróżnicowanie grubości, koloru linii ramek funkcji, wykorzystanie symboli graficznych, stosowanie dodatkowych opisówKontrola / testowanie hierarchii-przeredagowanie istniejących funkcji, dodawanie dodatkowych funkcji nadrzędnych, eliminacja funkcji nieistotnych, eliminacja niespójności (stany niestabilności), pełna reorganizacja hierarchii sprawdzanie przez analogię, wykorzystanie listy zdarzeń, granie ról, wykorzystanie hierarchii generycznej - w kontekście ogólnych szablonówKontrola jakości modelu-słownictwo, kolejność funkcji, definicja / alokacja nakładów pracy, uniezależnienie od struktur organizacyjnych, grupowanie funkcji, styl prezentacjiMetody identyfikacji funkcji przedsiębiorstwa-wywiad z pracownikiem, istniejąca dokumentacja firmy, obserwacja pracowników przedsiębiorstwa, wewnętrzna hierarchia przedsiębiorstwa, analiza działań / procedur przedsiębiorstwa, weryfikacja empiryczna (udział w działaniach firmy), wykorzystanie modeli generycznychZakres stosowania hierarchii funkcji *Reiniżynieria precesów (BPR, BPI) (usprawnienie, reorganizacja).*Szybkie opracowanie (przeprojektowanie) systemu. Ocena stanu istniejącego.Definicja zależności funkcji-Zależność funkcji Y od innej funkcji X oznacza, że funkcja Y rozpoczyna się po zakończeniu funkcji X.Przyczyny, rodzaje zależności funkcji *Dane / informacje - funkcja X tworzy informacje potrzebne do realizacji funkcji Y *Prawo - przedsiębiorstwo jest zobligowane uwarunkowaniami prawnymi do wykonania funkcji X przed rozpoczęciem funkcji Y *Normy wewnętrzne -ustalenia wewnętrzne firmy dotyczące sposobów realizacji poszczególnych funkcji przedsiębiorstwa

Diagram(model) ogólny-bąbel- Wstępna ilustracja graficzna funkcji np. przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności pomiędzy funkcjami podrzędnymi. Obrazuje ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami (etapami) analizowanego procesu np. biznesowego, technologicznego. Ukazuje on etapowość procesów, stosuje się go przy wdrażaniu rozwiązań biznesowych, technicznych itp.Diagram szczegółowy-Ilustracja graficzna funkcji np. przedsiębiorstwa łącznie ze współzależnościami pomiędzy funkcjami. Określa potencjalne drogi lub sekwencje w analizowanym zbiorze funkcji oraz sposób dojścia od określonych typów zdarzeń do kluczowego rezultatu. Oznacza krok po kroku jest robione aby osiągnąć cel. Elementy diagramu szczegółowego- *zdarzenie wywołujące-powodujące zajście procesu *sekwencja funkcji- 2 następujące po sobie funkcje *rezultat kluczowy

Zakres wykorzystanie modelowania współzależności funkcji *poziom przedsiębiorstwa *poziom systemu *poziom procedury / programuNotacje, symbole, reprezentacja współzależności funkcji *zależności funkcji *rezultaty kluczowe *"albo albo" *wyłączność *wiele rezultatów (zależności)*funkcje równoległe- paralelizm *warunki wywołania dwóch funkcji jednocześnie- Sumatrom *warunek wywołania jednej z funkcji *pętle zwrotne (sprzężenie zwrotne, powtórzenie)Źródła informacji do opracowania modeli zależności funkcji:*wywiad z pracownikiem danej firmy;*analiza działań / procedur danej firmy;Źródła opisu funkcji i procesów:*wywiad z pracownikiem;*istniejąca dokumentacja; *obserwacja pracowników przedsiębiorstwa (trudne i krępujące);*wewnętrzna hierarchia przedsiębiorstwa;*analiza działań/procedur przedsiębiorstwa;*weryfikacja empiryczna (udział w działaniach firmy);*wykorzystanie modeli generycznych;Identyfikacja elementów diagramu:*zdarzenia;*funkcje(zdarzenia i funkcje to listy podstawowe do tworzenia diagramu);*sekwencje funkcji(wskazuje jakie sekwencje funkcji wystąpią);*rezultaty kluczowe(jeśli jest cel procesu to rezultat kluczowy jest znany);Modyfikacje i rozbudowa diagramu:*zdarzenia(dodawanie,przesuwanie);*rozszerzanie diagramu zależności(na podstawie listy zdarzeń uzupełniamy diagram);*kontrola redundancji zależności(prześledzić cały diagram aby wykryć czy zależności się nie powtarzają,nie dublują);*dekomponowanie diagramów(zmiana formy diagramu aby zachować jego przejrzystość);

Dekompozycja diagramów zależności funkcji-

Rozłożenie fragmentów diagramu na części pierwotne - to w postaci rysunku. A więc wcześniej zamknięte w formy fragmenty diagramu, teraz stają się całymi diagramami.

Zalety diagramów zależności funkcji:*duża łatwość przyswojenia opisu sekwencji funkcji, *dobra metoda do identyfikacji zasadniczych sekwencji funkcji przedsiębiorstwa, *skuteczne przy niezbyt wysokim poziomie szczegółowości i złożoności funkcji,*efektywna metoda prezentacji procesów;Wady diagramów zależności funkcji:*nie można uwzględnić skomplikowanych współzależności między funkcjami,*niezbyt dobry środek prezentacji bardzo rozbudowanych procesów,*duża czasochłonność przygotowania(bez narzędzi informatycznych);

Kontrola jakości diagramu zależności funkcji:*Definicje celów przedsiębiorstwa(po co wykonujemy określone czynności,cele muszą być osiągalne);*Czytanie i analiza diagramów (kontrola funkcji-istotności,konkretności;kontrola zależności-czy dana funkcja realizuje cel procesu,czy wszystkie zależności są rozwiązywane,czy następstwo jest zgodne;kontrola diagramu-czytanie diagramu sprawdzi czy diagram jest sprawny,czy funkcje są potrzebne i realizują określony cel);*Sprawdzanie składni zdarzeń;*Analiza powtórzeń (pętli zwrotnych);*Analiza wyłączności;*Sesje zwrotne(najlepsze do kontroli,polegają na dyskusji z klientem czy modele zostały dobrze zrobione i czy klient je zaakceptuje);*Wykorzystanie innych modeli;*Kontrola kosztów i czasochłonności opracowania;Zakres stosowania modeli zależności funkcji:*Reiniżynieria procesów (BPR, BPI);*Ocena stanu istniejącego;

Hierarchia funkcji <-> model zależności funkcji:*w formie pionowej;*w formie poziomej;

Zakres wywiadu:*Organizacja;*Funkcje(2 etapy-co jest w zbiorze i w jakiej kolejności);*Dane;*Technologie informacyjne;

Etapy badań:*Przygotowanie rozmówców(Dlaczego jest przeprowadzany wywiad?Kto zezwolił?Jak zostaną wykorzystane zdobyte info?);*Analiza organizacji(Jakie stanowisko zajmuje rozmówca?Kto ma jakie kompetencje?Jakie stanowisko zajmuje rozmówca?);*Analiza wykonywanych funkcji(Jaki jest przebieg pracy rozmówcy?Czym się zajmuje?Jaki jest cel pracy?);*Ocena potrzeb informacyjnych-Określenie pochodzenia danych(Skąd rozmówca dostaje dane?W jakiej formie?) -Opracowanie i wykorzystanie danych(W jaki sposób rozmówca opracowuje dane?W jaki sposób je przetwarza?);*Zakres wykorzystania technologii informacyjnej(Z jakich systemów korzysta rozmówca?Czy są powiązane z innymi?);

Modele związków encji(ERM)-metoda określenia potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa. Rola ERM: zapamiętywanie i odszukiwanie danych niezależnie od tego w jaki sposób są one przechowywane i udostępniane;

Rola modeli danych:*Definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa,*Określanie strategii i analiza systemu informacyjnego przedsiębiorstwa, *Prezentacja zorientowanego na dane obrazu rzeczywistości (systmu, przedsiębiorstwa, firmy),*Ułatwianie dostępu do informacji,*Właściwa ocena danych,*Ilustracja istotnych założeń systemu zarządzania w przedsiębiorstwie,*Opracowanie podstaw dla nowych bądź ulepszanie istniejących systemów zarządzania,*Opracowanie modeli niezależnych od istniejących w przedsiębiorstwie sposobów przechowywania i udostępniania danych;

Rodzaje modeli danych:*Modele związków encji (ERM)-model podstawowy(powinien opisywać istotne i specyficzne obiekty tworzące i przechowujące info oraz powiązania tworząc jednolitą strukturę),*Rozszerzone modele związków encji (eERM);

Kluczowe aspekty modelowania związków encji:*dane i zasoby informacyjne,*zaangażowanie kierownictwa,*konwencje(postępowanie wg określonych standardów,definicje-pewien symbol,obiekty niezależne od sposobu przechowywania danych),*niezależność danych,*optymalizacja definicji, pojęć,*wzorce generyczne(opisuje 80% tego co dzieje się w przedsiębiorstwie,ułatwiają budowę modeli i sprawdzają kompletność),*jakość, dokładność modeli,*komunikacja, współpraca,*istotność,*wspomaganie decyzji;

Encja-obiekt istotny,model pokazuje encje w przedsiębiorstwie w których pojawiają się wszystkie dane które system przyjmuje i przetwarza.Model służy do opisu wymagań użytkownika w stosunku do tego systemu;

Podstawowe pojęcia i konwencje:*Encja - prostokąt (ewentualnie zaokrąglone rogi), *Atrybut - elipsa spłaszczona góra dół,*Atrybut kluczowy - pogróbiona elipsa spłaszona góra-dół(pozwala jednoznacznie identyfikować encje i relacje,encja musi mieć co najmniej 1 atrybut),*Związki, relacje - romb spłaszczone góra-dół;

Rodzaje encji:*materialne(pracownik-imię,nazwisko,NIP,PESEL),*niematerialne(rachunke bankowy-nr,typ),*fakty(choroba),*zdarzenia(znajomość języka-rodzaj,stopień);

Reprezentacja encji-encja rozbita jest na kilka atrybutów.Właściwie to posiada te atrybuty;

Typy relacji między zbiorami:*1:1,*1:n,*n:1,*n:m;

Definiowanie opcjonalności związków:*Związek wymagany: wyrażenie musi być - zwykła linia,*Związek opcjonalny: wyrażenie może być - linia przerywana, lub linia przerywana kółkami,*Związek opcjonalny: wyrażenie może być - musi być - linia po lewej stronie kulka lub linia przerywana,*Związek opcjonalny: wyrażenie musi być - może być - linia po lewej stronie kulka lub linia przerywana;

Definiowanie nazw związków (CASE Method):*Od lewej do prawej - nad linią - wyrównanie do lewej,*Od prawej do lewej - pod linią - wyrównanie do prawej;

Metody identyfikacji elementów modeli E-R:*Wywiad,*Dokumenty, formularze, druki,*Analiza struktury baz danych,*Doświadczenie analityka;

Zakres informacji danych:*Określenie pochodzenia danych,*Określenie sposobu opracowania i wykorzystania danych(Przetwarzanie komputerowe,Przetwarzanie manualne,Określenie sposobu przekazania danych);

Kontrola jakości i kompletności ERM:*Kontrola identyfikacji encji,*Poprawność związków encji,*Stosowanie reguł rozmieszczania elementów diagramu, *Etykietowanie,*Układ symboli encji, linii związków,*Poprawność słownictwa, *Wprowadzanie zróżnicowania poszczególnych diagramów,*Kontrola kompletności, *Zatwierdzanie przez zleceniodawcę / użytkownika.

Etapy budowy modeli ERM:*W...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin