MPD.DOC

(82 KB) Pobierz
1

1. Podaj elementy diagramu zależności funkcji

-          zdarzenia – wywołujące i wywoływane;

-          funkcje – nadrzędne i podrzędne;

-          sekwencje funkcji;

-          rezultaty kluczowe;

-          zależność funkcji, albo/albo, wyłączność, wiele rezultatów.

2. Podaj zakres stosowania hierarchii funkcji

-          poziom przedsiębiorstwa;

-          poziom systemu;

-          poziom programu/procedury.

3. Jaki rodzaje decyzji można wyróżnić stosując jako kryterium normy postępowania

-          decyzje programowane – oparte na konkretnych zasadach, np.: Kodeksie Karnym;

-          decyzje nie programowane – podejmowane w warunkach niepewności.

4. Wymień cechy zdarzenia czasu rzeczywistego

-          zachodzi w określonych warunkach, gdy zostanie osiągnięty termin;

-          działa jako wyzwalacz jednej lub kilku funkcji przedsiębiorstwa.

5. Wymień cechy zdarzenia zmiany

-          zachodzi, gdy zmienia się status czegoś i dane są tworzone lub zmieniane w taki sposób, że działają jako wyzwalacz funkcji, np.: gdy encja jest tworzona lub usuwana, zmienia się wartość atrybutu, związek jest tworzony lub usuwany.

6. Wyjaśnij pojęcie hierarchia generyczna

Hierarchia generyczna – ogólna hierarchia pokazująca funkcje często występujące w większości przedsiębiorstw, np.: ustalanie zadań i celów do osiągnięcia, zdobycie funduszy (pożyczka, wypracowany zysk). Wykorzystywana do sprawdzenia własnej hierarchii funkcji poprzez przystosowanie każdej z funkcji hierarchii generycznej do modelowanego przedsiębiorstwa.

7. Podaj cel stosowania szczegółowego diagramu zależności funkcji

Szczegółowy diagram zależności funkcji – tworzy jedno lub kilka zdarzeń oraz jeden lub kilka rezultatów kluczowych. Obrazuje hierarchię funkcji przedsiębiorstwa łącznie ze współ zależnościami między tymi funkcjami. Określa potencjalne drogi lub sekwencje w analizowanym zbiorze funkcji oraz sposób dojścia od określonych typów zdarzeń do kluczowego rezultatu.

8. Podaj podstawową rolę modelu ERM

-          definiowanie i modelowanie potrzeb informacyjnych przedsiębiorstwa;

-          określanie strategii i analiza systemu informacyjnego przedsiębiorstwa.

9. Narysuj fragment diagramu zależności funkcji ilustrujący sytuację: funkcja A zostanie wywołana wówczas, gdy jednocześnie zależność A i B jest rozwiązana







a







b

 

10. Narysuj fragment ERD stosując metodę Chena: wielu klientów może kupować wiele produktów, wiele produktów może być kupowanych przez wielu klientów

Produkt







Klient

                      n                             m

 

11. Wymień elementy składowe hierarchii funkcji

-          funkcja nadrzędna (główna, rodzic);

-          funkcje podrzędne (dzieci).

12. Oceń poprawność nazw funkcji: wysyłanie faktury, rozładowanie towaru za pomocą wózków

Nazwa funkcji – to rzeczownik utworzony od czasownika; opisuje co powinno być zrobione w danym przedsiębiorstwie bez stwierdzania jak wykonać.

Wysyłanie faktury – poprawna nazwa funkcji.

Rozładowywanie towaru za pomocą wózków – zła nazwa funkcji.

13. Co to jest encja, podać przykład

Encja – zbiór elementów danych opisujących „coś ze świata rzeczywistego”. Każda encja musi mieć jednoznaczną i określona rolę w przedsiębiorstwie i musi mieć przynajmniej jeden atrybut opisujący ją.

Atrybut – element danych opisujący encję lub związek. Każde wystąpienie encji lub związku ma atrybut.

Rachunek Bankowy

Produkt

Klient

Encja

                           

 

Nazwa produktu

Nazwa klienta

Atrybut

 

 

 

14. Narysuj przykładowy diagram funkcji zachowawczej struktur hybrydowych











































                                                                                                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

15. Na czym polega sprawdzenie hierarchii funkcji poprzez analogie

Przedsiębiorstwa są podobne do siebie, w każdym występują podobne funkcje, np.: zatrudnianie, zwalnianie pracowników. Tak  więc sprawdzanie przez analogie oznacza sprawdzenie przez porównanie naszej hierarchii z hierarchią zastosowaną w innym przedsiębiorstwie zajmującym się podobnym świadczeniem usług, które według nas jest najlepsze na rynku.

16. Źródła identyfikacji funkcji przedsiębiorstwa

-          wywiad;

-          analiza notatek z wywiadu;

-          istniejąca dokumentacja;

-          obserwacja pracowników;

-          schemat wewnętrzny hierarchii;

-          praktyczne doświadczenie;

-          wykorzystanie modeli generycznych;

-          posiedzenia grupowe.

17. Zalety hierarchii funkcji

-          prosta metoda modelowania funkcji;

-          szybka i łatwa do nauczenia i realizacji;

-          pozwala dokładnie zdefiniować zakres;

-          pozwala zrozumieć co dane przedsiębiorstwo robi lub powinno robić w przyszłości, aby osiągnąć swoje cele;

-          pozwala dobrze określić funkcje nadrzędne i podrzędne;

-          80% uzyskuje się bardzo szybko,

-          dobry środek prezentacji na wyższym poziomie hierarchii; przy ostrożnym doborze układu może być użyta do skupienia uwagi na poszczególnych funkcjach

18. Do czego służy ogólny diagram zależności funkcji

Ogólny diagram zależności funkcji – wstępna ilustracja graficzna hierarchii funkcji, np.: przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności między funkcjami podrzędnymi. Przedstawia ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami (etapami) analizowanego procesu, np.: biznesowego, technologicznego.

19. Narysuj fragment diagramu zależności funkcji: albo/albo jeden rezultat jest rozwiązaniem, albo jedna z dwóch zależności











                           

 

 

 

 

1. Wymień elementy zarządzania procesowego przedsiębiorstwa

- aktualna dokumentacja procesów

- procesowe stanowisko organizacyjne

- cele i mierniki procesów

- system informacji o procesach

- system motywacyjny

2. Wymień cechy i podaj przykład procesu głównego przedsiębiorstwa

- opisują główne obszary funkcjonowania firmy

- są kluczowe dla sukcesu oraz konkurencyjności firmy

- są odbierane przez klienta jako użyteczne (wartość dodana)

3. Wymień cechy organizacji horyzontalnej

Typowe powiązania służące wymianie informacji i koordynacji tylko działań specjalistów pracujących przy realizacji określonych procesów w ramach określonego przedsiębiorstwa, struktura płaska, koncentracja na procesie, występuje rzadko, konieczność wdrożenia skutecznego systemu informatycznego

5. Wymień i podaj przykładowe zdarzenia

Rodzaje zdarzeń uwzględnianych przy modelowaniu procesu:

- zdarzenia wywołujące;

- zdarzenia wywoływane;

- zdarzenia zewnętrzne;

- zdarzenia zmiany, np. spadek zapasów magazynowych poniżej min;

- zdarzenia czasu rzeczywistego, np. realizacja przelewów bankowych, wynagrodzeń;

- zdarzenia systemowe, np. wymiana samochodów firmy.

1. Ogólny diagram zależności funkcji – wstępna ilustracja graficzna hierarchii funkcji, np. przedsiębiorstwa uwzględniająca zależności pomiędzy funkcjami podrzędnymi. Przedstawia ogólny przebieg i zależności pomiędzy elementami (etapami) analizowanego procesu np. biznesowego, technologicznego.

2. Opisz i podaj cechy procesu sterującego

- zapewniają nieprzerwane funkcjonowanie procesu

- budują ramy strategiczne funkcjonowania przedsiębiorstwa

- charakteryzują się strategią rozwojem, controlingiem.

3. Wymień cechy organizacji wertykalnej

Układ tradycyjny, pionowy, bez wyodrębnienia procesów o charakterze liniowym, grupuje się tu elementy firmy na zasadzie podobieństwa, 1/3 firm.

4. Zasady budowy hierarchii funkcji

- cel: jednoznacznie określony;

- nazwa funkcji: co jest robione;

- struktura: hierarchiczna;

- hierarchia funkcji: funkcja nadrzędna opisywana za pomocą funkcji podrzędnych;

- niezależność od mechanizmów: definicja funkcji nie wskazuje stanowisk;

- jednoznaczność oznaczeń: stosowanie symboli dekompozycji;

- symbol funkcji: prostokąt o zaokrąglonych rogach;

- etykieta: liczba wskazująca pozycję funkcji w hierarchii.

5. Zakres modelowania funkcji:

- zbiór metod służących opisywaniu działań wykonywanych przed przedsiębiorstwo;

- działania wykonywane przez podmioty gospodarcze (funkcje) pozwalające na osiągnięcie pożądanego celu;

- powody rozpoczęcia działań przez przedsiębiorstwo działań (zdarzenia).

Wpływ funkcji na rzeczy odgrywające znaczną rolę w przedsiębiorstwie (encje) oraz ich własności (atrybuty).

1.       Wymień elementy (składniki) zarządzania procesowego przedsiębiorstwa

·         Aktualna dokumentacja procesów – dokumenty mają być zweryfikowane

·         Procesowe stanowisko organizacyjne – do każdego proces głównego powołany musi być koordynator

·         Cele i mierniki procesów (czas, mierniki kosztowe, liczba reklamacji) – mierniki muszą być zdefiniowane, jakościowe lub ilościowe

·         System informacji o procesach – spotkania pracowników w określonych odstępstwach czasu, spisanie protokołu

·         System motywacyjny – pozytywna motywacja

2.       Wymień cechy i podaj przykład procesu głównego przedsiębiorstwa

·         kluczowe dla sukcesu

·         stosuje się przy nich takie metody jak six sigma, metody poprawy jakości

·         powoływany jest koordynator procesu

Przykład: Udzielenie kredytu przez bank, obsługa reklamacji, proces rekrutacji studenta

3.       Wymień cechy organizacji horyzontalnej

·         Całościowe myślenie, wykraczające poza granice działów

·         Płaskie struktury organizacyjne

·         Większy zakres zadań i odpowiedzialności

·         Konsekwentna decentralizacja

·         Orientacja na wynik

·         Zaangażowanie pracowników oparte jest na wprowadzeniu zmian

4.       Wymień reguły rozmieszczania elementów diagramu ER

·         niezbyt blisko umieszczone relacje

·         nie przecinać

·         Końce związków „wiele” umieszcza się na górze lub po lewej stronie, dzięki temu obiekty o dużym znaczeniu, służące do opisywania innych obiektów, są grupowane i znajdują się na dole po prawej stronie diagramu.

·         Na diagramach rozmiar i kształt encji nie jest istotny – wszystko ma służyć przejrzystości i czytelności diagramu.

5.       Wymień i podaj przykłady zdarzenia

Podział 1:

·         Zdarzenie zewnętrzne – poza kontrolą przedsiębiorstwa

·         Zdarzenie zmiany - powoduje zmianę w systemie np. stron magazynu

·         Zdarzenie czasu rzeczywistego – zachodzi w określonym czasie

·         Zdarzenie systemowe – wiążę się z radykalną zmianą w danej strukturze przedsiębiorstwa

Podział 2:

·         Zdarzenie wywołujące – powoduje zajście rozpoczęcia realizacji procesu

·         Zdarzenie wywoływane – efekt realizacji procesu, może być zdarzeniem wywołującym dla kolejnego procesu

6.       Diagram ogólny zależności

Wstępna ilustracja graficzna hierarchii funkcji np., przedsiębiorstwa uwzględniająca współzależności ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin