Zarządzanie procesami.doc

(39 KB) Pobierz
Zarządzanie procesami

Zarządzanie procesami

 

·         Co to jest proces??

 

Każde działanie, które przekształca wejście (dane wejściowe) na wyjście (dane wyjściowe) możemy uważać za proces. Proces może w swoim „wnętrzu” zawierać zbiór różnych operacji (działań) wzajemnie ze sobą powiązanych i na siebie oddziałujących

 

 

·         Cel procesu:

 

Proces posiada swój cel, który powinien być spójny z polityką jakości organizacji (logicznie z tej polityki wynikać) i powinny być mierzalne. Realizację tych celów należy monitorować (mierzyć). Właściwy produkt, we właściwym czasie, przy minimalnych kosztach.

 

·         Wartość dodana – oznacza dodatkowe efekty uzyskane przez firmę jako całość lub w danym procesie a wynikające z lepszej niż w innych firmach konfiguracji łańcucha wartości.

 

 

·         W skład zarządzania procesowego wchodzą między innymi:

 

 

  1. Definiowanie (opisywanie) procesów,
  2. Operacyjne zarządzanie procesami, w tym ich ciągłe usprawnianie,
  3. Wdrażanie gruntownych zmian w procesach,
  4. Projektowanie nowych procesów,
  5. Uszczegółowienie modeli procesowych dla potrzeb projektowania oprogramowania.

 

·         Definiując proces w organizacji musimy zwrócić uwagę na szereg istotnych elementów:

 

n      Początek i koniec procesu,

n      Struktura procesu,

n      Wejścia i wyjścia,

n      Dostawcy i klienci,

n      Właściciel lub lidera procesu,

n      Kryteria oceny,

n      Wpływ na wynik całości organizacji,

n      Mierniki,

n      Narzędzia pomiaru i oceny,

n      Kryteria i metody sterowania, w tym tzw. Sprzężenie zwrotne,

n      Zasoby i odstępstwa,

n      Dokumentacja procesu i jego przebiegu.

 

·         Korzyści:

  1. Pozwala na zlokalizowanie działań w największym stopniu przyczyniających się do sukcesu przedsiębiorstwa.
  2. Powstaje przewaga nad konkurencyjnością.
  3. Kreowanie wartości z punktu widzenia klienta.
  4. Pozwala doskonalić działalność poszczególnych pracowników.

 

·         Każdy proces posiada kilka charakteryzujących go cech:

 

n      Przebieg procesu – metody użyte do przekształcenia „wkładu” w produkt,

n      Efektywność – określa jego jakość przez sprawdzenie, w jakim stopniu proces spełnia oczekiwania klienta końcowego,

n      Wydajność – w jakim stopniu zasoby zostały zużyte do otrzymania produktu końcowego,

n      Czas trwania – ile czasu potrzeba na przekształcenie „wkładu” w produkt,

n      Koszt – to wszystkie wydatki poniesione w czasie trwania procesu.

 

·         Przekształcanie struktury zgodnie z procesami :

-Skuteczne zarządzanie procesami wymaga zmiany organizacji przedsiębiorstwa z pionowej w kierunku poziomej.

 

- Za proces powinni odpowiadać jego uczestnicy, co wymaga decentralizacji w podejmowaniu decyzji, oddalone kierownictwo ma jedynie prawo do kontroli

 

- Wyeliminowanie procesów, które nie przynoszą wartości dodanej np. stworzonych kiedyś dla określonego celu, który nie jest już realizowany, wykonywanych z przyzwyczajenia

 

- Połączenie lub wyeliminowanie dublujących się procesów

 

- Wyznaczanie „właścicieli procesów” (process owners), co skutkuje zwiększeniem aktywności pracowników i zapewnia maksymalne wykorzystanie ich potencjału

 

- Porzerzenie autonomii i docenienie wyników zespołów

 

- Ograniczanie stanowisk kierowniczych

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin