Zarządzanie procesami
· Co to jest proces??
Każde działanie, które przekształca wejście (dane wejściowe) na wyjście (dane wyjściowe) możemy uważać za proces. Proces może w swoim „wnętrzu” zawierać zbiór różnych operacji (działań) wzajemnie ze sobą powiązanych i na siebie oddziałujących
· Cel procesu:
Proces posiada swój cel, który powinien być spójny z polityką jakości organizacji (logicznie z tej polityki wynikać) i powinny być mierzalne. Realizację tych celów należy monitorować (mierzyć). Właściwy produkt, we właściwym czasie, przy minimalnych kosztach.
· Wartość dodana – oznacza dodatkowe efekty uzyskane przez firmę jako całość lub w danym procesie a wynikające z lepszej niż w innych firmach konfiguracji łańcucha wartości.
· W skład zarządzania procesowego wchodzą między innymi:
· Definiując proces w organizacji musimy zwrócić uwagę na szereg istotnych elementów:
n Początek i koniec procesu,
n Struktura procesu,
n Wejścia i wyjścia,
n Dostawcy i klienci,
n Właściciel lub lidera procesu,
n Kryteria oceny,
n Wpływ na wynik całości organizacji,
n Mierniki,
n Narzędzia pomiaru i oceny,
n Kryteria i metody sterowania, w tym tzw. Sprzężenie zwrotne,
n Zasoby i odstępstwa,
n Dokumentacja procesu i jego przebiegu.
· Korzyści:
· Każdy proces posiada kilka charakteryzujących go cech:
n Przebieg procesu – metody użyte do przekształcenia „wkładu” w produkt,
n Efektywność – określa jego jakość przez sprawdzenie, w jakim stopniu proces spełnia oczekiwania klienta końcowego,
n Wydajność – w jakim stopniu zasoby zostały zużyte do otrzymania produktu końcowego,
n Czas trwania – ile czasu potrzeba na przekształcenie „wkładu” w produkt,
n Koszt – to wszystkie wydatki poniesione w czasie trwania procesu.
· Przekształcanie struktury zgodnie z procesami :
-Skuteczne zarządzanie procesami wymaga zmiany organizacji przedsiębiorstwa z pionowej w kierunku poziomej.
- Za proces powinni odpowiadać jego uczestnicy, co wymaga decentralizacji w podejmowaniu decyzji, oddalone kierownictwo ma jedynie prawo do kontroli
- Wyeliminowanie procesów, które nie przynoszą wartości dodanej np. stworzonych kiedyś dla określonego celu, który nie jest już realizowany, wykonywanych z przyzwyczajenia
- Połączenie lub wyeliminowanie dublujących się procesów
- Wyznaczanie „właścicieli procesów” (process owners), co skutkuje zwiększeniem aktywności pracowników i zapewnia maksymalne wykorzystanie ich potencjału
- Porzerzenie autonomii i docenienie wyników zespołów
- Ograniczanie stanowisk kierowniczych
trijo4