W 80 dni dookoła świata - scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy 4
Poznajemy bliżej bohaterów lektury pt. „W 80 dni dookoła świata”.(scenariusz lekcji z języka polskiego dla klasa 4)Czas trwania: 90 mincele (uczeń):zna bohaterów lektury;potrafi podzielić ich na głównych, drugoplanowych i epizodycznych;potrafi wymienić pozytywne i negatywne cechy postaci;uzasadnia swój wybór;wie, dlaczego pozytywne cechy są ważne w życiu każdego człowieka;wie, co to jest dialog i potrafi go ułożyć; opracowuje i odgrywa scenki;formy pracy:zbiorowa; grupowa;metody pracy:zabawa w „Kim jestem?”;pogadanka;metoda kosz i walizeczka;piramida priorytetów;scenki dramowe;pomoce dydaktyczne:lektura pt. „W 80 dni dookoła świata”;karty pracy (polecenia dla grup);Słownik terminów literackich;przebieg lekcji:1. Siadamy w kręgu i przeprowadzamy zabawę w „Kim jestem?”. Polega ona na tym, że jedna osoba wychodzi za drzwi (nazwijmy ją bohaterem), a pozostali uczniowie w tym czasie ustalają, którą postacią z lektury ona będzie. Każde z dzieci obmyśla pytanie naprowadzające, które jej zada. Bohater wraca do klasy i kolejnym uczniom zadaje pytanie „kim jestem”. Każdy z uczniów zadaje mu pytanie naprowadzające, które pozwoli mu zgadnąć, którą z postaci z lektury jest.Podanie tematu lekcji: Poznajemy bliżej bohaterów lektury pt. „W 80 dni dookoła świata”. 2. Uczniowie wymieniają bohaterów lektury.3. Kolejnym etapem lekcji jest objaśnienie dzieciom zasad podziału postaci na pierwszoplanowe, drugoplanowe i epizodyczne (na podstawie Słownika terminów literackich).4. Przechodzimy do pracy w grupach. Rozdajemy karty pracy z poleceniami dla grup. 1. Podzielcie bohaterów lektury na postacie:a) pierwszoplanowe: (Fileas Fogg)b) drugoplanowe: (Passepartout, Auda, Fix)c) epizodyczne: (Cromarty, Proctor, inne)2. Metodą kosza i walizeczki określcie dodatnie i ujemne cechy najważniejszych bohaterów. Waszym zadaniem jest wpisanie w kontur walizeczki pozytywnych cech postaci, a w kontur kosza cech negatywnych.a) Fileas Fogg+ punktualny, dobrze wychowany, wykształcony,spokojny, zrównoważony, opanowany, gotowy do poświeceń, szanuje innych ludzi, dobry przyjaciel, skryty (inne)- małomówny, zamknięty w sobie, nie potrafi nikogo obdarzyć uczuciem, tłumi emocje, samotnik (inne)b) Jean Passepartout+ miły, łagodny, posłuszny, oddany swemu panu, ceni punktualność, dobrze wychowany, odważny, wrażliwy, ciekawy świata i ludzi, gotowy do poświeceń, godny zaufania (inne)- bywa lekkomyślny i łatwowierny (inne)c) Detektyw Fix+ uparty, skrupulatny, oddany swojej pracy, gotów na każde poświęcenie, by dopiąć celu, pomysłowy, sprytny (inne)- nieszczery, celowo opóźnia podróż (inne)d) Pani Auda+ piękna, mądra, dobra, delikatna, skromna, wrażliwa, spokojna, cicha, darzy szczerym uczuciem Fogga (inne)- brak (lub takie, które podadzą uczniowie)3. Wybierzcie, waszym zdaniem, cechy najwartościowsze i, stosując piramidę priorytetów, ułóżcie je od najważniejszej. Swój wybór uzasadnijcie, wyjaśniając, dlaczego cechy przez was wybrane i ułożone w konkretnej kolejności, są bardzo ważne. Dlaczego byłoby dobrze, gdyby takie cechy posiadał każdy człowiek?5. Prezentacja wykonanych przez grupy zadań i omówienie ich.6. Sporządzenie notatki z lekcji (wg uznania nauczyciela).7. Przypominamy, co to jest dialog i jakie są zasady jego zapisywania. (zapisujemy w zeszycie)Zadanie domoweDobierzcie się w pary lub grupy. Waszym zadaniem będzie napisanie dialogu (wybrane wydarzenie z lektury) i na jego podstawie przygotowanie 5-8 minutowej scenki.Prezentacja scenek odbywa się na następnej lekcji.
apd61