ROZKŁAD MATERIAŁU ZAJĘĆ ART.doc

(90 KB) Pobierz
Rozkład materiału z planem wynikowym dla I klasy gimnazjum z przedmiotu Zajęcia artystyczne,

Rozkład materiału z planem wynikowym dla I klasy gimnazjum z przedmiotu Zajęcia artystyczne,

opracowany na podstawie nowej podstawy programowej, podręcznika Muzyka w gimnazjum,

oraz programu autorskiego Aleksandry Kotłowskiej

 

 

 

Opracowała: mgr Aleksandra Kotłowska

 

Lp.

 

Temat lekcji

 

Zakres materiału

Osiągnięcia ucznia

Podstawowe

Uczeń

Ponadpodstawowe

Uczeń

1

 

Zapoznanie  kryterium oceniania i z programem nauczania przedmiotu zajęcia artystyczne w zakresie sztuki muzycznej

Kryterium oceniania, program nauczania, podział uczniów na grupy do przeprowadzenia 6 i 7 lekcji.

grupa 1-rozwój hip-hopu na świecie (w USA,    w Europie i w Polsce)

grupa 2 – historia graffiti (galeria, prezentacja)

grupa 3 – rozwój breakdance,a,(pokaz taneczny)

grupa 4 – rola rymowania – rapowania tekstów w piosenkach hip-hopowych,

ubiór hip- hopowców

grupa 5 – tworzy układ taneczny do piosenki Hip-hopowej

- zna zasady oceniania z przedmiotu zajęcia artystyczne

- zna treści programu nauczania

- dzieli się na grupy

 

2

 

Mechanizm powstawania głosu ludzkiego i jego rodzaje. Zespół wokalny.

 

 

Mechanizm powstawania głosu; zasady dobrej dykcji; emisja głosu; higiena głosu,

słuchanie muzyki: „Aria Królowej Nocy” z opery „Czarodziejski flet” W. A. Mozarta, „La ci darem la mano” z opery „Don Giovanni”  W. A. Mozarta

rodzaje głosów ludzkich i ich specyfika; skala głosu

cechy zespołów wokalnych; klasyfikacja chórów,

Nauka hymnu szkoły.

- rozumie, jak powstaje głos ludzki

- wymienia zasady dobrej dykcji

- wyjaśnia, na czym polega higiena głosu

- wykonuje ćwiczenia emisyjne związane z dykcją

- dba o higienę głosu

-uczy się słów i melodii piosenki

- rozumie pojęcia: skala głosu, chór

- wymienia rodzaje głosów ludzkich

- wymienia cechy zespołów wokalnych

- wymienia rodzaje chórów

- zna słowa i melodię hymnu szkoły

- rozumie znaczenie ćwiczeń emisyjnych i doskonalenia dykcji w kształceniu wokalnym

- rozumie różnice między poszczególnymi rodzajami głosów ludzkich

- rozpoznaje główne głosy ludzkie (sopran, mezzosopran, alt, tenor, bas, baryton) podczas słuchania utworów wokalnych

-klasyfikuje chóry, biorąc pod uwagę ich skład wykonawczy

- śpiewa hymn szkoły z pamięci, wykazując duże zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym

3

Nuty, pauzy i ich podział.

Przypomnienie wiadomości ze szkoły podstawowej.

Powtórzenie i  zastosowanie w praktyce wiadomości o funkcjach i zapisie rytmu, wartościach rytmicznych nut i pauz, funkcji i oznaczeniach metrum, rodzajach metrum, nazwach solmizacyjnych i literowych dźwięków gamy C-dur, granie na dzwonkach gamy, zapoznanie z budową gamy durowej na przykładzie gamy C-dur, omówienie znaków upraszczających pisownię muzyczną

śpiewanie hymnu szkoły

- zna wartości nut i pauz

- wie co to metrum

- potrafi budować proste takty rytmiczne

- zna nazwy solmizacyjne i literowe gamy

- zapoznaje się z budową gamy durowej

 

- zna budowę gamy durowej,

- potrafi omówić budowę gamy durowej

4

Znaki chromatyczne przygodne i przykluczowe – bemol, krzyżyk, kasownik

znaki chromatyczne (bemol krzyżyk, kasownik); zapis i funkcja bemola; nazwy dźwięków opatrzonych bemolem,

nauka piosenki „Tratwa blues”

Powtórzenie wiadomości o głosie ludzkim, wartościach nut, oraz znakach chromatycznych.

• potrafi wymienić i zapisać znaki chromatyczne – krzyżyk i kasownik, bemol

• potrafi nazwać dźwięki opatrzone krzyżykami, bemolami

• odnajduje znaki chromatyczne w zapisie nutowym

• zna słowa i melodię piosenki
„Tratwa blues” i śpiewa ją, korzystając

z podręcznika

 

• rozumie potrzebę zastosowania znaków chromatycznych we właściwym momencie

• wyjaśnia zastosowanie bemola krzyżyka, kasownika

• posługuje się wiedzą na temat znaków chromatycznych w działaniach muzycznych

• śpiewa piosenkę „Tratwa blues” z pamięci, wykazując zaangażowanie, z właściwą postawą śpiewaczą, prawidłowo pod względem intonacyjnym i rytmicznym

5.

 

Sprawdzian wiadomości.

 

- Poznanie gatunków muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku.

 

Pisemne sprawdzenie wiadomości o głosie ludzkim, wartościach nut i pauz, oraz znakach chromatycznych.

- gatunki muzyki rozrywkowej XX i XXI wieku, które będą szerzej omawiane na kolejnych lekcjach

- nauka piosenki Jesienny rock and roll

- pisze sprawdzian

- poznaje gatunki muzyki XX1 wieku

- poznaje słowa i melodię piosenki

- potrafi wymienić i opisać gatunki muzyki XXI wieku

6.

7.

Nowe kierunki w muzyce rozrywkowej

Najważniejsze kierunki

Hip-hopu

 

 

Historia i rozwój hip-hopu na świecie i w Polsce.

Rozwój breakdance’a, graffiti, rapu

Styl ubioru hip-hopu

Zespoły hip-hopowe - rola rymów w tekstach piosenek

Układ taneczny

 

- potrafi wyjaśnić pojęcia;

subkultura, trendy, graffiti,

Breakdance, sztuka popularna

- zna historię kultury

Hip-hopu

-potrafi zaprezentować efekty swojej pracy

- uczy się pracować w grupie

- potrafi dokonywać selekcji materiału

- potrafi samodzielnie zbierać materiał do wybranego tematu

- uczy się tańczyć hip-hop

- uczy się rapować

- doświadcza sztuki graffiti

- zna zespoły Hip-hopowe

- uczy się tolerancji dla różnych gustów i upodobań muzycznych

 

- potrafi tańczyć breakdance

- potrafi rymować teksty rapując

- potrafi improwizować głosem rytmy i dźwięki

8.

Muzyka amerykańska - country i jazz

 

 

Cechy muzyki jazzowej. Pojęcie swingu, instrumentarium jazzowe.

Historia i podstawowe kierunki jazzu

Nauka piosenki

- wie jaki był wkład Ameryki Północnej w kulturę światową

- wie gdzie i kiedy powstała muzyka country i Jazz

- wie z jakiej tradycji muzycznej wyrósł Jazz

- zna nazwy stylów Jazzowych modern jazz, swing, ragtime, cool jazz, progressive jazz, boogie-woogie

Potrafi wymienić podstawowe instrumenty zespołu Jazzowego

- uczy się tolerancji dla różnych gustów i upodobań muzycznych

- uczy się słów i melodii piosenki

- zna historię Jazzu

- umie wymienić najwybitniejszych muzyków

- umie wymienić festiwale jazzowe odbywające się w Polsce

- śpiewa solo piosenkę

9

Muzyka rockowa, muzyka pop

 

Historia muzyki rockowej, popowej :

Wybrane kierunki muzyki rockowej, popowej

Zespoły rockowe, popowe gwiazdy rocka, popu

Twórczość Czesława Niemena,

Historia muzyki pop, król muzyki pop, Michael Jackson,

kim jest Idol?

Oglądanie fragmentów nagrań wideo popularnych programów TV i festiwali

Nauka piosenki Sen o Warszawie Czesława Niemena.

- wie gdzie i kiedy powstał rock,

- umie podać przykładowy skład zespołu rockowego

- zna nazwy zespołów rockowych

- umie zaśpiewać piosenkę w grupie

- bierze udział w dyskusji

- aktywnie uczestniczy w zajęciach

- wie kim był Michael Jackson

- zna historie muzyki POP

-wie kogo nazywamy idolem

- śpiewa piosenkę grupie

- uczy się tolerancji dla różnych gustów i upodobań muzycznych

- zna style muzyczne rocka, popu

 

- umie podać tytuł piosenki uważanej za pierwszą piosenkę rockową

- potrafi wymienić cechy charakterystyczne muzyki rockowej

- zna historię i odmiany rocka

- zna kierunki i style w muzyce rockowej

- umie wymienić tytuły najbardziej znanych utworów Czesława Niemena

- podaje definicje piosenki i różne jej typy

- przedstawia drogę rozwoju piosenki

- śpiewa piosenkę solo

 

10

Polskie hymny i pieśni patriotyczne. Hymn Unii Europejskiej

Polski hymn narodowy, pieśni patriotyczne:

Rota, Warszawianka i inne,

hymn Unii europejskiej, hymn szkoły, rola hymnów, muzykowanie na instrumentach 

- potrafi zaśpiewać z pamięci co najmniej dwie zwrotki polskiego hymnu narodowego i jedną pieśń patriotyczną.

- śpiewa hymn Unii Europejskiej – Oda do radości

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin