plan_wynikowy - muzyka zaj art.pdf

(62 KB) Pobierz
Plan wynikowy – zajęcia artystyczne (zakres materiału i umiejętności przewidziany na pierwszy rok)
Środki i materiały
dydaktyczne
Sposób realizacji,
metody i formy pracy
Umiejętności po przeprowadzonej lekcji
Lp.
Temat
Uwagi
Zakres podstawowy
Zakres rozszerzony
Pomoce nutowe,
instrumenty,
komputer z wolnym
oprogramowaniem
Uczeń zna zasady uczestnictwa w zajęciach oraz
formy realizacji zadań. Potrafi w aktywny
sposób określić swą rolę na zajęciach i w nich
uczestniczyć
1.
Organizacja pracy na zajęciach artystycznych
Pogadanka
Uczeń potrafi
określić wysokość
dźwięku i czas jego
trwania. Potrafi
jednogłosowo
wykonać na
instrumencie kanon
„Dzwon”
Tablice muzyczne,
materiały z zasad
muzyki
przygotowane przez
nauczyciela dla
uczniów, kanon
Dzwon, flet prosty.
Uczeń potrafi odróŜnić
gamę C-dur od gamy a
– moll. Potrafi w
kanonie wykonać
wokalnie i
instrumentalnie kanon
„Dzwon”
Notacja muzyczna – wykorzystanie wartości
rytmicznych i wysokości dźwięku w praktyce
(gama C-dur i a-moll)
Pogadanka,
muzykowanie,
tworzenie, śpiew
2.
Uczeń rozpoznaje i
tworzy własne figury i
zwroty rytmiczne w
podanym przez
nauczyciela metrum.
Rozpoznaje i potrafi
zapisać
nieskomplikowane
schematy rytmiczne ze
słuchu.
Tablice muzyczne,
materiały z zasad
muzyki
przygotowane przez
nauczyciela dla
uczniów,
instrumenty
perkusyjne.
Uczeń potrafi
określić metrum
utworu i wykonać
proste figury
rytmiczne w tymŜe
metrum.
Pogadanka,
muzykowanie,
tworzenie, śpiew
3.
Metrum – ćwiczenia rytmiczne
Tablice muzyczne,
materiały z zasad
muzyki
przygotowane przez
nauczyciela dla
uczniów, flet
prosty.
Uczeń potrafi nazwać
dźwięki alterowane,
potrafi wykonać
wokalnie
jednogłosowo kanon
„Panie Janie” i zagrać
go na flecie.
Alteracje w muzyce oraz pojęcie enharmonii.
Próba wykonania wielogłosowego
instrumentalnie i wokalnie kanonu „Panie Janie”
w tonacji G-dur.
Uczeń gra
wielogłosowo i
wykonuje wokalnie
kanon „Panie Janie”
Pogadanka,
muzykowanie, śpiew
4.
Uczeń zna pojęcie
edytora muzycznego i
potrafi się nim
obsługiwać w stopniu
podstawowym.
Uczeń wykonuje
projekty muzyczne z
wykorzystaniem
edytora nut
Komputer, rzutnik
multimedialny
Pogadanka, prezentacja,
tworzenie, śpiew
5.
Komputer i muzyka – edytor nutowy
Uczeń potrafi zagrać
gamę F-dur i G-dur na
flecie, rozpoznaje gamy
durowe i mollowe do 3
znaków
przykluczowych bez
pomocy koła
kwintowego
Uczeń potrafi za
pomocą koła
kwintowego określić
tonację utworu.
Potrafi zagrać gamę
F-dur na flecie
Materiały
przygotowane przez
nauczyciela, flet
prosty
Gamy i koło kwintowe. Gra na flecie gam
durowych z jednym znakiem przykluczowym:
G-dur i F-dur
6.
Muzykowanie, śpiew
806565597.081.png 806565597.092.png 806565597.103.png 806565597.114.png 806565597.001.png 806565597.012.png 806565597.023.png 806565597.034.png 806565597.035.png 806565597.036.png 806565597.037.png 806565597.038.png 806565597.039.png 806565597.040.png 806565597.041.png 806565597.042.png 806565597.043.png 806565597.044.png 806565597.045.png 806565597.046.png 806565597.047.png 806565597.048.png 806565597.049.png 806565597.050.png 806565597.051.png
Umiejętności po przeprowadzonej lekcji
Środki i materiały
dydaktyczne
Sposób realizacji,
metody i formy pracy
Lp.
Temat
Uwagi
Zakres podstawowy
Zakres rozszerzony
Flet prosty
sopranowy, altowy
i tenorowy.
Opracowanie trzy
głosowe pieśni
„Rota”
Uczeń rozpoznaje po
brzmieniu flet
sopranowy, altowy i
tenorowy. Potrafi
zagrać pierwszy głos
pieśni „Rota”
Na naukę pieśni
naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne.
Rodzaje fletów prostych wykorzystanie róŜnych
strojów i barwy instrumentu. Nauka gry na
flecie pieśni „Rota w opracowaniu na flet
sopranowy, altowy i tenorowy.
Uczeń gra zespołowo
pieśń „Rota”
przydzielony mu przez
nauczyciela głos
7.
Muzykowanie, śpiew
Uczeń zna rolę pieśni
patriotycznych i umie
wykonać
jednogłosowo
przynajmniej jedną z
wybranych pieśni
Śpiewnik z
pieśniami
patriotycznymi,
fortepian, płyta CD
Uczeń wykonuje
wszystkie pieśni
poznane podczas zajęć
zespołowo i solo.
Pieśni patriotyczne źródłem wzruszeń, wiedzy i
materiałem do wspólnego muzykowania.
Śpiewamy wybrane pieśni patriotyczne
8.
Śpiew, percepcja
Na naukę pieśni
„Białe róŜe”
naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne ze
względu na
stopień trudności
materiału
Uczeń wykonuje
zespołowo w
opracowaniu
wielogłosowym pieśń
„Białe róŜe”
Flety proste,
opracowanie na
zespół fletów pieśni
„Białe róŜe”
Uczeń wykonuje
pierwszy głos pieśni
„Białe róŜe” na flecie
Wykonujemy na fletach w opracowaniu jedno i
wielogłosowym pieśń „Białe róŜe”
9.
Muzykowanie, śpiew
Na materiał
związany z
grupowaniem nut
naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne, co
podyktowane jest
gruntownym
utrwaleniem i
przećwiczeniem
zdobytych
wiadomości
Opracowania
dotyczące zasad
muzyki wcześniej
przygotowane przez
nauczyciela.
Uczeń potrafi
pogrupować w
taktach proste
przebiegi rytmiczne
Uczeń dokonuje
grupowania trudnych
przebiegów
rytmicznych
10.
Grupowanie nut w taktach
Pogadanka, tworzenie
W miarę potrzeb
uczniów
rejestrację
działań
muzycznych
moŜna
przeprowadzić na
większej liczbie
lekcji
Uczeń rejestruje
samodzielnie swoje
działania muzyczne,
przygotowuje
ostateczny mix do
prezentacji.
Komputer, rzutnik
multimedialny,
mikrofon, interfejs
audio
Uczeń wie, co to
rejestrator audio i
potrafi się nim
posługiwać
Pogadanka, prezentacja,
śpiew, muzykowanie
11.
Komputer i muzyka – rejestrator audio
806565597.052.png 806565597.053.png 806565597.054.png 806565597.055.png 806565597.056.png 806565597.057.png 806565597.058.png 806565597.059.png 806565597.060.png 806565597.061.png 806565597.062.png 806565597.063.png 806565597.064.png 806565597.065.png 806565597.066.png 806565597.067.png 806565597.068.png 806565597.069.png 806565597.070.png 806565597.071.png 806565597.072.png 806565597.073.png 806565597.074.png 806565597.075.png 806565597.076.png
Umiejętności po przeprowadzonej lekcji
Środki i materiały
dydaktyczne
Sposób realizacji,
metody i formy pracy
Lp.
Temat
Uwagi
Zakres podstawowy
Zakres rozszerzony
Na naukę
piosenki
„Yesterday” w
wykonaniu
wielogłosowym
naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne
Uczeń rozróŜnia
utwory polifoniczne i
homofoniczne,
potrafi wytłumaczyć
termin harmonii, gra
pierwszy głos
piosenki „Yesterday”
Uczeń potrafi wykonać
w zespole odpowiedni
głos piosenki
„Yesterday”
Harmonia, polifonia i homofonia. Sposób
postrzegania współbrzmień. Nauka gry na flecie
piosenki „Yesterday”
Śpiew, muzykowanie,
tworzenie, percepcja,
pogadanka
Odtwarzacz CD,
flety proste
12.
Ze względu na
wysoką trudność
wykonywania
muzyki
polifonicznej na
opanowanie
materiału naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne.
Uczeń wykonuje w
zespole utwory
polifoniczne
przygotowane przez
nauczyciela wokalnie i
instrumentalnie.
Uczeń potrafi
wykonać w duecie
przygotowany przez
nauczyciela fragment
polifonii
Dawny rodzaj wielogłosowości, czyli polifonia
w praktyce.
Odtwarzacz CD,
flety proste
Śpiew, muzykowanie,
percepcja
13.
Kolędy jako dziedzictwo i źródło wspaniałego
materiału muzycznego. Wyszukujemy i
wykonujemy najpiękniejsze naszym zdaniem
kolędy.
Uczeń potrafi
wykonać w grupie
wybraną przez siebie
kolędę
Uczeń wykonuje w
grupie i solo kolędy
realizowane na
zajęciach
Śpiewnik z
kolędami
14.
Śpiew, pogadanka
Uczeń wykonuje na
flecie prostym kolędę
„Cicha noc” starając się
zachować stylistykę
wykonania jazzowego
Jazzowe
opracowanie kolędy
„Cicha noc”
Uczeń potrafi
rozpoznać utwór w
stylistyce jazzowej
Próba wykonania w stylu jazzowym kolędy
„Cicha noc”
Pogadanka,
muzykowanie, śpiew
15.
Uczeń wykonuje
wielogłosowo w
zespole wybrane
kolędy.
Na opracowanie
tematu naleŜy
przeznaczyć dwie
lekcje
Flety proste,
opracowania kolęd
na zespół fletów
Uczeń potrafi zagrać
pierwszy głos jednej
z kolęd
Gramy na fletach wielogłosowe opracowania
kolęd
16.
Muzykowanie
Materiały
przygotowane przez
nauczyciela z zasad
muzyki, flety
proste
Uczeń rozpoznaje
tryb akordu słuchowo
i nazywa akordy
korzystając z zapisu
nutowego
Uczeń potrafi dobrać
akordy do piosenki,
sprawnie posługuje się
triadą harmoniczną
Pogadanka,
muzykowanie,
tworzenie
O harmonii dla zaawansowanych – opowieści o
akordach
17.
Uczeń wykonując
piosenkę stosuje się do
dynamiki
zaprponowanej przez
nauczyciela bądź
zapisanej przy utworze.
Uczeń zna określenia
dynamiczne i potrafi
je rozróŜniać
słuchając piosenek i
utworów muzycznych
Kolejny element muzyki, czyli dynamika w
praktyce na przykładach utworów wokalnych i
instrumentalnych. Nauka piosenki „Pocztówka z
Beskidu”
Pianino, piosenka
„Pocztówka z
Beskidu”,
odtwarzacz CD
Śpiew, muzykowanie,
percepcja
18.
806565597.077.png 806565597.078.png 806565597.079.png 806565597.080.png 806565597.082.png 806565597.083.png 806565597.084.png 806565597.085.png 806565597.086.png 806565597.087.png 806565597.088.png 806565597.089.png 806565597.090.png 806565597.091.png 806565597.093.png 806565597.094.png 806565597.095.png 806565597.096.png 806565597.097.png 806565597.098.png 806565597.099.png 806565597.100.png 806565597.101.png 806565597.102.png 806565597.104.png 806565597.105.png 806565597.106.png
Umiejętności po przeprowadzonej lekcji
Środki i materiały
dydaktyczne
Sposób realizacji,
metody i formy pracy
Lp.
Temat
Uwagi
Zakres podstawowy
Zakres rozszerzony
Uczeń rozpoznaje
słuchowo i nazywa
interwały, potrafi
wykorzystać wiedzę o
odległościach w
przygotowaniu prostej
piosenki dwugłosowej.
Na przyswojenie
materiału ze
względu na
stopień trudności
naleŜy poświęcić
dwie jednostki
lekcyjne
Materiały z zasad
muzyki
przygotowane przez
nauczyciela
Uczeń rozpoznaje i
tworzy wskazane
przez nauczyciela
interwały
Pogadanka,
muzykowanie,
tworzenie
19.
Interwał, czyli odległość muzyczna
Uczeń potrafi
wykonać na flecie z
akompaniamentem
fortepianu lub CD
utwór „Ave Maria”
Bacha, Gounoda
Na opanowanie
materiału naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne
Odkrywamy piękno muzyki dawnej. „Ave
Maria” Bacha, Gounoda wykonanie wokalne i
instrumentalne
Uczeń potrafi wykonać
wokalnie utwór „Ave
Maria” Bacha, Gounoda
Flet prosty,
odtwarzacz CD
Śpiew, muzykowanie,
percepcja
20..
Uczeń potrafi
wykonać na flecie z
akompaniamentem
fortepianu lub CD
utwór „Ave Maria”
Władimira Wawiłowa
Na opanowanie
materiału naleŜy
przeznaczyć dwie
jednostki
lekcyjne
Uczeń potrafi wykonać
wokalnie utwór „Ave
Maria” Władimira
Wawiłowa
Muzyka dawna inspiracją dla współczesnych
kompozytorów Władimira Wawiłowa
Flet prosty,
dotwarzasz CD
Śpiew, muzykowanie,
percepcja
21.
„Jarzębinowa
pieśń” – zapis
nutowy, pianino,
flety proste
Uczeń rozpoznaje
progresję i jej
odmiany
Śpiew, muzykowanie,
tworzenie, pogadanka
Uczeń sam tworzy
własne progresje
22.
Progresja w muzyce
Odtwarzacz CD,
materiały muzyczne
z zakresu zasad
muzyki
przygotowane przez
nauczyciela, flety
proste
Uczeń potrafi
wykorzystać ozdobniki
w wykonywanych przez
siebie utworach
Uczeń potrafi
słuchowo rozpoznać
ozdobniki i nazwać je
Śpiew, muzykowanie,
tworzenie, percepcja
23.
Ozdobniki w muzyce
Uczeń potrafi
wykonać
jednogłosowo
piosenki ludowe
wykonywane na
lekcji
Uczeń potrafi w
prostym wielogłosie
śpiewać piosenki
ludowe oraz pieśń
śyczenie Fryderyka
Chopina
Flet, pianino,
piosenki ludowe,
pieśń Ŝyczenie
24.
Muzyka ludowa inspiracją
Śpiew muzykowanie
806565597.107.png 806565597.108.png 806565597.109.png 806565597.110.png 806565597.111.png 806565597.112.png 806565597.113.png 806565597.115.png 806565597.116.png 806565597.117.png 806565597.118.png 806565597.119.png 806565597.120.png 806565597.121.png 806565597.122.png 806565597.123.png 806565597.124.png 806565597.002.png 806565597.003.png 806565597.004.png 806565597.005.png 806565597.006.png 806565597.007.png 806565597.008.png 806565597.009.png 806565597.010.png
Umiejętności po przeprowadzonej lekcji
Środki i materiały
dydaktyczne
Sposób realizacji,
metody i formy pracy
Lp.
Temat
Uwagi
Zakres podstawowy
Zakres rozszerzony
Uczeń potrafi z
pamięci we właściwy
sposób muzyczny
wykonać „Hymn
Państwowy”
.Uczeń potrafi w
zespole wykonać na
flecie „Hymn
Państwowy” w formie
wielogłosowej
Odtwarzacz CD,
pianino, flety
proste
Percepcja, śpiew,
muzykowanie
25.
Nasz Hymn Państwowy zawsze brzmi pięknie
Komentarz
Plan wynikowy zajęć artystycznych stanowi kontynuację działań prowadzonych w ramach przedmiotu muzyka realizowanego w klasie pierwszej. Na zajęciach
artystycznych jest połoŜony nacisk na rozwój wokalny i instrumentalny ucznia, poniewaŜ cały materiał związany z historią muzyki, pojmowaniem i
interpretowaniem dzieła muzycznego zrealizowany został na wcześniej wymienionych zajęciach muzycznych. Nie oznacza to jednak, Ŝe na zajęciach artystycznych
elementy te nie będą występować, lecz na pewno stanowić będą dodatek do ekspresji artystycznej. Plan wynikowy przewiduje opracowano na 34 jednostki
lekcyjne, lecz nie naleŜy traktować tego jako obligatoryjny plan realizacji poczynań muzycznych, lecz schemat i kierunek działania. W miarę potrzeb naleŜy
zwiększać liczbę godzin przewidzianą na zrealizowanie odpowiedniego zagadnienia lub pominąć tematy utrwalające wcześniej zdobyte umiejętności, co wynikać
będzie ze stanu umiejętności i moŜliwości realizacji. Bez względu na zmiany po skończeniu realizacji programu i planu wynikowego uczeń winien:
Û Sprawnie posługiwać się zapisem nutowym
Û Wykonywać na flecie utwory jedno głosowe i wielogłosowe z towarzyszeniem kolegów
Û Wykonywać wokalnie utwory wielogłosowe i jednogłosowe
Û Znać literaturę muzyczną związaną z rodzimą kulturą narodową
Û Posiąść wiedzę i umiejętności, które w przyszłości pozwolą sprawnie rozwijać uzdolnienia muzyczne i lepiej rozumieć dzieła uznanych twórców.
806565597.011.png 806565597.013.png 806565597.014.png 806565597.015.png 806565597.016.png 806565597.017.png 806565597.018.png 806565597.019.png 806565597.020.png 806565597.021.png 806565597.022.png 806565597.024.png 806565597.025.png 806565597.026.png 806565597.027.png 806565597.028.png 806565597.029.png 806565597.030.png 806565597.031.png 806565597.032.png 806565597.033.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin