plan pracy 3_4latki wg nowej podst progr listopad.doc

(75 KB) Pobierz

Plan dydaktyczno-wychowawczy na miesiąc listopad dla dzieci 3-4-letnich

I.  Blok tematyczny: Jesienna szaruga

Hasło z podstawy programowej:

- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych

- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych

Cele ogólne:

•  Zapoznanie z charakterystycznymi cechami późnej jesieni

•  Nabywanie umiejętności określania zjawisk atmosferycznych

•  Zdobywanie doświadczeń w eksperymentowaniu z wodą

•  Poznanie przeznaczenia parasola

Cele szczegółowe:

Dziecko:

•  zna charakterystyczne cechy późnej jesieni (deszczowe dni, błoto, słota, szary krajobraz spowodowany brakiem liści)

•  potrafi określić zjawiska atmosferyczne

•  potrafi wykonać eksperyment z wodą

•  wie, do czego służy parasol

Obszary edukacji

Zdrowotno-ruchowa

Intelektualna i społeczno-moralna

Estetyczna: plastyczno-konstrukcyjna

Estetyczna: muzyczna

Ewaluacja

Ćwiczenia poranne –

doskonalenie umiejętności

poruszania się w kole.

 

Bawimy się w niepogodę -

zestaw zabaw ruchowych:

- rozwijanie własnych form

ruchowych,

- zgodne dzielenie

przestrzeni.

 

Zabawy ruchowe: 

- Wracamy do domu –

rientacyjno-porządkowa

- Przeskocz kałużę –

z elementem równowagi

- Wiatr – z elementem

wyprostu 

 

Zabawy integracyjne

z chustą animacyjną,

budowanie dobrego klimatu

grupy.

 

Miny i minki - ćwiczenia

logopedyczne z lusterkiem,

przećwiczenie mięśni

narządów artykulacyjnych.

1. Listopadowa pogoda – zabawa dydaktyczna,

poznanie nazwy miesiąca - listopad, zapoznanie

z charakterystycznymi cechami późnej jesieni

(deszczowe dni, błoto, słota, szary krajobraz

spowodowany brakiem liści), zachęcenie do

obserwacji pogody za oknem, swobodne wypowiedzi

na temat jesiennej aury.

2.Jesienna szaruga – zabawa animacyjna,

stymulowanie aktywności twórczej podczas

określania cech listopadowej pogody przy pomocy

różnorodnych środków artystycznego wyrazu.

3. Zabawy z wodą – zabawa badawcza, zdobywanie

doświadczeń w eksperymentowaniu z wodą przez

przelewanie wody kubkiem, obserwowanie jak farba

rozpuszcza się w wodzie, rozdmuchiwanie

kolorowych kropel za pomocą rurki, stymulowanie

ciekawości poznawczej. 

4. Parasole - opowiadanie nauczycielki na podstawie

W. Żaby-Żabińskiej „Smutny parasol” – poznanie

przeznaczenia parasola; nabywanie umiejętności

przedstawiania za pomocą niewerbalnych środków

wyrazu stanów emocjonalnych (wesoły i smutny parasol).

5. Deszczowe zabawy – opowiadanie pacynki

inspirowane opowiadaniem Cz. Janczarskiego „Nowi

przyjaciele misia Uszatka”, poznanie różnych

sposobów spędzania wolnego czasu, rozwijanie

umiejętności wypowiadania się na określony temat.

6.Geometryczny obrazek – układanie z elementów

geometrycznych tzw. mozaiki geometrycznej, wg

własnych pomysłów, manipulowanie figurami

geometrycznymi - nazywanie ich kolorów, rozwijanie

wyobraźni.

Deszcz – malowanie

mokre w mokrym,

bogacenie doświadczeń

plastycznych, nabywanie

umiejętności operowania

plamami, rozwijanie

inwencji twórczej.

 

Paleta jesiennych barw -

zabawy badawcze

z różnymi kolorami farb,

utrwalenie nazw kolorów

podstawowych, poznanie

sposobów uzyskanie barw

pochodnych poprzez

mieszanie farb

Spacer po

dywanie –

zabawy

rytmiczne,

rozwijanie

umiejętności

prawidłowej

reakcji na

przerwę

w muzyce,

doskonalenie

rytmicznego

marszu, łączenie

ruchu z muzyką.

 

Słuchanie

preludium e-moll

„deszczowego”

F. Chopina,

rozwijanie słuchu

muzycznego,

próby

wskazywania

fragmentu utworu

„naśladującego”

padający

deszcz. 

 

 

II. Blok tematyczny : Przygotowanie się ludzi do zimy

Hasło z podstawy programowej:

- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń

- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych

 

Cele ogólne:

•  Poznanie sposobów przygotowania się ludzi do zimy

•  Zapoznanie ze sposobami przechowywania owoców i warzyw

•  Kształcenie umiejętności doboru garderoby do aktualnej pogody

Cele szczegółowe:

Dziecko:

•  wie, jak ludzie przygotowują się do zimy

•  rozumie konieczność przygotowania się do zimy

•  zna sposoby przechowywania owoców i warzyw (suszenie, smażenie, mrożenie)

•  potrafi dobrać garderobę stosownie do warunków pogodowych

 

Obszary edukacji

Zdrowotno-ruchowa

Intelektualna i społeczno-moralna

Estetyczna: plastyczno-konstrukcyjna

Estetyczna: muzyczna

Ewaluacja

Ćwiczenia poranne –

nabycie umiejętności

właściwej reakcji na gesty.

 

Zestaw zabaw ruchowych

z wykorzystaniem chusty

animacyjnej

- rozwijanie koordynacji

ruchowej, 

- nabywanie umiejętności

działania w zespole

w czasie i przestrzeni.

 

Zabawy ruchowe:

- Znajdź swój kolor –

orientacyjno-porządkowa 

- Myjemy okna - ćw. dużych

grup mięśniowych

- Marsz z woreczkiem na

głowie – z elementem

równowagi

 

Nawyki higieniczne 

- nabywanie umiejętności

samodzielnego wycierania

nosa 

 

Mniam, mniam -ćwiczenia

artykulacyjne, wzmocnienie

mięśni narządów

artykulacyjnych

1. Zapasy na zimę – zorganizowanie kącika

tematycznego, ukazanie konieczności robienia

i gromadzenia  zapasów na zimę.

2. W spiżarni – rozmowa kierowana inspirowana

wierszem M. Kownackiej „W spiżarni”, poznanie

sposobów przechowywania owoców i warzyw

(suszenie, smażenie, mrożenie).

3. Kłótnia pieca z szybą – teatrzyk sylwet w oparciu

o wiersz H. Zdzitowickiej „Kłótnia pieca z szybą”,

dostrzeganie konieczności ogrzewania mieszkań

w chłodne dni, bogacenie kompetencji

komunikacyjnych. 

4. Moje imię – zabawa edukacyjna wg metody

I. Majchrzak - zapoznanie z zapisem graficznym

własnego imienia, wprowadzenie wizytówek oraz

rozmieszczenie ich w sali.

5. Zmiana mody na jesienne chłody – zabawa

dydaktyczna, rozumienie potrzeby zakładania

cieplejszej odzieży, utrwalenie kolejności zakładania

garderoby, przypomnienie nazw poszczególnych

części ubrań.

6. Buty i buciki – zabawa dydaktyczna, zapoznanie

z pojęciem para - wykorzystanie naturalnych sytuacji

np. para butów, kształcenie umiejętności

posługiwania się pojęciem para do określenia zbioru

dwuelementowego, stymulowanie spostrzegawczość

podczas porównywania butów – dostrzeganie różnić

i podobieństw. 

Przetwory na zimę –

tworzenie kompozycji

płaskiej – naklejanie na

karton elementów z gazet,

sylwet owoców, warzyw,

umożliwienie swobody

twórczej wypowiedzi

w pracy plastycznej.

Muzykowanie

dzieci – zabawy

muzyczno-

rytmiczne,

zapoznanie

z budową,

sposobem gry na

trójkącie,

wyzwolenie

aktywności,

wyobraźni

i wrażliwości

muzycznej dzieci

podczas

improwizowania

dźwiękiem,

kształcenie

słuchu

muzycznego. 

 

 

III. Blok tematyczny: Dbamy o czystość i higienę

Hasło z podstawy programowej:

- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia

- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych

- wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku

Cele ogólne:

•  Zapoznanie z przyborami służącymi do higieny osobistej

•  Nabycie umiejętności samodzielnego korzystania z sanitariatów

•  Kształcenie umiejętności prawidłowego mycia rąk

•  Rozwijanie umiejętności korzystania z chusteczek higienicznych

Cele szczegółowe:

Dziecko:

•  zna przeznaczenie przyborów służących do higieny osobistej 

•  potrafi korzystać z przyborów higienicznych

•  jest samodzielne w zakresie korzystania z toalety

•  potrafi samodzielnie umyć ręce z zachowaniem kolejnych etapów

Obszary edukacji

Zdrowotno-ruchowa

Intelektualna i społeczno-moralna

Estetyczna: plastyczno-konstrukcyjna

Estetyczna: muzyczna

Ewaluacja

Ćwiczenia poranne –

wyzwolenie ekspresji

ruchowej całego ciała.

Czyścioszki – zabawy

ruchowe z elementami

ruchu rozwijającego

W. Sherborne, 

- nabywanie umiejętności

łączenia ruchu z muzyką, 

- rozwijanie koordynacji

ruchowej 

Zabawy ruchowe:

- Znajdź swój kolor –

orientacyjno-porządkowa 

- Przeskocz przez

przeszkodę - z elementem

skoku

- Pieski na spacerze –

z elementem

czworakowania

Nawyki higieniczne -

kształcenie umiejętności

korzystania z chusteczek

higienicznych

Wiatraczki - ćwiczenia

oddechowe, nabywanie

umiejętności regulowania

oddechu poprzez

dmuchanie na paski papieru

1. Kino w łazience – teatrzyk sylwet, wg utworu

W. Chotomskiej, zapoznanie z przyborami służącymi

do higieny osobistej, stymulowanie zachowań

prozdrowotnych.

2. W ubikacji i w łazience – zabawa dydaktyczna,

przypomnienie sposobów korzystania z urządzeń

sanitarnych, przyzwyczajenie do samodzielnego

korzystania z sanitariatów oraz zaspakajania potrzeb

fizjologicznych w określonych porach.

3. Kącik czystości w naszej sali – wzbogacenie

środowiska wychowawczego o kącik czystości,

uświadomienie konieczności posiadania własnych

przyborów toaletowych, prawidłowe posługiwanie się

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin