Plan dydaktyczno-wychowawczy na miesiąc listopad dla dzieci 3-4-letnich
I. Blok tematyczny: Jesienna szaruga
Hasło z podstawy programowej:
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych
- wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych
Cele ogólne:
• Zapoznanie z charakterystycznymi cechami późnej jesieni
• Nabywanie umiejętności określania zjawisk atmosferycznych
• Zdobywanie doświadczeń w eksperymentowaniu z wodą
• Poznanie przeznaczenia parasola
Cele szczegółowe:
Dziecko:
• zna charakterystyczne cechy późnej jesieni (deszczowe dni, błoto, słota, szary krajobraz spowodowany brakiem liści)
• potrafi określić zjawiska atmosferyczne
• potrafi wykonać eksperyment z wodą
• wie, do czego służy parasol
Obszary edukacji
Zdrowotno-ruchowa
Intelektualna i społeczno-moralna
Estetyczna: plastyczno-konstrukcyjna
Estetyczna: muzyczna
Ewaluacja
Ćwiczenia poranne –
doskonalenie umiejętności
poruszania się w kole.
Bawimy się w niepogodę -
zestaw zabaw ruchowych:
- rozwijanie własnych form
ruchowych,
- zgodne dzielenie
przestrzeni.
Zabawy ruchowe:
- Wracamy do domu –
rientacyjno-porządkowa
- Przeskocz kałużę –
z elementem równowagi
- Wiatr – z elementem
wyprostu
Zabawy integracyjne
z chustą animacyjną,
budowanie dobrego klimatu
grupy.
Miny i minki - ćwiczenia
logopedyczne z lusterkiem,
przećwiczenie mięśni
narządów artykulacyjnych.
1. Listopadowa pogoda – zabawa dydaktyczna,
poznanie nazwy miesiąca - listopad, zapoznanie
z charakterystycznymi cechami późnej jesieni
(deszczowe dni, błoto, słota, szary krajobraz
spowodowany brakiem liści), zachęcenie do
obserwacji pogody za oknem, swobodne wypowiedzi
na temat jesiennej aury.
2.Jesienna szaruga – zabawa animacyjna,
stymulowanie aktywności twórczej podczas
określania cech listopadowej pogody przy pomocy
różnorodnych środków artystycznego wyrazu.
3. Zabawy z wodą – zabawa badawcza, zdobywanie
doświadczeń w eksperymentowaniu z wodą przez
przelewanie wody kubkiem, obserwowanie jak farba
rozpuszcza się w wodzie, rozdmuchiwanie
kolorowych kropel za pomocą rurki, stymulowanie
ciekawości poznawczej.
4. Parasole - opowiadanie nauczycielki na podstawie
W. Żaby-Żabińskiej „Smutny parasol” – poznanie
przeznaczenia parasola; nabywanie umiejętności
przedstawiania za pomocą niewerbalnych środków
wyrazu stanów emocjonalnych (wesoły i smutny parasol).
5. Deszczowe zabawy – opowiadanie pacynki
inspirowane opowiadaniem Cz. Janczarskiego „Nowi
przyjaciele misia Uszatka”, poznanie różnych
sposobów spędzania wolnego czasu, rozwijanie
umiejętności wypowiadania się na określony temat.
6.Geometryczny obrazek – układanie z elementów
geometrycznych tzw. mozaiki geometrycznej, wg
własnych pomysłów, manipulowanie figurami
geometrycznymi - nazywanie ich kolorów, rozwijanie
wyobraźni.
Deszcz – malowanie
mokre w mokrym,
bogacenie doświadczeń
plastycznych, nabywanie
umiejętności operowania
plamami, rozwijanie
inwencji twórczej.
Paleta jesiennych barw -
zabawy badawcze
z różnymi kolorami farb,
utrwalenie nazw kolorów
podstawowych, poznanie
sposobów uzyskanie barw
pochodnych poprzez
mieszanie farb
Spacer po
dywanie –
zabawy
rytmiczne,
rozwijanie
umiejętności
prawidłowej
reakcji na
przerwę
w muzyce,
doskonalenie
rytmicznego
marszu, łączenie
ruchu z muzyką.
Słuchanie
preludium e-moll
„deszczowego”
F. Chopina,
rozwijanie słuchu
muzycznego,
próby
wskazywania
fragmentu utworu
„naśladującego”
padający
deszcz.
II. Blok tematyczny : Przygotowanie się ludzi do zimy
- pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
• Poznanie sposobów przygotowania się ludzi do zimy
• Zapoznanie ze sposobami przechowywania owoców i warzyw
• Kształcenie umiejętności doboru garderoby do aktualnej pogody
• wie, jak ludzie przygotowują się do zimy
• rozumie konieczność przygotowania się do zimy
• zna sposoby przechowywania owoców i warzyw (suszenie, smażenie, mrożenie)
• potrafi dobrać garderobę stosownie do warunków pogodowych
nabycie umiejętności
właściwej reakcji na gesty.
Zestaw zabaw ruchowych
z wykorzystaniem chusty
animacyjnej
- rozwijanie koordynacji
ruchowej,
- nabywanie umiejętności
działania w zespole
w czasie i przestrzeni.
- Znajdź swój kolor –
orientacyjno-porządkowa
- Myjemy okna - ćw. dużych
grup mięśniowych
- Marsz z woreczkiem na
głowie – z elementem
równowagi
Nawyki higieniczne
samodzielnego wycierania
nosa
Mniam, mniam -ćwiczenia
artykulacyjne, wzmocnienie
mięśni narządów
artykulacyjnych
1. Zapasy na zimę – zorganizowanie kącika
tematycznego, ukazanie konieczności robienia
i gromadzenia zapasów na zimę.
2. W spiżarni – rozmowa kierowana inspirowana
wierszem M. Kownackiej „W spiżarni”, poznanie
sposobów przechowywania owoców i warzyw
(suszenie, smażenie, mrożenie).
3. Kłótnia pieca z szybą – teatrzyk sylwet w oparciu
o wiersz H. Zdzitowickiej „Kłótnia pieca z szybą”,
dostrzeganie konieczności ogrzewania mieszkań
w chłodne dni, bogacenie kompetencji
komunikacyjnych.
4. Moje imię – zabawa edukacyjna wg metody
I. Majchrzak - zapoznanie z zapisem graficznym
własnego imienia, wprowadzenie wizytówek oraz
rozmieszczenie ich w sali.
5. Zmiana mody na jesienne chłody – zabawa
dydaktyczna, rozumienie potrzeby zakładania
cieplejszej odzieży, utrwalenie kolejności zakładania
garderoby, przypomnienie nazw poszczególnych
części ubrań.
6. Buty i buciki – zabawa dydaktyczna, zapoznanie
z pojęciem para - wykorzystanie naturalnych sytuacji
np. para butów, kształcenie umiejętności
posługiwania się pojęciem para do określenia zbioru
dwuelementowego, stymulowanie spostrzegawczość
podczas porównywania butów – dostrzeganie różnić
i podobieństw.
Przetwory na zimę –
tworzenie kompozycji
płaskiej – naklejanie na
karton elementów z gazet,
sylwet owoców, warzyw,
umożliwienie swobody
twórczej wypowiedzi
w pracy plastycznej.
Muzykowanie
dzieci – zabawy
muzyczno-
zapoznanie
z budową,
sposobem gry na
trójkącie,
wyzwolenie
aktywności,
wyobraźni
i wrażliwości
muzycznej dzieci
podczas
improwizowania
dźwiękiem,
kształcenie
słuchu
muzycznego.
III. Blok tematyczny: Dbamy o czystość i higienę
- kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych
- wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku
• Zapoznanie z przyborami służącymi do higieny osobistej
• Nabycie umiejętności samodzielnego korzystania z sanitariatów
• Kształcenie umiejętności prawidłowego mycia rąk
• Rozwijanie umiejętności korzystania z chusteczek higienicznych
• zna przeznaczenie przyborów służących do higieny osobistej
• potrafi korzystać z przyborów higienicznych
• jest samodzielne w zakresie korzystania z toalety
• potrafi samodzielnie umyć ręce z zachowaniem kolejnych etapów
wyzwolenie ekspresji
ruchowej całego ciała.
Czyścioszki – zabawy
ruchowe z elementami
ruchu rozwijającego
W. Sherborne,
łączenia ruchu z muzyką,
ruchowej
- Przeskocz przez
przeszkodę - z elementem
skoku
- Pieski na spacerze –
z elementem
czworakowania
Nawyki higieniczne -
kształcenie umiejętności
korzystania z chusteczek
higienicznych
Wiatraczki - ćwiczenia
oddechowe, nabywanie
umiejętności regulowania
oddechu poprzez
dmuchanie na paski papieru
1. Kino w łazience – teatrzyk sylwet, wg utworu
W. Chotomskiej, zapoznanie z przyborami służącymi
do higieny osobistej, stymulowanie zachowań
prozdrowotnych.
2. W ubikacji i w łazience – zabawa dydaktyczna,
przypomnienie sposobów korzystania z urządzeń
sanitarnych, przyzwyczajenie do samodzielnego
korzystania z sanitariatów oraz zaspakajania potrzeb
fizjologicznych w określonych porach.
3. Kącik czystości w naszej sali – wzbogacenie
środowiska wychowawczego o kącik czystości,
uświadomienie konieczności posiadania własnych
przyborów toaletowych, prawidłowe posługiwanie się
...
Gucio57