ESTRADA I STUDIO - 2007-02.pdf

(17921 KB) Pobierz
untitled
54452372.005.png
SYMETRYCZNIE CZY NIESYMETRYCZNIE PODZIAŁ PLIKU AUDIO NA FRAGMENTY
MAGAZYN MUZYKÓW I REALIZATORÓW luty 02/2007 (125) 14,70 zł (w tym 0% VAT)
czyli SYNTEZATOR
BEZ KOMPROMISÓW
W YG R AJ
M IKRO FO N
ST UD YJN Y
O K TA VA
M K -2 20
W YWIA D
WIA D
MARCIN ROZYNEK
POS ŁUCH AJ N A C D!
J N A C D!
PREZENTACJE
testowanych instrumentów
TECH NOL OGIA
GIA
PRO TOOLS 7.3
nowe funkcje programu
NI Massive Novation XioSynth 25 E-mu 0202 USB2.0
Roth Audioblob 2 Omnitronic P-1000 Novation Remote Zero SL
Sanken COS11-s, CS3-e Audio-Technica ATM35
Garritan Jazz & Big Band IK Multimedia Ampeg SVX
Marian Trace Pro/Alpha Allen & Heath Xone 3D
http://www.eis.com.pl
INDEX 345369 * ISSN 1427-0404
Nakład: 12.000 egz.
POS ŁUCH
TECH NO
TE S
TE STY
NI Massive Novation XioSynth 25 E-mu 0202 USB 2.0
Roth Audioblob 2 Omnitronic P-1000 Novation Remote Zero SL
Sanken COS11-s, CS3-e Audio-Technica ATM35
Garritan Jazz & Big Band IK Multimedia Ampeg SVX
Marian Trace Pro/Alpha Allen & Heath Xone 3D
54452372.006.png 54452372.007.png
54452372.008.png
OD REDAKCJI
Można przyjąć, że właśnie mamy do czynienia z czymś, co skłonny byłbym określić
mianem „homerecording reaktywacja”.
Wielu w³aœcicieli ma³ych,
domowych studiów nagrañ po
pewnym czasie zauwa¿y³o ograni-
czenia zwi¹zane ze stosowaniem
tanich urz¹dzeñ i dojrza³o do
myœli o przejœciu na wy¿szy etap
uzbrojenia w sprzêt.
Tak się złożyło, że pierwszy etap rewolucji homerecordingowej mamy szczęśliwie za
sobą. Jej początek w naszym kraju można datować na przełom wieków, kiedy to wiele
osób mających w sobie chęć tworzenia muzyki nagle odkryło olbrzymie możliwości
komputerów osobistych oraz oprogramowania do nagrywania i edycji dźwięku. W tym
samym czasie na naszym rynku pojawiły się pierwsze budżetowe mikrofony produkcji
chińskiej i nagle okazało się, że za 2.000-3.000 złotych można stać się właścicielem
studia nagrań pozwalającego na tworzenie muzyki w domowym zaciszu.
Zaczęto więc nagrywać na potęgę. Dział Przyślij Nam Swoje Demo został wręcz zala-
ny utworami Czytelników, nagrywających wszelkiego typu muzykę – od hip-hopu po
rock’n’roll. Wśród nagrań pojawiały się niekiedy prawdziwe perełki, choć – trzeba to
przyznać uczciwie – większość charakteryzowała się nadmierną fascynacją technolo-
gią, a nieco zbyt małą znajomością zasad kompozycji. No cóż, tam gdzie jest rewolucja,
tam zawsze muszą być ofiary...
Pojawienie się w sprzedaży tanich mikrofonów Made in China wywołało wśród dys-
trybutorów markowych mikrofonów spore zamieszanie. Dostało się także i nam, że
„promujemy” wśród konsumentów tanie podróbki i „niszczymy” rynek. Nasze zdanie na ten temat było zupeł-
nie inne. Przekonywaliśmy dystrybutorów tzw. markowego sprzętu, że powszechna dostępność tanich mikro-
fonów i tanich przedwzmacniaczy da im w dłuższej perspektywie same korzyści. I czas pokazał, że racja była
po naszej stronie. Drugi etap rewolucji homerecordingu, który właśnie obserwujemy, jest najlepszym na to do-
wodem.
Wielu właścicieli małych, domowych studiów nagrań po pewnym czasie zauważyło ograniczenia związane
ze stosowaniem tanich urządzeń i dojrzało do myśli o przejściu na wyższy etap uzbrojenia w sprzęt. Zaczęli
poszukiwać lepszych (a więc i droższych) mikrofonów, lepszych (a więc i droższych) przedwzmacniaczy, lep-
szych (a więc i droższych) monitorów odsłuchowych. Rynek producentów bardzo szybko zareagował na ro-
snące zapotrzebowanie na tzw. sprzęt ze średniej półki. Urządzenia tego typu zaczęły się pojawiać w ofercie
takich gigantów hi-endu, kojarzonych z produkcją studyjną z tzw. najwyższej półki jak Digidesign, SSL, Focus-
rite czy Neve. Firmy te, wobec zauważalnego spadku popytu na drogi sprzęt, przestały „brzydzić się” maso-
wym rynkiem i, bazując na swoim ogromnym doświadczeniu, wprowadziły na rynek urządzenia dostępne dla
kieszeni przeciętnego, choć nieco bogatszego Kowalskiego. Bo któż z ambitnych domowych nagrywaczy nie
chciałby mieć u siebie w domu urządzeń takich marek jak wymienione wyżej i nawet jeśli są to uboższe wersje
znacznie droższych produktów, to i tak otacza je splendor gigantów rynku pro-audio i towarzyszy mu zazwy-
czaj doskonała jakość.
A więc wchodzimy szczebelek wyżej. Sukces takich urządzeń jak Digidesign Mbox 2, Focusrite LiquidMix,
Neve Design z serii Portico czy SSL Alpha Channel zapewne zachęci innych uznanych wytwórców do wejścia
na ten rynek produktów. A to oznacza wyższy poziom jakościowy produkcji muzycznych. W każdym razie
taką mam nadzieję...
Tomasz Wróblewski
redaktor naczelny
Uwaga:
Rozwiązanie konkursu na miks utworu grupy Millenium oraz nazwisko zwycięzcy w losowaniu torby UDG
znajdziecie na naszej stronie internetowej www.eis.com.pl.
Estrada i Studio • luty 2007
3
54452372.001.png 54452372.002.png
W NUMERZE
TESTY
RELACJE
32. Native Instruments Massive
syntezator wirtualny
90. Nagranie w Filharmonii Ba³tyckiej
2 grudnia ubieg³ego roku w Polskiej Filharmonii
Ba³tyckiej im. F. Chopina w Gdañsku mia³ miejsce
Koncert Jubileuszowy zwieñczaj¹cy obchody 50-le-
cia Zrzeszenia Kaszubsko-Pomorskiego. Nagrania
tego wydarzenia podjê³o siê NorthStudio i jego szef
Tadeusz Korthals, który opowiedzia³ nam o przebie-
gu procesu realizacji.
38. Novation XioSynth 25
sterownik MIDI/interfejs audio/syntezator
44. E-mu 0202 USB 2.0
zewnêtrzny interfejs audio
48. Roth Audioblob 2
multimedialny system ods³uchu
92. IRCAM – Centre Pompidou
IRCAM to jedna z najwa¿niejszych instytucji nauko-
wo-badawczych o profilu muzycznym na œwiecie,
znajduj¹ca siê w Pary¿u i finansowana z bud¿etu
francuskiego Ministerstwa Kultury. Do pracy przy
projektach artystycznych zaprasza œiê poza mate-
matykami, informatykami, akustykami tak¿e psy-
chologów i filozofów.
52. Omnitronic P-1000
dwukana³owy wzmacniacz mocy
54. Novation Remote Zero SL
panel steruj¹cy
58. Sanken COS11-s, CS3-e
mikrofony
TECHNOLOGIA
96. Nag³aœnianie dla ka¿dego
G³oœnik tubowy
Choæ g³oœnik tubowy ma wiele wspólnego z g³oœni-
kiem dynamicznym otwartym, to stanowi odrêbn¹
grupê przetworników elektroakustycznych, maj¹-
cych pewne specyficzne, charakterystyczne para-
metry i w³aœciwoœci.
STAŁE RUBRYKI
60. Audio Technica ATM35
miniaturowy mikrofon pojemnoœciowy
3. Od redakcji
6. Spis zawartoœci CD
62. Garritan Jazz & Big Band
biblioteka sampli
10. Mieszanka
64. IK Multimedia Ampeg SVX
symulator brzmienia wzmacniaczy basowych
114. Do wygrania: mikrofon
OKTAVA MK-220
100. Warsztaty Pro Tools M-Powered
Wersja 7.3 – nowe mo¿liwoœci
programu
W tym artykule nieco mniej praktyki, ale za to du¿o
istotnych informacji odnoœnie najnowszego oblicza
omawianego programu, czyli wersji 7.3, któr¹ firma
Digidesign udostêpni³a pod koniec ubieg³ego roku.
68. Marian Trace Pro i Trace Alpha
interfejsy audio i MIDI
115. Rynek EiS
125. Zaprenumeruj EiS
72. Allen & Heath Xone 3D
system mikserski dla did¿eja
128. W nastêpnym numerze
106. Nowe oblicze systemu Pyramix
Wielu z nas ulega modom, ale ka¿dy chce byæ otwar-
ty na mo¿liwoœæ wspó³pracy z innymi ludŸmi i tutaj
sprawdza siê otwartoœæ systemu Pyramix, który pod
tym wzglêdem ma wiele twarzy i mo¿liwoœci.
ROZMOWY
80. Marcin Rozynek
On-Off to ju¿ trzecia p³yta Marcina Rozynka. Znaj-
dziemy na niej dobre pop-rockowe piosenki za-
aran¿owane w nowoczesny sposób. Album zosta³
zrealizowany i wyprodukowany przez samego wo-
kalistê przy wspó³pracy Marcina Samarzewskiego.
Opowiadaj¹ oni o swoim domowym studiu, ulubio-
nym mikrofonie oraz dlaczego warto robiæ w ¿yciu
to, co przychodzi naj³atwiej.
44
MUZYKA
104. Co to za utwór?
czyli umiejêtne przyporz¹dkowanie
twórczoœci
Odpowiednio przeprowadzone okreœlenie charakte-
ru utworu jest jedn¹ z podstawowych form unika-
nia nieporozumieñ. Mamy wtedy jasn¹ sytuacjê czy
potrzebne s¹ odpowiednie zgody na korzystanie
i rozporz¹dzanie utworem.
64
108. Tego teraz s³uchamy
112. Przyœlij nam swoje demo
4
Estrada i Studio • luty 2007
54452372.003.png 54452372.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin