Witryny nie do ukrycia. Jak zbudowaŠ stronŕ, ktˇr▒ znajdzie ka┐da wyszukiwarka.pdf

(1573 KB) Pobierz
Witryny nie do ukrycia. Jak zbudować stronę, którą znajdzie każda wyszukiwarka
Witryny nie do ukrycia.
Jak zbudowaæ stronê, któr¹
znajdzie ka¿da wyszukiwarka
Autor: Aarron Walter
T³umaczenie: Jan Lipka
ISBN: 978-83-246-1836-1
Web Standards SEO and Beyon d
Format: 170x230, stron: 280
Jak zagwarantowaæ wysokie miejsce Twojej witryny w wyszukiwarkach
internetowych?
Jak pozycjonowaæ s³owa kluczowe?
Jak wykrywaæ i rozwi¹zywaæ problemy z Twoj¹ stron¹ WWW?
Stworzenie strony WWW to pierwszy krok do sukcesu. Kolejny z nich to wybranie w³aœciwej
firmy, która opublikuje Twoj¹ stronê. Jednak najwa¿niejszy jest krok trzeci... Chodzi o to,
jak szybko Twoj¹ stronê znajdzie wyszukiwarka, w jaki sposób zostanie ona zindeksowana
i jak wysoko pojawi siê w wynikach wyszukiwania – czyli jak szybko dotrze do niej
potencjalny odbiorca. Wbrew pozorom masz na to wp³yw! Je¿eli tworzysz strony WWW,
ta ksi¹¿ka wska¿e Ci, jak zaprojektowaæ strony przyjazne dla wyszukiwarek. Jeœli natomiast
jesteœ klientem projektanta, mo¿esz zweryfikowaæ jakoœæ dostarczonej Ci strony!
Dziêki tej ksi¹¿ce poznasz istotne znaczniki, promuj¹ce szybkie wyszukiwanie. Dowiesz siê,
w jaki sposób zapewnienie zgodnoœci z standardami oraz zastosowanie mikroformatów
wp³ywaj¹ na pozycjê strony w wynikach wyszukiwania. Zdobêdziesz wiedzê na temat
mechanizmów po stronie serwera, wp³ywaj¹cych na wizerunek Twojej strony. Opanujesz
niuanse zwi¹zane z pozycjonowaniem s³ów kluczowych. Zrozumiesz, jak wykorzystaæ
wewnêtrzn¹ wyszukiwarkê i unikn¹æ zatorów oraz jakich narzêdzi mo¿esz u¿yæ, aby odkryæ
potencjalne problemy. Autor prezentuje tu najpopularniejsze podejœcie do kwestii
wyszukiwania:
standardy WWW + atrakcyjna treœæ = lepsze wyszukiwanie = wiêkszy sukces witryny
Je¿eli chcesz, aby Twoja strona odnios³a sukces i pojawia³a siê na pierwszych stronach
wyszukiwarek, nie przegap tej pozycji!
Pojêcie wyszukiwalnoœci
Strategie tworzenia kodu HTML
W³aœciwe wykorzystanie znaczników
Zastosowania systemów wymiany ³¹czy
Tworzenie dostêpnych witryn
Wykorzystanie mikroformatów
U¿ywanie modu³u Apache – mod_rewrite
Zastosowanie w³asnych stron dla b³êdów 404
Pozycjonowanie s³ów kluczowych
Zasady budowy bloga z mo¿liwoœci¹ wyszukania
Wykorzystanie wyszukiwarki wewnêtrznej
Zapobieganie zatorom wyszukiwalnoœci
U¿ywanie list dyskusyjnych
Odkrywanie b³êdów na stronie WWW
Dostêpne narzêdzia do analizy witryny
standardy WWW + atrakcyjna treœæ = lepsze wyszukiwanie = wiêkszy sukces witryny!
119562372.001.png 119562372.002.png
Spis treści
Wstęp .......................................................................................................................... 13
Witryna związana z książką ..................................................................................... 14
Rozdział 1. Pojęcie wyszukiwalności .................................................15
Co to jest wyszukiwalność? ..................................................................................... 16
Wyszukiwalność a programowanie ........................................................................ 17
Najgłębsze pragnienia wyszukiwarek .................................................................... 18
Więcej niż SEO .......................................................................................................... 20
Od początku zaangażuj cały zespół ........................................................................ 21
Wykorzystanie kompasu moralnego ...................................................................... 23
Rozdział 2. Strategie tworzenia kodu HTML .......................................25
Elementarz standardów internetowych WWW ..................................................... 26
Zaczynamy stosować standardy WWW .......................................................... 28
Korzyści wynikające ze standardów WWW .................................................... 29
Standardy WWW i wyszukiwalność — dobrana para ......................................... 31
Kwestia semantyki ............................................................................................. 31
Czy wyszukiwarki naprawdę nagradzają za trzymanie się
standardów WWW? ........................................................................................ 33
Istotne znaczniki promujące wyszukiwalność ............................................... 35
Mit znaczników meta: dobre, złe i brzydkie .................................................... 38
Zapobieganie indeksowaniu treści .................................................................. 42
Otwórz się na technologie przyszłości ............................................................ 43
Treść dostępna jest treścią wyszukiwalną ............................................................ 45
Aby elementy graficzne były widoczne ........................................................... 45
Usunięcie zatorów spowodowanych przez mapy obrazkowe ...................... 48
Podmiana obrazów: dostępność, wyszukiwalność i estetyka ..................... 49
Dobry i zły sposób korzystania z tabel ............................................................ 51
Więcej słów kluczowych w elementach związanych z dostępnością ......... 52
Zagrożenia dostępności przeszkodą w indeksowaniu .................................. 53
Wpływ mikroformatów na wyszukiwalność .......................................................... 53
Jak uzyskać przenoszenie danych o wydarzeniach — hCalendar i hCard .... 54
Wykorzystanie obiektu hCard .......................................................................... 58
Zastosowanie mikroformatu rel-tag ................................................................ 59
Inne mikroformaty, z którymi warto się zapoznać ......................................... 60
Zastosowanie ikon do wskazania treści mikroformatów ............................. 61
Czy wyszukiwarki naprawdę rozpoznają treść mikroformatów? ................. 62
7
Rozdział 3. Strategie po stronie serwera ........................................... 65
Znaczenie nazw plików i folderów .......................................................................... 66
Wybór nazw domen i zarządzanie nimi ................................................................. 67
Rozwiązanie problemu kanonicznego Google ............................................... 68
Budowanie adresów URL przyjaznych wyszukiwarkom ..................................... 71
Proste rozwiązanie ............................................................................................. 71
Przenoszenie stron i domen poprzez przekierowanie 301 .................................. 75
Własne strony 404 ułatwiają powrót na właściwą ścieżkę ..................................... 77
Jak zrobić udaną stronę obsługi kodu 404 ..................................................... 78
Optymalizacja wydajności indeksowania ............................................................. 79
Pamięć podręczna i buforowanie plików ....................................................... 81
Zarządzanie rozmiarem pliku ........................................................................... 86
Kompresja plików za pomocą Gzip ................................................................. 89
Redukcja liczby żądań HTTP ........................................................................... 92
Diagnostyka z wykorzystaniem YSlow ............................................................ 93
Sterowanie procesem indeksacji przez plik robots.txt ........................................ 94
Rozdział 4. Tworzenie treści przyciągającej internautów ................... 97
Treść wciągająca (użytkowników) .......................................................................... 98
Historia Tomka ................................................................................................... 98
Treść — prawo przyczyny i skutku ....................................................................... 100
Framework CSS zwany Blueprint .................................................................. 100
Otwarta treść rodzi uznanie ........................................................................... 102
Treść ze znakiem jakości ....................................................................................... 103
Pozostań w temacie ........................................................................................ 103
Wypełnij niszę .................................................................................................. 104
Zachowaj żarliwość i autorytatywność ......................................................... 104
Bądź godny zaufania ....................................................................................... 105
Odwołaj się do zainteresowań czytelników ................................................. 106
Bądź oryginalny ................................................................................................ 107
Użyj odpowiedniej formy wyrazu ................................................................... 108
Bądź regularny ................................................................................................. 109
Wszystkie drogi prowadzą do treści ..................................................................... 109
Treść ma wiele aromatów ...................................................................................... 111
Blogi ................................................................................................................... 112
Artykuły, analizy przypadku i raporty ............................................................ 113
Biblioteki linków .............................................................................................. 115
Szablony dokumentów, przykłady kodu źródłowego i inne narzędzia ..... 115
Recenzje i rekomendacje ................................................................................ 116
Treść subskrybowana (RSS) .......................................................................... 117
Treść generowana przez użytkowników (UGC) ........................................... 118
8
Pozycjonowanie słów kluczowych w treści ......................................................... 120
Badanie i wybór słów kluczowych ................................................................. 120
Pozycjonowanie słów kluczowych ....................................................................... 125
Obliczanie gęstości słowa kluczowego ........................................................ 126
Strategie rozwijania treści ..................................................................................... 127
Wyświetlanie treści RSS na witrynie ............................................................ 128
Inne zastosowania RSS .................................................................................. 135
Zastosowanie systemu RSS do tworzenia biblioteki linków ..................... 137
Rozdział 5. Budowanie wyszukiwalnego bloga ................................143
Blog — najlepsze praktyki związane z wyszukiwalnością ................................ 144
Pisz regularnie na ten sam temat .................................................................. 145
Używaj często linków, w tym linków do innych wpisów,
z uwagi na trackback ................................................................................... 145
Utwórz własny szablon dla bloga .................................................................. 146
Umieść słowa kluczowe w tytułach swoich wpisów .................................. 146
Podziel archiwum na tematy .......................................................................... 147
Streszczaj wpisy, by ułatwić nawigację ........................................................ 148
Dodaj sekcję z popularnymi wpisami ........................................................... 149
Dodaj sekcję z ostatnimi wpisami ................................................................. 150
Powiedz ludziom, kim jesteś i o czym jest Twój blog ................................. 150
Propaguj kanał RSS ........................................................................................ 151
Dodaj linki do starszych wpisów ................................................................... 151
Zachęć użytkowników, by podzielili się Twoją treścią z innymi ................ 152
Kieruj użytkowników do pokrewnych wpisów ............................................. 153
Indeksacja treści zduplikowanej .................................................................... 153
Wykorzystanie WordPress ..................................................................................... 154
Instalacja wtyczek WordPress ....................................................................... 156
Tworzenie własnych motywów graficznych ................................................. 156
Jak poprawić wyszukiwalność bloga na WordPress ......................................... 157
Definiowanie serwisów aktualizacyjnych ..................................................... 157
Remapowanie adresów URL typu Permalink .............................................. 159
Wykorzystanie kategorii do archiwizacji tematycznej ................................ 161
Streszczenia wpisów ułatwiają nawigację ................................................... 162
Wyświetlanie najpopularniejszych wpisów .................................................. 163
Wyświetlanie najnowszych wpisów .............................................................. 164
Wspieranie i śledzenie subskrypcji RSS za pomocą FeedBurnera .......... 166
Zachęty do wymiany treści w obrębie społeczności internetowych ......... 166
Prezentacja pokrewnych wpisów .................................................................. 167
Automatyczne generowanie XML-owej mapy witryny ................................ 168
Inne wtyczki WordPress związane z SEO ..................................................... 168
Oznaczanie wpisów ......................................................................................... 170
Optymalizacja przekazu treści za pomocą buforowania ............................ 171
9
Rozdział 6. Wyszukiwarka wewnętrzna ........................................... 173
Zastosowanie darmowych systemów wyszukiwania ........................................ 175
Zastosowanie systemu wyszukiwania Google (CSE) ................................. 175
Zastosowanie interfejsu Google AJAX Search API .................................... 181
Zastosowanie Rollyo ....................................................................................... 189
Zastosowanie Atomz ....................................................................................... 190
Yahoo! Search Builder .................................................................................... 192
Zakup systemu wyszukiwania .............................................................................. 194
Zastosowanie wyszukiwarki FastFind ........................................................... 194
Zastosowanie wyszukiwarki Zoom ................................................................ 195
Zbuduj własny prosty system wyszukiwania produktów .................................. 197
Utworzenie narzędzia do wyszukiwania produktów ................................... 197
Archiwizacja lokalnych wyszukiwań w celu wykrycia
mankamentów witryny ................................................................................ 200
Dodaj OpenSearch do swojej witryny .................................................................. 201
Konfigurowanie OpenSearch ......................................................................... 201
Rozdział 7. Zapobieganie zatorom wyszukiwalności ....................... 203
Unikanie pułapek związanych z JavaScript ........................................................ 204
Ulepszanie progresywne ........................................................................................ 205
Rozwiązywanie problemów nawigacyjnych związanych z JavaScript ..... 207
Rozwiązywanie problemów z formatowaniem opartym na JavaScript ... 208
Rozwiązywanie problemów z Ajaksem ......................................................... 214
Wyszukiwalny Flash ............................................................................................... 224
Zastosowanie obiektu SWFObject do ulepszania progresywnego Flasha .... 227
Wyszukiwalne audio i wideo ................................................................................. 234
Tworzenie transkrypcji tekstowych ............................................................... 235
Rozdział 8. Lista mailingowa przyciągnie internautów ..................... 239
Zachęcanie do subskrypcji .................................................................................... 240
Zapracuj na ich zaufanie ................................................................................. 240
Deklaracja zgody powinna rzucać się w oczy .............................................. 241
Ogranicz formularz do minimum .................................................................. 242
Powiedz im, na co mogą liczyć ...................................................................... 243
Zastosowanie systemu zarządzania listą mailową ............................................ 243
Dlaczego warto skorzystać z systemu zarządzania listą mailową? .......... 244
System subskrypcyjny w technologii Ajax .......................................................... 247
Eksperymentowanie z MailChimp ................................................................. 247
Zarejestruj mnie! Ogólny schemat działania systemu ............................... 249
Tworzenie formularza subskrypcyjnego ....................................................... 250
Budowanie funkcji zapiszAdres() .................................................................. 252
Warstwa Ajaksa ............................................................................................... 257
10
Zgłoś jeśli naruszono regulamin