Charakterystyka ucznia z ZA
Pojawienie się w klasie ucznia sprawiającego trudności, zmusza nauczyciela do prowadzenia działań, służących określeniu rodzaju zaburzenia oraz motywuje go do poszukiwań różnych wskazówek do pracy z takim dzieckiem. Tak też było w przypadku pojawienia się w mojej klasie ucznia z podejrzeniem ZA – ZESPOŁU ASPERGERA. Cóż to jest? Trudno znaleźć obszerną literaturę pedagogiczną na ten temat. Być może materiał, który przygotowałam na podstawie informacji zawartych na stronie STOWARZYSZENIA POMOCY DZIECIOM Z UKRYTYMI NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI IM. HANSA ASPERGERA przybliży ten problem nauczycielom , którzy zetknęli się z nim w swojej pracy.
Zespół Aspergera uznawany jest za łagodną odmianę autyzmu, którego główną oznaką jest znaczne i nieprzerwane upośledzenie relacji społecznych, schematyczność zachowania, powtarzające się odruchy, silne upodobanie do rutyny i unikanie zmian. Osoby te posługują się względnie dobrym , pełnym wyrazu językiem, osiągają przeciętny lub ponad przeciętny poziom rozwoju i rzadko mają trudności w nauce. Szwedzki badacz Gillberg zaproponował kilka kryteriów, które charakteryzują to zaburzenie. Są to :
· Zaburzenia funkcji społecznych
o niezdolność do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
o brak chęci do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
o nieadekwatne reakcje społeczne i emocjonalne
· Ograniczone zainteresowania
o przywiązanie do powtórzeń
o zapamiętywanie faktów bez ich rozumienia
o zainteresowanie tylko wybranymi dziedzinami
· Powtarzające się zachowania rutynowe i rytuały
o narzucanie sobie pewnych sposobów zachowań
o narzucanie innym różnych sposobów zachowań
· Specyficzne cechy języka
o możliwe opóźnienie wczesnego rozwoju mowy
o na pozór perfekcyjnie opanowane funkcje ekspresyjne języka
o upośledzenie rozumienia, obejmujące zła interpretację znaczeń dosłownych i ukrytych
· Problemy z komunikacją pozawerbalną
o ograniczony zakres gestów
o język ciała niezdarny
o niewłaściwe stosowanie mimiki
o szczególnie sztywne spojrzenie
o trudności w utrzymaniu bliskiego kontaktu fizycznego
· Niezgrabność ruchowa
Wszystkie te w/w elementy charakteryzują dziecko z ZA, choć nie występują one równocześnie u każdego dziecka. Stąd też diagnozowanie tego zaburzenia jest trudne i trwa kilka lat. Na poszczególnych etapach rozwoju mogą się pojawiać różne charakterystyczne objawy ZA: WIEK 0-3 LAT
· brak dzielenia wspólnego pola uwagi
· brak lub nieadekwatna reakcja na imię
· brak proszenia o coś
· brak wskazywania palcem
· brak lub ograniczona gestykulacja
· częste napady złości
· fiksacje
· nadwrażliwość na bodźce
· niezdarność ruchowa
· obojętność
· późny rozwój mowy
· silny opór na zmiany
· sztywność i dziwaczność zachowania
· zaburzenia zabaw symbolicznych
DZIECKO PRZEDSZKOLNE
· tendencja do unikania spontanicznych kontaktów lub słaba zdolność do interakcji społecznych
· problemy z podtrzymywaniem prostej rozmowy lub tendencja do powtarzania się w rozmowie
· dziwne reakcje werbalne
· trzymanie się sztywnych rytuałów, trudności w akceptowaniu zmian
· trudności w kontrolowaniu reakcji społecznych, emocjonalnych, szczególnie gniewu, agresji lub nadmiernego niepokoju
· nadaktywność
· zatracanie się we własnych zainteresowaniach,
· dobre zdolności pamięciowe, włącznie z rozpoznawaniem cyfr, liter, faktów
MŁODSZE DZIECKO SZKOLNE
· niedojrzałość społeczna
· trudności z umiejętnościami motorycznymi: pisanie, kolorowanie
· obsesyjne zainteresowania dziecka wybranymi dziedzinami
· trudności z zawieraniem i utrzymywaniem przyjaźni , kontakty powierzchowne
· chęć nawiązywania kontaktu z dorosłymi
· problemy z koncentracja uwagi
· niepokój, trudności w uczeniu się
· wroga postawa rówieśników
· odrzucenie przez grupę
Diagnozę o występowaniu ZA stawia się na podstawie wielu badań i obserwacji:
Dopiero po przeprowadzeniu szeregu badań i analiz można wydać opinię stwierdzającą występowanie ZA, bądź opinię o podejrzeniu występowania ZA, co jest dla nauczyciela najważniejszą informacją. Taka opinia zobowiązuje nauczyciela do poszukiwania rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie dziecka z ZA w klasie szkolnej. BIBLIOGRAFIA http://aim.dmkproject.net/spdzun/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1STRONA STOWARZYSZENIA POMOCY DZIECIOM Z UKRYTYMI NIEPEŁNOSPRAWNOSCIAMI IM. HANSA ASPERGERA opracowała Barbara Musik
szamira